Zbigniew „Levandek” Lewandowski

Sami Swoi nagrali trzy utwory na tę płytę: „Where Did You Stay Last Night” from „Tribute to Armstrong” 1972

Oprac. Ewa Kałużna. Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Sami Swoi
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Sami Swoi
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Sami Swoi
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Sami Swoi
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Crash
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Crash
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Freebop Project Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew „Levandek” Lewandowski 10.09.2021 37. Głogowskie Spotkania
Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego

Zbigniew Lewandowski & Bartosz Pernal Orchestra feat. Piotr Baron „Salute to Buddy Rich” Album 2021

 

Dziś, 17 września 2021, okrągłe 70. urodziny, a także 50-lecie działalności artystycznej, świętuje

ZBIGNIEW „LEVANDEK” LEWANDOWSKI

(ur. 17 września 1951),

ceniony perkusista jazzowy, jazz-rockowy i pop-rockowy, kompozytor, aranżer, pedagog, lider własnych zespołów.

Urodził się w Chojnicach. Od najmłodszych lat wychowywał się w artystycznych kręgach – jego ojciec był muzykiem, matka aktorką.

Za namową ojca, Zbyszek zaczął od nauki gry na skrzypcach. Później przerzucił się na akordeon i gitarę.

Pierwsze zespoły zakładał w szkole podstawowej i średniej. Ponieważ nie był zadowolony z gry perkusistów w jego zespołach, postanowił sam zasiąść za bębnami.

Ukończył średnią szkołę muzyczną w Toruniu, w klasie perkusji prof. Lewańskiego. W szkole tej, przez rok uczył go Janusz Trzciński, który pojawił się tam w zastępstwie chorującego prof. Lewańskiego. Trzciński, wówczas świeżo upieczony absolwent konserwatorium w Bydgoszczy, wprowadził Zbyszka w arkana jazzu, „ustawił” mu ręce, rozbudził miłość do muzyki jazzowej.

W klubie studenckim Od Nowa w Toruniu, Zbyszek miał okazję poznać najlepszych polskich jazzmanów i wejść w kręgi polskiej sceny jazzowej.

Od 1970 kontynuował naukę we Wrocławiu, w klasie profesora Edmunda Treihela.

Przez cały ten czas, nie miał własnej perkusji – korzystał ze sprzętu, znajdującego się w klubach osiedlowych czy domach kultury. Pierwszą perkusję otrzymał na własność od lidera formacji Sami Swoi, Juliana Kurzawy, który zaprosił Zbyszka do swojego zespołu w 1970. Był to zestaw marki Premier. Spłacał go powoli przez pewien czas.

KROKUSY

Działalność estradową rozpoczął w wieku 15 lat, zakładając swój pierwszy zespół – Krokusy, który w 1967, na Festiwalu Muzyki Młodzieżowej Polski Północnej w Toruniu, zdobył wyróżnienie, zaś Levandek otrzymał nagrodę za kompozycję.

Później, w miarę formowania się prądów w muzyce młodzieżowej, zmieniał składy swoich zespołów, tworząc w rezultacie pięć różnych grup muzycznych.

Największym osiągnięciem w tym okresie było zdobycie nagrody na Wielkopolskich Rytmach Młodych w Jarocinie przez Grupę X – trio, w którym Zbigniew grał.

SAMI SWOI

W latach 1970-1976 Levandek grał w zespole Sami Swoi.

Jedna z najpopularniejszych polskich orkiestr jazzowych, Sami Swoi, założona została w 1968, i kierowana była przez trębacza, Juliana Kurzawę, a później, od 1981, przez Zbigniewa Czwojdę, zaś od 1990 – przez Jana Młynarczyka.

Na przestrzeni lat, skład formacji wielokrotnie zmieniał się. Przez zespół przewinęli się m.in. Andrzej Pluszcz (gitara basowa), Jerzy Sorski (banjo), Adam Adamczyk (tuba), trębacze – Marek Janczara, Julian Kurzawa, klarneciści i saksofoniści – Włodzimierz Wiński, Zygmunt Górecki, Ryszard Lipiec, Jerzy Łukaszczyk, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Muzyk, Piotr Prońko, Waldemar Rakowski, Ryszard Wojciechowski, Wacław Zarębski, Seweryn Zawadzki, pianiści – Piotr Gębala, Marek Laszkowski, Jarosław Małys, Bogusław Razik, Janusz Szprot, Paweł Tabaka, kontrabasiści – Kazimierz Czernichowski, Jerzy Mickoś, Marian Pawlik, oraz perkusiści – Mieczysław Górka, Edward Kołcz, Zbigniew Lewandowski i Krzysztof Przybyłowicz.

Długą listę solistów, współpracujących z formacją, tworzyli artyści polscy – Marek Tarnowski, Hanna Banaszak, Jan Izbiński, Andrzej Rosiewicz, Izabela Zając, Małgorzata Jabłońska, Leszek Dranicki, grupa Music Market, oraz zagraniczni – Betty Dorsey, Bill Ramsey, Andrew Thomas, Jenny Evans, Helena Vondráčková, Wayne Bartlett, i amerykański saksofonista, Buddy Johnson.

Sami Swoi występowali na największych festiwalach jazzowych, zdobywając uznanie publiczności i krytyków, po raz pierwszy – na festiwalu Old Jazz Meeting Złota Tarka 1971, który był wówczas organizowany przy Jazz Jamboree.

Mieli na swoim koncie wiele wojaży zagranicznych – ZSRR, Finlandia, Hiszpania, RFN, NRD, Holandia, Francja, Dania, Szwecja, Czechosłowacja, Włochy, Jugosławia, Austria, Bułgariia.

Sami Swoi – „Fama ’71”, Official Video 1971


Z zespołem Sami Swoi Zbigniew Lewandowski nagrał trzy płyty:

„TRIBUTE to ARMSTRONG” 1972

Składanka „Tribute to Armstrong” zawierała utwory w wykonaniu zespołów Sami Swoi, Old Timers, Old Metropolitan Band i High Society, została wydana w 1972, w serii Polish Jazz Vol. 29:
Julian Kurzawa – trumpet, leader
Wacław Zarębski – alto sax
Włodzimerz Wiński – tenor sax
Ryszard Lipiec – clarinet
Jan Młynarczyk – trombone
Adam Adamczyk – tuba
Paweł Tabaka – piano
Jerzy Sorski – banjo

Sami Swoi nagrali trzy utwory na tę płytę:
„Where Did You Stay Last Night” from „Tribute to Armstrong” 1972

„Yes, I’m in the Barrel” from „Tribute to Armstrong” 1972

„Gully Low Blues” from „Tribute to Armstrong” 1972

„CIRCUS” 1972

Pierwszy pełnoprawny album studyjny Samych Swoich, wydany w serii Polish Jazz Vol. 32:
Julian Kurzawa – trumpet, baritone sax, vibraphone, whistle, vocal, leader
Wacław Zarębski – alto sax, clarinet
Włodzimierz Wiński – soprano sax, tenor sax
Seweryn Zawadzki – soprano sax, tenor sax, baritone sax
Jan Młynarczyk – trombone, vocal
Adam Adamczyk – tuba
Jerzy Sorski – banjo, vocal
Paweł Tabaka – piano, vocal
Zbigniew Lewandowski – drums, vocal
„Cyrk” from „Circus” 1972

„Sweet Sue, Just You” from „Circus” 1972

„ACH, JAK PRZYJEMNIE” 1976

Julian Kurzawa – trumpet, vocal, leader
Janusz Żbikowski – trumpet
TJan Walczyński – trumpet, horns
Seweryn Zawadzki, Wacław Zarębski, Tomasz Szukalski – sax
Andrzej Muzyk – sax, clarinet
Jan Młynarczyk – trombone
Adam Adamczyk – trombone, tuba
Jerzy Sorski – banjo, viola
Marek Laszkowski – piano
Kazimierz Czernichowski – bass, violin
Zbigniew Lewandowski – drums
Andrzej Rosiewicz – vocal
„Ach, jak przyjemnie” 1976

