Czesław „Mały” Bartkowski

Oprac. Ewa Kałużna, fot. playtime.pl / Andrzej Rumianowski Muzeum Jazu / Magazyn Perkusista


Czesław Batkowski fot. playtime.pl


Czesław Batkowski fot. Andrzej Rumianowski Muzeum Jazzu

19 kwietnia 2020 roku swoje 77. urodziny świętował legendarny perkusista jazzowy, który występował i uczestniczył w nagraniach najważniejszych polskich jazzmanów, a także był członkiem formacji Niemen Enigmatic,

CZESŁAW „MAŁY” BARTKOWSKI (ur. 19 kwietnia 1943).

Urodził się w Łodzi. Edukację muzyczną rozpoczął w szóstym roku życia.
Jako dziecko śpiewał w chłopięco-męskim Chórze Katedralnym i Radiowym we Wrocławiu, pod dyrekcją Edmunda Kajdasza.
Ukończył średnią szkołę muzyczną we Wrocławiu, w klasie perkusji prof. Edmunda Treichla.

W 1993 został wykładowcą w Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, oraz w warszawskim Studium Jazzowym.
Jako perkusista, debiutował oficjalnie w 1960, w zespole Far Quartet Jerzego Pakulskiego.

W trakcie kariery współpracował m.in. z formacjami:
Rolf Kühn Quintett,
Krzysztof Komeda Quintet,
Zbigniew Namysłowski Quartet,
Zbigniew Namysłowski Quintet,
Michał Urbaniak’s Group,
Michał Urbaniak Constellation,

Michał Urbaniak’s Fusion,
Novi Singers,
Tomasz Stańko & Adam Makowicz Unit,

Niemen Enigmatic,
Clark Terry Big Band,
Tomasz Szukalski Trio,
Tomasz Szukalski Quartet,
Trio Karolak-Szukalski-Bartkowski,

Trio BCD Bartkowski-Cudzich-Dutkiewicz,

Trio Bliziński-Wegehaupt-Bartkowski,
InFormation Sławomira Kulpowicza,
Jaroslaw Śmietana Extra Ball,
Mainstream Jana Ptaszyna Wróblewskiego,

Studio Jazzowe Polskiego Radia,
Henryk & Robert Majewski Sextet,
Andrzej Jagodziński Trio
.



KRZYSZTOF KOMEDA QUINTET
W 1963 oraz w 1964, Czesław Bartkowski
wystąpił ze słynnym Kwintetem Krzysztofa Komedy podczas Jazz Jamboree:

Krzysztof Komeda Quintet – Live @ Jazz Jamboree 1963 & 1964, Audio
Krzysztof Komeda – piano
Tomasz Stańko – trumpet
Michał Urbaniak – tenor sax, soprano sax
Czesław Bartkowski – drums
Maciej Suzin – bass (JJ ’63)
Janusz Kozłowski – bass (JJ ’64) Full Album



Czesław Batkowski
fot. Magazyn Gitarzysta


W 1964 Czesław Bartkowski zagrał z Kwintetem Komedy
w kultowym filmie Joachima Ernsa Berendta „Jazz in Poland:

Kwintet Komedy wystąpił w składzie:
Krzysztof Komeda – piano
Tomasz Stanko – trumpet
Michał Urbaniak – soprano sax
Maciej Suzin – bass
Czesław Bartkowski – drums
Roman II / Dwojka Rzymska” Live 1964


ROLF KÜHN QUINTETT
W dniach 29-30 listopada 1964 Czesław Bartkowski wziął udział w Berlinie Wschodnim w nagraniach do albumu „Solarius” kwintetu NRD-owskiego klarnecisty i kompozytora, Rolfa Kühna, z udziałem m.in. Michała Urbaniaka. Album został wydany w 1965 przez Amigę:
Joachim Kühn – piano
Michał Urbaniak – soprano sax, tenor sax
Rolf Kühn – clarinet, leader
Klaus Koch – bass
Czesław Bartkowski – drums
Solarius” Full Album 1965

ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI QUARTET
W 1963 Czesław Bartkowski nawiązał współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim, i został muzykiem w jego kwartecie.
Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego wystąpił na Jazz Jamboree 1963, co zostało uwiecznione na albumie:

Zbigniew Namysłowski Quartet – „”Beautiful Lola” / „Flower of the North”), Jazz Jamboree 1963 Vol. 3
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Włodzimierz Gulgowski – piano
Tadeusz Wójcik – bass
Czesław Bartkowski – drums

Czesław pojawił się następnie na albumie „Lola” kwartetu Namysłowskiego, wydanym w 1964 w Wielkiej Brytanii, przez Decca Records:
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Włodzimierz Gulgowski – piano
Tadeusz Wójcik – bass
Czesław Bartkowski – drums
Lola” Full Album 1964

Kolejną płytą była „Zbigniew Namysłowski Quartet” z 1966, wydana w serii Polish Jazz, jako Vol. 6.
Na stanowisku pianisty zasiadł wówczas Adam Makowicz:
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Adam Makowicz – piano
Tadeusz Wójcik – bass
Czesław Bartkowski – drums
Szafa” z „Zbigniew Namysłowski Quartet” 1966

Moja Dominika” z „Zbigniew Namysłowski Quartet” 1966

NIEMEN ENIGMATIC
Jesienią 1969 we Włoszech Czesław Niemen skompletował zespół Enigmatic.
W wyniku reorganizacji dawnych Akwareli, dokonanej już po powrocie do kraju, w skład nowej grupy weszli:
Tomasz Jaśkiewicz – gitara,
Janusz Zieliński – gitara basowa,

Zbigniew Namysłowski – saksofon altowy, organy,
Zbigniew Sztyc – saksofon tenorowy i Czesław Bartkowski – perkusja.
Grając od 1968 na organach Hammonda, Niemen z wolna rozbudowywał swoje klawiszowe instrumentarium.
Dodał najpierw mellotron, a potem, jako pierwszy polski muzyk – syntezator Moog.
Nowoczesne i drogie wówczas wyposażenie pozwoliło mu nagrywać prawie całkowicie elektroniczne albumy, stawiające go w jednym rzędzie z takimi awangardowymi muzykami i grupami, jak Tangerine Dream, Klaus Schulze czy Vangelis.

W październiku 1969 grupa Enigmatic wydała album „Niemen Enigmatic”. Płyta zawierała cztery rozbudowane kompozycje, do słów wybitnych polskich poetów, nawiązujące w równym stopniu do rocka progresywnego i psychodelicznego, jak i do jazzu oraz muzyki awangardowej.
Nowatorskie interpretacje wierszy nagrane zostały z udziałem wybitnych muzyków – Namysłowskiego, Urbaniaka, Bartkowskiego i Jaśkiewicza. Łącząc w mistrzowski sposób skomplikowaną lirykę i nowatorskie rozwiązania muzyczne, „Enigmatic” do dziś pozostaje jedną z najbardziej progresywnych i inspirujących płyt polskiego rocka.

Skład:
Czesław Niemen – vocal, Hammond organ
Tomasz Jaśkiewicz – guitar
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Zbigniew Sztyc – tenor sax
Michał Urbaniak – tenor sax, flute
Janusz Zieliński – bass guitar
Czesław Bartkowski – drums
Alibabki – backing vocals
Academic Choir, conductor Romuald Miazga
„Niemen Enigmatic” Full Album 1969

„Bema pamięci żałobny rapsod” (Cyprian Kamil Norwid) – Official Video 1969

„Mów do mnie jeszcze” (Kazimierz Przerwa-Tetmajer) – Official Video 1969

Wydana w styczniu 1971, podwójna płyta „Niemen” („Czerwony album”), została nagrana w nieco zmienionym składzie.
Na Hammondzie tym razem zagrał Jacek Mikuła, zaś Niemen wybrał flet.
Album był próbą jazz-rockowych eksperymentów, w krótszych, piosenkowych formach, adaptując zarówno wiersze Norwida, jak i liryki Młynarskiego.
Album zawierał gatunki prog rock, blues rock, funk, soul i jazz-rock. Wystąpili:
Czesław Niemen – vocal, flute
Jacek Mikuła – Hammond organ
Tomasz Jaśkiewicz – guitar
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Janusz Zieliński – bass guitar
Czesław Bartkowski – drums, percussion (A-B)
Janusz Stefański – drums, percussion (C-D)
Krystyna Prońko, Zofia Borca, Elżbieta Linkowska, Partita – backing vocals.
„Człowiek jam niewdzięczny” from „Niemen” („Czerwony album”) 1971

„Italiam, Italiam” from „Niemen” („Czerwony album”) 1971

MICHAŁ URBANIAK’S GROUP
Rok 1968 to początek współpracy Czesława Bartkowskiego z formacją Michał Urbaniak’s Group, w skład której, w różnych okresach, wchodzili:
Michał Urbaniak- alto sax, baritone sax, soprano sax, tenor sax, violin, electric violin
Adam Makowicz – piano, electric piano
Paweł Jarzębski – electric bass
Michał Komar / Janusz Kozłowski / Roman Gucio Dyląg – bass
Czesław Bartkowski / Andrzej Dąbrowski – drums
Urszula Dudziak – vocal.
Występowali na Jazz Jamboree w latach 1969-1972 oraz na festiwalach europejskich, m.in. w Norymberdze, Kongsbergu, Molde i Heidelbergu. Nagrywali też pierwsze autorskie albumy Michała Urbaniaka.

W styczniu 1971 Michał Urbaniak Group, wówczas jeszcze bez Urszuli Dudziak, wystąpił na koncercie w Filharmonii Narodowej.
Nagranie z tego koncertu trafiło na album „Live Recording”, który został wydany w serii Polish Jazz, jako Vol. 24. Na koncercie i na płycie wystąpili:
Michał Urbaniak – electric violin, soprano sax, tenor sax, baritone sax
Adam Makowicz – piano, electric piano, clavinet
Paweł Jarzębski – electric bass
Czesław Mały Bartkowski – drums
„Live Recording” Full Album 1971

Jeszcze jeden album z tego koncertu to „Michał Urbaniak ‎- Live at the Warsaw Philharmonic”, wydany w 1971 w serii From Poland with Jazz, i zawierający na stronie A zapis utworu „Suite”, z występu zespołu Michała Urbaniaka na Jazz Jamboree 1970, gdzie skład był ten sam.

W listopadzie 1971 Michał Urbaniak i jego grupa – Wojciech Karolak, Paweł Jarzębski, Czesław Bartkowski i Urszula Dudziak.- wystąpili na festiwalu Montreux Jazz Festival w Szwajcarii, drugim pod względem popularności na świecie.
Michał zdobył wówczas Grand Prix dla najlepszego solisty. Nagroda wiązała się z uzyskaniem stypendium w prestiżowym Berklee College of Music w Bostonie w USA.
Michał jednak nie skorzystał z przyznanego mu stypendium, uważając, że nagrodę zawdzięcza całemu zespołowi.
Zawiesił wyjazd do Stanów, by koncertować nadal z własnym zespołem.
Posypały się kontrakty.
Zespół rozpoczął 2-letnią serię koncertów w całej Europie, m.in. na Warsztatach Jazzowych Wolfganga Daunera oraz na festiwalu Berliner Jazztage.
v
Wkrótce z zespołami Michała Urbaniaka zaczęła występować na stałe Urszula Dudziak, prywatnie żona Michała od 1967:
Michał Urbaniak Quartet feat. Urszula Dudziak – Live Full Concert 1972
Michał Urbaniak – sax, electric violin
Urszula Dudziak – percussion, vocal
Adam Makowicz – electric piano
Czesław Bartkowski – drums

Michał Urbaniak Quartet & Urszula Dudziak – Live in Molde 1973
Michał Urbaniak – electric violin
Urszula Dudziak – vocal, percussion
Wojciech Karolak – electric piano
Czesław Bartkowski – drums

W 1973 Michał Urbaniak’s Group nagrał i wydał w Niemczech album „Paratyphus B”, wysoko oceniony przez ówczesnych krytyków:
Michał Urbaniak – electric violin, soprano saxo, tenor sax, flute
Urszula Dudziak – vocals, percussion
Adam Makowicz – electric piano
Paweł Jarzębski – electric bass
Branislav Kovacev – congas
Czesław Bartkowski – drums
„Paratyphus B” 1973

Trzeci album Michał Urbaniak’s Group to „Inactin”, także z 1973, i także nagrany oraz wydany w Niemczech.
Tym razem na basie elektrycznym zagrał Roman Gucio Dyląg:
Michał Urbaniak – electric violin, soprano sax
Urszula Dudziak – voice, percussion, effects
Adam Makowicz – piano Fender, clavinet
Roman Gucio Dyląg – bass, acoustic bass
Branislav Kovacev – congas
Czesław Bartkowski – drums
„Inactin” 1973

Następną płytą z 1973 był album „Podróż na południe / Moving South”, wydany przez Pronit dla Klubu Płytowego PSJ, w serii Biały Kruk Czarnego Krążka, na którym wystąpili:
Czesław Bartkowski – drums
Michał Urbaniak – electric violin, soprano sax
Wojciech Karolak – Hammond organ, Farfisa organ
„Mollowe koty” from „Podróż na południe” 1973

MICHAŁ URBANIAK’S CONSTELLATION
W maju 1973, przed wyjazdem na stałe do USA, Michał Urbaniak zagrał w Filharmonii Narodowej w Warszawie pożegnalny koncert, wraz z utworzonym przez siebie zespołem Constellation.
W tym samym roku ukazało się wydawnictwo, zawierające zapis koncertu – „Michał Urbaniak Constellation ‎- In Concert”. Wydano je w serii Polish Jazz, jako Vol. 36.

„Jest to płyta wyjątkowa, zarówno od strony kompozycji, składu instrumentalistów, jak i brzmienia. To jedna z tych płyt, o których trzeba powiedzieć, iż wyprzedzały swój czas. Stąd bierze się jej dzisiejsza aktualność. Na albumie najbardziej wyróżnia się duet głównych solistów – wokalu i skrzypiec. Dudziak i Urbaniak – trudno o lepiej dobraną parę. Skrzypce Michała i głos Urszuli, pod względem skali i żywiołowości, nie mają sobie równych poza sobą nawzajem. Ta płyta to kulminacja niezwykle kreatywnego okresu w historii formacji Constellation”
(empik.com).

W 2018 płyta została wznowiona przez Warner Music Poland:
Michał Urbaniak – electric violin
Urszula Dudziak – vocals, percussion
Wojciech Karolak – Hammond organ, Frafisa organ
Adam Makowicz – piano Fender, bass Fender
Czesław Bartkowski – drums
„Michał Urbaniak Constellation ‎- In Concert” Full Album 1973

W czerwcu 1973 zespół Constellation, w tym samym składzie, nagrał w Niemczech, w Walldorf Studio w miejscowości Mörfelden-Walldorf, album „Super Constellation”, dla niemieckiej wytwórni CBS:
Michał Urbaniak – electric violin, violectra, soprano sax
Urszula Dudziak – voice, percussion
Wojciech Karolak – Hammond organ, Frafisa organ
Adam Makowicz – keyboards
Czesław Bartkowski – drums, cymbals.

MICHAŁ URBANIAK’S FUSION
11 września 1973 Michał Urbaniak, wraz z Urszulą Dudziak, wyjechali na stałe do Nowego Jorku. Tam, przy wsparciu Johna Hammonda, Michał zawarł kontrakt z wytwórnią Columbia, która umożliwiła mu wydanie w Stanach pierwszej płyty.
Michał i Urszula od swojego przyjazdu do Nowego Jorku walczyli o wydanie na rynku amerykańskim płyty „Super Constellation”, która ukazała się pierwotnie w Niemczech w 1973, a rok później, pod tytułem „Fusion” – w Japonii i Wlk.Brytanii. W Stanach i na rynku europejskim płyta pojawiła się dopiero w 1978.

