lip 11 2025
Toast urodzinowy dla Tomasza Stańko
Oprac. Radosław Czapski na podst. tomaszstanko.com. Fot. Andrzej Tyszko, Małgorzata Dembowska, Zygmunt Januszewski, Wojciech J. Kukla, Andrzej Rumianowski, Marcin Kydryński, Francesco B. Saggio,
W tym roku po raz siódmy będziemy celebrować twórczość pochodzącego z Rzeszowa wybitnego trębacza, Tomasza Stańko.
Toast urodzinowy dla Tomasza Stańko.
w Warszawie

✨ 11 lipca 2025 roku największy polski trębacz i kompozytor jazzowy Tomasz Stańko obchodziłby 83. urodziny.
Z tej okazji Fundacja im. Tomasza Stańko już po raz siódmy zaprasza Was na URODZINOWY KONCERT.
⭐ Tomasz Stańko śmierć traktował jako naturalny element cyklu życia i taką też mądrość chciał podarować swoim fanom.
Dlatego chcemy go wspominać w atmosferze radości, celebrując jego życie i sztukę, w otoczeniu artystów, na których wywarł wpływ
i których przez lata inspirował. Dokładnie tak, jak on by sobie tego życzył.
🥂 Tegoroczny Toast Urodzinowy odbędzie się na Skwerze im. Tomasza Stańko oraz w mieszkaniu, w którym mieszkał przy ul. Rozbrat.
Program Toastu Urodzinowego:
⌚ 19:00
Solo z okienka
🎺 Piotra Damasiewicz – trąbka
🎷 Maciej Obara – saksofon
🌍 Hejnał zagrany z okna mieszkania Tomasza Stańko, wychodzącego za Skwer jego imienia, przy skrzyżowaniu ulic Rozbrat i Szarej.
Muzyczne przecięcie wstęgi otwierające oficjalnie Skwer
⌚ 19:15
🎶 VERNERI POHJOLA QUARTET – Monkey Mind
🌍 Koncert w mieszkaniu Tomasza Stańko przy ul. Rozbrat z transmisją na żywo na Skwer jego imienia.
Prosimy o przybycie o 18:45. Ze względów organizacyjnych związanych z transmisją koncertu i małej przestrzeni, osoby spóźnione nie będą mogły dołączyć do wydarzenia.
Wystąpią:
🎺 Verneri Pohjola – trąbka
🎹 Tuomo Prättälä – fortepian
🎻 Jasper Høiby – kontrabas
🥁 Olavi Louhivuori – perkusja
Na koncert w formule Tiny Desk dostępnych będzie 20 biletów, którzy sprzedaż rozpocznie się 4 lipca o godzinie 10:00.
Bezpośredni link do wydarzenia
⌚ 20:45
🎶 ENVEE feat. Piotr Damasiewicz
Stańko Space DJ Set
🌍 Skwer im. Tomasza Stańko, WSTĘP WOLNY
W związku z brakiem infrastruktury, prosimy zadbać o własne napoje oraz o pozostawienie po sobie porządku.
JAK WZIĄĆ UDZIAŁ?
Udział w Toaście Urodzinowym dla Tomasza Stańko na Skwerze im. Tomasza Stańko jest bezpłatny.
W tym roku możecie uczestniczyć w nim na dwa sposoby:
💥 koncert w mieszkaniu im. Tomasza Stańko – obowiązują bilety
‼️UWAGA aktualizacja
Sprzedaż od 4 lipca, od godz. 10:00
💥 live stream na Skwerze im. Tomasza Stańko – wstęp wolny
💥 DJ set na Skwerze im. Tomasza Stańko – wstęp wolny
Pomysłodawca i organizator: Fundacja im. Tomasza Stańko
🙏 Toast Urodzinowy dla Tomasza Stańko 2025 współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
🙏 Partnerami wydarzenia są ZAIKS i Novotel.
w Rzeszowie

Nieoczywiste połączenia muzyczne i jazz w najlepszym wydaniu na światowym poziomie!
Już 12 lipca spotkamy się na dziedzińcu Zamku Lubomirskich, by po raz siódmy celebrować urodziny Tomasza Stańko – wybitnego trębacza jazzowego i kompozytora.
„Toast Urodzinowy dla Tomasza Stańko” to cykliczne wydarzenie, które od 2019 roku odbywa się w Warszawie oraz Rzeszowie – mieście, z którym legendarny trębacz był związany w młodości.
W tym roku zagrają dla Was:
VERNERI POHJOLA – Monkey Mind
🎺 Verneri Pohjola – trąbka
🎹 Tuomo Prättälä– fortepian
🎸 Jasper Høiby – kontrabas
🥁 Olavi Louhivuori – perkusja
Verneri Pohjola, fiński trębacz i kompozytor, jest jednym z najbardziej znanych i cenionych artystów jazzowych w Europie. Posiada dominujący i wyjątkowy głos, który w swojej grze prezentuje zarówno ciepło, jak i żywotność.
Jego pisanie jest śmiałe i kreatywne, z wyjątkową zdolnością do pisania wciągających i potężnych melodii, które podkreślają jego indywidualność i progresywny styl.
Dzięki serii udanych wydawnictw i uznaniu krytyków, jego talent nie pozostał niezauważony. W 2015 roku magazyn Jazzwise nazwał jego album „Bullhorn” jednym z najlepszych albumów ostatnich czasów i okrzyknął go „w pełni wykształconą gwiazdą”.
STAŃKOIZM
🎹 Maciej Goliński Envee – kierownik artystyczny, instrumenty elektroniczne
🎤 Paulina Przybysz – wokal
🎺 Piotr Damasiewicz – trąbka
🎷 Maciej Obara – saksofon
🎹 Grzegorz Tarwid – fortepian / instrumenty klawiszowe
🎹 Dominik Wania – fortepian / instrumenty klawiszowe
🎸 Paweł Stachowiak – gitara basowa
🥁 Tymek Papior – perkusja
Koncert przedstawiający jedną z największych ikon polskiego jazzu, Tomasza Stańko od strony jego filozofii życiowej.
Stańko:
– trębacza
– jazzmana
– muzyka,
– nauczyciela
– konsumenta muzyki i innych dziedzin sztuki,
Stańko:
– faceta
– ojca
– eleganta
– byłego łobuza,
Stańko Nowojorczyka.
Wyłowione z rozmów bezpośrednich i wywiadów kierunki fascynacji w muzyce i sztuce.
Polaryzacja i przyciąganie mistycyzmu z racjonalizmem. Precyzyjne przygotowanie na usługach improwizacji i poszukiwań. Zaufanie intuicji mimo świadomości ryzyka. Nurkowanie w odmętach wiedzy i umiejętności aby wyłowić proste i serdeczne, często nie do końca wyjaśnione piękno.
Taki wielowarstwowy system dualizmów posłużył jako klucz do zaprojektowania koncertu Stańkoizm.
Nie tylko zawartość muzyczna, ale dobór składu był również Stańkoistyczny, by Ania Stańko).
– Mamy Piotra Damasiewicza, który w swoich występach solo w wyszukanych (bądź w ogóle nie) miejscach w cyklu Listening and Sounding jest nie tylko kontynuatorem pewnej koncepcji naszego bohatera sprzed lat (m.in. Taj Mahal, Karla Caves, teatralne występy solo w tv), ale również kompletnym zaprzeczeniem jeśli chodzi o sylwetkę.
– Mamy Maćka Obarę, starego wyjadacza, kolegę z wytwórni z trzema albumami na ECM records,
– Mamy Dominika Wanię (również ECM), pianistycznego erudytę ze wsparciem Grzegorza Tarwida – pianisty i klawiszowca zafascynowanego duńską szkołą free, aktywnego z racji wieku na młodej scenie świeżego polskiego jazzu.
– Mamy niezwykle charyzmatycznego Pawła Stachowiaka, czyli Wuja HZG, jednego z najbardziej rozchwytywanych basistów polskiej sceny nie tylko jazzowej.
– Tymek Papior, reprezentant najmłodszej fali niezwykłych talentów- nieprzyzwoicie wszechstronna, muzyczna bomba siądzie za bębnami,
– a na froncie pojawi się Paulina Przybysz, bezkompromisowa artystka z imponującym warsztatem, zwierzęcą intuicją, z dorobkiem sięgającym czasów popu muzycznych telewizji.
➡️ Koncert poprowadzi Aya Al Azab
🙂 W tym roku Toast poprzedzi cykl wyjątkowych wydarzeń:
BEFORE
4.07.2025
18:00, Rzeszowskie Piwnice
➡️ Tomasz STAŃKO na plakacie – wernisaż wystawy
19:00, ul. Króla Kazimierza 25
➡️ Koncert zespołów Funky Flow i BLU/BRY
5.07.2025
19:00, ul. Króla Kazimierza 25
➡️ Koncert zespołów DBD TRIO/KOSMOS
11.07.2025
19:00, FOSA, al. Pod Kasztanami 12, wydarzenie organizowane przez FOSA
➡️ Koncert zespołu No Stress Trio
AFTER
13.07.2025
14.30
➡️ warsztaty Jazz dla dzieci
16.30
➡️ koncert Jazz Dla Dzieci Quartet ft. Jerzy Małek
Wstęp wolny!
Toast Urodzinowy dla Tomasza Stańko
Patronat medialny:
🙏 TVP3 Rzeszów
🙏 Portal Medialny
🙏 Jazz Forum
🙏 Jazz Soul
🙏 Nowiny
🙏 Radio Rzeszów
🙏 Jazz Kultura
🙏 Muzeum Jazzu
Partnerzy:
🙏 B3
🙏 Kwiaciarnia Viola
11 lipca 2025 skończyłby 83 lata Tomasz Stańko
(ur. 11 lipca 1942, zm. 29 lipca 2018)