Sami Swoi & Hanna Banaszak – „Ach jak przyjemnie”, Live 1977

Z formacją Sami Swoi, Levandek zdobył nagrody:
Jazz nad Odrą – 1970, 1971 II nagroda, 1972 I nagroda, 1973 wyróżnienie
Festiwal w Prerov (Czechosłowacja) 1973 – tytuł Zespołu Ekstraklasy Europejskiej
Festiwal w San Sebastian (Hiszpania) 1974 – tytuł Najlepszego Zespołu Jazzu Tradycyjnego
Festiwal Jazzowy w Kromieryżu (Czechosłowacja) 1975 – Złoty Medal
Festiwal Jazzowy w Münchengladbach (RFN) 1975 – nagroda publiczności oraz nagroda indywidualna Super Star.
Chwilami, zespół Sami Swoi przekształcał się w Big Band Wrocław, działający przy Polskim Radiu Wrocław. Z formacją tą Zbigniew Lewandowski otrzymał I nagrodę na Festiwalu Złota Tarka w 1973.

SPISEK SZEŚCIU

Równocześnie z działalnością w Samych Swoich, w latach 1972-1974 Zbigniew Lewandowski współpracował z formacją Spisek Sześciu.

Był to wrocławski zespół jazz-rockowy, utworzony w październiku 1972, z inicjatywy saksofonisty Włodzimierza Wińskiego. W latach 70. była to jedna z najpopularniejszych polskich grup fusion-jazzowych. Pierwszy skład tworzyli:
Włodzimierz Wiński – tenor sax, baritone sax, leader
Zbigniew Czwojda – trumpet
Leszek Paszka – trombone
Paweł Tabaka – piano
Andrzej Pluszcz – bass guitar
Eugeniusz Mańko, Zbigniew Lewandowski – drums (od 1974 – Adam Bielawski).

Na program grupy składały się utwory funkowe i hard-bopowe, o zwięzłych tematach, prostej harmonii, żywiołowych improwizacjach, w klasycznej bluesowej skali, z wyraźnie akcentowanym, motorycznym rytmem. Muzyka ta wyraźne nawiązywała do źródeł jazzu – bluesa, spirituals i gospels, ale ujawniała także pokrewieństwo z rockiem. Dzięki takiej mieszance, muzycy zdobyli sympatię publiczności młodzieżowej, a także zyskali pochlebne recenzje na wielu imprezach jazzowych. Ostatecznie, zespół prezentował tendencję tzw. środka awangardy jazzowej, bez dużych odchyleń w stronę eksperymentu.

Debiutowali w 1973 na Jazzie nad Odrą, gdzie otrzymali wyróżnienie. W imprezie tej wystąpili jeszcze trzykrotnie – w 1974 zdobyli zespołowo Grand Prix a Zbigniew Lewandowski – nagrodę indywidualną, oraz w latach 1975-1976.

Na festiwalu jazzowym w Prerov w Czechosłowacji otrzymali w 1974 Złoty Medal i tytuł Zespołu Ekstraklasy Europejskiej.

Również w 1974 wystąpili na festiwalach jazzowych w Warszawie i w San Sebastian w Hiszpanii.

W latach 1972-1974 brali udział w Dniach Komedy, organizowanych przez Klub Studencki Medyk w Warszawie.

Zespół dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia Wrocław oraz w Warszawie.

Spisek Sześciu przestał istnieć w 1976. Część muzyków utworzyła grupę Crash.

CRASH

W 1977 Zbigniew Lewandowski dołączył do jazz-rockowego zespołu Crash, założonego przez Zbigniewa Czwojdę.

W 1978, grając z grupą Crash na festiwalu w San Sebastian, Levandek został uznany za najlepszego perkusistę festiwalu.

Z zespołem tym nagrał w 1978 płytę:

„CRASH” 1978

Zbigniew Czwojda – trumpet, leader
Władysław Kwaśnicki – alto sax, soprano sax
Stanisław Zybowski – guitar
Juliusz Mazur – piano, electric piano, Moog
Andrzej Pluszcz – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums, percussion
„Nocna zabawa” from „Crash” 1978

https://www.youtube.com/watch?v=gHE_j-kFKX4

„Końcówka banderoli” from „Crash” 1978

https://www.youtube.com/watch?v=BIbdn2p7wps

„Kakadu” from „Crash” 1978

https://www.youtube.com/watch?v=gDVAu8g2P3s

„SENNA OPOWIEŚĆ JANA B.” 1978

Wiosną 1978 współpracę z grupą rozpoczęła Grażyna Łobaszewska. W 1979 wspólnie nagrali longplay „Senna opowieść Jana B.”:
Grażyna Łobaszewska – vocal
Juliusz Mazur – electric piano, synthesizer
Stanisław Zybowski – acoustic guitar
Władysław Kwaśnicki – alto sax, soprano sax
Andrzej Pluszcz – fretles bass guitar, leader
Zbigniew Lewandowski – drums
„Senna opowieść Jana B.” 1979

„Chociaż niewiele, ale zawsze” from „Senna opowieść Jana B.” 1979

Zespół odbył cały szereg tournee w Polsce i za granicą, między innymi w RFN, Hiszpanii, Szwecji, Francji, Danii, na Wyspach Kanaryjskich, na Węgrzech, w ZSRR, Czechosłowacji, Jugosławii i Szwajcarii.

Grupa Crash przestała istnieć w 1984.

STRING CONNECTION

String Connection wywodzi się z poznańskiej studenckiej grupy Warsztat, w której grali skrzypek Krzesimir Dębski, perkusista Krzysztof Przybyłowicz i basista Zbigniew Wrombel.

W lutym 1981 dołączył do tej trójki klawiszowiec, Janusz Skowron, a rok później – saksofonista Andrzej Olejniczak, oraz Krzysztof Ścierański, który zastąpił Zbigniewa Wrombla na gitarze basowej. Nastąpiła również czasowa zmiana perkusisty – Przybyłowicza zastępował Zbigniew Lewandowski, który grał z zespołem przez rok, debiutując ze String Connection na Festiwalu Pianistów Jazzowych w 1981.

W składzie ze Zbyszkiem Lewandowskim, została nagrana pierwsza płyta formacji:

„WORKOHOLIC” 1982

Krzesimir Dębski – violin, piano, Polymoog
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – electric piano, Hammond organ, Polymoog
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Guests:
Mirosław Michalak – guitar
Zdzisław Śróda – trombone
„Workoholic” – Full Album 1982

Płyta zawierała najpopularniejszy utwór formacji – „Cantabile in H-moll”

String Connection był, i jest nadal, synonimem polskiego jazzu lat 80., grupą, która stała się żywą legendą i przeszła do historii, jako jedna z najciekawszych formacji nurtu YOUNG POWER. Wyróżniali się nietypowymi zestawieniami brzmieniowymi, a przede wszystkim żywiołowością, energią i dużym poczuciem humoru. Członkowie zespołu traktowali grę jak czystą rozrywkę, nie silili się na wielką sztukę, dlatego też trafiali w gust szerokiego grona odbiorców. Na ich styl krytycy używali niekiedy określeń yuppie-jazz, by podkreślić specyficzną euforyczność.

Koncerty String Connection przynosiły grupie coraz liczniejszą rzeszę fanów. Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym Hoeilaart ’83 w Brukseli otworzyła drogę na najważniejsze europejskie festiwale.

W latach 1982-1984 zespół zajmował pierwsze miejsce w kategorii Grupa Jazzowa w plebiscycie magazynu „Jazz Forum”

W maju 1983 Levandek został uhonorowany Nagrodą Sekcji Publicystyki PSJ, za działalność muzyczną w zespole String Connection.

ALEX BAND – „ALEX BAND i PRZYJACIELE” 1985

Orkiestra Alex Band, składająca się początkowo z 20 muzyków, powstała w 1979. Aleksander Maliszewski w momencie powstania formacji stał się dyrygentem, i uczył się tego fachu sam. Wielokrotnie podkreślał, że nie miał konkretnych wzorców do naśladowania. Stworzył własny styl dyrygowania, który jest naśladowany przez kolejne pokolenia.

Alex Band szybko zyskał popularność, a Aleksander Maliszewski został zaangażowany do funkcji kierownika muzycznego na festiwalach w Opolu i Sopocie. (Opole 1984, Sopot 1984-1988), oraz na Światowym Festiwalu Sztuki Cyrkowej w Monte Carlo w Monaco, w latach 1989 i 1990.

Oprócz akompaniamentów, orkiestra realizowała nagrania studyjne z piosenkarzami.

Grupa Alex Band zasłynęła wykonaniami największych hitów światowych, zarówno w muzyce rozrywkowej, jak i poważnej, ale w lekkim opracowaniu.

O muzyce, którą grał Alex Band, mówiło się najczęściej, że jest to elektroniczny rock-jazz, wsparty najlepszą „blachą” w Polsce.

