XIII Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazz, Wałbrzych


Urszula Dudziak – „Nie jest źle”

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. https://www.facebook.com/haldajazz/, East News, viva.pl, facebook.com/Piotr-Damasiewicz-Quintet-494393904089565/, mdk.lomza.pl, facebook.com/krzysztof.witkowski.54


XIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL HAŁDA JAZZ, WAŁBRZYCH
31 października – 1 grudnia 2020

Festiwal HAŁDA JAZZ to wydarzenie muzyczne, mające na celu popularyzację sztuki improwizowanej, realizowane od 2008.
Przez pierwsze jedenaście lat festiwal odbywał się w Bogatyni.
W 2019 organizator festiwalu, Fundacja Promocji Muzyki i Terapii „Green”, podjęła się po raz pierwszy zorganizowania tego przedsięwzięcia w Wałbrzychu, na scenie Filharmonii Sudeckiej, uznając, że zrodzi to możliwość otwarcia sceny filharmonii dla jazzu, jako innego rodzaju sztuki, innego wykonawcy i odbiorcy.
Już po pierwszej odsłonie Hałda Jazz w Filharmonii Sudeckiej, okazało się, że Wałbrzych stał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Widoczne wokół wyciągi szybowe, opuszczone kopalnie i liczne hałdy, wpisują się znakomicie w stylistykę muzyki jazzowej, zrodzonej przecież z ciężkiej, niewolniczej pracy.
Tegoroczna edycja festiwalu, poza Filharmonią Sudecką, na dwa wieczory przeniesie widzów do industrialnych przestrzeni Starej Kopalni w Wałbrzychu – współorganizatora Festiwalu, oraz do wnętrz Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego.

SZANOWNI PAŃSTWO,

przed nami XIII Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazz, Wałbrzych 2020.
Impulsem do wyboru tematyki tegorocznej edycji festiwalu była, celebrowana w ubiegłym roku, 50. rocznica śmierci Krzysztofa Komedy Trzcińskiego. Dla upamiętnienia rocznicy, zorganizowano wiele projektów, odbyło się mnóstwo koncertów, nagrano nawet kilka płyt. Wszystkie te aktywności były niezwykle


Debiut Urszuli Dudziak w piwnicy klubu Hybrydy, Warszawa, 1961. Po prawej Krzysztof Komeda piano, po lewej Adam Skorupka bass
Fot. East News

ważne, gdyż przybliżyły nieocenioną twórczość tego wybitnego kompozytora i pianisty.

KOMEDA w WAŁBRZYCHU

Zorganizowanie festiwalu jazzowego, jako kolejnej imprezy z całego szeregu podobnych, nie miało sensu.
Realizacja 13. edycji Hałda Jazz musiała więc kryć w sobie coś więcej.
Genezy wyboru tematyki tegorocznego wydarzenia należy doszukiwać się w historii, a konkretnie – w krótkim epizodzie z życia Krzysztofa Trzcińskiego, związanym z Wałbrzychem.

Miejscowe media informowały:

„15 września 2011, na ścianie kamienicy przy ul. Słowackiego w Wałbrzychu, gdzie w latach 1946-1947 mieszkał Krzysztof Komeda Trzciński z rodzicami i siostrą, odsłonięto tablicę pamiątkową, na której umieszczono fragment klawiatury pianina i fragment taśmy filmowej oraz inskrypcję:
W tym budynku w latach 1946-1947 mieszkał Krzysztof


Urszula Dudziak
Fot. viva.pl

Komeda Trzciński (1931-1969), wybitny kompozytor i pianista jazzowy, światowej sławy twórca muzyki filmowej. Tutaj narodziła się jego pasja do muzyki jazzowej”.

TŁO HISTORYCZNE

W latach 1946-1947 Mieczysław Trzciński, ojciec Krzysztofa, został dyrektorem wałbrzyskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego, i przeprowadził się do Wałbrzycha z żoną, córką i synem. Siedziba banku mieściła się przy ul. Słowackiego 23 a. Na górnych piętrach było ulokowane służbowe mieszkanie dyrektora banku, gdzie zamieszkała rodzina Trzcińskich.
W tym czasie, Krzysztof Trzciński, późniejszy muzyk i kompozytor, uczęszczał do gimnazjum przy ul. Paderewskiego w Wałbrzychu. Obecnie mieści się tu I Liceum Ogólnokształcące.
Również w Wałbrzychu, państwo Trzcińscy kupili swojemu synowi pianino, na którym komponował swoje pierwsze dzieła.
Do instrumentu nadal przytwierdzona jest tabliczka z informacją: „Pianino zostało zbudowane w fabryce instrumentów muzycznych w Legnicy, skąd trafiło do sklepu z instrumentami Carla Minge w Wałbrzychu (wówczas niemieckim Waldenburgu). Sklep ten funkcjonował przy obecnej ul. Kościuszki”.
Ciekawostką jest fakt, że, dzięki ubiegłorocznej edycji Hałda Jazz w siedzibie Filharmonii Sudeckiej, okazało się, iż instytucja ta usytuowana jest w bliskim sąsiedztwie domu rodziny Trzcińskich. Filharmonię dzieli od mieszkania nastolatka Krzysztofa Komedy zaledwie 80 metrów. Dlatego właśnie, jeszcze w 2019, zrodziła się potrzeba popularyzowania wiedzy o postaci Krzysztofa Komedy Trzcińskiego, jako wałbrzyszanina.
Z powstałej wówczas energii skorzystali organizatorzy tegorocznego Hałda Jazz.


P R O G R A M

► 31 października, godz. 19, Stara Kopalnia

ZADUSZKI JAZZOWE

STEPPING STONE QUARTET – „MYŚLĄC KOMEDA
Wojciech Pruszyński – piano
Marcin Fic – trumpet
Piotr Stepek – bass
Jakub Miarczyński – drums.

Powstał z inicjatywy Marcina Fica, we współpracy z Wojciechem Pruszyńskim, współautorem muzyki zespołu.
Kierunek, w którym kwartet zmierza, jest zdefiniowany wieloletnią muzyczną współpracą i przyjaźnią między artystami. Grając wiele wspólnych koncertów, stworzyli specyficzny rodzaj więzi, nie wymagający słów. Ta niezwykła symbioza daje w sztuce poczucie bezpieczeństwa i wolności.
Najogólniej mówiąc, Stepping Stone Quartet to zespół, który prezentuje jazz w czystym wydaniu. Zarówno współczesne brzmienia, jak i szacunek do tradycji, stanowią dla członków formacji wartość samą w sobie.
„Myśląc ‚Komeda‚” to nowy projekt Stepping Stone Quartet. Jest ukłonem w stronę najważniejszego polskiego jazzmana, Krzysztofa Komedy. Charakter kompozycji Komedy, nieprzewidywalność melodii, a także charakterystyczne dla niego harmonie, sprawiają, że muzyka ta jest wyjątkowa, a sam Krzysztof Komeda nieustannie cieszy się wielką estymą.


O.N.E Quintet
Fot. mdk.lomza.pl

Krzysztof Witkowski – organizator festiwalu
Fot. facebook.com/krzysztof.witkowski.54

Bilety: kasa Wałbrzyskiego Ośrodka Kultury
online od 14 października: http://www.wok.walbrzych.pl/web/bilety-w-sprzedazy/

► 13 listopada, godz. 13, Stara Kopalnia
KONKURS „KOMEDA DA SIĘ LUBIĆ”,

na wykonanie własnej, współczesnej interpretacji utworu Krzysztofa Komedy.
Organizatorom zależy, by uczestnicy konkursu zaprezentowali swoje pomysły na wykonanie muzyki Komedy w sposób absolutnie oryginalny, interesujący, nie powielający znanych sztamp, nowatorski, a przede wszystkim – przystępny w odbiorze dla każdej publiczności.
Mogą to być interpretacje popowe, hip hopowe, rockowe czy taneczne. Wszystkie chwyty dozwolone!
Uczestnicy będą mogli zaprezentować się przed profesjonalnym jury.

