Urbanator Days 2019 Warszawa


Oprac. Andrzej Rumianowski, Fot. Andrzej Rumianowski



Po warsztatach 7 i koncercie 8 listopada w Łodzi, przyszła kolej na Warszawę.

9 listopada o godz. 15:00 w Ośrodku Kultury OCHOTY rozpoczęły się bezpłatne, warsztaty z muzykami z Nowego Jorku, zakończone 10 listopada wspólnym koncertem.

Po raz 13. Michał Urbaniak spotkał się z młodymi muzykami, by wraz z mistrzowską kadrą z Nowego Jorku, zarazić miłością do jazzu i potem zagrać wspólny koncert.

URBANATOR DAYS to wydarzenie, które corocznie przyciąga wielu młodych pasjonatów.

Od ubiegłego roku Urbanator Days odbywają się także w Warszawie.




Idea Urbanatora, realizowana od 2005 roku, zrodziła się w Nowym Jorku, i zaowocowała współpracą z wydawnictwami wytwórni Hip Bop Records, potwierdzając pozycję festiwalu także na amerykańskim rynku.

Celem wydarzenia jest spotkanie i wymiana energii twórczej w trakcie warsztatów muzycznych, prowadzonych pod okiem najwybitniejszych artystów międzynarodowej sceny soulu, jazzu i rapu.

Zwieńczeniem warsztatów jest koncert finałowy profesjonalnych muzyków oraz jam session z udziałem warsztatowiczów.

„Wymyśliłem Urbanator Days,
ponieważ chciałem dodać odwagi tym, którzy mają pasję. Tej muzyki i towarzyszącej jej emocji nie da się opowiedzieć – ona przeszywa duszę, trzyma przy życiu, ale potrafi też zabijać, gdy jest się wrażliwym. Koncert przypomina chodzenie nad przepaścią po kładce, ale po drodze można jeszcze poszaleć!” – mówił Michał Urbaniak.

Dlaczego Michał Urbaniak przygotowuje jedno z najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć muzycznych właśnie w Łodzi?
Spędziłem tu pierwsze 18 lat życia. Wszystkie pierwsze grzechy popełniłem właśnie w Łodzi” – wspomina artysta, i podkreśla, że nie wyobraża sobie, by na urbanatorowej mapie mogło zabraknąć miasta, w którym wychowywał się, również muzycznie.



Sala widowiskowa Ośrodka Kultury Ochoty
powoli wypełniała się jazzującą młodzieżą.

Do tej pory, w Urbanatorze udział wzięły takie tuzy muzyczne, jak perkusiści Lenny White, Frank Parker, Troy Miller, basiści All McDowell, Otto Williams, keyboardziści:Jon Dryden, Xantone Blacq, Paweł Tomaszewski, gitarzyści: Femi Temowo, Ed Hamilton, Jane Getter, trębacze Tom Browne, Michael Patches Stewart oraz raperzy Solid, Andy Ninvalle, OSTR. Efektem ich spotkań były kolejne płyty, które ukazywały się nakładem wytwórni Hip Bop Records.



W imieniu Michała Urbaniaka zgromadzoną młodzież i zaproszonych muzyków powitała jego żona,
Dorota Palmowska,


Warsztaty z instrumentów smyczkowych prowadził jak zwykle Michał Urbaniak.



Wśród uczniów Michała Urbaniaka znalazł się na własną prośbę, skrzypek o międzynarodowej sławie
Karol Dobrowolski, przywożąc swoje dwie uczennice.













Zajęcia warsztatowe z wokalistyki prowadziła
Irene Blackman
, wybitna wokalistka, laureatka nagrody Gold Record, nominowana do Grammy, córka słynnego Dona Blackmana.

Dorastając w muzycznej rodzinie, z matką – dyrektorką chóru, i ojcem – legendarnym jazz-funkowym pianistą i wokalistą, nieżyjącym już Donem Blackmanem, Irene była od początku skazana na sukces.

Szybko zdobyła uznanie publiczności jako profesjonalna wokalistka i autorka tekstów.



Nagrywała i występowała z najlepszymi muzykami, jak jej ojciec, a także Lenny White, Kanye West, Michał Urbaniak, Roy Ayers, Jay-z, Shaggy, Gavin Degraw, NeedToBreathe, Melba Moore i wieloma innymi. W 2007 wzięła udział w nagraniu albumu Tatiany Okupnik „On My Own”, który osiągnął status złotej płyty.



Obecnie Irene występuje z wieloma zespołami, w tym ze swoim własnym, nagrywa, a także projektuje modę Plus Size.
Motto Irene to: „Uwierz w siebie i po prostu zrób to!„.



Wśród uczniów zajęć z wokalistyki spotkaliśmy
Karolinę Szewc, animatorkę jazzu w Warszawie, właścicielkę marki Jazz State.













Zajęcia „klawiszowe” prowadził Michał Wróblewski, jeden z najbardziej wszechstronnych artystów wśród jazzowych pianistów młodego pokolenia w Polsce.
Jak pisało o nim „Jazz Forum„, „jego projekty zaskakują, czasami szokują, jednak niemal zawsze przekraczają bariery w poszerzaniu granic jazzu.



Sekcję gitary basowej prowadził Otto Williams, gitarzysta basowy z Nowego Jorku, którego Michał Urbaniak odkrył gdy ten miał 19 lat.

Uczył się w High School of Music and Art w Nowym Jorku oraz w The Jazz Mobile także w Nowym Jorku. Występował na scenach całego świata.



Po latach muzyk, w którym polski mistrz jazzu dostrzegł potencjał, zaczął grać z takimi artystami i zespołami, jak:

Ray Charles, Chaka Khan, Bobby Brown, Amy Winehouse, Sia Furler, Lee Ryan, Tyler James, Keziah Jones, Jhelisa Anderson, Peter White, Mindi Abair, Marc Antoine, Cartel, Roy Ayres, Sarah Jane Morris, Michal Urbaniak, I.G. New Sector Movements, Curlew, Steve Spacek i Masaki Ueda.



Nagrywał z takimi artystami, jak: Sia Furler, Kalashnekoff, Keziah Jones, Xantone Blacq, Eugene „Hideaway” Bridges, Curlew, Steve Swindle, Masaki Ueda, Fumiaki Miyamoto,





Sekcję dętą prowadził Piotr Wojtasik, znakomity trębacz i kompozytor, debiutujący na Jazz Jamboree w 1988, jest jednym z najbardziej cenionych trębaczy i liderów średniego pokolenia. Wielokrotnie wygrywał w ankietach Jazz Top „Jazz Forum”. Jego płyty są regularnie nominowane do Fryderyka. Statuetkę tę otrzymał w 2008, w kategoriach: Jazzowy Muzyk Roku oraz Jazzowy Album Roku, za płytę „Circle„. Jest też laureatem Mateusza Trójki.



Powoli osobno prowadzone warsztaty zaczęły przechodzić we wspólne konsultacje, by zakończyć się próbą
przed jutrzejszym koncertem w Och Teatrze.











Nad całością czuwał Mistrz Michał Urbaniak.