Skład był ten sam i materiał ten sam, jak na albumie „Super Constellation”, tyle, że w Stanach zmieniono tytuł płyty, okładkę i dodano nowy utwór „Fusion”:
Michał Urbaniak – electric violin, violectra, soprano sax
Urszula Dudziak – voice, percussion
Wojciech Karolak – Hammond organ, Frafisa organ
Adam Makowicz – keyboards
Czesław Bartkowski – drums, cymbals
„Good Times, Bad Times” z „Fusion” 1978

Album „Fusion” przez wiele lat nie był wznawiany. Dziś obecny jest na stałe w katalogu klasyków Columbii.
Jest również jedną z zaledwie kilku całkowicie polskich, choć nagranych poza Polską, płyt, które są znane i uznawane na całym świecie.
Ciekawostką jest fakt, że nagrania z formacją Constellation były jednymi z ostatnich w karierze Adama Makowicza, z użyciem elektronicznych instrumentów. Później zmienił on zarówno styl, jak i instrument, i zajął się prawie wyłącznie fortepianem akustycznym.

W czerwcu 1974, w studiach Columbia Recording Studios w Nowym Jorku, został nagrany legendarny album fusion-jazzowy Michała Urbaniaka „Atma”, prawie w całości z polskimi muzykami, mocno pobrzmiewający polską nutą góralską. Jak wskazywał tytuł, wydawnictwo miało nawiązywać do nazwy słynnej willi Atma w Zakopanem.
Okładka również nie pozostawiała wątpliwości.
Płyta ukazała się niemal na całym świecie – w USA, Kanadzie, Australii, Japonii, Holandii. Ale nie w Polsce.
Na polskim rynku album pojawił się dopiero w 2014, z okazji 40-lecia powstania. Album przeszedł do historii muzyki, jako oryginalna fuzja nowoczesnego, elektronicznego jazzu, swingujących rytmów latynoskiej bossa novy oraz tradycyjnego polskiego folkloru. Skład:
Michał Urbaniak – electric violin,soprano sax
Urszula Dudziak – voice, percussion
Wojciech Karolak – keyboards, electric piano, electric organ, synthesizer, clavinet
Dr. Max Mathews – electronics
Paweł Jarzębski – bass
Ray Mantilla – congas, drums, percussion
Czesław Bartkowski – drums
„Mazurka” from „Atma” 1974

„New York Batsa” from „Atma” 1974

W 1973 Czesław Bartkowski nawiązał współpracę z ADAMEM MAKOWICZEM, grającym wówczas na klawiszach elektrycznych.
Razem nagrali w duecie płytę „Unit”, zawierającą takie gatunki muzyczne, jak jazz fusion, contemporary jazz, avant-garde jazz oraz jazz-funk.
Adam Makowicz – piano, piano Fender, electric bass
Czesław Bartkowski – drums, percussion
„Unit” 1973 Full Album

JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI
W 1973 Ptaszyn, wraz ze Studiem Jazzowym PR, nagrał legendarną płytę „Sprzedawcy glonów”, w składzie:
Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax, leader
Andrzej Trzaskowski – piano
Adam Makowicz – piano Fender
Wojciech Karolak – Hammond organ
Marek Bliziński – guitar
Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski – alto sax, flute
Zbigniew Seifert – alto sax, violin
Michał Urbaniak – soprano sax, violin
Tomasz Szukalski – tenor sax, soprano clarinet, bass clarinet
Janusz Muniak – tenor sax, soprano sax, flute
Waldemar Kurpiński – baritone sax, clarinet
Tomasz Stańko, Bogdan Dembek, Bogusław Skawina, Józef Grabarski, Laco Deczi, Stanisław Mizeracki – trumpet
Andrzej Brzeski, Andrzej Piela, Jan Jarczyk, Stanisław Cieślak – trombone
Zdzisław Piernik – tuba
Dariusz Filiochowski, Dariusz Szewczyk – French horn
Bronisław Suchanek, Paweł Jarzębski – bass
Czesław Bartkowski, Kazimierz Jonkisz, Janusz Stefański – drums, percussion
„Sprzedawcy glonów” Full Album 1973

Równocześnie, Ptaszyn zaczął wracać do aktywności jako saksofonista w małych zespołach.
Pierwszy pojawił się zespół MAINSTEAM, wraz z powrotem Wojciecha Karolaka z emigracji zarobkowej, w 1973.
Dwaj liderzy – Ptaszyn na tenorze, a potem również na barytonie, oraz Karolak na organach Hammonda, grali z Markiem Blizińskim na gitarze i Czesławem Bartkowskim na perkusji.

