Wojciech Staroniewicz

Loud Jazz Band – „The New People” from „The Giant Against the Girl”, Live in Oslo 2017, Wojtek Staroniewicz – tenor sax, soprano sax

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Wojciech Rojek, YouTube, Łukasz Głowała, Dawid Linkowski

Wojciech Staroniewicz
Fot. Wojciech Rojek

Wojciech Staroniewicz 2019 12on14 Jazz Club
Fot. YouTube

Wojciech Staroniewicz
Fot. Łukasz Głowała

Wojciech Staroniewicz
Fot. Dawid Linkowski


 
Dziś, 22 listopada 2021. 67. urodziny świętuje

WOJCIECH STARONIEWICZ

(ur. 22 listopada 1954),

jeden z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich muzyków jazzowych, mistrz saksofonu, kompozytor, aranżer, członek legendarnych formacji Loud Jazz Band i Nahorny Sextet, lider własnych zespołów.

Tworzy muzykę o bardzo szerokim spektrum stylistycznym – od mainstreamu, przez fuzję jazzu i muzyki etnicznej, po electric jazz.

Obecny jest na jazzowej scenie od ponad 30 lat, i wciąż zaskakuje nowymi, autorskimi projektami.

SELMER SAX 1936

Wojciech Staroniewicz posiada osobisty ton, znalazł bowiem i odrestaurował 80-letni saksofon tenorowy marki Selmer Balanced Action, rocznik 1936 – pierwszy, w którym ten model, udoskonalony w manufakturze Selmer Paris, ujrzał światło dzienne. Była to swego czasu ulubiona marka Colemana Hawkinsa, amerykańskiego mistrza saksofonu tenorowego lat 40.

POCZĄTKI KARIERY

Od samego początku, swoje zainteresowania Wojciech Staroniewicz kierował w stronę muzyki jazzowej.

W latach 80. był członkiem Big Bandu Gdańsk, pod dyrekcją Jerzego Partyki, gdzie zasiadał w sekcji saksofonów, i podejmował pierwsze próby kompozytorskie.

W 1985, podczas Jazz Juniors w Krakowie, wraz z zespołem Mita Lidera, zdobył 1. nagrodę zespołową, oraz nagrodę indywidualną, za najlepszą kompozycję.

Rok później, z zespołem Set-Off, sięgnął po Złoty Klucz do Kariery Pomorskiej Jesieni Jazzowej oraz 2. nagrodę na International Contest for Youth Orchestras w Hoeilaart w Belgii.

W 1991, jako jedyny polski saksofonista, zakwalifikował się do półfinału Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Waszyngtonie.

W 1992 ponownie zdobył 1. nagrodę zespołową, tym razem z zespołem Hand Made, oraz nagrodę indywidualną.

Jest także laureatem prestiżowej nagrody Prezydenta Miasta Sopotu – Sopocka Muza.

LOUD JAZZ BAND

Loud Jazz Band to polsko-norweska grupa, utworzona w 1989. Grupa kolegów, spotykających się na próbach na warszawskim Bródnie, zdobywała swoją publiczność wśród stałych bywalców klubu Akwarium przy ul. Emilii Plater. Nazwę formacji wymyślił Piotr Iwicki, pod wpływem płyty „Loud Jazz” Johna Scofielda.

Mirosław Carlos Kaczmarczyk, współzałożyciel i od trzech dekad jedyny kompozytor oraz lider, wspomina:

„W okresie studiów w Akademii Muzycznej w Katowicach, inspiracje wybitnymi muzykami, jak Miles Davis, John Scofield, Mike Stern czy Pat Metheny, wymusiły na mnie kierunek dalszego działania. Druga płyta Mike’a Sterna, „Upside Downside” z 1986, „zalazła mi za skórę”, z nietypowym, pięknym dźwiękiem Sterna z procesora Yamaha SPX 90. Byłem wówczas na kontrakcie w Miami. Miałem dużo czasu, by testować swoje pomysły z dostępnymi tam muzykami, którzy grali w różnych składach na statkach.

To przeniosło się na początki zespołu Loud Jazz Band, założonego już w Polsce. W pierwszym etapie działalności, formacja grała covery, m.in. „Crystal Silence” Chicka Corei. Wersja „Omaha Celebration” Pata Metheny’ego sformowała nasz kierunek muzyczny. Był też John Scofield i jego „Rule of Thumb”, oraz „Both Sides of the Coin” Michaela Breckera i Mike’a Mainieriego.

