XV FESTIWAL SKRZYŻOWANIE KULTUR

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe Festiwalu Skrzyżowanie Kultur




Festiwal Skrzyżowanie Kultur po raz piętnasty!
Pięć dni z gwiazdami world beat w Warszawie.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur obchodzi w tym roku piętnaste urodziny. Największe święto muzyki świata odbędzie się w dniach 18-22 września.

Podczas tegorocznej edycji, w trakcie pięciu dni, odbędzie się dwanaście koncertów.
Do Warszawy przyjadą artyści z Portugalii, Hiszpanii, Mongolii, Nigerii, Brazylii, Algierii, Gambii i Ghany, a także Libanu.
Tegoroczny Festiwal Skrzyżowanie Kultur rozpocznie się 18 września koncertem Giseli João – młodej gwiazdy fado, którą w Portugalii uznaje się za “odpowiedź XXI wieku na Amalię Rodrigues”.

Gisela występowała już m.in. z Joss Stone, Nicolasem Jaarem czy grupą Snarky Puppy.
Tego samego wieczoru zagra również Diego el Cigala – słynny śpiewak flamenco, dwukrotny zdobywca Grammy, który z madryckich klubów flamenco trafił na największe światowe sceny.
Styl El Cigali to nie tylko flamenco puro i cante jondo, ale także sięganie do salsy, tanga czy jazzu, które zapewniło mu uznanie fanów na całym świecie.

Jak zwykle na Skrzyżowaniu Kultur nie zabraknie również polskiej reprezentacji.
Drugiego dnia, w wielokulturowym składzie, usłyszymy projekt HIZBUT JÁMM, który tworzą muzycy znani ze sceny eksperymentalnej: Raphael Rogiński, Mamadou Ba, Noums Balani Dembele, Paweł Szpura oraz Kroke i Urna Chahar.

Na trzeci, piątkowy wieczór zaplanowano trzy koncerty.
Na scenie wystąpią: Keziah Jones, Flavia Coelho, Sofiane Saidi & Mazalda.
Pierwszy z nich został odkryty, gdy zarabiał na życie graniem w paryskim metrze. Swój styl nazywa „Blufunk” – to mieszanka afrykańskich wpływów, bluesa i funkowych rytmów.
Ten termin pojawił się w tytule jego debiutanckiego album „Blufunk Is a Fact”, z którego pochodzi wielki przebój „Rhythm Is Love”.
Różnorodność i mieszanie gatunków to znak rozpoznawczy Flavii Coelho.
Jej muzyka ma w sobie witalność samby, radość forró, pozytywną wibrację reggae i liryczne echa bossa novy.
Świetnie przyjęte płyty artystki zapewniły jej uznanie m.in. recenzentów “Guardiana”, a także popularność w ojczyźnie – do wspólnego występu zaprosił ją sam Gilberto Gil.

Z kolei Sofiane Saidi, nazywany „księciem Raï 2.0”, wraz ze znakomitym zespołem Mazalda zaprezentują postmodernistyczną wizję elektro Maghrebu. Analogowe syntezatory, elektryczny saz i saksofony oraz hipnotyzujący wokal Saidiego tworzą nową jakość w pochodzącej z Algierii muzyce raï.
Artysta fascynująco bawi się tym niezwykłym gatunkiem muzyki, czerpiąc przy tym pełnymi garściami z funka, rocka, muzyki elektronicznej i disco, równocześnie zachowując swoją algierską tożsamość.

Sona Jobarteh występująca na scenie czwartego dnia festiwalu to pierwsza kobieta w Afryce, która postanowiła przełamać męską dominację w tradycji gry na harfie kora (instrumencie zachodnio-afrykańskich griotów).
Wszechstronnie wykształcona muzycznie instrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i producentka, wraz z ojcem założyła w Gambii szkołę, w której dzieci uczą się muzyki i kultury dawnego imperium Mandingów.
Pat Thomas to legenda ghanijskiej muzyki highlife, który w swojej karierze współtworzył również najważniejsze formacje afro-beatu i afro-funka. Nazwany w 1978 roku “The Golden Voice of Africa”, dziś wciąż porywa talentem i charyzmą, koncertując na całym świecie z młodym zespołem The Kwashibu Area Band.

Ostatni dzień muzycznie będzie należał do Rabiha Abou-Khalila i Tonego Allena.
Ten pierwszy to libański wirtuoz lutni oud i kompozytor, który przez prawie 40 lat swojej kariery wypracował własny, charakterystyczny idiom brzmieniowy.
Dokonał syntezy muzyki arabskiej z jazzem i elementami zachodniej klasyki.
Wielokulturowość nie jest dla niego jedynie ideą – postrzega ją jako środek do kreacji muzyki wymykającej się definicjom i odkrywającej nowe emocjonalnie treści.