NAGRODY

Laureat konkursu wystąpi 1 grudnia 2020 w Filharmonii Sudeckiej, w charakterze supportu przed koncertem Gwiazdy Festiwalu, Urszuli Dudziak. Poza tym prestiżowym wyróżnieniem, na zwycięzcę konkursu czeka nagroda finansowa w wysokości 2 tys. zł.
Oferta skierowana jest do wszystkich chętnych, bez względu na wiek i płeć, do amatorów i profesjonalistów.
Celem konkursu jest promocja artystów-amatorów, by zainspirować ich do szerszego spojrzenia na własną twórczość, do wyjścia poza lokalną scenę i działania według zasady „Komponuj lokalnie, graj globalnie”.
Uczestnicy konkursu otrzymają dyplomy uznania oraz bezpłatne zaproszenia do Filharmonii Sudeckiej na koncert finałowy z udziałem Gwiazdy.
Prestiżu całemu przedsięwzięciu doda wręczenie nagród osobiście przez Prezydenta Miasta Wałbrzycha oraz przedstawicieli Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

ZASADY UCZESTNICTWA w KONKURSIE

Współczesne interpretacje kompozycji Krzysztofa Komedy mogą mieć formę:
1. utworu instrumentalnego lub wokalnego, albo też wokalno-instrumentalnego, wykonanego indywidualnie;
2. utworu instrumentalnego lub wokalnego, albo też wokalno-instrumentalnego, wykonanego przez zespół;
3. tańca nowoczesnego do kompozycji Komedy – indywidualnego lub zespołowego.

ZGŁOSZENIA prosimy kierować na adres sekretariat@starakopalnia.pl

W zgłoszeniu należy podać dane osobowe uczestnika, wiek, adres zamieszkania oraz numer telefonu kontaktowego.
W odpowiedzi na zgłoszoną kandydaturę, organizatorzy wyślą informację o dokładnej godzinie prezentacji danego uczestnika w dniu konkursu.
W konkursie może wziąć udział maksymalnie dziesięciu uczestników (solowych lub zespołów).
Osoby niepełnoletnie zobowiązane są przedstawić pisemną zgodę rodziców, wymagana jest także obecność opiekuna podczas przesłuchania.

PRZESŁUCHANIA

odbędą się w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu, ul. Wysockiego 29, 58-304 Wałbrzych, w godzinach 13-19.
Szczegółowych informacji udziela pani Marta Wróbel, Kierownik Działu Marketingu i Promocji, tel. 74 667 09 00.

INSTRUMENTY

Organizator zapewnia zestaw perkusyjny, gitarowy oraz combo basowe, natomiast nie zapewnia gitar i instrumentów klawiszowych.

► 14 listopada, godz. 17, Stara Kopalnia

● WYSTAWA „KOMEDA – KALENDARIUM ŻYCIA” autorstwa Andrzeja Rumianowskiego i Muzeum Jazzu w Warszawie, wykonana na podstawie materiałów z prywatnego archiwum Zofii Komedowej-Trzcińskiej.
Wystawa prezentuje sylwetkę i najważniejsze wydarzenia z życia Krzysztofa Komedy, w formie fotograficzno-opisowej. Odwiedzający będą mogli prześledzić dzieciństwo artysty, lata młodości, czas zamieszkania w Wałbrzychu, okres studiów w Akademii Medycznej, pierwsze kompozycje jazzowe, festiwale, koncerty, ślub z Zofią, podróże, amerykańską karierę i okoliczności tragicznej śmierci. Wymienione są tu tytuły wszystkich filmów i płyt z muzyką Komedy, a także tytuły wszystkich książek, napisanych o nim.

● SPOTKANIE z TOMASZEM LACHEM, pasierbem Krzysztofa Komedy i autorem książki „O Komedzie, Zośce i innych”, oraz prezentacja mini-filmu dokumentalnego „Komeda – Przystanek Wałbrzych’”, opracowanego przez lokalnego historyka, Marcina Kuleszo, oraz Krzysztofa Witkowskiego i TVT HD.

