Krzesimir Dębski

Didier Lockwood, John Blake, Krzesimir Dębski – „One World in Three” from „One World in Eight” 1981

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Marek Kowal, Andrzej Rumianowski, Anna Jaroszewicz, Biblioteka Polskiej Piosenki


Krzesimir Dębski
fot. Marek Kowal / Muzeum Jazzu – Manu Summer Jazz Sundays, Łódź 2019


Krzesimir Dębski
fot. Andrzej Rumianowski / Muzeum Jazzu

Krzesimir Dębski, Pruszkow 2019
Fot. Anna Jaroszewicz

Krzesimir Dębski
Fot. Biblioteka Polskiej Piosenki

String Connection 1983
Fot. Biblioteka Polskiej Piosenki

Dzisiaj, 26 października 2020. swoje 67. urodziny świętuje jeden z najwybitniejszych twórców w polskiej kulturze, renesansowo uzdolniony kompozytor muzyki współczesnej, filmowej, teatralnej, baletowej i rozrywkowej, dyrygent, skrzypek jazzowy, lider supergrupy String Connection,

KRZESIMIR DĘBSKI (ur. 26 października 1953).

W 1986 Krzesimir Dębski znalazł się na liście prestiżowego „Down Beat”, wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata.
Nie ma takiej sfery w muzyce, w której nie zaprezentował swojego talentu. Uprawia muzykę poważną, a także wszystkie rodzaje „niepoważnej” – jazz, pop, rock, nawet tzw. krainę łagodności.
Pisze, aranżuje, dyryguje, gra na skrzypcach, produkuje, nagrywa, koncertuje.
Ma na swym koncie blisko pół setki płyt, skomponował ponad sto piosenek, ze słynną „Dumką na dwa serca” na czele, a także 50 utworów symfonicznych i kameralnych. Swą muzyką opatrzył ponad 100 filmów, seriali fabularnych, dokumentalnych i animowanych, oraz blisko 50 spektakli teatralnych.
Jest postacią niekonwencjonalną, poczynając od imienia. Ponoć rodzice, decydując się na imię Krzesimir, czekali pół roku na wyrażenie zgody w tej sprawie przez Radę Państwa. Kompozytor zachował w swoim archiwum dokument, zezwalający mu na używanie tego imienia, a podpisany przez ówczesnego premiera, Józefa Cyrankiewicza. Notabene, dzieci Krzesimira noszą imiona Dobromiła, Tolisław, Radzimir. Czwarte dziecko to Maria.

Zdarzają mu się także dość nieoczekiwane zachowania. Pewnego razu, wstał od fortepianu i poszedł na sześciotysięcznik, na Kilimandżaro.

TRADYCJE RODZINNE

Dziadek Krzesimira, Leopold Dębski herbu Radwan, urodzony w Kołomyi, pochodził z drobnej szlachty. Jego rodzina doświadczyła represji po powstaniu styczniowym. Podczas I wojny światowej w szpitalu we Włodzimierzu Poleskim, gdzie miał swój przydział jako lekarz, poznał Ukrainkę, Anisję Czemierkin, z pochodzenia Kozaczkę.
Po I wojnie Leopold i Anisja zamieszkali w Lwowie, gdzie na świat przyszło dwóch synów – Jerzy i Włodzimierz Sławosz.
W latach 30. przeprowadzili się do Kisielina w woj. wołyńskim. Leopold pracował jako lekarz, często leczył biednych za darmo.
Rodzice Krzesimira, Aniela Sławińska i Włodzimierz Sławosz Dębski, zaręczyli się w trakcie obrony kościoła w Kisielinie przed atakiem nacjonalistów ukraińskiej bandy UPA. Rodzina przeżyła ten atak, i przez kilka dni ukrywała się u zaprzyjaźnionych Ukraińców.
Dziadkowie Krzesimira, którzy powrócili do Kisielina, zostali porwani przez bojówkę UPA i zamordowani.
W latach 80. i 90. ojciec Krzesimira prowadził prywatne śledztwo, dotyczące okoliczności śmierci swoich rodziców.
Krzesimir Dębski osobiście ustalił tożsamość zabójcy dziadków i poznał go. Sprawca nie został jednak pociągnięty do odpowiedzialności – zmarł.
Ojciec Krzesimira, Włodzimierz Dębski, był pianistą. Ze wspomnień wynika, że był wzywany przez oficera niemieckiego do jego domu, by grać z nim na cztery ręce fragmenty symfonii Beethovena.
Włodzimierz, pomimo odniesionych obrażeń, zgłosił się do 27 Wołyńskiej Dywizji AK, i przeszedł cały szlak bojowy tej dywizji. Do 27 Dywizji trafiła też Aniela, matka Krzesimira.
Rodzice Krzesimira spotkali się po wojnie w Zamościu. Wzięli ślub i wyjechali w okolice Wałbrzycha.
W Wałbrzychu urodził im się syn, Krzesimir.
Krzesimir Dębski ukończył liceum muzyczne w klasie fortepianu i skrzypiec.
W czasie nauki w szkole średniej, grał w amatorskich zespołach The Hazards i Maszyna Rytmu. Z tym ostatnim wystąpił na Ogólnopolskim Festiwalu Awangardy Rockowej w Kaliszu ’73.
Następnie ukończył kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, u Andrzeja Koszewskiego, a także dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego.

