Grażyna Auguścik

Oprac. Ewa Kałużna, fot. Krystyna Andryszkiewicz

Grażyna Auguścik
Fot. Krystyna Andryszkiewicz


Dzisiaj swoje 64. urodziny świętuje polska wokalistka jazzowa, kompozytorka i aranżerka, mieszkajaca na stałe w Chicago,

GRAŻYNA AUGUŚCIK

(ur. 17 sierpnia 1955).

Śpiewa utwory, nawiązujące do polskiej muzyki ludowej, muzyki latynoskiej i klezmerskiej.

Zdobyła uznanie i podziw krytyków muzycznych, entuzjastów jazzu, a także niejazzowej publiczności, dzięki wyjątkowemu głosowi.

Jest jedną z najbardziej intrygujących współczesnych wokalistek na światowej scenie jazzowej. Jej nieuchwytny styl rzuca wyzwanie tradycyjnym definicjom jazzu, i pokazuje wokalistę i muzyka, jako artystę bez granic. Niekonwencjonalne podejście do klasycznych dzieł jest jej hołdem dla autorów, a jednocześnie przygodą na nieznanym terytorium.

Siłą i barwą głosu Auguścik zachwycają się krytycy po obu stronach Atlantyku, piszą o niezwykłym brzmieniu, swobodzie i własnym stylu wokalnej interpretacji, wyjątkowej precyzji, świeżości i inwencji.

Grażyna Auguścik uczyła się gry na gitarze w szkole muzycznej w rodzinnym Słupsku. Później ukończyła Berklee College of Music w Bostonie, w 1992. Dyplom ukończenia studiów odebrała z rąk Phila Collinsa i Ala Jarreau.

Debiutowała jako wokalistka w 1977, na festiwalach piosenki w Toruniu i w Opolu.

W 1979 zdobyła główną nagrodę w konkursie debiutów w Opolu.

W 1981 zdobyła nagrodę na festiwalu piosenki studenckiej w Krakowie oraz na festiwalu jazzu tradycyjnego „Złota Tarka” w Warszawie, występując z zespołem Playing Family, późniejszą Swing Orchestra Cracow.

W 1988 wyjechała do USA, gdzie występowała m.in. z Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak, a także z takimi muzykami, jak Jim Hall, Michael Brecker i Randy Brecker, John Medeski, Patricia Barber, Paul Wertico, Bobby Enriquez, Terry Callier, John McLean, Kurt Rosenwinkel czy Robert Irving III.
Od 1994 mieszka w Chicago.

Brała udział w programach edukacyjnych w Jazz Institute of Chicago, „wprowadzając tradycyjną muzykę Europy Wschodniej do idiomu jazzowego”. W ten sposób potwierdziła uniwersalność języka jazzu.

W 2002, 2003, 2004, 2006 i 2016 została uznana za najlepszą wokalistkę jazzową przez „Jazz Forum”.

Grażyna Auguścik koncertowała na całym świecie. Niektóre z jej albumów cieszą się dużym uznaniem, są badzo popularne wśród odbiorców jazzowych i konsekwentnie umieszczane na listach Top 10, m.in. przez „College Music Journal”.

W Polsce występowała m.in. z The Cracow Klezmer Band w 2005, nagrała również z tą grupą dwa utwory na ich płytę „Sanatorium pod Klepsydrą”.

Album „Szeptem” z 2016 spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem.

„Album ten łączy różne przeciwności: tematy sprzed kilkudziesięciu lat i nowe do nich podejście, jazz i piosenkę. Jest intymny, a zarazem prawdziwie jazzowy, łączy pierwiastek męski i żeński, Yin i Yang. Jest poetycki, nie tylko w warstwie słownej, ale też równie mistrzowskiej – muzycznej. Trio Andrzeja Jagodzińskiego, jak zwykle z Czesławem Bartkowskim na perkusji i Adamem Cegielskim na kontrabasie, nie tylko znakomicie akompaniuje Grażynie Auguścik, ale też kreuje te tematy jak samodzielny zespół muzyczny, z improwizowanymi wstępami, jazzowymi i nowoczesnymi improwizacjami.

Auguścik właściwie ogranicza się do śpiewania głównych melodii (improwizuje tylko raz, w piosence „Jesienny pan”), ale co to jest za śpiewanie! Nieskazitelnie pod każdym względem. W jej głosie, nagranym bardzo blisko, słychać wszelkie, jakże piękne niuanse. Okazała się tu idealnym wykonawcą – w każdym utworze śpiewa swobodnie, a zarazem doskonale trzyma się pulsu, czasu i harmonii. Tak jest na całej płycie, a miejscami ten efekt staje się niezwykle ciekawym, wiodącym pomysłem aranżacyjnym. Szczególnie można to usłyszeć w tytułowej piosence, z solowym akompaniamentem fortepianu. Zaskakujące zmiany tonacji, reharmonizacja, śmiałe pomysły rytmiczne, ale też spokój, tworzenie nastroju pauzami i niezwykle delikatną perkusją, jazzowe walczyki na zmianę z przebiegami hardbopowymi – to wszystko jest tu obecne. Najbardziej zadziwia opracowanie ostatniej piosenki, z kwartową harmonią i konsekwentną, jakby niezależną od partii wokalnej warstwą całego tria.