PIOTR DAMASIEWICZ – MUZYCZNE OPOWIEŚCI O KOMEDZIE
Tego wieczoru odbędzie się również recital cenionego trębacza jazzowego, jednego z najbardziej wszechstronnych polskich jazzmanów, muzycznego wizjonera, indywidualisty, lidera formacji Power of the Horns i wielu innych projektów.
Człowiek-orkiestra, czyli Piotr Damaś Damasiewicz.
W swojej twórczości, Damaś odwołuje się do języka modalnego jazzu, free, europejskiej muzyki klasycznej, nowej europejskiej muzyki improwizowanej, sound art i improwizacji elektroakustycznej.
Program Piotra Damasiewicza na Festiwalu Hałda Jazz będzie obejmował tematy i kompozycje Krzysztofa Komedy. Trębacz skoncentruje się na filmowo-muzycznym dorobku pianisty. Recital przewidziany jest w przestrzeni, która podkreśli charakter nostalgii, dramatu i krajobrazowości, doskonale odzwierciedlających kunszt wybitnego kompozytora. Damasiewicz wejdzie w interakcję z przestrzenią i architekturą, by – poprzez pogłos – w pełni oddać wyjątkowy charakter specjalnie wyselekcjonowanych kompozycji. Pojawią się tematy „What Have You Done to Its Eyes?”, „Sarah’s Song”, „Rosemary’s Baby”, oraz motywy z filmu „Nóż w wodzie”.
Wstęp wolny.

► 22 listopada, godz. 19.15, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, Duża Scena
PROJEKT MUZYCZNO- MULTIMEDIALNY „NIM WSTANIE DZIEŃ”
To projekt, łączący muzykę na żywo z multimediami i narracją aktorską. Opowiada o życiu i twórczości Krzysztofa Komedy.
Artyści, biorący udział w projekcie, postawili sobie za cel prezentację utworów Komedy w nowej, przystępnej i atrakcyjnej dla współczesnego widza formie. Rozbudowany, godzinny koncert kwartetu jazzowego, połączony z elementami multimedialnymi autorstwa Pawła Rzeckiego, ukazującymi biografię mistrza, oraz narracją aktorską Michała Koseli z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, zapewnią publiczności wyjątkowe doznania i pozwolą prześledzić życie Komedy od narodzin aż po tragiczną śmierć.
Wystąpią:
Adam Kawończyk – trumpet, flute, kalimba, pipe
Piotr Domagała – electric guitar, acoustic guitar
Krzysztof Witkowski – bass guitar, acoustic guitar
Oleg Dyyak – accordion, percussion, duduk
Michał Kosela – actor, narration.
Koncepcja kwartetu zmierza w kierunku wydobycia inspiracji etnicznych w muzyce Komedy oraz poszerzenia jej interpretacji o elementy brzmień czysto akustycznych. Zmiękczenie barw i wykreowanie harmonii w innym kontekście instrumentalnym, powinno nadać świeżość oraz nowy wyraz znanym i ogranym utworom.
Muzycy kwartetu świadomie zrezygnowali z fortepianu, jako instrumentu harmonicznego, co może wydać się przedsięwzięciem dość karkołomnym. Tę warstwę kompozycji Komedy członkowie festiwalowego kwartetu oparli na gitarach akustycznych oraz akordeonie. Wprowadzili także flety, fletnie, duduk i inne miękkie instrumenty melodyczne, by wykreować nową przestrzeń i nowe rozumienie dynamiki utworów. Klasyczna sekcja została zastąpiona instrumentami perkusyjnymi z szerokiej tradycji world music – bębnami afrykańskim i perskimi czy idiofonami arabskimi.
Głównym celem tych zabiegów jest przeniesienie kompozycji Komedy w bardziej emocjonalny obszar ekspresji, oraz przełożenie jej intelektualnych warstw na język emocji i bezpośredniego odczuwania dzieła muzycznego.
Bilety: kasa Teatru
online https://bilety.teatr.walbrzych.pl/

