gru 21 2020
12 – 1955. Jazz Hour Willysa Conovera
Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |
„JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.
Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.
Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).
Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.
„Z licznych audycji radiowych poświęconych jazzowi na całym świecie największą popularność zyskała „Godzina Jazzu” transmitowana przez „Głos Ameryki”. Zasłynęła ona przede wszystkim dzięki swemu redaktorowi, który mało mówi, a do audycji dobiera interesujące płyty. Nazywa się Willis Conover.”
„Przekrój” 4.05.1957
Willis Conover (1920 – 1996) swoje audycje nadawał od 1955 roku, gdy w krajach Europy Wschodniej jazz był zakazany. Audycje te cieszyły się olbrzymią popularnością, słuchało ich około 100 milionów ludzi na całym świecie.
„Andrzej Trzaskowski:
– Pamiętam, że trzeba było spisywać tematy jazzowe po jednorazowym przesłuchaniu audycji Willisa Conovera. Trzeba było wydzwaniać po znajomych i pytać: … może próbowałeś zapisać taki temat i może masz ten fragment… Tak z trudem tworzył się repertuar, który z czasem włączaliśmy we własne występy.”
„Fruwa Twoja Marynara” M. Gaszyński” 4.05.1957
J A Z Z
Z licznych audycji radiowych, poświęconych jazzowi na całym świecie, na tymże całym świecie, zyskała największą popularność „godzina jazzu”, transmitowana przez kilkadziesiąt stacji, a redagowana przez „Głos Ameryki”.
U nas słychać ją od godz. 21-22 i powtórnie od 0-1.
Zasłynęła ona przede wszystkim dzięki swemu redaktorowi i speakerowi:
1) mało mówi, ale trafnie
2) dobiera do audycji interesujące płyty.
Nazywa się Willis Connover, mieszka w Waszyngtonie w malutkim mieszkaniu, w którym mieści około 40’000 płyt, ofiarowanych mu w prezencie przez firmy produkujące płyty na całej kuli ziemskiej.
Connover zapowiada prze 5 dni w tygodniu, z wyjątkiem sobót i niedziel, kiedy audycje prowadzi inny speaker.
Zdjęcie na którym widzicie Connovera, zostało zrobione podczas jego zaledwie dwudniowej obecności w Paryżu.
„Przekrój” 4.05.1957
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |