42 – 1960 New York Jazz Quartet w Polsce

Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu

POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY



 

JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.

Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.

Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).

Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.


“Sztandar Młodych”, 10.03.1960 r.     Archiwum Muzeum Jazzu

,,Sztandar Młodych”, 10.03.1960 r.

TO JEST JAZZ!

     „9 marca przyjechał do Warszawy świetny nowoczesny murzyński zespół jazzowy
The New York Jazz Quartet

     Zespół składa się z doskonałych i znanych muzyków. Na fortepianie gra Oscar Deunard, kilkuletni członek zespołu Lionel Hamptona.
Jest on również kompozytorem i aranżerem. Na trąbce gra Indress Sulieman, jeden z najlepszych nowoczesnych trębaczy młodego pokolenia
W swojej karierze zdążył już grać m. in. z Garry Muliganem. Mercer Ellingtonem, Illinois MonkiemFriedrichem Guldą. Na kontrabasie gra Jamil Nasser, który grywał w swoim czasie z Lesterem YoungiemSonny Sttittem. Na perkusji gra Earl ,,Buster” Smith, mający za sobą wiele nagrań dla najsłynniejszych wytwórni.

     Goście zatrzymają się w Polsce około miesiąca i zwiedzą Warszawę, Szczecin i Wrocław. Grać będą wyłącznie w studenckich klubach jazzowych.
     Pierwszy występ w Warszawie w piątek o godz. 20 w Hot Clubie ,,Hybrydy”.

R.W.


„Dookoła Świata”, 17.04.1960. Na fot. Jamil Nasser
    Archiwum Muzeum Jazzu

„Dookoła Świata”, 17.04.1960 r. Na fot. Indrees Sulieman    Archiwum Muzeum Jazzu

„Dookoła Świata”, 17.04.1960 r.

MUZYKA
D0
PATRZENIA

Jazz jest nie tylko do słuchania. Jazz trzeba oglądać.
GDY znakomity Nasser (ten drugi Nasser… kontrabasista z „The New York Jazz Quartet“) gra na swym dostojnym instrumencie — jak gdybyś widział obrzędowy taniec murzyński w afrykańskim buszu.

Odchodzi, odchyla się od kontrabasu, odpycha go ze wstrętem, a potem zrasta się z nim, już nie wiesz — gdzie człowiek, gdzie instrument.
Wreszcie nie ma instrumentu, jest tylko dwoje ludzi, którzy spierają się, kłócą, nienawidzą — jeden mówi gestami, drugi dźwiękiem — by nagle razem, w  harmonijnej zgodzie, zabrzmieć tak niezwykłym akordem, aż ciarki przechodzą widza.

Świetni muzycy! Świetni aktorzy!
To współbrzmienie dźwięku i ruchu, charakterystyczne dla murzyńskich zespołów jazzowych, jest prostą kontynuacją pierwotnej muzyki afrykańskiej, która zawsze była tańcem.

W Afryce nie istnieje muzyka dla słuchania — każdemu tonowi towarzyszy ruch ciała. Istnieje — rzec można — organiczna jedność drgania strun i mięśni.
Od czasu, gdy na pokładzie holenderskiego brygu przywieziono do James- town pierwszych 20 niewolników murzyńskich, minęło 340 lat.
Muzyka tam-tamów, nieodłączna od codziennego życia krajowców Afryki, przeszła tysięczne przeobrażenia, których o- statecznym efektem jest nowoczesny jazz.

Ale istota kultury murzyńskiej nie zmieniła się: obraz i rytm pozostały podstawowymi elementami stylu Czarnej Afryki.

Rytm jest w Afryce architekturą bytu, wyrazem siły witalnej, jest — na kształt fal radiowych — narzędziem porozumienia.
Rytm wyraża się w układzie linii, powierzchni, kolorów, wielkości — gdy mowa o architekturze, rzeźbie czy malarstwie.
W akcencie — gdy mowa o muzyce i poezji. W drganiach tańczącego…

Tak to się człowiekowi kręci po głowie, gdy słucha, ogląda „The New York Jazz Quartet” w maleńkiej salce „Hybryd”.


Ulotka „The New Yorki Jazz Quartet”    Archiwum Muzeum Jazzu

 

ZRZESZENIE STUDENTÓW POLSKICH

HOT CLUB HYBRYDY

przedstawia

,,THE NEW YORK JAZZ QUARTET”

Oscar Dennard – p.                           Jamil Naser – b.
Idrees Sulleman – tp.      Earl ,,Buster” Smith – dr.

wtorki i piątki w godz. 20.00-23.00
soboty i niedziele w godz. 19.00 – 23.00
wraz z Swingtetem Jerzego Dudusia Matuszkiewicza

u. Mokotowska Nr. 48. Telefon Nr 89-291

Marzec 1960


Miesięcznik “Jazz”, kwiecień 1960 r. z artykułem o „The New York Jazz Quartet”     Archiwum Muzeum Jazzu

JAZZ Nr 4. kwiecień 1960

Gościmy w Polsce zespół z prawdziwego zdarzenia:

THE NEW YORK JAZZ QUARTET

Na gościnne występy w studenckich ośrodkach jazzowych przybył w połowie marca bardzo ciekawy murzyński zespół „THE NEW YORK JAZZ-OUARTET” w składzie:
Oscar Dennard (p),
David Sulieman (tp),
lamii Nasser (b),
Earl „Buster” Smith (dr).
Sulieman (kier, zespołu) urodzony w roku 1923, syn pianisty. Studiował w konserwatorium bostońskim. Aktywność jazzową zaczął okazywać w 1940 r., grając m.in.
z G. Mulliganem,
C. Callowayem,
E. Hinesem,
I. Jacąuetem,
C. Basie’m,
Hamptonem
i Gillespiem.
Ma wspólne nagrania z Th. Monkiem i M. Lou Williams.

Cieszymy się, że nasi muzycy i szerokie rzesze odbiorców mieli okazję poznania muzyków, tym bardziej że pobyt zespołu wykorzystano w kilku miastach do ,,jam’ów”, które często bywają najlepszą lekcją poglądową dla adeptów jazzu.

Fot. M. Karewicz (3)


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY