Winicjusz Chróst

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. adagostkowska.pl

Winicjusz Chróst
Fot. adagostkowska.pl

WINICJUSZ CHRÓST (ur. 23 października 1952, zm. 28 marca 2020),
gitarzysta, multiinstrumentalista, kompozytor, były członek grupy Breakout, a później Oldbreakout, także realizator nagrań, założyciel własnego studia nagraniowego, zmarł 28 marca, w wieku 67 lat, po długiej i ciężkiej chorobie.
R.I.P. [*]

Rozpoczynał karierę muzyczną na początku lat 70.
W 1971 dołączył do zespołu System, działającego przy klubie studenckim Stodoła w Warszawie.
System – „Najserdeczniejsze życzenia w dniu urodzin„, Audio 1972
Romuald Czystaw – vocal
Winicjusz Chróst – guitar
Krzysztof Dłutowski – organ
Ryszard Kula – flute
Wojciech Bruślik – bass
Wojciech Morawski – drums

Przez wiele lat współpracował z Big Bandem Polskiego Radia, pod kierownictwem Andrzeja Trzaskowskiego.

W 1974 został drugim gitarzystą w zespole BREAKOUT.

Breakout wywodził się bezpośrednio z pierwszej wspólnej formacji Tadeusza Nalepy i Miry Kubasińskiej – bigbitowej grupy Blackout, istniejącej w latach 1965-1967. W lutym 1968 Nalepa zmienił nazwę na Breakout.

W skład nowej formacji weszła większość muzyków:
Tadeusz Nalepa – guitar, harmonica, vocal,

Mira Kubasińska – vocal,
Janusz Zieliński – bass guitar,
Krzysztof Dłutowski – organ,
Józef Hajdasz – drums.
W kwietniu 1968 został przyjęty nowy basista – Michał Muzolf, który zastąpł Janusza Zielińskiego.
Debiut grupy miał miejsce 27 lutego 1968, podczas pierwszej edycji Musicoramy.

W kolejnych latach skład zespołu zmieniał się, ukazywały się płyty – „Na drugim brzegu tęczy” (1969), „70a” (1970), „Blues” (1971), „Mira” (1971), „Karate” (1972), „Ogień” (1973).
W 1974 na rynek muzyczny trafiła płyta „Kamienie„, nagrana bez Miry Kubasińskiej. Wówczas po raz kolejny zmieniono perkusistę – został nim Michał Morawski, natomiast w roli drugiego gitarzysty pojawił się Winicjusz Chróst, w miejsce harmonijkarza, Tadeusza Trzcińskiego:

Skład na albumie „Kamienie” tworzyli:
Tadeusz Nalepa – guitar, harmonica, vocal
Winicjusz Chróst – guitar
Zdzisław Zawadzki – bass guitar
Wojciech Morawski – drums.

Wszystkie utwory zostały napisane przez wieloletnią spółkę autorską Tadeusz Nalepa / Bogdan Loebl. Na płycie znajduje się wiele wyjątkowych i ponadczasowych kompozycji, ale również klasyczne bluesy. Sam Nalepa, choć początkowo nie przepadał za tą płytą, po latach stwierdził, że „najlepsze kawałki są na „Kamieniach„. Płyta godna polecenia – piękna muzyka i świetne, mądre teksty, a wszystko w oryginalnym winylowym brzmieniu. Reedycja ukazała się w 2016.

Na płycie pojawiły się m.in. legendarne utwory:
Modlitwa

Czułość niosę tobie

Kamienie

Grupa Breakout przełamała stereotyp ówczesnej stylistyki muzyki gitarowej i była pomostem pomiędzy big-bitem i rock’n’rollem lat 60. a późniejszą muzyką rockową i blues-rockową. To grupa Breakout zaczęła flirtować z jazzem, zapraszając do nagrań płytowych Włodzimierza Nahornego.
Przez zespół przewinęło się wielu znakomitych muzyków, z Dariuszem Kozakiewiczem i Józefem Skrzekiem na czele.
Zespół oficjalnie istniał do 1982, kiedy to Tadeusz Nalepa rozpoczął karierę solową.

Do zespołu Breakout Winicjusz Chróst powrócił po czterdziestu latach, w 2013.
Różne bywają spotkania po latach. Wspomnień bywa za dużo, słów za mało. Ale bywa i tak, że słowa, których aż nadto, trzeba jeszcze ubrać w muzykę. Tamtą sprzed lat lub zupełnie nową.
I to właśnie przydarzyło się grupie starych muzycznych przyjaciół.
28 września 2013, z inicjatywy śpiewającego gitarzysty, Kazimierza Pabiasza, w Józefowie pod Warszawą, w ramach dorocznego festiwalu Lep na Bluesa, odbył się koncert z udziałem dawnych członków grupy Breakout. Na scenie pojawili się Józef Hajdasz, Krzysztof Dłutowski, Winicjusz Chróst, Zbigniew Wypych, Wojciech Morawski i Kazimierz Pabiasz. Entuzjastycznie przyjęty, naszpikowany wzruszeniami muzyków i publiczności występ, stał się naturalnym impulsem do wznowienia działalności muzycznej. Znaleźli elegancki, złoty środek, przyjmując tym razem nazwę OLDBREAKOUT.
Nie chcieli stworzyć kolejnej grupy coverowej. Powstały nowe kompozycje w breakoutowych klimatach, do których teksty znów napisał znakomity poeta – Bogdan Loebl.

W 2014 formacja Oldbreakout wydała płytę „Za głosem bluesa idź„.
26 września 2014 w Józefowie miał miejsce prawdziwie wielki bis – koncert grupy Oldbreakout, okraszony prezentacją płyty „Za głosem bluesa idź„. Zagrali nowe utwory, ale także kilka tych sprzed lat. Gościnnie wystąpiła Natalia Sikora, przypominając utwory, śpiewane przez Mirę.
Muzycy wyraźnie stwierdzili, że nie jest to nowa płyta grupy Breakout. Na płycie znalazło się 10 utworów – osiem premierowych oraz „Oni zaraz przyjdą tu” i „Modlitwa„.

W nagraniach, zrealizowanych w Studio Chróst, wzięli udział:
Kazimierz Pabiasz – vocal
Winicjusz Chróst – guitar
Krzysztof Dłutowski – keyboards
Tadeusz Trzciński – harmonica
Zbigniew Wypych – bass guitar
Józef Hajdasz – drums

Guests:
Jacek Krzaklewski – guitar
Włodzimierz Tafel – drums.

Wydawca M-D-M solidnie zadbał o najdrobniejsze szczegóły. Bluesowa okładka, autorstwa Aleksandry Dłutowskiej (zbieżność nazwisk nieprzypadkowa), przyciąga uwagę, jest też książeczka z tekstami.

Jako muzyk sesyjny, Winicjusz Chróst wystąpił m.in. na płytach:
1975: Three Thousands Points – Krzysztof Sadowski
1977: Swing & Blues – Krzysztof Sadowski
1977: Jumbo Jet – Arp Life
1978: Życie moje – Elżbieta Wojnowska
1979: Wokół cisza trwa – Krzysztof Cugowski
1982: China Disco – John Porter
1982: Matko, która nas znasz – Stanisław Sojka
1983: Jesteś lekiem na cale zło – Krystyna Prońko
1986: Gejsza nocy – Maryla Rodowicz
1986: I co z tego masz? – Ewa Bem
1988: Różne kolory – Lonstar
1991: Absolutnie nic – Maryla Rodowicz
1991: Historie prawdziwe – Edyta Geppert
1991: Jestem Polakiem – Raz Dwa Trzy
2000: Tak po prostu – Polücjanci
2004: Independent – Krzysztof Ścierański
2004: Piosenki – Balkan Electrique
2004: Rythm & Puls – Kasa Chorych
2007: Why? – John Porter
2015: Z bezpieczną szybkością – Arp Life,
a także na albumach zespołu Piotr Figiel Ensemble, Anny Jantar, Macieja Zembatego, Urszuli Sipińskiej, Alicji Majewskiej, Mulatu Astatke, K. Martina (Marcina Kiljana), grupy Jajco i giganci, Waldemara Kuleczki i Danuty Stankiewicz.

Napisał muzykę do wszystkich piosenek na płytę Ewy Bem „I co z tego masz?” z 1986. Na albumie wystąpiła plejada gwiazd polskiej sceny jazzowej:
Ewa Bem – vocals
Janusz Skowron – keyboards
Winicjusz Chróst – guitar, keyboards
Andrzej Antolak – sax
Andrzej Przybielski – trumpet
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Jerzy Bartz, Wojciech Kowalewski – percussion
Jerzy Piotrowski – drums
„I co z tego dziś masz?”

„Trzy czwarte roku”

Jako aktor, Winicjusz Chróst wystąpił w epizodycznej roli w filmie „To tylko rock” z 1983, w którym zagrał muzyka zespołu Krzyk.
Jego związki z kinematografią obejmują także wykonanie muzyki do filmów „Ukryty w słońcu” (1980) i „Marcowe migdały” (1989), oraz realizację nagrań do filmów „Sposób na Alcybiadesa” (1997) i „Spona” (1998).

Grając partie gitary, współtworzył ścieżkę dźwiękową do filmu „W pustyni i w puszczy” z 1973, z muzyką Andrzeja Korzyńskiego.

Posłuchajmy:
Simon Pejski Band – „Fucking World„, 2009
Szymon Pejski – vocal
Winicjusz Chróst – guitar
Zdzisław Kalinowski – piano
Wojciech Król – bass
Przemysław Knopik – drums

Oldbreakout – Live @ Lep na Bluesa Festiwal, Jozefów 2014

Oldbreakout – „Kłamstwo to podstawa”, Live @ Jesień z Bluesem Festival, Białystok 2015

Oldbreakout – „Co się stało kwiatom”, Live @ Jesień z Bluesem Festival, Białystok 2015

Oldbreakout – Live @ Blue Note, Poznań 2019

„Black Magic Woman” – Live 2015
Agnieszka Flis (Agnes Violin) – electric violin
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Wojciech Karolak – Hammond organ
Winicjusz Chróst – guitar
Przemyek Kuczyński – drums

https://www.youtube.com/watch?v=hArWhvGPilY