maj 28 2025
Wojciech Karolak
Oprac. Radosław Czapski. tekst: Wikipedia.org, wybrana dyskografia: culture.pl. Fot. Ireneusz Sanger, kultura.onet.pl, Archiwum Polskiego Rocka, andrzej-dabrowski.pl, urbaniak.com, album, viva.pl.
Śmietana / Karolak / Bzyk / Guzik – „Grube ryby” 2007
Wojciech Karolak 2019
fot. Ireneusz Sanger
Wojciech Karolak 1966 Ślub z Marią Czubaszek
kultura.onet.pl
Wojciech Karolak 1958 z Jazz Believers: Jan Ptaszyn Wróblewski, (niewidoczny Jan Zylber), Jan Byrczek, Andrzej Trzaskowski, Wojciech Karolak
fot. Archiwum Polskiego Rocka
Wojciech Karolak 1964 Polish Jazz Quartet: Andrzej Dąbrowski, Juliusz Sandecki, Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak
fot. andrzej-dabrowski.pl
86 lat temu urodził się
Wojciech Krzysztof Karolak
(ur. 28 maja 1939 w Warszawie,
zm. 23 czerwca 2021)
Polski muzyk jazzowy, pianista, kompozytor, saksofonista altowy i tenorowy, aranżer, wirtuoz organów Hammonda.
Urodził się w Warszawie, w rodzinie Jerzego Karolaka, profesora Akademii Sztuk Pięknych, i Marii z domu Kotschy-Orwid, córki aktora Józefa Orwida.
Kariera muzyczna Wojciecha Karolaka zaczęła się w 1958, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers, jako saksofonista. W zespole tym występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. W latach 1959–1960 grał na saksofonie w grupie The Wreckers pod kierownictwem Andrzeja Trzaskowskiego.
W 1961 poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Współpracował także ze Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza. Był też aranżerem i kompozytorem Studia M-2 i Big Bandem Polskiego Radia. W 1962 założył The Karolak Trio (wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim) i wydał pierwszą autorską płytę.
Od 1963 współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W 1964, jako jego pianista wystąpił w odcinku specjalnym niemieckiego programu telewizyjnego Jazz – gehört und gesehen (program pt. Jazz in Poland w reż. Janusza Majewskiego prezentował dokonania najważniejszych wykonawców krajowej sceny jazzowej). W 1966 wyjechał do Szwecji, gdzie dorabiał, grając w klubach i restauracjach. W 1973 stał się właścicielem organów Hammonda-B3. W latach 1973–1978 współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w zespole Mainstream. Zimą 1976 roku wziął udział w warsztatach jazzowych „Radost ’76” w Mąchocicach k. Kielc, co zostało uwiecznione w filmie dokumentalnym pt. Gramy Standard w reż. Andrzeja Wasylewskiego.
W latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który został uznany (w ankiecie krytyków „Jazz Forum”) za najlepszą płytę jazzową dekady. Przez wiele lat współpracował z Januszem Muniakiem, czego efektem była m.in. płyta Spotkanie. W 1988 Karolak brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC Tak! Tak!, grał tam na organach Hammonda. Od lat 90. XX wieku współpracował regularnie z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrał kilka albumów. Udzielał się także w projektach jazzowych Piotra Barona i Zbigniewa Lewandowskiego, w projekcie gospel Magdy Piskorczyk W hołdzie Mahalii Jackson, a także występował jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.
Eksperymentował również jako kompozytor muzyki filmowej. Jednym z obrazów, do którego pisał muzykę, była Konopielka w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, do której napisał m.in. bardzo charakterystyczny motyw, oddający specyfikę barokowej, polifonicznej muzyki organowej. Pisał też muzykę do tekstów żony. W 2007 roku pojawił się w filmie Ryś w roli Boogiewoogiewicza.
Jego żoną była Maria Alicja Czubaszek.
Zmarł 23 czerwca 2021, pochowany 2 lipca 2021 na cmentarzu Wojskowym na Powązkach (kwatera Q KOL 7-2-3)
1964 Polish Jazz Quartet: Jan Ptaszyn Wróblewski, Andrzej Dąbrowski, Juliusz Sandecki, Wojciech Karolak
fot. andrzej-dabrowski.pl
1966 Wojciech Karolak i Michał Urbaniak
fot. urbaniak.com
1966 Urbaniak Orchestra
(album)
1974 Michał Urbaniak Constellation: Wojciech Karolak, Michał Urbaniak, Adam Makowicz, Urszula Dudziak, Czesław Bartkowski
Wojciech Karolak z Marią Czubaszek
fot. viva.pl
Wybrana dyskografia:
• „All Stars Swingtet” (1958)
• „Jazz Believers” (1958)
• „Swingtet Jerzego Matuszkiewicza” (1959)
• „Stanisław Drążek Kalwiński Quartet” (1961)
• „Kwartet Andrzeja Kurylewicza” (1961)
• „Igor Caplinsky: Jazz Jamboree ’62” (1962)
• „Don Ellis: Jazz Jamboree ’62” (1962)
• „Luis Hjulmand: Jazz Jamboree ’62” (1962)
• „The Karolak Trio” (1962)
• „Cecily Fords, Jerzy Milian: Jazz Jamboree ’64” (1964)
• „Annie Ross: Jazz Jamboree ’65” (1965)
• „Moving South” (1973)
• „Easy” (1974)
• „Atma” (1974) – z Michałem Urbaniakiem
• „Kujaviak Goes Funky” (1975) – ze Zbigniewem Namysłowskim
• „Time Killers” (1984)
• „Polish Jazz Quartet, Mainstream, Aquarium Live no 2: Mainstream & Kisa Magnusson” (1977)
• „SPPT Chałturnik: Kto tak pięknie gra” (1980)
• „Follow Namysłowski” (1980) – ze Zbigniewem Namysłowskim
• „Kalisz – 12.12.1981” (1981)
• „Wiesław Pieregorólka Big Band” (1987)
• „Ballads and Other Songs” (1993) – z Jarosławem Śmietaną
• „Phone Consultations” (1996) – z Jarosławem Śmietaną
• „Songs and Other Ballads” (1997) – z Jarosławem Śmietaną
• „The High Bred Jazz Trio: Dżem jak co dzień” (1998) – z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim
• „La Boheme” (1998) – z Piotrem Baronem
• „Utwory Wasowskiego i Przybory” (2003)
• „Piątek wieczorem” (2004) – ze Sławkiem Wierzcholskim
• „What’s Going On?” (2006) – z Jarosławem Śmietaną
• „Revolution” (2008) – z Jarosławem Śmietaną
• „In A Sentimental Mood In The Studio (2018) – z Adamem Czerwińskim
„Cytat z samego siebie” from „Sprzedawcy glonów” 1974