Skrzyknąłem próby w Domu Kultury Świt na warszawskim Bródnie, bo tam dostałem do dyspozycji pokój muzyczny. Wpadali różni muzycy, by ćwiczyć, testować, pogadać. Trochę później odkryłem, że jest możliwość nagrań demo w Akademii Muzycznej. Powoli przesuwałem nasze działania do centrum, do klubów Akwarium i Remont. Bywaliśmy prawie codziennie w tych klubach. A później przyszły pierwsze koncerty, które okazały się bardzo udane. I tak powoli wszystko się rozkręcało.

Pierwszy skład stworzyli ze mną Wojtek Staroniewicz na saksofonach, Andrzej Rusek lub Darek Szymańczak na basie, Darek Janus na klawiszach, Maciej Ostromecki na bębnach, oraz Piotr Iwicki na instrumentach perkusyjnych i syntezatorach.

Otrzymaliśmy wsparcie ze strony Mariusza Adamiaka, i pierwsze koncerty odbyły się w jego Jazz Clubie Akwarium. Pomógł nam też Jazz Club Remont i Grzegorz Gałuszka, zapraszając na swój festiwal Guitar City.

Loud Jazz Band zaczął grać tylko moje kompozycje. Tak już zostało – do dzisiaj zespół gra wyłącznie moją muzykę, choć z zasady zostawiam kolegom ogromną przestrzeń, staram się niczym ich nie ograniczać, a tylko korzystać z ich olbrzymich talentów” (jazzpress.pl).

Pierwszym albumem Loud Jazz Band był koncertowy „Live at Akwarium Jazz Club” z 1994, nagrany na żywo podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days, a dołączony do magazynu muzycznego „Jazz Á Go-Go”. Płyta zawierała cztery kompozycje Carlosa Kaczmarczyka – „Ostatnia prosta”, „Glanni”, „Goglas” i „King And”, a także utwór „Omaha Celebration” Pata Metheny’ego, oraz „Crystal Silence” Chicka Corei.

Również w 1994, na składance „A-005”, ukazał się dwuczęściowy utwór formacji – „4 Ever 2 U”.

Pełnoprawny album studyjny, „4ever 2U”, wydany został w 1995, przez międzynarodową wytwórnię Mercury Records, jako pierwszy album polskiego wykonawcy w historii tej wytwórni. Zaznaczył tu swoją szczególną rolę w zespole Piotr Iwicki, który miał kontakty, pomysły i wizje. „4ever 2U” sukces zawdzięczała też Studiu Sonus, w którym całość nagrał Dariusz Szweryn. Album był nominowany do Fryderyka ’95. Skład:
Mirosław Carlos Kaczmarczyk – guitar, leader
Wojciech Staroniewicz – tenor sax, sopranino sax
Darek Janus – synthesizer
Andrzej Rusek – bass guitar
Piotr Iwicki – percussion, synthesizer
Maciej Ostromecki – drums
„4ever 2U” 1995

Po osiągnięciu sukcesu, grupa zniknęła nagle z polskiej sceny w połowie lat 90. Mirosław Carlos Kaczmarczyk wyjechał na stałe do Norwegii.

Formacja odrodziła się na początlu lat 2000., ale już jako skład międzynarodowy, ze stałą siedzibą w Oslo, i z coraz ważniejszą rolą norweskich instrumentalistów.

W ciągu trzydziestu lat działalności, przez Loud Jazz Band przewinęło się pół setki muzyków. Obecnie skład tworzą zmiennie:
Mirosław Carlos Kaczmarczyk – guitar, leader
Wojciech Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Erik Johannessen, Øyvind Brække – trombone
Erlend Slettevoll, Ivan Makedonov, Paweł Kaczmarczyk – piano
Jonas Cambien – synthesizers, piano
Piotr Iwicki – synthesizers, percussion
Kristian Edvardsen – bass, bass guitar
Maciej Ostromecki – percussion
Ivan Makedonov – drums.

Kolejne płyty formacji to:
2004: Don’t Stop the Train
2005: The Way to Salina
2007: Passing
2008: Living Windows
2010: The Silence
2013: From the Distance. Live in Oslo
2014: From the Distance. Live in Warsaw – DVD
2017: The Giant Against the Girl.

„THE GIANT AGAINST the GIRL” 2016 (wyd. 2017)

W 2017 ukazał się album Loud Jazz Bandu „The Giant Against the Girl”, nagrany w dniach 26-29 lipca 2016, w radiowej Trójce, w Studiu im. Agnieszki Osieckiej, w składzie:
Mirosław Carlos Kaczmarczyk – guitar, leader
Wojtek Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Øyvind Brække – trombone
Paweł Kaczmarczyk – piano
Jonas Cambien – synthesizer, piano
Kristian Edvardsen – bass
Maciej Ostromecki – percussion
Ivan Makedonov – drums
Guests:
Knut Løchsen – synthesizer
Ingeborg Torneberg – vocalese.