Mainstream współpracował z Ewą Bem i – przelotnie – ze szwedzką wokalistką Kisą Magnusson.
Występowali w całej Polsce, ale i w Niemczech, na Węgrzech, w Związku Radzieckim, odbyli trasę po Holandii. Nagrywali dla radia, otwierali uroczyście warszawski klub Akwarium w 1977.

Zespół rozwiązał się w grudniu 1977. W 1074 ukazał się album „Mainstream”, wydany w serii Polish Jazz, jako Vol 40.
Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Wojciech Karolak – Hammond organ
Marek Bliziński – guitar
Czesław Bartkowski – drums
„Mainstream” Full Album 1974

ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI QUINTET
23 października 1975 Bartkowski wystąpił podczas Jazz Jamboree ’75, wówczas z formacją Zbigniew Namysłowski Quintet, w składzie:
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Wojciech Karolak – electric piano Fender
Paweł Jarzębski – bass
Czesław Bartkowski – drums
Andrzej Karpiński – directed by
„Jazz Jamboree 75 Vol. 2” Full Album (Zbigniew Namysłowski Quintet – „Der Schmaltztango” od 1:10:32 min.)

Rok 1975 przyniósł także legendarną płytę kwintetu Namysłowskiego, z udziałem Czesława Bartkowskiego – „Kujaviak Goes Funky”, wydaną w serii Polish Jazz, jako Vol. 46:
Zbigniew Namysłowski – alto sax
Tomasz Szukalski – soprano sax, tenor sax
Wojciech Karolak – electric piano
Paweł Jarzębski – bass
Czesław Bartkowski – drums
„Kujaviak Goes Funky” Full Album 1975

STAŃKO & MAKOWICZ UNIT
Jeszcze w tym samym roku, Czesław Bartkowski zagrał na płycie Tomasza Stańko i Adama Makowicza – „Unit”, wydanej przez niemiecką wytwórnię JG-Records:
Tomasz Stańko – trumpet
Adam Makowicz – electric piano
Czesław Bartkowski – drums, percussion.
Płyta zawierała utwory „Countdown”, „Unit”, „Matce”, „Solar”, „Ballad for Randi Hultin”, „Pony Lungz” oraz „Zaduma”.

Pod tym samym tytułem, „Unit”, ukazała się w 1976 płyta Makowicza i Stańko, wydana w Polsce przez Pronit, w serii Klub Płytowy PSJ – Biały Kruk Czarnego Krążka. Na tej płycie wystąpił kwartet:
Tomasz Stańko – trumpet
Adam Makowicz – piano Fender, bass Fender, piano
Paweł Jastrzębski – bass
Czesław Bartkowski – drums.
Utwory na albumie były autorstwa Adama Makowicza, Irvinga Berlina, Harolda Arlena, Franka Loessera i Errolla Garnera:
„Reminscencje moskiewskie”

„If I Were a Bell”

Utwór „Końcówka” został napisany wspólnie przez wszystkich czterech muzyków

PŁYTA AUTORSKA
Płyta Czesława Bartkowskiego „Drums Dream” z 1976 była pierwszą w Polsce płytą, firmowaną przez perkusistę. Została nagrana ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia, pod dyrekcją Jana Ptaszyna Wróblewskiego, i wydana w serii Polish Jazz, jako Vol. 50.