Mateusz Święcicki pisał: „To bardzo silna i będąca na bieżąco w stosunku do zjawisk światowych, rozbudowana, dynamiczna sekcja rytmiczna, eksplodująca swą dynamiką rytmu – rock, rock-jazz, afro-jazz, funky, z elementami latynoamerykańskimi”.

W 1983 i 1985 Alex Band był pierwszy w kategorii big-bandu w ankietach magazynu „Jazz Forum”.

Z Alex Bandem Aleksandra Maliszewskiego, Zbigniew Lewandowski akompaniował wykonawcom na festiwalach w Sopocie i Opolu. Bywały lata, że z okazji festiwalu, zespół Alex Band liczył nawet 50 osób.

Współpraca trwała 10 lat, z czego ostatnie cztery spędzone zostały za granicą, na koncertach w Niemczech i Szwajcarii.

Levadek brał udział w nagraniach do albumu:
„Alex Band i przyjaciele” – Full Album 1985

Alex Band – „I Just Called to Say I Love You”, Live in Sopot 1985

„Alek – Aleksander Maliszewski i Alex Band” – Documentary Film 1999

TWÓRCZOŚĆ AUTORSKA

W latach 80., Zbigniew Lewandowski był już perkusistą z ponad 10-letnim profesjonalnym stażem, i całą gamą sukcesów na koncie. Grał fusion i jazz nowoczesny, ale występował też w zespołach tradycyjnych.

Od 1983 prowadził własne zespoły – straight-jazzowy septet, electric jazz quintet, Quartet Silence, Gain Quartet, The High Bred Jazz Trio.

LEWANDOWSKI SEPTET – „BLUES for JAREK”, 1983
W 1983, w Studiu PR w Sopocie, septet Zbigniewa Lewandowskiego nagrał album „Blues for Jarek”, z muzyką Wayne’a Shortera, Herbie’ego Hancocka, Gene’a DePaula i samego Zbyszka Lewandowskiego. Płyta została wydana 12 lat później, w 1995:
Wojciech Konikiewicz – piano
Ryszard Krawczuk – alto sax, soprano sax
Piotr Baron – tenor sax
Jarosław Kwiecień – trombone
Mariusz Stopnicki – trumpet
Marek Janicki – bass
Zbigniew Lewandowski – drums, leader
„Schizophreniae” (Wayne Shorter) from „Blues for Jarek” 1983 (wyd.1995)

LEWANDOWSKI QUINTET – „ZBIGNIEW LEWANDOWSKI”, 1984

Kolejna formacja, kwintet Lewandowskiego, w znacznie poszerzonej podczas nagrań obsadzie, zrealizowała dwie sesje radiowe. Wybór nagrań z tych sesji złożył się na program albumu fusion-jazzowego – „Zbigniew Lewandowski”, który ukazał się w 1984, i uznany został za Najlepszą Płytę Jazzową Roku:
Andrzej Przybielski – trumpet, flugelhorn
Piotr Baron – tenor sax
Andrzej Olejniczak – soprano sax, bass clarinet
Paweł Ścierański – guitar
Mieczysław Jurecki, Krzysztof Ścierański – bass guitar
Jose Torres – percussion
Zbigniew Lewandowski – drums, percussion, synthesizer, leader.

„Nieuchwytne piękno, trudny do opisania amalgamat różnorodnych fascynacji czołowych polskich jazzmanów, którzy pod wodzą Zbigniewa Lewandowskiego nagrali jeden z najciekawszych materiałów w historii polskiego jazzu. Lewandowski, inspirowany płytami Milesa Davisa z początku lat 80., przygotował zróżnicowaną całość, w której znalazło się miejsce na szerokie frazy trąbki Andrzeja Przybielskiego, funkowe szaleństwa sekcji dętej, ale też flirt z free” (gadrecords.pl).

Album ukazał się ponownie 24 kwietnia 2020, zremasterowany z oryginalnych, radiowych taśm, i uzupełniony o dwa utwory, które powstały podczas pierwszej sesji nagraniowej, i nie trafiły do programu płyty. W książeczce, obok reprodukcji oryginalnej okładki, autorstwa Jana Bortkiewicza, znalazł się szkic o powstawaniu nagrań i kilka zdjęć z epoki.

