XIII Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Tekst i zdjęcia: Jarosław Molski

W dniach 23 – 30 września 2017 roku miała miejsce XIII edycja jednego z najciekawszych warszawskich festiwali – Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Prezentujemy koncertowe aspekty tego wydarzenia.

W sobotę 23 września jako pierwsza wystąpiła pochodząca z Kolumbii wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów Marta Gómez. W jej repertuarze można znaleźć szeroki zakres rytmów od latynoskiego jazzu po latynoamerykański folk. Wielki wpływ na jej twórczość miał Federico Garcia Lorca. W 2014 roku otrzymała nagrodę Latin Grammy w kategorii „Najlepszy latynoski album dla dzieci”.



Drugi koncert tego wieczoru wykonał turecki zespół Taksim Trio. Ich nieustającą muzyczną inspiracją jest Stambuł, ponoć najdziwniejsze miasto na świecie. Wirtuozi swoich instrumentów, perfekcyjni w zgraniu, na koncertach stawiają jednak na improwizację. I to jest prawdziwa siła ich muzyki.
Niedziela 24 września była poświęcona muzyce indyjskiej. Wieczorny koncert rozpoczął swoim występem jeden z najlepszych sitarzystów młodego pokolenia Purbayan Chatterjee, spadkobierca jednego z największych mistrzów w tej dziedzinie, Pt Nikhila Banerjee. To była muzyka północnych Indii.
W drugiej części wieczoru wystąpiły Ranjani & Gayatri, mistrzynie karnatyckiej sztuki wokalnej. Artystki wszechstronne, uważane są za jeden z najlepszych żeńskich duetów wykonujących muzykę południowych Indii. Zaprezentowały dwie różne odsłony tej przebogatej kultury.
Następny koncert miał miejsce 27 września i był to dzień polski na Festiwalu. Rozpoczęła go Warszawska Orkiestra Sentymentalna muzyczną podróżą do czasów, gdy na scenach królowały przeboje Warsa, Petersburskiego, braci Goldów czy Astona.

Jako drugi wystąpił Adam Strug z założoną przez siebie Kompanią. Publiczność mogła usłyszeć zarówno tradycyjne polskie pieśni, jak i utwory własne Adama.

Ostatnia na polskim dniu Festiwalu wystąpiła Kapela ze Wsi Warszawa. Obchodzący w tym roku swoje 20-lecie muzycy postanowili uczcić je w szczególny sposób: do udziału w koncercie zaprosili kilkunastu wybitnych ludowych artystów z regionu mazowieckiego. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania – publiczność nie miała najmniejszego zamiaru wypuścić wykonawców ze sceny.




Czwartkowy wieczór 28 września był poświęcony muzyce naszych sąsiadów i z tej okazji nosił miano Kolektyw Europa. Jako pierwsi na scenie pojawili się we wspólnym graniu smyczkowi wirtuozi z Polski (Vołosi) i z Węgier (Félix Lajkó). Mimo drobnych potknięć był to bez wątpienia jeden z najlepszych koncertów Festiwalu.

Druga odsłona Kolektywu Europa należała do jednej z najciekawszych bałkańskich orkiestr dętych. Grupa sięga do południowoalbańskiej muzyki kabu, statecznej i melancholijnej. Ale było głośno i dynamicznie, czemu towarzyszyło znakomite, wielobarwne widowisko.

29 września wystąpili Kondi Band (Sierra Leone & USA), Baba Zula (Turcja), Meridian Brothers (Kolumbia). Miała to być propozycja dla fanów etnicznej muzyki w tanecznym wydaniu. Niestety, dla części festiwalowej publiczności – w tym dla piszącego te słowa – okazała się całkowicie niestrawna.
Pierwszy koncert ostatniego dnia Festiwalu to występ Ballaké Sissoko i Vincenta Ségala, duetu malijsko-francuskiego, będący nie tylko oryginalnym połączeniem brzmień dwóch różnych instrumentów, ale także połączeniem dwóch różnych tradycji muzycznych. Choć po Ballaké Sissoko wcale nie było widać, że jest w pierwszej dziesiątce najwybitniejszych korzystów na świecie.
Ostatni koncert 13 Skrzyżowania Kultur to głos uchodźców i wszystkich tych, którzy nie mają swojego miejsca na Ziemi. Aziza Brahim pochodzi z nieuznawanej przez społeczność międzynarodową Sahary Zachodniej (Polska suwerenności tego kraju także nie uznaje), a dorastała w obozie dla uchodźców w Algierii. Artystka śpiewa w swoim ojczystym języku hassaniya, akompaniując sobie na tradycyjnym saharyjskim bębnie tbal.