POCZĄTKI KARIERY. GRUPA WARSZTAT

Debiutował w 1976, jako skrzypek jazzowy w zespole Warsztat, podczas festiwalu Jazz nad Odrą ’76, zdobywając IV miejsce. Skład formacji tworzyli:
Krzesimir Dębski – violin
Bogdan Jarmołowicz – piano, leader
Waldemar Świergiel – trumpet
Zbigniew Wrombel – bass
Krzysztof Przybyłowicz – drums.
W 1977 Warsztat zdobył na festiwalu Jazz nad Odrą 3. nagrodę zespołową i 2. indywidualną, dla Krzesimira Dębskiego.

KABARET TEY

Po odejściu z Warsztatu, w 1979 Krzesimir współpracował krótko z poznańskim kabaretem Tey, jako kompozytor, skrzypek i aranżer.
Fakt ten miał wpływ na charakter jego późniejszych scenicznych występów. Występy kabaretowe pozwoliły Krzesimirowi zdobyć swobodę sceniczną, uwypukliły też jego wrodzone duże poczucie humoru i bezpośredniość w kontakcie z publicznością.

THE STRING SUMMIT

W dniach 24-28 listopada 1980 Krzesimir wziął udział w New Jazz Meeting w Baden-Baden. W tym czasie, w Uko Studio I Südwestfunk w Baden-Baden oraz w Castle (Kurfürstliches Schloss) w Mainz w Niemczech Zachodnich, został nagrany album formacji The String Summit – „One World in Eight”, z muzyką z gatunku avant-garde jazz.
Na skrzypcach, poza Dębskim, zagrali także Didier Lockwood i John Blake. Pozostały skład tworzyło 12 muzyków, a płycie patronował sam Joachim-Ernst Berendt:
Didier Lockwood, John Blake, Krzesimir Dębski – „One World in Three” from „One World in Eight” 1981

Przez pewien czas, Dębski współpracował z orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji Zbigniewa Górnego, Orkiestrą Ósmego Dnia, oraz formacją Nasza Basia Kochana, uprawiająca poezję śpiewaną.

KAZIMIERZ JONKISZ QUINTET

W 1980 perkusista jazowy, Kazimierz Jonkisz, debiutował z własnym kwintetem na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Jazzowej Jazz Jamboree w Warszawie. W składzie kwintetu grał na skrzypcach elektrycznych Krzesimir Dębski.
W grudniu 1980 kwintet nagrał legendarną dziś płytę – „Tiritaka”, wydaną w prestiżowej serii Polish Jazz. Spośród sześciu utworów na albumie, pięć napisał Krzesimir Dębski – „Tiritaka”, „Wszyscy czekamy”, „Dla Sławosza”, napisany dla ojca, „Tuohitorvim” oraz „Joewer”, a jeden – „Dla Mareczka” – Kazimierz Jonkisz, również:
Janusz Skowron – piano
Krzesimir Dębski – electric violin
Janusz Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Andrzej Łukasik – bass
Kazimierz Jonkisz – drums, leader
„Tiritaka” 1980