Wszystkie kompozycje na płytę stworzył Carlos Kaczmarczyk – „Sketches of Mine”, „Imeka – Part One”, „Imeka – Part Two”, „The Patience”, „The New People”, „The Giant Against the Girl”, „Mindfulness”, „Babskim uchem (Live)”.

Carlos mówił: „Na najnowszej płycie nastąpił w moim przypadku powrót do korzeni, bo w całości powstała ona na gitarze. Komponowałem ten album w zaciszu mojego małego mieszkania przy Hożej w Warszawie. Wiązało się to z częstymi przyjazdami do rodzinnego miasta, z którym nadal czuję się mocno związany” (jazzpress.pl).

„Zaraz po włączeniu płyty, zwraca uwagę surowe, potężne brzmienie utworu „Sketches of Mine”. To uwspółcześniona wariacja na temat arcydzieła „Sketches of Spain” Milesa Davisa. Znajdziemy tu wiele wysmakowanych gitarowych fraz, subtelne unisona, zabawy metrum i smaczki instrumentacji.

Na płycie niezmiennie słychać fascynacje Kaczmarczyka Methenym, Scofieldem czy Holdsworthem. Te inspiracje muzycy potrafią jednak ubrać we własny, niepowtarzalny styl, będący fuzją polskiej tradycji jazzu elektrycznego i nordyckiego chłodu.

Kompozycje to fenomenalna synteza kilku jazzowych światów i osobowości muzyków. Od pierwszego do ostatniego utworu rozpływamy się w falującej subtelności, żywej dynamice, akustycznym pięknie brzmień instrumentów, wyzyskanym do samego dna. Gdy dodamy do tego niepokojące tematy, grane na przesterowanej gitarze, otrzymamy obraz żywej, jazzowej uczty, momentami „urockowionej”, a momentami – rozkołysanej w pięknych melodiach. To jedna z najważniejszych płyt polskiego, a w zasadzie polsko-skandynawskiego, jazzu w tym roku” (topguitar.pl).

Loud Jazz Band – „The New People” from „The Giant Against the Girl”, Live in Oslo 2017
Miroslaw Carlos Kaczmarczyk – guitar
Wojtek Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Even Skatrud Kruse – trombone
Paweł Kaczmarczyk – piano
Olga Konkova – syntesizer
Kristian Edvardsen – bass
Sidiki Camara – percussion
Ivan Makedonov – drums

NAHORNY SEXTET

Od wielu lat, Wojciech Staroniewicz koncertuje i nagrywa z sekstetem Włodzimierza Nahornego. W składzie, oprócz Nahornego i Staroniewicza, występują także z Dorota Miśkiewicz, Mariusz Bogdanowicz, Henryk Gembalski i Piotr Biskupski.

Formacja ta jest najdłużej istniejącym sekstetem w historii polskiego jazzu – od 1998.

Sekstet wykonuje niepowtarzalne transkrypcje muzyki poważnej (Chopin, Szymanowski, Maciejewski), będące połączeniem oryginałów z kompozytorską inwencją lidera.

NAHORNY – CHOPIN

Do wielu wydarzeń artystycznych, związanych z Rokiem Chopinowskim 2010, swoją cegiełkę dołożył Włodzimierz Nahorny, przygotowując program, w całości oparty na muzyce genialnego kompozytora. Koncert składał się z impresji inspirowanych „Fantazją na tematy polskie op.13” oraz opracowaniami preludiów – op.28 Nr 4 e-moll, Nr 7 A-dur, Nr 20 c-moll.

Oryginalne partie fortepianowe przeplatały się tu z przetworzeniami tematów oraz z nowym materiałem, napisanym przez Nahornego.

Z tym wszystkim integralnie związane były partie, improwizowane przez samego mistrza, jak i przez zaproszonych przez niego muzyków.
Włodzimierz Nahorny – piano
Dorota Miśkiewicz – vocal, violin
Wojciech Staroniewicz – soprano sax, tenor sax
Henryk Gembalski – violin
Mariusz Bogdanowicz – bass
Piotr Biskupski – drums.

To czołówka polskiej sceny jazzowej, artyści od wielu lat związani z muzyką Włodzimierza Nahornego, doskonale czujący jej specyfikę i niepowtarzalne piękno.

