Andrzej Idon Wojciechowski zmarł


Opracowała Ewa Kałużna

20 maja 2018, po długiej i ciężkiej chorobie, zmarł w Łodzi w wieku 88 lat
ANDRZEJ „IDON” WOJCIECHOWSKI,

muzyk, trębacz, jeden z pionierów polskiego jazzu, współtwórca legendarnego łódzkiego zespołu jazzowego Melomani, a także dziennikarz, autor książek.
Był wspaniałym gawędziarzem, przytaczał niezliczone anegdoty o polskich muzykach i filmowcach.
Zasiadał w jury Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy.
Łódzkie Stowarzyszenie Jazzowe „Melomani” uhonorowało Andrzeja Wojciechowskiego Jazzowym Oscarem – nagrodą za całokształt działalności.

MELOMANI (później Hot Club Melomani)
Początki grupy sięgają kwietnia 1947, kiedy to w łódzkim ośrodku YMCA grono młodzieży utworzyło klub muzyczny „Melomani”, z własnym zespołem, wykonującym program jazzująco-rozrywkowy. W zespole występowali wówczas: Jerzy Brodzki, Janusz Cegiełła, Marian i Tadeusz Suchoccy, Marek Sart, Witold Sobociński, Andrzej Wojciechowski oraz Romuald Żyliński.
Jesienią 1949 do Melomanów dołączył Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, lecz wkrótce potem zespół rozpadł się.

Na przełomie 1950/1951 powstał właściwy zespół Melomani w składzie: Witold Sobociński (perkusja), Andrzej Wojciechowski (kotły), Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz (saksofon), Witold Kujawski (kontrabas) i Andrzej Trzaskowski (fortepian). Ponadto do grupy dołączył w 1952 poznański pianista Krzysztof Trzciński-Komeda. Muzycy oparli swój repertuar na nowym wówczas nurcie jazzowym bebop.

O początkach Melomanów opowiada Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz: „Wtedy w Polsce kilkanaście osób grało jazz, kontaktowaliśmy się ze sobą, choć prawie nie było telefonów. Wiedzieliśmy, że w Warszawie był pianista „Gwidon” Widelski, a w Poznaniu Krzysio Trzciński, który miał studiować medycynę. Krzysia odkrył nasz basista Witold Kujawski z Krakowa. W Łodzi istniał Klub Melomanów, z którego przygarnąłem dwóch muzyków: Witek Sobociński grał na gitarze, kontrabasie i perkusji, Andrzej Wojciechowski na trąbce. Z Krakowa dojeżdżał też pianista Andrzej Trzaskowski, który interesował się bebopem, stylem Dizzy’ego Gillespiego i Charliego Parkera. Gdy doszedł do nas Krzysztof Trzciński, wtedy jeszcze nie Komeda, jeden z pianistów musiał grać na akordeonie. Ponieważ Trzciński nie umiał, grał Trzaskowski.
Wojciechowski i Sobociński byli dowcipnisiami. Wymyślali scenki, w których jeden reklamował firmę „Idon”, a drugi „Dentox”. Licytowali się, która jest lepsza. Stąd wzięły się ich pseudonimy”

http://wyborcza.pl/alehistoria/1,121681,19693136,jerzy-dudus-matuszkiewicz-pamietnik-melomana-cz-2-od-ii.html
Granie i słuchanie jazzu w tamtych czasach uznawane było za przejaw sympatii dla wrogiej ideologii. Muzyka jazzowa miała zniknąć z estrady i anteny radiowej. Lata te w dziejach jazzu polskiego nazwano „okresem katakumbowym”. Melomani i inne działające wówczas zespoły urządzali jam sessions w prywatnych mieszkaniach.

W listopadzie 1954 z inicjatywy Melomanów odbyły się pierwsze, trwające do dziś, Zaduszki Jazzowe w Krakowie.

Od 1955 Melomani otwarcie już występowali publicznie. Wzięli udział w sławnych wówczas imprezach – Jam Session Nr 1 i Turniej Jazzowy oraz w programach Estrady Jazzowej pod artystyczną opieką Leopolda Tyrmanda – „Studio 55”, „Seans z powidłami” oraz „Zimno i gorąco”.
W latach 1956-1957 zespół wystąpił na I i II Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Sopocie.
5 stycznia 1958, jako pierwszy zespół jazzowy, Melomani wystąpili w Filharmonii Narodowej w Warszawie, inaugurując cykl koncertów, przedstawiających najlepsze polskie grupy.

Kilka miesięcy później drogi muzyków rozeszły się.

Między 1952 a 1954 zespół dokonał nagrań w Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie, które dopiero w 1975 zostały wydane na płycie „Golden Era of the Melomani Group”. Utwory grupy znajdują się również na kompilacji różnych wykonawców „From Improvising Jazz Series”.

Muzycy:
Jerzy Brodzki – perkusja
Janusz Cegiełła – fortepian
Marek Sart – kontrabas, gitara
Marian Suchocki – fortepian
Tadeusz Suchocki – fortepian
Andrzej „Idon” Wojciechowski – trąbka, kotły
Romuald Żyliński – fortepian
Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz – saksofon
Witold „Dentox” Sobociński – perkusja, puzon
Witold Kujawski – kontrabas
Andrzej Trzaskowski – fortepian, akordeon
Edward „Gwidon” Widelski – fortepian
Roman Dyląg – kontrabas
Janusz Zabiegliński – klarnet
Zbigniew Namysłowski – saksofon
Antoni Studziński – perkusja

Polecam film Andrzeja Brzozowskiego „Rozmowy Jazzowe – Hot Club Melomani & Komeda Sextet” (1957). Jest to pierwszy polski film o jazzie i zarazem niezwykły dokumentalny zapis występu dwóch legendarnych zespołów muzycznych: Hot Club Melomani i Sekstetu Komedy:

„Rozmowy Jazzowe – Hot Club Melomani & Komeda Sextet” https://www.youtube.com/watch?v=epo2Ed6Vm1o

Fot. Melomani 1958.Od lewej: Andrzej Trzaskowski (akordeon), Krzysztof Trzciński-Komeda, Andrzej „Idon” Wojciechowski (trąbka), Witold „Dentox” Sobociński, Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz (saksofon) (Fot. Archiwum Z. i K. Komedów)




29 maja o godz. 11.30 żegnaliśmy Andrzeja „Idona” Wojciechowskiego na Starym Cmentarzu Ewangelickim w Łodzi.

W pogrzebie obok przyjaciół uczestniczyła przybyła z Hiszpanii siostra zmarłego Aleksandra Marczewska wraz z córka Magdą oraz grono byłych współpracowników z m.in. Jurkiem Krzywikiem.

Utwór na cześć zmarłego wykonał kwintet saksofonowy w składzie: Michał Kobojek i Jakub Raczyński – as, Jacek Deląg i Dariusz Dudek – ts. Wiktoria Koziara – bs.

W imieniu Fundacji Muzeum Jazzu im. L.Tyrmanda oraz Redakcji JAZZ FORUM wieniec na grobie złożyli Krzysztof Sadowski i Andrzej Rumianowski