„Sama obecność Tomasza Stańko na płycie uzasadniała dużą wartość albumu, zwłaszcza, że połowa lat 70. była najbardziej twórczym okresem w całej karierze Stańko.
Muzyka na tym albumie jest po prostu zapierająca dech w piersiach, przyszłościowa i w pełni satysfakcjonująca, niezależnie od wielu lat, które minęły od jego powstania.
Album wyróżnia się spośród wielu innych albumów jazzowych tego okresu, ponieważ jego głównym celem jest rytm, puls, groove.

Jest to spowodowane fantastyczną grą lidera, Czesława Bartkowskiego, jednego z najlepszych polskich perkusistów” (Adam Baruch):
Adam Makowicz – electric piano
Wojciech Karolak – keyboards
Czesław Bartkowski – percussion
Tomasz Szukalski – soprano sax
Tomasz Stańko – trumpet
Jazz Studio of Polish Radio, Jan Ptaszyn Wróblewski – conductor
„Drums Dream” 1976

„Seven for Five” from „Drums Dream” 1976

„Przejściówka” from „Drums Dream” 1976

JAROSŁAW ŚMIETANA EXTRA BALL
W 1981 ukazał się album formacji Extra Ball „Mosquito”:
Jarosław Śmietana – acoustic guitar, electric guitar
Wojciech Groborz, Robert Obcowski – piano
Jan Ptaszyn Wróblewski – tenor sax
Adam Kawończyk – trumpet
Antoni Dębski – bass
Jan Budziaszek – percussion
Jacek Pelc – drums, percussion, marimba
Czesław Bartkowski – drums
„Mosquito” Full Album 1981

TOMASZ SZUKALSKI
W 1984 Tomasz Szukalski utworzył nowe trio, z Czesławem Bartkowskim na perkusji i Wojciechem Karolakiem na instrumentach klawiszowych. Muzyka saksofonisty nabrała większego wigoru.
Ich album „Time Killers” z 1985 został uznany za najciekawszą polską płytę jazzową lat 80.
Tomasz Szukalski – tenor sax
Wojciech Karolak – organ, synthesizer
Czesław Bartkowski – drums
„Double-B” from „Time Killers” 1985

W 1985 Szukalski nagrał album „Tina Kamila”, na którym pojawili się basista Dariusz Oleszkiewicz, perkusista Czesław Bartkowski, klawiszowiec Wojciech Karolak oraz Grand Standard Orchestra pod dyr. Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Szakal zagrał tu na saksofonie subkontrabasowym:
„My One and Only Love” from „Tina Kamila” 1985

„For My Tina” from „Tina Kamila” 1985

W 1986 ukazał się album kwartetu Tomasza Szukalskiego „Tina Blues”, nagrany w składzie:
Tomasz Szukalski – saxes
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Czesław Bartkowski – drums.

W kolejnych latach, Czesław Bartkowski grał i nagrywał m.in. z Henrykiem Majewskim, Robertem Majewskim, Sławomirem Kulpowiczem, Wojciechem Karolakiem oraz triem Andrzeja Jagodzińskiego.
Współtworząc od 1993 formację ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO, Czesław Bartkowski nagrał 11 płyt, głównie z muzyką Fryderyka Chopina:
Andrzej Jagodziński Trio – „Jazzman, który gra Chopina”, Live 2014
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Bartkowski – drums

Andrzej Jagodziński Trio – Fryderyk Chopin, Etude in A minor op. 10 nr 10, Live 2016
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Bartkowski – drums

Andrzej Jagodziński Trio – Fryderyk Chopin, Preludium E-moll, Live 2019
Andrzej Jagodziński – piano
Adam Cegielski – bass
Czesław Bartkowski – drums
Guests:
Agnieszka Wilczyńska, Henryk Miśkiewicz
Collegium F Orchestra, conducted by Marcin Sompoliński

Czesław Bartkowski brał udział w realizacji nagrań takich wokalistów, jak Ewa Bem, Urszula Dudziak, Andrzej Dąbrowski, Stanisław Sojka, Agnieszka Wilczyńska, Anna Stankiewicz, zespół Novi Singers, a także muzyków zagranicznych, jak Freddie Hubbard, Clark Terry, Joe Newman, Art Farmer, Ben Webster.

