Rusza 26. edycja popularnego warszawskiego festiwalu JAZZ na STARÓWCE – Polish Edition

Oprac.Ewa Kałużna, fot.

Dorota Koperska 2019, muzykoholicy.com 2018

Piotr Schmidt, 2019
Fot. Dorota Koperska

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela, 2018
Fot. muzykoholicy.com

Dzisiaj, 4 lipca rusza 26. edycja popularnego warszawskiego festiwalu JAZZ na STARÓWCE – Polish Edition
4 lipca – 29 sierpnia 2020
Ta edycja różni się od poprzednich – odbywa się pod znakiem polskich wykonawców, jako symbol solidarności i wsparcia dla rodzimej sceny jazzowej, w trudnym dla branży czasie pandemii.
Wystąpią gwiazdy polskiego jazzu, będą premiery i odkrycia.

KONCERT INAUGURACYJNY
PIOTR SCHMIDT QUARTET feat. WOJCIECH NIEDZIELA – „Tribute to Tomasz Stańko
Piotr Schmidt – trumpet
Wojciech Niedziela – piano
Maciej Garbowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums.

Piotr Schmidt (ur. 24 czerwca 1985) jest powszechnie uznawany za jedną z nadziei polskiego jazzu. Trębacz jazzowy, wydawca, lider zespołów, wykładowca Alademii Muzycznej w Katowicach. Laureat wielu nagród, od lat uważany przez czytelników „Jazz Forum” za jednego z najlepszych trębaczy jazzowych w Polsce. Grał na liczących się festiwalach jazzowych w Polsce i Europie. Współpracował lub współpracuje z największymi nazwiskami polskiego jazzu, a także artystami zagranicznymi.
Najnowszy album kwartetu Piotra Schmidta to „Tribute to Tomasz Stańko„, który ukazał się 7 grudnia 2018.
Jak mówi Piotr Schmidt, album jest „hołdem i podziękowaniem, złożonym Tomaszowi Stańko, za ogromną inspirację i niesamowite emocje, których muzyka trębacza dostarczała przez wiele lat”.
Materiał, znajdujący się na krążku, jest całkowicie autorski, oprócz hipnotyzującej kołysanki Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”. Piotr Schmidt odniósł się w kompozycjach na płycie bezpośrednio do muzyki Tomasza Stańko. Jak tłumaczy, „brzmienie Stańko, koncepcja grania zespołowego, frazowanie, jego opowieści i historie, wyrażane są w taki sposób, że człowiek drży, płacze. Muzyka ta powoduje, że wzbierają w tobie silne, dogłębnie przeżywane emocje. Nie mogłem przejść obok tego obojętnie”.
Dionizy Piątkowski zrecenzował:
Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym. Wyrasta na doskonałego organizatora, jest jednym z najciekawszych trębaczy młodego pokolenia, wspaniale radzi sobie jako wydawca. Jeszcze nie ucichły emocje i zachwyty po, przełomowej dla polskiego jazzu, płycie „Saxesful”, a już pojawił się arcyciekawy projekt „Tribute to Tomasz Stańko„. Piotr Schmidt, wraz z kwartetem, stworzył subtelnie piękne odniesienie do muzyki wybitnego, zmarłego trębacza, posiłkując się nostalgią i drapieżnością „stylistyki Stańko„. Klimat niezwykle barwny, w swoim brzmieniu – bawiący się klasyczną estetyką „ECM sound”, poetyką jazzu Stańko, ale i charakteryzujący się znakomitym wyczuciem i dystansem. Jest przy tym Piotr Schmidt instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie kreatywny patos. Bo z jednej strony – liryka i subtelność tematów, z drugiej – drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańko. Ale nie jest to tylko owo „tribute”, lecz wyrafinowana estetyka nowoczesnego jazzu. Słychać to w kompozycjach całego zespołu, a także Piotra Schmidta, a już w klasycznym wręcz ujęciu – w słynnej kołysance Krzysztofa Komedy z filmu „Rosemary’s Baby”.
To jedna z ważniejszych płyt polskiego jazzu, bardzo istotna także dla Piotra Schmidta i jego znakomitego zespołu. To także album, którym z pewnością zachwycony byłby także Tomasz Stańko” (jazz.pl).

Album znalazł się w najlepszej dziesiątce światowych albumów jazzowych 2018 wg Wulfa Müllera. Müller, szef muzyczny OKeh Records, współpracownik Sony Music Germany i, przede wszystkim, jeden z najbardziej cenionych recenzentów muzyki jazzowej, opublikował na swoim blogu Top Listę najlepszych albumów jazzowych 2018 na świecie. Znalazł się tam projekt „Tribute to Tomasz Stańko„, ale również album „Saxesful” (wulfmuller.wordpress.com).
Płyta została uznana przez stowarzyszenie Europe Jazz Network, w zestawieniu z lutego 2019, za jeden z najlepszych albumów jazzowych, wydanych na kontynencie europejskim. To kolejne wyrazy uznania dla polskiego trębacza. Autorzy rankingu piszą w uzasadnieniu, że „muzyka w wykonaniu kwartetu jest rozdzierająca serce, melancholijna, pełna smutku i piękna”.
Fakt, że po śmierci Tomasza Stańko pojawią się płyty, honorujące twórczość mistrza, był pewny. Wydawało się jednak, że jakakolwiek próba ponownego zagrania tego, czego już lepiej zagrać się nie da, będzie klapą i fiaskiem. A jednak, w przypadku płyty „Tribute to Tomasz Stańko„, mamy do czynienia z albumem wybitnym.
Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Rosemary’s Baby” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Official Video 2018

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „A Melancholy Routine” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Live @ Dom Kultury Kadr, Warszawa 2019

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela – „Sorrow” from „Tribute to Tomasz Stańko„, Live @ Dom Kultury Kadr, Warszawa 2019

Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech NiedzielaTomasz Stańko Tribute, Live @ Śląska Prohibicja 2019

Szczegółowy program festiwalu na https://warsawnow.pl/jazz-na-starowce-2020/