Zespół dał szereg entuzjastycznie przyjętych koncertów w miejscach, związanych z pamięcią o Chopinie, oraz w filharmoniach i klubach jazzowych. Występowali też w wielu miejscach w Europie – Frankfurt, Budapeszt, Praga, Kijów, Sztokholm, Edynburg, Paryż, Rzym, a także w dalekim Szanghaju.

W 2010 ukazała się płyta „Nahorny Sextet – Chopin Genius Loci”:
Włodzimierz Nahorny – piano
Dorota Miśkiewicz – vocal, violin
Wojciech Staroniewicz – soprano sax, tenor sax
Henryk Gembalski – violin
Mariusz Bogdanowicz – bass
Piotr Biskupski – drums

„Usque Ad Finem” from „Chopin Genius Loci”, Audio 2010

Włodzimierz Nahorny Sextet – Live @ Lapidarium 2005

Włodzimierz Nahorny Sextet – „Nahorny – Chopin”, Live @ Jazz na BOK-u, Białystok 2010

Włodzimierz Nahorny Sextet – Live @ Dom Kultury Polskiej w Wilnie 2018

WOJCIECH STARONIEWICZ QUARTET

„Twórczość Staroniewicz Quartet to akustyczny jazz z najwyższej półki. W zamyśle lidera jest muzyką, która może być wykonywana zarówno na wielkich scenach, jak i akustycznie, bez mikrofonów i wzmacniaczy. Z jednej strony, jest to powrót do źródeł jazzowego grania, z drugiej zaś – estetyczne wariacje na kanwie nowoczesnego, nieskrępowanego mainstreamu, dopieszczonego wielką wiedzą o harmonii i kompozycji. Chwilami radykalny, ale gdy trzeba również powściągliwy, Staroniewicz w sposób przekonywujący udowadnia, że jest w tej konwencji jazzu klasą sam dla siebie, że zajmuje czołową pozycję w rankingu polskich gwiazd jazzu” (Piotr Iwicki).

Skład kwartetu jest zmienny.

W 1994 ukazała się składanka „A-010”, z trzema utworami w wykonaniu kwartetu Wojciecha Staroniewicza, nagranymi 5 listopada 1994 w warszawskim Jazz Clubie Akwarium. Były to kompozycje „Summertime”, „Ice Stations” oraz „Lament”.

„QUIET CITY” 1995

W 1995 kwartet wydał pierwszy pełnoprawny album – „Quiet City”, nagrany w Studio Buffo. Skład tworzyli:
Wojciech Staroniewicz – soprano sax, tenor sax
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Cezary Konrad – drums.
Wojciech Staroniewicz Quartet – Live @ Tarnogórskie Spotkania Jazzowe, 2011

STARONIEWICZ / JAGODZIŃSKI / RAJSKI – „TRANQUILLO”, 2013

Płyta „Tranquillo – Staroniewicz / Jagodziński / Rajski” z 2013 była wyjątkowa, ze względu na fakt, iż Staroniewicz zrezygnował w tym przypadku z nadmiernego rozbudowania składu orkiestry, zostawiając tylko smyczki. Dzięki temu, nagranie cechowała aksamitność brzmienia. Jazzowym spoiwem było trio Andrzeja Jagodzińskiego, z Adamem Cegielskim na kontrabasie i Czesławem Małym Bartkowskim na perkusji. Znaczący wpływ na całość brzmienia miały aranżacje Włodzimierza Nahornego, Andrzeja Jagodzińskiego i Artura Jurka. Muzycy:
Wojtek Staroniewicz – tenor sax
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Mały Bartkowski – drums.

Polish Chamber Philharmonic Orchestra Sopot, conducted by Wojciech Rajski.

Wśród utworów pojawiły się zarówno standardy, jak i autorskie kompozycje Wojciecha Staroniewicza:
„Pra Dizer Adeus” from „Tranquillo” 2013

„Autumn Leaves” ” from „Tranquillo” 2013

„A’FREAK-AN KOMEDA” 2015

„A’FreAK-aN Komeda” to płyta Wojciecha Staroniewicza, zawierająca dwie kompozycje autorskie – „Oyi (Friendship)” i „Ifunanya (Love)”, i cztery własne aranżacje utworów Krzysztofa Komedy – „Crazy Girl”, „Moja ballada”, „Kattorna”, „Cherry”. Wystąpili:
Przemysław Dyakowski, Wojciech Staroniewicz – tenor sax
Marcin Janek – soprano sax
Darek Herbasz – baritone sax
Dominik Bukowski – marimba, vibraphone, xylosynth
Larry Ugwu – percussion, wooden flute
Janusz Mackiewicz – bass guitar
Roman Ślefarski – drums

A’FreAK-aN Project w Domu Zarazy – Live Session with Interniew 2016

„ILLONOIS JACQUET in MEMORIAM” 2016 (wyd. 2017)

Płyta „Illinois Jacquet in Memoriam” została nagrana w Klubie Ucho oraz w katowickiej NOSPR, w latach 2015-2016, a wydana w 2017.

