12 – 1955.       Jazz hour     Willysa Conovera

Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu



 

JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.

Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.

Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).

Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.


Odbiornik radiowy z lat 50-tych.
Archiwum Muzeum Jazzu

 

„Z licznych audycji radiowych poświęconych jazzowi na całym świecie największą popularność zyskała „Godzina Jazzu” transmitowana przez „Głos Ameryki”. Zasłynęła ona przede wszystkim dzięki swemu redaktorowi, który mało mówi, a do audycji dobiera interesujące płyty. Nazywa się Willis Conover.”

Przekrój” 4.05.1957


Willis Conover.
Fot. Marek Karewicz
Archiwum Muzeum Jazzu

 

Willis Conover (1920 – 1996) swoje audycje nadawał od 1955 roku, gdy w krajach Europy Wschodniej jazz był zakazany. Audycje te cieszyły się olbrzymią popularnością, słuchało ich około 100 milionów ludzi na całym świecie.



„Fruwa Twoja Marynara” M. Gaszyński
Archiwum Muzeum Jazzu

 

Andrzej Trzaskowski:
– Pamiętam, że trzeba było spisywać tematy jazzowe po jednorazowym przesłuchaniu audycji Willisa Conovera. Trzeba było wydzwaniać po znajomych i pytać: … może próbowałeś zapisać taki temat i może masz ten fragment… Tak z trudem tworzył się repertuar, który z czasem włączaliśmy we własne występy.”

„Fruwa Twoja Marynara” M. Gaszyński” 4.05.1957


„Przekrój” 4.05.1957
Archiwum Muzeum Jazzu

J     A     Z     Z

 

Z licznych audycji radiowych, poświęconych jazzowi na całym świecie, na tymże całym świecie, zyskała największą popularność „godzina jazzu”, transmitowana przez kilkadziesiąt stacji, a redagowana przez „Głos Ameryki”.
U nas słychać ją od godz. 21-22 i powtórnie od 0-1.
Zasłynęła ona przede wszystkim dzięki swemu redaktorowi i speakerowi:
1) mało mówi, ale trafnie
2) dobiera do audycji interesujące płyty.
Nazywa się Willis Connover, mieszka w Waszyngtonie w malutkim mieszkaniu, w którym mieści około 40’000 płyt, ofiarowanych mu w prezencie przez firmy produkujące płyty na całej kuli ziemskiej.
Connover zapowiada prze 5 dni w tygodniu, z wyjątkiem sobót i niedziel, kiedy audycje prowadzi inny speaker.
Zdjęcie na którym widzicie Connovera, zostało zrobione podczas jego zaledwie dwudniowej obecności w Paryżu.

Przekrój” 4.05.1957