► 28 listopada, godz. 18, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu
O N.E. QUINTET – „TRIBUTE to KRZYSZTOF KOMEDA
Zespół O.N.E. Quintet wykonuje autorski program, złożony z własnych kompozycji i aranżacji. Grają jazz w sposób nowoczesny, czerpiąc inspirację z muzyki współczesnej, hip hopu oraz ethno.
Podczas festiwalu Hałda Jazz, formacja zaprezentuje projekt „Tribute to Krzysztof Komeda„. Będą to utwory mistrza, zaaranżowane przez zespół specjalnie na tę okazję – „Kattorna”, „Svantetic”, „Po katastrofie”, „Niewinni czarodzieje”, „Niekochana”.
O.N.E. Quintet to przedstawicielki młodej polskiej sceny jazzowej:
Monika Muc – sax
Dominika Rusinowska – violin
Pola Atamańska – piano
Kamila Drabek – bass
Patrycja Wybrańczyk – drums.
„To jazz, podany nowocześnie, z elementami hip hopu i muzyki ludowej, zagrany z rockowym biglem. Brzmiące potężnie, nakładające się na siebie partie saksofonu i skrzypiec, stanowią nową, intrygującą jakość” (Czesław Romanowski, Jazz Jantar Festival).
Bilety w przedsprzedaży w kasie Filharmonii Sudeckiej
online od 14 października (40 zł bilet normalny, 30 zł bilet ulgowy): http://www.filharmonia-sudecka.pl/pl/strona/321/bilety

► 1 grudnia, godz. 18, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu
KONCERT FINAŁOWY – Gwiazda Festiwalu URSZULA DUDZIAK z zespołem.
To jedna z najwspanialszych wokalistek polskiego jazzu, dysponująca niesłychanie szeroką skalą głosu i równie niezwykłym podejściem do życia, królowa improwizacji i scatu. Ze względu na skalę głosu, porównywano ją do Ymy Sumac – peruwiańskiej śpiewaczki, mającej skalę 5-oktawową.
Swoboda i perfekcja intonacji oraz technika wokalna zyskały jej opinię artystki oryginalnej i kreatywnej.
Znana jest ze stosowania klasycznej techniki wokalnej zwanej scatem. Jest mistrzynią tego sposobu śpiewania, bardzo popularnego w jazzie, polegającego na naśladowaniu głosem dźwięków instrumentów.
Koncerty Urszuli Dudziak to mieszanka jazzowej wirtuozerii na najwyższym poziome z wokalną ekwilibrystyką, która jest absolutną domeną artystki.
Z DEDYKACJĄ dla KOMEDY
Urszula Dudziak podczas koncertu finałowego Festiwalu Hałda Jazz w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu wykona własne utwory, a także kompozycje Krzysztofa Komedy.
Profesjonalny debiut Urszuli Dudziak, jako piosenkarki, nastąpił w 1958, gdy została solistką zespołu Krzysztofa Komedy.
Komeda przyprowadził do klubu Hybrydy młodziutką uczennicę, Ulę Dudziak. Był zachwycony jej wokalizami w stylu Elli Fitzgerald.
Ula nagrała wówczas, zupełnie dziś zapomnianą, kompozycję Komedy, do której tekst napisała Agnieszka Osiecka – „Nie jest źle”:

Ładnie było nam, no to co?
Wszystko kończy się.
Teraz będzie mój każdy dzień.
Z gołą głową dziś, jeśli chcę,
mogę wyjść w deszcz.
Mówię z byle z kim, byle co.
palę, ile chcę,
nawet lubię mój pusty dom.
Idę, wracam. I nie jest źle…

Przed koncertem odbędzie się występ LAUREATA konkursu „KOMEDA DA SIĘ LUBIĆ” oraz wręczenie nagród.

Bilety w kasie Filharmonii Sudeckiej
online od 14 października (100 zł bilet normalny, 80 zł bilet ulgowy): http://www.filharmonia-sudecka.pl/pl/strona/321/bilety

POMECAMY!