Tomasz Stańko
Fot. Andrzej Tyszko, tomaszstanko.com
Wirtuoz, kompozytor, lider. Prekursor free jazzu w Europie.
„Wprowadzam się w rejon piękna, piękna uznanego przez całą historię muzyki, a równocześnie rozbijam to całkowicie, żeby znaleźć się w jakimś kompletnie innym świecie, w którym co innego jest pięknem. I to jest cała moja muzyka”
Desperado. Autobiografia
“Trębacz wolności ducha, myśli i jazzu”
The New York Times
“Jeden z najbardziej oryginalnych i twórczych trębaczy jazzowych na świecie”
The New Yorker
Tomasz Stańko 1966
Fot. Małgorzata Dembowska
Urodził się 11 lipca 1942 r. w Rzeszowie.
Dzieciństwo i młodość spędził w Krakowie – mieście, w którym objawił się jako artysta.
Edukację muzyczną rozpoczął w szkole podstawowej od nauki gry na fortepianie i skrzypcach, a zakończył dyplomem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie trąbki.
W 1962 r. z pianistą Adamem Makowiczem, kontrabasistą Jackiem Ostaszewskim i perkusistą Wiktorem Perelmuterem założyli zespół Jazz Darings, uznawany za jedną z pierwszych formacji free jazzowych w Europie.
Jesienią 1963 r. zadebiutował w zespole pianisty i kompozytora Krzysztofa Komedy.
Z Komedą – uznawanym za najważniejszego z ojców-założycieli polskiego jazzu – występował i nagrywał przez cztery lata. Wziął udział w powstaniu arcydzieła europejskiego jazzu: płyty „Astigmatic”.
KRZYSZTOF KOMEDA QUARTET – „NIGHTTIME, DAYTIME REQUIEM” – WYSTĘP TELEWIZYJNY
W 1967 r. założył własny zespół: najpierw Kwartet, a ostatecznie Kwintet z Januszem Muniakiem na saksofonie tenorowym, Zbigniewem Seifertem na saksofonie altowym i skrzypcach, Januszem Stefańskim na perkusji oraz Bronisławem Suchankiem na kontrabasie.
Twórczość Kwintetu dzieliła się na trzy okresy:
• Pierwszy wiązał się z komponowaniem i wykonywaniem muzyki uwiecznionej na debiutanckim albumie „Music for K”.
• Etap drugi to Drewniana muzyka: okres skupiony na free jazzowych poszukiwaniach brzmieniowych i testowaniu muzycznych form.
• Trzeci, końcowy etap działalności Kwintetu wiązał się z powstaniem kultowego – na poły elektrycznego – albumu „Purple Sun”. Niedługo później zespół przestał istnieć.
TOMASZ STAŃKO QUINTET – JAZZ JAMBOREE ’73

Tomasz Stańko 1972
Fot. Zygmunt Januszewski
W latach 70. występował jako solista w awangardowej Globe Unity Orchestra Alexandra von Schlippenbacha, a jego pozycję w czołówce europejskiego jazzu potwierdziły kolejne autorskie projekty: Unit z Adamem Makowiczem oraz Kwartet prowadzony z fińskim perkusistą Edwardem Vesalą.
W 1976 r. rozpoczął współpracę z założoną przez Manfreda Eichera wytwórnią ECM Records. Album „Balladyna” stał się sensacją po obu stronach Atlantyku.
TOMASZ STAŃKO – SOLO – RECITAL TELEWIZYJNY