„Joewer” from „Tiritaka” 1980

LIDER STRING CONNECTION

Jako lider zespołu jazzowego, Krzesimir Dębski debiutował w 1980. Była to grupa String Connection, wywodząca się z poznańskiej studenckiej grupy Warsztat, w której grali razem skrzypek Krzesimir Dębski, perkusista Krzysztof Przybyłowicz i basista Zbigniew Wrombel.
W lutym 1981 dołączył klawiszowiec, Janusz Skowron, a rok później – saksofonista, Andrzej Olejniczak, znany z zespołu Sun Ship, oraz basista Krzysztof Ścierański, z krakowskiej grupy Laboratorium. Ścierański zastąpił na basie Zbigniewa Wrombla. Nastąpiła również czasowa zmiana perkusisty – Przybyłowicza zastępował czasem Zbigniew Lewandowski.
String Connection od początku istnienia wyróżniało się nietypowymi zestawieniami brzmieniowymi i dopracowanymi kompozycjami Krzesimira Dębskiego, będącymi podstawą do dalszych improwizacji. Ale przede wszystkim wyróżniali się żywiołowością, energią i dużym poczuciem humoru.
Członkowie zespołu traktowali grę jak czystą rozrywkę. Nie silili się na wielką sztukę, dlatego też trafili do szerokiego grona odbiorców. Stali się czołowymi przedstawicielami nurtu YOUNG POWER. Na ich styl używano niekiedy określenia yuppie-jazz, by podkreślić specyficzną euforyczność. Popularny w tym czasie smooth-jazz (soft-jazz) również można odnaleźć w kompozycjach String Connection.
Podczas występów, muzycy pozwalali sobie na pełną swobodę, np. granie na scenie w pozycji leżącej, a lider zajmował się wręcz kabaretowym „wodzirejstwem”. Wynikało to z faktu, że po studiach pracował jako akompaniator w słynnym kabarecie Tey – miał więc styczność z tego rodzaju występami, co z pewnością miało wpływ na jego doskonały kontakt z publicznością.
W 1982 została wydana pierwsza płyta String Connection – „Workoholic”:
Krzesimir Dębski – violin, piano, keyboard
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Zdzisław Śróda – trombone
Janusz Skowron – keyboards
Mirosław Michalik – guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Full Album

Najpopularniejszy utwór na albumie to „Cantabile in H-moll”

Koncerty String Connection przynosiły grupie coraz liczniejszą rzeszę fanów. Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym Hoeilaart ’83 w Brukseli otworzyła drogę na najważniejsze europejskie festiwale.
W latach 1982-1984 zespół zajmował pierwsze miejsce w kategorii Grupa Jazzowa w plebiscycie „Jazz Forum”. Krzesimir Dębski również otrzymał indywidualnie wysokie lokaty – został wybrany w 1983 i 1984 Muzykiem Roku oraz Kompozytorem Roku.
String Connection przywiązywało dużą wagę do wydawnictw płytowych. Kolejne czarne krążki to
„New Romantic Expectation” (1983)
Krzesimir Dębski – keyboards, violin
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax, bass clarinet
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums
Guests:
Mirosław Michalik – guitar
José Torres – congas
Full Album

oraz płyta z koncertu w sali Teatru Estrady Buffo, 22 lutego 1984
„String Connection – Koncert w Buffo. Live” (1984)
Krzesimir Dębski – violin
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass
Krzysztof Przybyłowicz – drums
Full Album

W 1984 skład opuścił Andrzej Olejniczak. W kolejnych nagraniach nie brał udziału również Janusz Skowron.
Dużą zmianą, rekompensującą braki personalne, było użycie przez Krzesimira Dębskiego nowych, elektronicznych brzmień z syntezatora.
W trzyosobowym składzie – Dębski, Ścierański, Przybyłowicz – String Connection nagrał albumy
„String Connection Trio” (1984) oraz „String Connection” (1987):
Krzesimir Dębski – violin, keyboards, piano, saxophone
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums, keyboards
„String Connection” Full Album 1987