Dziewięciu tenorzystów, reprezentujących trzy, a nawet cztery pokolenia polskich jazzmanów, oddało hołd jednemu z wielkich saksofonistów amerykańskich – Illinoisowi Jacquetowi (ur. 1922, zm. 2004).

W 1942 Illinois Jacquet, mając zaledwie 19 lat, zabłysnął solówką w utworze „Flying Home”, nagranym z orkiestrą Lionela Hamptona. Własną ekspresją i brzmieniem, zbudował wtedy pomost między klasyką swingu a muzyką R&B:

Lionel Hampton Orchestra feat. Illinois Jacquet – „Flying Home” 1942

Któregoś dnia, kwintet Jacqueta grał koncert w Waszyngtonie, w klubie Blues Alley. Tam Illinois wypatrzył młodego perkusistę – Erica Allena, Amerykanina, który zamieszkał później w Polsce, w Gdyni. Jacquet zaprosił Allena do swojego kwintetu, a następnie do big bandu. Dzięki temu, Eric Allen miał okazję, wieczór po wieczorze, słuchać niezapomnianej solówki z „Flying Home”, jak i dziesiątek swingowych standardów, którym zapewnił swój perkusyjny swingowy drive.

Eric Allen chciał uhonorować mistrza, z którym przez lata występował.

Przemek Dyakowski chciał przy okazji wspomnieć tradycję pojedynków między orkiestrami i instrumentalistami, w ramach których na jednej scenie walczyło o uznanie słuchaczy np. pięciu słynnych tenorzystów, jak Illinois Jacquet, Dexter Gordon, Arnett Cobb, Buddy Tate i Budd Johnson.

Tak zrodził się projekt Tribute to Illinois Jacquet, realizowany w 2015 i 2016, na scenie gdyńskiego Klubu Ucho, a przypomniany podczas Sopot Molo Jazz Festival, i odtworzony w znakomitej akustycznie sali śląskiego NOSPR.

W realizacji płyty „Illinois Jacquet in Memoriam” wzięło udział dziesięciu tenorzystów. W większości utworów towarzyszyła im sekcja rytmiczna – zarówno z udziałem pomysłodawcy projektu, Erica Allena, jak i, grającego tu na organach Hammonda, Wojciecha Karolaka, bez którego identyfikacji z idiomem swingu i mainstreamu jazzowego całe przedsięwzięcie nie miałoby swojej niezwykłej charyzmy (ucho.com.pl).

Muzycy:
Piotr Chęcki, Michał Jan Ciesielski, Przemek Dyakowski, Tomasz Grzegorski, Dariusz Harbasz, Janusz Muniak, Maciej Sikała, Wojciech Staroniewicz, Irek Wojtczak, Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Wojciech Karolak – Hammond organ
Dominik Bukowski – vibraphone
Maciej Grzywacz, Marcin Wądołowski, Michał Zienkowski – guitar
Janusz Macek Mackiewicz – bass
Eric Allen, Tomasz Sowiński – drums.
„Illinois Jacquet in Memoriam” – „Flying Home”, Live @ Sopot Molo Jazz Festival 2016

Tomasz Grzegorski, Dariusz Herbasz, Maciej Sikała, Wojciech Staroniewicz, Irek Wojtczak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Przemek Dyakowski – tenor sax
Wojciech Karolak – Hammonda organ
Maciej Grzywacz – guitar
Eric Allen – drums

„PIOSENKI WARSA i SZPILMANA” – JOANNA KNITTER, 2018

Na fali niesłabnącej popularności przedwojennych piosenek, które przetrwały próbę czasu, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, pod batutą Wojciecha Rajskiego, nagrała wydawnictwo, dedykowane twórczości Henryka Warsa i Władysława Szpilmana. Kilkuletnia kooperacja sopockich filharmoników z cenionymi wykonawcami zaowocowała kolejnym wspólnym projektem.

Do nagrania albumu, Wojciech Rajski zaprosił znanych ze wspólnych koncertów i poprzednich wydawnictw solistów – Joannę Knitter (śpiew), Wojciecha Staroniewicza (saksofon tenorowy, saksofon sopranowy), Artura Jurka (fortepian, aranżacje), Romana Ślefarskiego (perkusja) i Janusza Mackiewicza (kontrabas).

Na płycie znalazły się polskie piosenki, które, dzięki rekordowym sukcesom filmu „Szpieg w masce” oraz fenomenie wykonawców – Eugeniusza Bodo czy Hanki Ordonówny, stały się szlagierami, i na zawsze zapisały się w annałach polskiej muzyki rozrywkowej.

Tym razem, słyszymy w zapisie cyfrowym przeboje „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Sex appeal”, „Tych lat nie odda nikt”, „W małym kinie”, „Powróćmy, jak za dawnych lat”:

„Deszcz” 2018

„Jak pani się ten podoba?” 2018

WOJCIECH STARONIEWCZ QUINTET – „NORTH PARK”, 2019

8 marca 2019 ukazał się album „North Park” kwontetu Wojciecha Staroniewicza.

„Z większą dozą zadumy i melancholii, tym razem Wojciech Staroniewicz proponuje album o nieco innym charakterze niż poprzednie. W jego zamierzeniu, nadal jest to 'rasowy, energetyczny jazz’, operujący całą gamą zupełnie skrajnych środków wyrazu. Pod względem stylistycznym, album jest kontynuacją „Alternations” – płyty Staroniewicza sprzed ponad dekady. Lider zaprosił do współpracy norweskiego puzonistę, Erika Johannessena, wibrafonistę Dominika Bukowskiego, kontrabasistę Pawła Urowskiego, i perkusistę Przemysława Jarosza. Wszystkie utwory są autorstwa lidera. Grający na saksofonie tenorowym i sopranowym Staroniewicz, znany jest z działalności na różnych polach – od Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot po tak odmienne jazzowe projekty, jak Loud Jazz Band czy sekstet Włodzimierza Nahornego” (jazzpress.pl).

Wojciech Staroniewicz skomentował: „To płyta, inspirowana bardzo silnie środowiskiem, w którym żyję, czyli Sopotem. Przez ostatnie pięć lat miałem pracownię blisko morza, przy Parku Północnym. Kiedy tam przebywałem, różne fajne pomysły, nowe idee, przychodziły mi do głowy, i znalazły odbicie w tym albumie. Ponadto odczuwałem głód, by wrócić do kameralnego zespołu. Ponieważ w ostatnim okresie pracowałem z zespołami większymi, teraz postanowiłem wrócić do niedużego combo. Znaleźli się w nim muzycy-przyjaciele. Zaprosiłem norweskiego puzonistę, Erika Johannessena. Znamy się od dawna – w Loud Jazz Band graliśmy razem przez blisko 20 lat. On gra w specyficzny sposób – free-jazzowy, sonorystyczny, pięknie wykorzystuje możliwości puzonu. W zespole jest z nami Dominik Bukowski – chciałem mieć kolor jego wibrafonu w moich kompozycjach. Są jeszcze Paweł Urowski na kontrabasie i Przemysław Jarosz na bębnach. Optymalny skład” (dzieje.pl).

„North Park” – Album Trailer 2019

„ACH, TO BYŁ SZAŁ” – PRZEMEK DYAKOWSKI TAKE IT EASY V feat. JOANNA KNITTER, 2020

W 2020 ukazał się album „Przemek Dyakowski Take It Easy V – Ach, to był szał. Piosenki Jerzego Dudusia Matuszkiewicza śpiewa Joanna Knitter”. Skład na płycie:
Joanna Knitter – vocal
Przemek Dyakowski, Wojciech Staroniewicz – tenor sax
Arek Jurek – Hammond organ, piano
Dominik Bukowski – vibraphone
Janusz Mackiewicz – bass
Tomasz Sowiński – drums.

„W towarzystwie jazzowych dżentelmenów, Joanna Knitter intymnie, lekko, niemanierycznie wyśpiewuje nie tylko nutki mistrza Jerzego, ale i słowa mistrzów tekściarzy – Młynarskiego, Kerna, Osieckiej. Ciepło pobrzmiewa Hammond Artura Jurka, czarownie – wibrafon Dominika Bukowskiego, w zestawieniu z duetem harmonizujących tenorów Przemka Dyakowskiego i Wojciecha Staroniewicza.