„Zbigniew Lewandowski” – Full Album 1984

LEWANDOWSKI QUARTET – „GAIN”, 1984

Również w 1984 ukazał się album kwartetu Zbigniewa Lewandowskiego – „Gain”, wydany przez Klub Płytowy PSJ
Jerzy Kaczmarek – piano, synthesizer
Piotr Baron – tenor sax, soprano sax
Mietek Jurecki – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums, leader
„Gain” – Full Album 1984
Side A

Side B

THREE GENERATION TRIO – „LIVE in JAZZ CLUB PINOKIO” 1992 (wyd. 1995)

14 grudnia 1992 formacja Zbigniewa Lewandowskiego Three Generation Trio nagrała album koncertowy „Live! In Jazz Club Pinokio”, który ukazał się trzy lata później, w 1995:
Wojciech Pilichowski – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Marek Raduli – electric guitar
„Woytas” from „Live! In Jazz Club Pinokio” 1992

„Radom” from „Live! In Jazz Club Pinokio” 1992

JAZZ JAMBOREE 1994

Zbigniew Lewandowski & Kenny Carr Quintet – Jazz Jamboree 1994, Full Concert Audio
Kenny Carr – guitar
Tomasz Szukalski – saxes
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums

THE HIGH BRED JAZZ TRIO – „LA BOHÈME” 1996 (wyd. 1998)

W 1996, w Studiu Kameralnym PR Wrocław, została nagrana płyta formacji The High Bred Jazz Trio – „La Bohème (Jazz Opera in Nine Acts)”, która na półki sklepowe trafiła w 1998:
Wojciech Karolak – Hammond organ
Piotr Baron – tenor sax
Zbigniew Lewandowski – drums, leader
„Swing Till the Girls Come Home” from „La Bohème” 1998

„DŻEM, JAK CO DZIEŃ” 1998

Kolejną płytą The High Bred Jazz Trio był „Dżem, jak co dzień” z 1998, dołączona do „Jazz Forum” 6/1998:
Wojciech Karolak – Hammond organ
Piotr Baron – tenor sax
Zbigniew Lewandowski – drums, leader
„As Time Goes By” from „Dżem, jak co dzień” 1998

POZOSTAŁE ALBUMY AUTORSKIE

„LEWANDOWSKI / TORRES – PARTNERSHIP” 1986

Album nagrany w dniach 16-21 lipca 1986, w Studiu PR w Szczecinie, a wydany przez Poljazz.

„GOLDEN LADY” 1989, wyd. przez Poljazz
Jerzy Główczewski – alto sax
Piotr Baron – tenor sax
Jerzy Mucha – tenor sax, soprano sax
Krzysztof Puma Piasecki – guitar
Janusz Skowron, Stefan Sandecki – keyboards
Jan Cichy, Paweł Dąbrowski – bass guitar
Jose Torres – percussion
Zbigniew Lewandowski – drums, leader.

„SONGS for FRIENDS” 1993, wyd. przez Koch Jazz

„LEVANDEK MEETS EWA URYGA – THE COLOUR of SOUL” 1995, wyd. przez Koch Jazz

MIKE RUSSELL & LEVANDEK ALL STARS BLUES BAND – „BLUES PARTY nad PIŁAWĄ LIVE” 1999
Album nagrany w Głowaczewie, we współpracy z amerykańskim gitarzystą i wokalistą, Mike’em Russellem.
Mike Russell – vocal, guitar
Piotr Baron – tenor sax
Wojciech Karolak – Hammond organ
Krzysztof Ścierański – bass
Zbigniew Lewandowski – drums, leader​
LEVANDEK TRIO feat. SIBEL KÖSE
Sibel Köse – vocal
Bogdan Hołownia – piano
Stan Michalak – bass
Zbigniew Lewandowski – drums.

Sibel Köse to, pochodząca z Ankary, wokalistka jazzowa, nazywana „turecką Lady Jazz”. W 1992 została laureatką Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu. Reprezentuje klasyczny styl, utrzymany w tradycji Sary Vaughan, Carmen McRae i Shirley Horn. Od wielu lat pozostaję Ambasadorem Tureckiego Jazzu, występując w Europie, USA i Afryce. Wielkim sukcesem był dla Sibel koncert na festiwalu w Stambule w 2012, gdzie wystąpiła w koncercie, poświęconym Ninie Simone, u boku DeeDee Bridgewater, Raula Midona, Boba Dorougha i Stacey Kent. Jest częstym gościem w Polsce, nie tylko na koncertach – od wielu lat działa jako wykładowca, w klasie wokalnej Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach.

NAJNOWSZA PŁYTA – „SALUTE to BUDDY RICH”, 2021

Zbigniew Lewandowski / Bartosz Pernal Big Band feat. Piotr Baron – „Salute to Buddy Rich”.

„Jeden z najważniejszych polskich perkusistów składa hołd jednemu z najważniejszych perkusistów w ogóle. A wszystko – w najgorętszym bigbandowym anturażu, jaki zaistniał w ostatnich latach na polskiej scenie jazzowej. Te nagrania naprawdę są hot! W stulecie urodzin Buddy’ego Richa, Zbigniew Lewandowski, wspomagany przez Piotra Barona i doskonały big band Bartosza Pernala, pokłonił się koncertowo swojemu mistrzowi. Materiał zarejestrowano na żywo, we wrocławskim Imparcie, podczas Jazzu nad Odrą. W programie znalazły się oryginalne aranżacje Buddy’ego Richa, ale też autorskie kompozycje Lewandowskiego i Pernala. Całość została zagrana z finezją i ogniem. Płycie towarzyszy książeczka z tekstami Zbigniewa Lewandowskiego i Bartosza Pernala, oraz zdjęciami Sławka Przerwy” (empik.com).

Tracklist: „Ya Gotta Try Harder”, „Love for Sale”, „A Night in Tunisia”, „Mak Man”, „Cabo Girão”, „In a Mellow Tone”, „Mercy, Mercy, Mercy”.

INNA WSPÓŁPRACA

Od kilku lat, Zbigniew Lewandowski współpracuje także z muzykami afrykańskimi, mieszkającymi w Berlinie. Współtworzy z nimi formację Black Heritage. W wyniku tej współpracy, powstała kolejna formacja – Afro Soul, z którą Levandek wystąpił podczas Wrocław Jazz Festiwal 2002, a także odbył trasę koncertową.

W 2005 otrzymał zaproszenie na 40. Jubileuszowy Festiwal Jazzowy w San Sebastian, jako kilkukrotny uczestnik i laureat tego festiwalu. Wystąpił tam z formacją o nazwie Zbigniew Lewandowski & Wild Cats feat. Ralf Rickert, z gościnnym udziałem amerykańskiego trębacza, Ralfa Rickerta. Zespół zebrał entuzjastyczne recenzje.

W latach 2006-2012 Levandek współtworzył kolejne formacje:
– The 3yo, z Krzysztofem Pumą Piaseckim i Stanem Michalakiem,
– Freebop Project, z Andrzejem Przybielskim,
– The Soul Trane iraz Accoustic Jazz Trio, z pianistą Bogdanem Hołownią; formacja akompaniuje jazzowej wokalistce tureckiej, Sibel Köse.

Zbigniew Lewandowski, w trakcie swojej 50-letniej kariery, współpracował z wieloma muzykami z czołówki polskiego i światowego jazzu oraz muzyki popularnej, m.in. z Krzesimirem Dębskim, Sławomirem Kulpowiczem, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Wojciechem Karolakiem, José Torresem, Leszkiem Cichońskim, Krzysztofem Krawczykiem, Edytą Geppert, Krystyną Prońko, Markiem Raduli, Tomaszem Szwedem, Berndtem Rosengreenem, Ole Matisenem, Erlingiem Kronerem, Hansem Hartmannem, Mike’em Russellem, Markiem Vinci, Mike’em Sternem, Davidem Friesenem. Grał z septetem Ryszarda Miśka oraz kwartetem Pawła Tabaki.