Występował w kraju i za granicą – Indie, USA, Nowa Zelandia, Australia oraz liczne kraje Europy.

Nagrody:
– 1983-1988 – zwycięzca ankiet „Jazz Forum”, w kategorii Perkusista Roku
– odznaczenie Zasłużony Działacz Kultury
– Nagroda indywidualna I stopnia, za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce
– honorowy członek Tauranga Jazz Festival Society oraz The New Orleans Clubs, New Castle on Tyne, England
– Grand Prix Jazz Melomani, Łódź 2013 – za całokształt twórczości
– 2020 – Złoty Fryderyk za całokształt twórczości, w kategorii Jazz.

Wybrana dyskografia:
1964: Solarius – Rolf Kühn Quintet
1965: Jazz Greetings from the East – Komeda Quintet (kompilacja)
1964: Lola – Zbigniew Namysłowski Quartet
1966: Zbigniew Namysłowski Quartet
1969: Jazz Studio Orchestra of the Polish Radio – Jan Ptaszyn Wróblewski
1969: Enigmatic – Niemen Enigmatic
1970: Torpedo – Novi Singers
1971: Niemen (Czerwony Album) – Niemen Enigmatic
1971: Live Recording – Michał Urbaniak’s Group
1973: Sprzedawcy glonów – Jan Ptaszyn Wróblewski
1973: Paratyphus B – Michał Urbaniak’s Group
1973: Inactin – Michał Urbaniak’s Group
1973: Constelation. Live – Michał Urbaniak’s Constellation
1973: Super Constellation – Michał Urbaniak’s Constellation
1974: Fusion – Michał Urbaniak’s Constellation
1973: Podróż na Południe / Moving South – Karolak, Urbaniak, Bartkowski
1974: Atma – Michał Urbaniak’s Fusion
1974: Mainstream – Jan Ptaszyn Wróblewski
1974: Five Four Three – Novi Singers
1975: Tomasz Stańko & Adam Makowicz Unit
1975: Easy! – Wojciech Karolak
1975: Kujaviak Goes Funky – Zbigniew Namysłowski
1976: Drums Dream – Czesław Bartkowski
1976: Unit – Tomasz Stańko, Adam Makowicz
1978: Clark Terry Big Band
1980: Wave – Marek Bliziński Trio
1981: Andrzej Dąbrowski i Kwintet Pawła Perlińskiego
1981: Mosquito – Extra Ball
1981: Blublula – Stanisław Sojka
1982: InFormation – Sławomir Kulpowicz
1982: Grand Standard Orchestra – Jan Ptaszyn Wróblewski
1982: A i J – Tomasz Stańko
1984: Sake – Zbigniew Wegehaupt
1985: Time Killers – Tomasz Szukalski Trio
1986: Tina Kamila – Tomasz Szukalski & Grand Standard Orchestra
1987: Tina Blues – Tomasz Szukalski Quartet
1987: Continuation – Henryk Majewski & Robert Majewski
1993: Chopin – Andrzej Jagodziński Trio
1994: Christmas – Andrzej Jagodziński Trio
1995: Chopin. Live at The National Philharmonic – Andrzej Jagodziński Trio
1997: Deep Cut – Andrzej Jagodziński Trio
1999: Chopin Once More: Metamorphosis – Andrzej Jagodziński Trio with Janusz Olejniczak
2002, 2005: Giovanni Mirabassi & Andrzej Jagodziński
2003: Utwory Wasowskiego i Przybory – Wojciech Karolak Trio
2009: Warownym grodem – Agnieszka Wilczyńska & Andrzej Jagodziński Trio
2009: Chopin – Jagodziński. Sonata B-moll – Andrzej Jagodziński Trio
2010: Chopin. Les Brillantes – Andrzej Jagodziński Trio
2011: Muzyka Polska – Andrzej Jagodziński Trio & AUKSO oraz G. Auguścik, J. Kotnowska, A. Sikorzak-Olek
2013: Strobel-Kofta-Wołek & Anna Stankiewicz
2013: Koncert fortepianowy G-moll – Andrzej Jagodziński Trio & Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie.

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!