Warto wymienić wszystkich kompozytorów, bo tutaj prawie każdy reprezentowany jest jednym utworem: Lucjan Kaszycki, Zbigniew Karepta, Jerzy Wasowski, Roman Orłow, Andrzej Zarycki, Jerzy Matuszkiewicz, Jerzy Abratowski, Mateusz Święcicki. W pogoni za nowościami łatwo o nich zapominamy, a tymczasem można teraz zachwycać się dawnymi piosenkami, które w rękach mistrzów stały się jazzowymi standardami. Ale też zarówno kompozycje, jak i znakomite teksty,m – to klasyka polskiej piosenki. I nikt ich jeszcze tak nie wykonywał” (Ryszard Borowski, „Jazz Forum”).

Album Teaser

Najnowszy projekt to „BOSSA E OUTRAS NOVA – The Best of Bossa Nova” – Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia.
Grażyna Auguścik i Paulinho Garcia zapraszają na koncert The Best of Bossa Nova

Nastrojowa płyta divy polskiego jazzu, Grażyny Auguścik, i jednego z najwybitniejszych wykonawców muzyki brazylijskiej, Paulinho Garcii. Najpiękniejsze światowe bossa novy w niezwykłych aranżacjach – na gitarę i dwa głosy.

Duet Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia – to spotkanie dwóch bliskich sobie światów muzycznych. Bossa nova w ich wykonaniu to prawdziwy muzyczny brylant. Dzięki wieloletniej współpracy artystów przy różnorodnych artystycznie projektach, udało im się wypracować wspólny i niezwykle oryginalny język muzyczny, który nie daje się porównać z innymi tego typu duetami.

Spis utworów na płycie:
1. A Felicidade – A.C. Jobim / Vinicius de Moraes
2. Aruanda – Geraldo Vandre / Carlos Lyra
3. Chovendona Roseira – A.C. Jobim
4. Correnteza – A.C.Jobim / Luiz Bonfa
5. Garotade Ipanema – A.C. Jobim / Norman Gimbel / Vinicius de Moraes
6. Chega de Saudade – A.C. Jobim / Vinicius de Moraes
7. O Pato – Jayme Silva & Neusa Teixeira
8. Sem Fantasia – Chico Buarque de Holanda
9. One Note Samba – A.C. Jobim / Herbie Mann / Newton Mendonca
10. Telefone – Roberto Menescal / Roberto Boscoli

Grażyna Auguścik brała udział w wielu festiwalach w USA i na świecie, m.in. Chicago Jazz Festival, Chicago World Music Festival, Fujitsu Concord Jazz Festival, Ellite Jazz Festival i innych wydarzeniach muzycznych.

Jej koncert z muzyką Chopina, który odbył się w 2010 w Millennium Park w Chicago, zgromadził 10-tysięczną widownię i uznany został przez „Chicago Tribune” za jeden z najlepszych koncertów ostatnich trzydziestu lat.

7 maja 2011 w konsulacie Polskim w Chicago odbyła się uroczystość przyznania Grażynie Auguścik tytułu Wybitnego Polaka Roku 2011, organizowanego przez Fundację „Teraz Polska”.

We wrześniu 2011 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wręczył Grażynie Auguścik doroczną nagrodę za wybitne osiągnięcia.

W 2017 otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dzisiaj, 17 sierpnia 2019, Grażyna Auguścik bierze udział w koncercie „Tribute to Komeda” w Sieradzu, w znakomitym towarzystwie:
Grażyna Auguścik – śpiew
Agnieszka Wilczyńska – śpiew

Andrzej Jagodziński Trio:
Andrzej Jagodziński – fortepian
Czesław Bartkowski – perkusja
Adam Cegielski – kontrabas
oraz
Henryk Miśkiewicz – saksofon
Robert Majewski – trąbka, flugelhorn
W programie znajdują się utwory Krzysztofa Komedy, w aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego

https://www.facebook.com/events/329057371374769/

Dyskografia Grażyny Auguścik:
Sunrise Sunset (1988)
Kolędy (z Urszulą Dudziak,1996)
Don’t Let Me Go (1996)
Pastels (z Bogdanem Hołownią, 1998)
Fragile (z Paulinho Garcią, 2000)
To i Hola (z Urszulą Dudziak, 2000)
River (2001)
Past Forward (z Jarkiem Besterem, 2003)
The Light (2005)
Lulajże: The Lullaby for Jesus (2005)
Live Sounds Live (2007)
The Beatles Nova (z Paulinho Garcią, 2008)
Andança (z Paulinho Garcią, 2008)
Intarsja as Augusta (z Włodzimierzem Kiniorskim, 2010)
Bee as Augusta (z Włodzimierzem Kiniorskim, 2010)
Personal Selection (2011)
The Beatles Nova (z Paulinho Garcią, 2011)
Man Behind the Sun: Songs of Nick Drake (2012)
Orchestar – Inspired by Lutosławski (2014)
Szeptem. Auguścik / Jagodziński Trio (2016)
Bossa e outras novas (z Paulinho Garcią, 2019)

Posłuchajmy:
Z Urszulą Dudziak –
„Dwa serduszka”

https://www.youtube.com/watch?v=LeyP5tlIRsY

„To i Hola” Full Album

Z Andrzej Jagodziński Trio –
„Zakochani są wśród nas” Official 2016

„Bossa nova” (Krzysztof Komeda) 2017

Z Paulinho Garcią –
„Summer Samba” Live 2007
Grazyna Auguscik – vocal
Paulinho Garcia – guitar, voc
Heitor Garcia – percussions
Matt Ulery – bass
Czesław „Maly” Bartkowski – drums
Andrzej Jagodzinski – piano, conductor
Orkiestra Polskiego Radia

Hałda Jazz, Bogatynia Live 2017

Grazyna Auguścik, Live in Opole 2018 – „Samba przed rozstaniem”

Grażyna Auguścik – Millennium Stage Live Full Concert 2019

JUBILATCE ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!