SIDEMAN

Wystąpił jako sideman na płytach:
1985 Alex Band i przyjaciele – Alex Band
1986 Recital Live – Edyta Geppert
1987 Dusze kobiet – Zbigniew Wodecki
1990 Hits of the World Vol. 1, Vol. 2 – Krzysztof Krawczyk
1995 Afirmacje – Tomasz Szwed
1995 Puma – Krzysztof Puma Piasecki
1996 Blues-Rock Guitar Workshop Live – Leszek Cichoński & Friends
1996 Meksykański symbol szczęścia – Marek Raduli
1997 Supersession II Live – Krystyna Prońko
1998 Złość – Krystyna Prońko
2000 Thanks to H.B. – Moonlight Walk Jazz Quartet
2000 Do utraty snu – Krzysztof Nurkiewicz
2006 Wild Cats – Krzysztof Puma Piasecki
2007 Gitana Electric-Eclectic – Anna Pietrzak
The 5th Season – Vivaldi Project
2017 Jadwiga Kuta jak… wino – Jadwiga Kuta
2017 Something About – Patrycjusz Gruszecki Trio (Jazzowa Płyta Roku 2017)
2017 Silent & Wind – Damian Welka
2021 Faces – Patrycjusz Gruszecki Trio.

PEDAGOG

Szczególnie znany jest jako nauczyciel gry na perkusji. Jest wykładowcą wzorcowych, największych w Polsce, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach. Organizuje i prowadzi zajęcia na Blues Express w Zakrzewie, Blues nad Bobrem w Bolesławcu, gdzie jest dyrektorem artystycznym, Reggae Blues Festiwal w Brodnicy, Warsztatach Jazzowych Hanza Jazz w Koszalinie, oraz warsztatach w Warszawie, Rawie Mazowieckiej, Skierniewicach, Koszalinie, Wrocławiu, czy Małej Akademii Jazzu w Gorzowie Wlkp.

Nagrał dla TVP i Polskiego Radia wiele programów i audycji umuzykalniających dla dzieci i młodzieży, m.in. cykl audycji „Mała Akademia Jazzu”, cykl programów „Bębny i podstawy gry na perkusji”. Jest też autorem dwuczęściowego podręcznika do nauki gry na perkusji.

Dokonał wielu nagrań muzyki teatralnej i filmowej.

Obecnie, Zbigniew Lewandowski jest wykładowcą w Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej im. Zbigniewa Czwojdy.

DZIAŁACZ MUZYCZNY

Od wielu lat jest członkiem rzeczywistym Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, Stowarzyszenia Muzyków Rozrywkowych Stomur, także Stoart i Zaiks.

Był dyrektorem artystycznym Jazzu nad Odrą we Wrocławiu (1996 i 1997), Jazz Live na Kanapie w Oleśnicy (1994 i 1995), Modern Jazz Drummers Meeting w Grodzisku Mazowieckim (1997 i 1998).

NAGRODY i ODZNACZENIA

W 2007 został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a także Honorową Odznaką PSJ, oraz medalem „Zasłużony dla Wrocławia” w 2008.

Posłuchajmy:
„Take 5” – Live 2013
Jacek Szreniawa – vocal
Jerzy Główczewski – sax
Jerzy Szymaniuk – keyboards
Kuba Olejnik – bass
Zbigniew Lewandowski – drums

Sami Swoi & Katarzyna Mirowska – „Route 66”, Live 2014
Jan Młynarczyk – trombone
Marek Janczara – trumpet
Waldemar Rakowski – clarinet
Jerzy Kaczmarek – piano
Andrzej Michalak – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Katarzyna Mirowska – vocal

Zbigniew Lewandowski Quartet – „Village Blues”, Live @ Summer Jazz Festiwal, Harris Piano Jazz Bar, Kraków 2018
Szymon Witczyński – guitar
Patrycjusz Gruszecki – trumpet
Tomasz Grabowy – bass
Zbigniew Levandek Lewandowski – drums

„Love for Sale” – Live Studio Session 2020
Zdzisław Babiarski – piano
Janusz Konefał – guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Tomasz Grabowy – bass

Zbigniew Lewandowski & Special Edition Quartet – 70th Birthday Concert, Live @ Głogowskie Spotkania Jazzowe 2021
Patrycjusz Gruszecki – trumpet
Szymon Witczyński – guitar
Tomasz Grabowy – bass
Zbigniew Lewandowski – drums

Zbigniew Lewandowski – Wywiad dla Beatit. Perkusista opowiada o swojej karierze, Live 2020

Dzień z bębniarzem – Zbigniew Lewandowski, wywiad Live 2020

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. Arch. Zbigniewa Lewandowskiego