Tony Allen to jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów na scenie world music, legendarny perkusista, niekwestionowany król nowoczesnego afrykańskiego rytmu, współtwórca afro-beatu i afro-funku.
Brian Eno nazwał go „prawdopodobnie najlepszym perkusistą wszechczasów”.
Przez wiele lat stanowił podporę zespołów Feli Kutiego – razem zrewolucjonizowali muzyczny obraz Afryki lat 70-tych. Tony Allen wciąż nie ustaje w muzycznych poszukiwaniach – swój ostatni album, „Tomorrow Comes The Harvest” nagrał z ikoną Detroit techno, Jeffem Millsem.

W programie nie zabraknie również propozycji dla najmłodszych – w końcu Małe Skrzyżowanie Kultur jest już festiwalową tradycją.
W niedzielne przedpołudnie wystąpi Jerz Igor – tajemnicza dwuosobowa postać śpiewająca i grająca na wielu instrumentach.
Zespół tworzą Igor Nikiforow i Jerzy Rogiewicz – muzyczny duet znany z niezliczonej ilości zespołów ze sceny alternatywnej. Podczas koncertu będzie się można bawić i biegać. Wstęp od 3-ego roku życia.

Coś dla ducha i ciała, czyli wydarzenia towarzyszące i kulinaria

Wydarzenia towarzyszące zostały zaplanowane na weekend 21-22 września. W sobotę, w namiocie klubu festiwalowego, odbędzie się panel dyskusyjny “National Geographic prezentuje: Reportaż podróżniczy – czym jest I jak powstaje?” z udziałem autorów książek: Izy Klementowskiej (“Samotność Portugalczyka”, “Szkielet białego słonia”, “Skóra, Witamy uchodźców.”) i Witolda Szabłowskiego („Zabójca z miasta moreli”, „Tańczące niedźwiedzie”, „Sprawiedliwi zdrajcy”. Rozmowę poprowadzi Maciej Wesołowski, reporter i redaktor prowadzący National Geographic Traveller. Podczas spotkania rozmówcy poszukają odpowiedzi na pytania: Jak w etyczny sposób pisać o innych kulturach? Na jakie pułapki narażony jest reporter-podróżnik? Czym jest reportaż podróżniczy i czym różni się od innych form dziennikarskich, a także co to znaczy, że reportaż jest literacki?


Z kolei w niedzielę odbędzie się drugi panel – „Polityka prezentuje: Folk a gry wideo. Muzyka tradycji w medium kulturowych rebeliantów”. O specyfice i dźwiękach w grach video, o tym dlaczego muzyka etniczna w grach z cyklu „Wiedźmin” okazała się tak dużym sukcesem, a także o tym czy wykorzystywanie muzyki etnicznej w grach video to trend masowy czy lokalny, porozmawiają: kompozytorzy Mikołaj Stroiński i Marcin Przybyłowicz, Katarzyna Bromirska z polskiego zespołu folk metalowego Percival oraz dr Paweł Schreiber, wykładowca na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Rozmowę poprowadzi Olaf Szewczyk z redakcji Polityka.


Pardon To Tu, przez pięć festiwalowych dni, będzie odpowiadać za kulinarną odsłonę wydarzenia. Miejsce słynie z miłości do muzyki – od awangardy, free-jazzu, folku przez muzykę eksperymentalną, rock, singer-songwriter do afrobeatu i world music – dlatego dodatkowo przygotuje również dla publiczności stoisko z tematycznymi książkami i winylami.


Szczegółowy program muzyczny 15. Festiwalu Skrzyżowanie Kultur


18 września (środa) g. 19:00


Gisela João (Portugalia)


Diego El Cigala (Hiszpania)


19 września (czwartek) g. 19:00


Projekt „HIZBUT JÁMM”: Raphael Rogiński, Mamadou Ba, Noums Balani Dembele, Paweł Szpura. (Na zdjęciu: Mamadou Ba, foto: Jarosław Molski).


KROKE I Urna Chahar–Tugchi (Polska/Mongolia)


20 września (piątek) g. 19:00


Keziah Jones (Nigeria)


Flavia Coelho (Brazylia)


Sofiane Saidi & Mazalda (Algieria)


21 września (sobota) g. 19:00


Sona Jobarteh (Gambia)


Pat Thomas & Kwashibu Area Band (Ghana)


22 września (niedziela) g. 19:00


Rabih Abou-Khalil (Liban)


Tony Allen (Nigeria)


Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz, Anna Szewczuk-Czech oraz Jakub Borysiak.


Więcej informacji o artystach i biletach: www.festival.warszawa.pl
Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/648944405622917


Bilety sprzedawane są za pośrednictwem sieci eBilet i Going oraz stacjonarnie w salonach Empik (przed festiwalem) i namiocie festiwalowym przy PKiN (podczas wydarzenia).


I pula – 45 zł / do 17 września
II pula – 55 zł / od 18 do 22 września
Karnet – 190 zł (obejmuje wszystkie koncerty, w tym koncert dla dzieci – ilość ograniczona)
Koncert dla dzieci – 25 zł
Na koncerty wieczorne wstęp dla dzieci od 6 roku życia.