W Niemczech, String Connection Trio wydało płyty „Der Walzer von Weltende” (1985) i „Bizzaramente” (1988)

W 1986 ukazała się koncertowa płyta „Live in Warsaw”, na której do zespołu dołączył Andrzej Jagodziński, a na basie zagrał Zbigniew Wrombel:
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Jagodziński – piano, French horn
Zbigniew Wrombel – bass
Krzysztof Przybyłowicz – drums
Full Album

W tym czasie, Krzesimir Dębski stawał się coraz bardziej popularny, jako kompozytor muzyki filmowej oraz aranżer.
Nie ustawał również w pisaniu utworów muzyki współczesnej.
Coraz więcej obowiązków sprawiło, iż String Connection w 1986 zawiesiło działalność.
Po 1986 odbywały się co kilka lat różne benefisowe i wspominkowe koncerty String Connection, zwykle w kompletnym składzie.
Nadzwyczajny koncert odbył się podczas Poznań Jazz Fair w 1995, w klubie Eskulap, gdzie wystąpili
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Jagodziński – piano
Janusz Skowron – keyboards
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax, bass clarinet
Zbigniew Wrombel – bass, bass guitar
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums
String Connection – Live @ Poznań Jazz Fair, Full Concert 1995

W 2006 ukazało się trzypłytowe wydanie najciekawszych nagrań zespołu – „Dębski’s String Connection”, obejmujące materiał z lat 1982-1988. Były to zarówno nagrania studyjne, jak i zapisy koncertowe. Wiele z nich to prawdziwe rarytasy. Znalazły się tu materiały z płyt „Workoholic” 1982, „New Romantic Expectation” 1983, „String Connection – Koncert W Buffo” 1984, „String Connection Trio” 1984, „String Connection” 1987 oraz „Bizzaramente” 1988.
W 2009 zespół wyruszył w trasę po Polsce. Entuzjastyczne przyjęcie i wielokrotne bisy spowodowały, że muzycy postanowili wyjechać na kolejne zagraniczne tournée.
W 2014 wydali płytę z nowymi utworami – „String Connection 2012”, na której, oprócz kompozycji Dębskiego, znalazły się również utwory Andrzeja Olejniczaka („El Juguete”) oraz Krzysztofa Ścierańskiego („Obsession”). Po raz pierwszy pojawił się też wokal – w dwóch piosenkach wystąpiła żona Krzesimira Dębskiego, Anna Jurksztowicz:
Krzesimir Dębski – violin, keyboards, organ Hammond
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Janusz Skowron – piano, electric piano Fender
Andrzej Olejniczak – soprano sax, tenor sax, bass clarinet
Krzysztof Przybyłowicz – drums, percussion
Anna Jurksztowicz – vocals.

String Connection wywarło duży wpływ na muzykę jazzową lat 80. Był to wówczas polski muzyczny „towar eksportowy”, na którym wychowało się wielu aktualnie koncertujących jazzmanów. Proste założenie Krzesimira Dębskiego, jakim było „zapewnienie dobrej rozrywki w smutnych czasach”, sprowadziło na zespół dużą popularność, konkurencyjną z zespołami rockowymi, nie spotykaną wcześniej dla tego rodzaju muzyki.
Muzyka String Connection wcale się nie zestarzała, o czym świadczą pełne sale podczas bieżących koncertów.
Skład zespołu tworzą:
Krzesimir Dębski – violin, piano, Moog
Andrzej Olejniczak – tenir sax, soprano sax
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz, Zbigniew Lewandowski – drums.
Zbigniew Wrombel grał w zespole na gitarze basowej w 1981 oraz w latach 1986-1988.
Dyskografia String Connection https://www.discogs.com/artist/353314-String-Connection

DĘBSKI – VASVÁRI GROUP

Od listopada 1988 Krzesimir współtworzył międzykulturową węgierską formację Dębski – Vasvári Group, z udziałem kontrabasisty, Pála Vasvári. Uczestniczył w nagraniu dwóch albumów tego zespołu.
„Back in Nang” (1989)
Krzesimir Dębski – violin, synthesizer
Oláh Kálmán – synthesizer
Csepregi Gyula – tenor sax
László Attila – acoustic guitar
Vasvári Pál – bass
Béla Zsoldos – percussion
Ján Fabrický – drums
„Back in Nang” Full Album 1989

„Montreal Ballad” (1991) – całość materiału skomponował i zaaranżował Krzesimir Dębski:
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Csepregi Gyula – tenor sax, soprano sax
Tóth Gyula – acoustic guitar, electric guitar
Pál Vasvári – bass
János Solti – drums, percussion, cymbal
„Montreal Ballad” 1991

„Cien Kilos De Papa” from „Montreal Ballad” 1991

KOMPOZYTOR, ARANŻER, DYRYGENT

Od 1987 Krzesimir poświęca się przede wszystkim pracy kompozytora i aranżera. Jego twórczość jest mieszaniną wpływów szeroko pojętej muzyki współczesnej.
Tworzy muzykę filmową, teatralną, eksperymentalną, symfoniczną, oratoria, pieśni, psalmy wokalno-instrumentalne, muzykę kameralną i jazzową. To setki, a może tysiące dzieł, większych i mniejszych – od piosenek dla dzieci po wielkie koncerty muzyki poważnej.
Jest autorem ponad stu utworów symfonicznych i kameralnych, a także ponad stu piosenek, w większości do tekstów Jacka Cygana.
Nagrał ponad 30 płyt ze swoimi kompozycjami.
Jako aranżer i dyrygent, współpracował z Adamem Makowiczem w przygotowaniu repertuaru do recitali „Adam Makowicz Plays Berlin”, „Adam Makowicz Plays Porter” oraz „Adam Makowicz Plays Gershwin”, a także z Jose Carrerasem, Stefanią Toczyską i Bartłomiejem Niziołem.
Od 1991 podjął również działalność dyrygencką. Ma na koncie koncerty z wieloma orkiestrami – Sinfonia Varsovia, Orkierstra Filharmonii Narodowej, Moscow Orchestra, Canadian Brass. Jako dyrygent, prowadził koncerty z udziałem międzynarodowych gwiazd, jak José Carreras, José Cura, Jean-Luc Ponty, Mark O’Connor, Vadim Riepin, John Blake, Nigel Kennedy, Alberto Iglesias.

MUZYKA FILMOWA

Skomponował muzykę do ponad stu filmów, m.in.:
1987: Kingsajz, reż. Juliusz Machulski
1989: Déjà vu, reż. Juliusz Machulski
1991: Papierowe małżeństwo, reż. Krzysztof Lang
1991: V.I.P., reż. Juliusz Machulski
1992: Szwadron, reż. Juliusz Machulski
1995: Maszyna zmian, reż. Andrzej Maleszka
1996: Autoportret z kochanką, reż. Radosław Piwowarski
1996: Matka swojej matki, reż. Robert Gliński
1997: Ciemna strona Wenus, reż. Radosław Piwowarski
1997: Prostytutki, reż. Eugeniusz Priviezeńcew
1998: Kochaj i rób co chcesz, reż. Robert Gliński
1999: Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman
2000: W pustyni i w puszczy, reż. Gavin Hood
2001: Pieniądze to nie wszystko, reż. Juliusz Machulski
2002: Bez litości, reż. Wojciech Wójcik
2002: Sfora, reż. Wojciech Wójcik
2003: Stara baśń, reż. Jerzy Hoffman
2005: Ukraina, reż. Jerzy Hoffman
2006: Szatan z 7 klasy, reż. Kazimierz Tarnas
2007: Ranczo Wilkowyje, reż. Wojciech Adamczyk
2011: 1920 Bitwa warszawska, reż. Jerzy Hoffman
2012: Syberiada, reż. Janusz Zaorski.

NAGRODY i WYRÓŻNIENIA

Laureat setek nagród na festiwalach piosenki, filmowych, jazzowych i muzyki współczesnej.
W 1998 uzyskał w Stanach Zjednoczonych nominację do Emmy Award, za muzykę do serialu młodzieżowego Andrzeja Maleszko „Maszyna zmian”

W 2000 otrzymał Fryderyka w kategorii Kompozytor Roku, za muzykę do filmu „Ogniem i mieczem” oraz – za tę samą muzykę – nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej Philip Award

W 2001 – nagrodę za muzykę do filmu „W pustyni i w puszczy”, na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyros w Grecji

W 2004 otrzymał Złotą Kaczkę w plebiscycie czytelników miesięcznika „Film”, za muzykę do filmu i serialu „Stara baśń”

W 2005 wygrał konkurs, rozpisany przez rodzinę Charlie’ego Chaplina, na nową ilustrację muzyczną do szesnastu komedii Chaplina z lat 1915-1917.
W 2010 został uhonorowany Orderem Ecce Homo „za opisywanie życia muzyką, muzyczny retusz na obrazie kraju i świata, piękne kształtowanie codziennej rzeczywistości przez dobroć, ład i harmonię”. To polskie odznaczenie, przeznaczone dla tych, którzy „swą ‚działalnością dowodzą prawdziwości słów Maksyma Gorkiego ‚Człowiek – to brzmi dumnie’ „.
W 2015 otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Krzesimir Dębski to spełniony, wielki artysta z ogromnym dorobkiem, to muzyczny workoholic – tworzy praktycznie nieustannie, przy czym nie ma dla niego różnicy, czy tworzy muzykę do niemych filmów Charlie’ego Chaplina czy trailer do festiwalu muzyki elektronicznej Sunrise Festival.
„Pracowałem niemal w każdej branży muzycznej. Rockowcy uważają mnie za muzyka rockowego, jazzmani – za jazzmana, jeszcze inni – za kompozytora muzyki filmowej. Tymczasem wiem, że mój świat to świat muzyki poważnej. Na komponowanie muzyki poważnej, współczesnej, poświęcam 80 procent czasu. Niestety, świat muzyki współczesnej jest tak malutki, że czasami odnoszę wrażenie, że można się w nim udusić. No i ja w nim chyba nie jestem za bardzo akceptowany” („Studio” 1999, Nr 5).
„Krzesimir Dębski należy do najznakomitszych osobistości i twórców muzyki. Jego związki z jazzem są tak samo oczywiste, jak jego kariera oraz kreacja poznańskiego środowiska jazzowego. Ale jest także artystą nieszablonowym, wymykającym się wszelkim klasyfikacjom i stylistykom” – pisze Dionizy Piątkowski (jazz.pl).

LITERATURA

O swoim życiu i twórczości, Krzesimir Dębski opowiada w książkach „Być artystą!” Andrzeja Haegenbartha oraz „Jestem człowiekiem kresów” Anny Świderskiej-Schwerin z 2007.
Muzyk opisał historię swojej rodziny w książce „Nic nie jest w porządku, Wołyń – moja rodzinna historia”, która ukazała się w 2016.
Dziadkowie kompozytora zginęli w trakcie rzezi na Wołyniu, a rodzice cudem uniknęli śmierci. Dziś sam przyznaje, że wyrósł i żyje w traumie tamtych wydarzeń.
„To naturalne, że ludzie tracą swoich bliskich, rodziców czy dziadków, ale w przypadku Wołynia od zawsze potwornie wkurzająca była zmowa milczenia. Jeszcze do niedawna nie można było głośno mówić o tym, co się stało. 11 lipca – w rocznicę krwawej niedzieli, kiedy to banderowcy dokonali zorganizowanego ataku na 99 miejscowości – jest cisza. Nadal ukazują się nieprawdziwe informacje na temat Rzezi Wołyńskiej. Jako Polacy zdajemy się uważać, że prawda nas nie wyzwoli, a osłabi” – mówi Krzesimir Dębski o swojej książce https://wiadomosci.onet.pl/…/krzesimir-debski…/sv5htv
W 2017 Krzesimir Dębski otrzymał Medal Pro Patria, „za szczególne zasługi dla tradycji niepodległościowej, za przypomnienie wielkiej tradycji kresowej, za to wszystko, co czyni dla pamięci o zbrodni dokonanej na Wołyniu” https://httpwww.dzieje.pl/…/krzesimir-debski-zostal…
„Nic nie jest w porządku” – Krzesimir Dębski opowiada o Wołyniu