Tomasz Stańko 1985
Fot. Wojciech J. Kukla
W latach 80. był członkiem orkiestr Cecila Taylora, a w Polsce prowadził akustyczny Kwartet oraz zespoły C.O.C.X. i Freelectronic, do których wprowadzał elementy muzyki latynoskiej, reggae, pop, rocka, elektroniki, a nawet rapu.
Lata 90. to wielki powrót na jazzową scenę Europy i początek światowej popularności
Artysta wznowił współpracę z wytwórnią ECM Records. Nowy Kwartet z Bobo Stensonem, Andersem Jorminem i Tony’m Oxley’em został okrzyknięty w Europie jednym z najlepszych zespołów jazzowych dekady.
Wydany w 1997 r. album „Litania” z muzyką Krzysztofa Komedy stał się światowym bestsellerem.
TOMASZ STAŃKO SEXTET – „LITANIA” – KONCERT TELEWIZYJNY
Na przełomie wieków dzięki płytom „Soul of Things”, „Suspended Night” i „Lontano” nagranym na czele polskiego Kwartetu (z Marcinem Wasilewskim, Sławomirem Kurkiewiczem i Michałem Miśkiewiczem) umocnił swoją pozycję na rynku amerykańskim.
W 2002 r. został pierwszym laureatem Europejskiej Nagrody Jazzowej.
W 2004 r. został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
Przez dekady zwyciężał w dorocznej ankiecie czytelników magazynu „Jazz Forum” (jako lider, trębacz i kompozytor).
TOMASZ STAŃKO QUARTET – KONCERT W AULI UAM W POZNANIU
Przez wiele lat regularnie plasował się w pierwszej dziesiątce trębaczy dorocznej ankiety amerykańskiego magazynu magazynu „DownBeat”. Pismo uhonorowało go również jako kompozytora.
Zdobył dziewięć Fryderyków: czterokrotnie jako Muzyk Roku, za albumy „Litania”, „From the Green Hill”, „Soul of Things” i „Dark Eyes” oraz Złotego Fryderyka za dorobek życia.
TOMASZ STAŃKO QUARTET – JAZZBALTICA 2005
Książka „Desperado” 2010

Tomasz Stańko 2010
Fot. Andrzej Tyszko
Niemal wszystkie jego albumy wydane przez ECM Records zdobyły w Polsce status Złotej Płyty, a większość z nich była notowana na liście jazzowych bestsellerów amerykańskiego magazynu „Billboard”.
Jako lider wydał ponad 40 albumów. Stworzył również muzykę do wielu filmów i spektakli teatralnych
Od 2003 r. był dyrektorem artystycznym festiwalu Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej, na który zapraszał najwyżej przez siebie cenionych artystów z całego świata – często tych, którzy, tak jak on, nagrywali swoje płyty dla ECM Records.
Od 2008 r. dzielił życie między Warszawę i Nowy Jork. W swoim mieszkaniu na Manhattanie skomponował muzykę na płytę „Dark Eyes”, nagraną w 2009 r. ze skandynawskim Kwintetem. Koncertował też z artystami mieszkającymi w Nowym Jorku, m.in. z Lee Konitzem i Craigiem Tabornem.
W 2010 r. ukazała się bestsellerowa autobiografia „Desperado” spisana przez Roberta Księżyka.
W 2011 r. roku prezydent Polski Bronisław Komorowski odznaczył Tomasza Stańko Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
Instytut Smithsona – największy w USA kompleks muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych – wydał sześciopłytową kompilację „Jazz: The Smithsonian Anthology”, którą zamyka utwór „Suspended Night – Variation VIII”, jedno z niewielu europejskich nagrań zawartych na albumie.
TOMASZ STAŃO NEW YORK QUARTET – „WISŁAWA” – FILM PROMOCYJNY

Tomasz Stańko 2017
Fot. Marcin Kydryński

Tomasz Stańko 2017
Fot. Francesco B. Saggio
W 2013 r. ukazał się podwójny album „Wisława”, nagrany przez nowy zespół: New York Quartet. Nowe kompozycje były zainspirowane poezją Wisławy Szymborskiej, laureatki Nagrody Nobla.
W 2014 r. jako kreator kultury został wyróżniony Paszportem magazynu „Polityka”.
W drugiej dekadzie XXI w. cieszył się statusem legendy jazzu, zachowując pełnię sił twórczych i pozostając na szczycie artystycznej hierarchii
Paryska l’Académie du Jazz przyznała mu nagrodę Europejskiego Muzyka Roku (Prix du Musicien Européen).
Honorową nagrodą wyróżniło go Stowarzyszenie Dziennikarzy Muzycznych z Niemiec, Austrii i Szwajcarii (Preis der deutschen Schallplattenkritik).
Na zaproszenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie skomponował i nagrał suitę jazzową, wykonaną premierowo podczas ceremonii otwarcia wystawy stałej.
W 2017 r. – cztery lata po płycie „Wisława” – ukazało się się kolejne mistrzowskie nagranie nowojorskiego Kwartetu. „December Avenue” to ostatnia studyjna płyta artysty.
Wiosną 2018 r. dowiedział się, że choruje na raka płuc w późnym stadium. Wcześniej zdążył zagrać krótką trasę koncertową ze swoim europejskim zespołem, koncert w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu z symfonicznymi aranżacjami swoich kompozycji oraz podczas Gali Stulecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, która okazała się jego ostatnim występem.
Zmarł 29 lipca 2018 r. w Warszawie, krótko po swoich 76. urodzinach.