Obowiązek aranżacji znamienitych piosenkowych dzieł został rozdzielony między kilku muzyków bandu, jednak wszystko utrzymane jest w tym samym, przytulnym klimacie, niczym z zadymionej knajpki, późnym wieczorem, kilkadziesiąt lat temu, jak w scenie z klasycznego czarno-białego filmu. Kolejny raz potwierdzone zostało bogactwo talentu Jerzego Matuszkiewicza – jazzmana, autora muzyki filmowej, ale i pierwszorzędnego songwritera. A to za sprawą muzyków, którzy niczego nie udają, w pełni autentycznie, z wyczuwalną radością, oddają hołd nie tylko twórczości i sylwetce Dudusia, ale i bogactwu swingu. Oddają też hołd polskim, czy szerzej – europejskim, standardom, którymi te piosenki bez wątpliwości są. Kto ceni, rzadko już spotykaną, wykwintność w muzyce rozrywkowej i kunszt piosenkopisarzy-poetów, o lata świetlne oddalonych w swej twórczości od tego, co dziś stanowi sedno wielu, skazanych na przeminięcie, piosneczek, powinen kupić tę płytę” (Wojciech Sobczak-Wojeński).

Utwory na albumie: „Ach, to był szał”, „Nie bądź taki szybki Bill”, „Zakochani”, „Sam to wiesz”, „Piosenka dla własnego męża”, „Komedianci”, „Oddalasz się”, „Światła miejskich lamp”, „Jeszcze w zielone gramy”:
„Ach, to był szał” from „Ach, to był szał” 2020

„Jeszcze w zielone gramy” from „Ach, to był szał” 2020

„Nie bądź taki szybki Bill” from „Ach, to był szał” 2020

„Światła miejskich lamp” from „Ach, to był szał” 2020

JERZY DUDUŚ MATUSZKIEWICZ 2021

Materiał z albumu „Ach, to był szał” zostanie zaprezentowany 4 grudnia 2021, podczas wieczoru muzyczno-filmowego „Jerzy Duduś Matuszkiewicz Tribute” w Arkadach Kubickego, w Zamku Królewskim w Warszawie. Organizatorem jest warszawska Fundacja Muzeum Jazzu.

Swing, feeling, czar i szyk, oldschoolowy rytm. Bazą do improwizowanej zabawy będą utwory Dudusia, w przepięknej interpretacji muzyczno-wokalnej. To będzie prawdziwy bal jazzowy. Wstęp wolny.

Formacja PRZEMEK DYAKOWSKI TAKE IT EASY feat. JOANNA KNITTER wystąpi w składzie:
Joanna Knitter – vocal
Przemek Dyakowski – tenor sax
Wojciech Staroniewicz – tenor sax
Arek Jurek – piano
Dominik Bukowski – vibraphone
Janusz Mackiewicz – bass
Maksymilian Kreft – drums.
Wydarzenie na FB https://www.facebook.com/events/979015309625616

Wybrana DYSKOGRAFIA Wojciecha Staroniewicza, w tym płyty autorskie:
1987: Set-Off
1989: Daab III – Daab
1989: On the Other Side
1994: Live at Akwarium Jazz Club – Loud Jazz Band
1994: A-010 – Wojciech Staroniewicz Quartet
1995: 4Ever 2U – Loud Jazz Band
1995: Quiet City – Wojciech Staroniewicz Quartet
1996: The Beginner
1999: Karambola
2000: Nahorny Chopin. Fantazja polska – Nahorny Sextet
2002: Nahorny Karłowicz – Nahorny Sextet
2002: Hand-Made
2003: Follow the Soul
2004: Don’t Stop the Train – Loud Jazz Band
2005: The Way to Salina – Loud Jazz Band
2005: Fala ludzkich serc – Daab
2007: Passing – Loud Jazz Band
2005: Dominik Bukowski & Projektor
2006: Conversession. Live – Staroniewicz / Melvin / Lemańczyk
2007: Alternations
2008: Living Windows – Loud Jazz Band
2010: The Silence – Loud Jazz Band
2010: Chopin Genius Loci – Nahorny Sextet
2011: A’FreAK-aN Project
2012: The Moongang
2013: From the Distance. Live in Oslo – Loud Jazz Band
2013: Tranquillo – Staroniewicz / Jagodziński / Rajski
2013: Blue Night Session – Marcin Wądołowski Quintet
2014: From the Distance. Live in Warsaw – Loud Jazz Band, DVD
2015: A’FreAK-aN Komeda
2015: Swing – Przemek Dyakowski Take it Easy IV
2016: The Sound of Christmas
2017: The Giant Against the Girl – Loud Jazz Band
2017: llinois Jacquet in Memoriam
2018: Piosenki Warsa i Szpilmana – Joanna Knitter
2019: North Park
2020: Ach, to był szał. Piosenki Jerzego Dudusia Matuszkiewicza – Przemek Dyakowski Take It Easy V feat. Joanna Knitter

Wojciech Staroniewicz koncertował prawie we wszystkich krajach europejskich, a nawet w dalekim Szanghaju.

Grał na głównych scenach większości polskich festiwali jazzowych – Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, Gdynia Summer Jazz Days, Jazz na Starówce, Bielska Zadymka Jazzowa.

W swojej karierze, poprzedzał koncerty takich sław muzyki jazzowej, jak Kenny Garrett, Chick Corea, David Sanchez, James Carter.

Występował i występuje nadal z Włodzimierzem Nahornym, Andrzejem Jagodzińskim, Włodkiem Pawlikiem, Cezarym Konradem, Adamem Cegielskim, Helge Lienem, Erikiem Johannessenem, Brianem Melvininem.

Jest założycielem i współwłaścicielem wydawnictwa Allegro Records, które w swoim katalogu ma nagrania blisko 50 artystów, w tym Doroty Miśkiewicz, Dominika Bukowskiego, Dominika Wani, Jana Smoczyńskiego, Jerzego Małka, Marcina Wądołowskiego czy Włodzimierza Nahornego http://www.allegrorecords.com/

Posłuchajmy także:
Wojciech Staroniewicz & Alternations – Live @ SPATiF, 2010
Wojciech Staroniewicz – tenor sax
Sławek Jaskułke – piano
Michał Barański – bass
Hubert Zemler – drums

Wojciech Staroniewicz Quartet – Live @ Tarnogórskie Spotkania Jazzowe 2011
Wojciech Staroniewicz – soprano sax, tenor sax
Dominik Wania – piano
Michał Barański – bass
Hubert Zelmer – drums

Loud Jazz Band – „Ensomhet”, Live @ Sopot Molo Jazz Festival 2011
Miroslaw Carlos Kaczmarczyk – guitar
Wojciech Staroniewicz – sax
Erik Johannessen – trombone
Erlend Slettevoll – piano
Kristian „Gesse” Edvardsen – bass
Maciej Ostromecki – percussion
Piotr Iwicki – synthesizer, percussion
Ivan Makedonov – drums

Jazz Flashmob – Live in Gdańsk 2013
Wojciech Staroniewicz, Przemek Dyakowski, Dariusz Herbasz, Marcin Janek – saxes
Dominik Bukowski – xylosynth
Janusz Mackiewicz – bass guitar
Larry Okey Ugwu & Ikenga Drummers – percussion
Roman Ślefarski – drums
with others

Wojtek Staroniewicz Quartet – „Invitation” (Bronisław Kaper), Live @ Zaduszki Jazzowe, Gdynia 2013
Wojtek Staroniewicz – tenor sax
Artur Jurek – piano
Adam Zuchowski – bass
Roman Ślefarski – drums

Loud Jazz Band – 25th Anniversary Concert, Live @ Studio im. Agnieszki Osieckiej, Full Concert 2014
Wojtek Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Erik Johannessen – trombone
Mirosław Carlos Kaczmarczyk – guitar
Paweł Kaczmarczyk – piano
Piotr Iwicki – keyboards
Maciej Ostromecki – percussion
Sebastian Hauden – bass
Ivan Makedonov – drums

Wojciech Staroniwicz A’FreAK-aN Project – „Walk Spirit Talk Spirit”, Live @ Radio Gdańsk 2016
Wojtek Staroniewicz, Przemek Dyakowski – tenor sax
Darek Herbasz – baritone sax
Marcin Janek – soprano sax
Dominik Bukowski – xylosynth
Janusz Mackiewicz – bass guitar
Roman Ślefarski – drums

Loud Jazz Band – „The New People”, Live in Oslo 2017
Miroslaw Carlos Kaczmarczyk – guitar
Wojtek Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Even Skatrud Kruse – trombone
Paweł Kaczmarczyk – piano
Olga Konkova – syntesizer
Kristian Edvardsen – bass
Sidiki Camara – percussion
Ivan Makedonov – drums

Wojtek Staroniewicz Quartet – Live in Sopot 2018

Wojciech Staroniewicz Quintet feat. Erik Johannessen – „North Park”, Live @ 12on14 Jazz Club, Full Concert 2019
Wojciech Staroniewicz – tenor sax
Erik Johannessen – trombone
Dominik Bukowski – vibraphone
Paweł Urowski – bass
Przemysław Jarosz – drums

Wojciech Staroniewicz Quintet – „North Park”, Live @ Cały ten jazz, Prom Kultury Saska Kępa, Full Concert 2021 (from 4:35 min)
Wojciech Staroniewicz – tenor sax, soprano sax
Marek Romanowski – trombone
Dominik Bukowski – vibraphone
Paweł Urowski – bass
Przemysław Jarosz – drums

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. (Wojciech Rojek) / 2019 12on14 Jazz Club (YouTube) / (Łukasz Głowała) / (Dawid Linkowski)