W 2019 ukazała się płyta z udziałem Krzesimira Dębskiego – „Map feat. Krzesimir Dębski ‎- Grooveoberek”, nagrana w składzie:
Piotr Lemańczyk – acoustic bass, electric bass
Marcin Wądołowski – acoustic guitar, electric guitar
Adam Czerwiński – drums, percussion
Krzesimir Dębski – vocal, violin
„Map feat. Krzesimir Dębski ‎- Grooveoberek” Album Making Of 2019

„20 na 2020” to muzyczny projekt dydaktyczny, realizowany w przestrzeni internetowej, w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w Sieci”. Założeniem jest produkcja 10 filmów edukacyjnych, przybliżających sylwetki najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej, a także prezentujących wybrane dzieła tych twórców, oraz przywołujących mniej znane przeciętnym odbiorcom fakty z życia każdego z kompozytorów:
20 na 2020 – Krzesimir Dębski & Bronisław Kaper, Cello Brothers, odc. 7

Posłuchajmy także:
String Connection – Live @ Jazz na Starówce, 2009
Krzesimir Dębski – violin, keyboards
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

HeFi Quartet & Krzesimir Dębski – Live @ Pro Jazz Festiwal, Kołobrzeg 2012
Leszek HeFi Wiśniowski – soprano sax
Krzesimir Debski – violin
Paweł Kaczmarczyk – piano
Tomek Kupiec – bass
Bartek Staromiejski – drums

String Connection – „Back in Nang”, Live @ Lotos Jazz Festival 2014
Krzesimir Dębski – violin, synthesizer
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – synthesizer
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Krzysztof Przybyłowicz – drums

Polska Orkiestra Radiowa pod dyr. Krzesimira Dębskiego – „Panna, madonna, legenda tych lat” (Kayah, Justyna Steczkowska, Anna Czartoryska, Katarzyna Groniec, Sonia Bohosiewicz, Ania Dąbrowska, Magda Kumorek, Kinga Preis), Koncert w hołdzie Ewie Demarczyk 2014

Krzesimir Dębski Group & Alter String Quartet – „Dirge for Europe” (K. Komeda), Live @ Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy, Warszawa 2016
Krzesimir Dębski – violin
Jacek Szwaj – piano
Zbigniew Wrombel – bass
Krzysztof Przybyłowicz – drums
Alter String Quartet

Krzesimir Dębski & Zagan Acoustic – Live @ Blue Note 2016
Krzesimir Dębski – violin, piano
Paweł Zagańczyk – accordion
Joachim Łuczak – violin
Andrzej Wojciechowski – clarinet
Jarosław Stokowski – bass

Krzesimir Dębski & String Connection, Live in Mirachowo 2017 (fragm.)
Krzesimir Dębski – violin
Andrzej Olejniczak – tenor sax, soprano sax
Janusz Skowron – keyboards
Krzysztof Ścierański – bass guitar
Zbigniew Lewandowski – drums

Carrantuohill & Orkiestra Krzesimira Dębskiego – Live @ Pol’and’Rock Festival 2019

Adam Palma Meets Chopin with Krzesimir Dębski & String Orchestra – Live 2019

Karasiewcz Power Set feat. Krzesimir Dębski – Live @ Dzierżoniowski Ośrodek Kultury 2019

Krzesimir Dębski & Krzysztof Ścierański – Live @ Manu Summer Jazz Sundays, Łódź 2019 https://www.facebook.com/watch/?v=2228351357286928

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. 1 Manu Summer Jazz Sundays, Łódź 2019 (Marek Kowal)
Fot. 2 Pruszkow 2019 (Anna Jaroszewicz)
Fot. 3, 4 Krzesimir Dębski / String Connection 1983 (Biblioteka Polskiej Piosenki)