gru 21 2020
42 – 1960 New York Jazz Quartet w Polsce
Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |
„JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.
Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.
Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).
Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.
,,Sztandar Młodych”, 10.03.1960 r.
TO JEST JAZZ!
„9 marca przyjechał do Warszawy świetny nowoczesny murzyński zespół jazzowy
„The New York Jazz Quartet”
Zespół składa się z doskonałych i znanych muzyków. Na fortepianie gra Oscar Deunard, kilkuletni członek zespołu Lionel Hamptona.
Jest on również kompozytorem i aranżerem. Na trąbce gra Indress Sulieman, jeden z najlepszych nowoczesnych trębaczy młodego pokolenia
W swojej karierze zdążył już grać m. in. z Garry Muliganem. Mercer Ellingtonem, Illinois Monkiem i Friedrichem Guldą. Na kontrabasie gra Jamil Nasser, który grywał w swoim czasie z Lesterem Youngiem i Sonny Sttittem. Na perkusji gra Earl ,,Buster” Smith, mający za sobą wiele nagrań dla najsłynniejszych wytwórni.
Goście zatrzymają się w Polsce około miesiąca i zwiedzą Warszawę, Szczecin i Wrocław. Grać będą wyłącznie w studenckich klubach jazzowych.
Pierwszy występ w Warszawie w piątek o godz. 20 w Hot Clubie ,,Hybrydy”.
R.W.
„Dookoła Świata”, 17.04.1960 r.
MUZYKA
D0
PATRZENIA
Jazz jest nie tylko do słuchania. Jazz trzeba oglądać.
GDY znakomity Nasser (ten drugi Nasser… kontrabasista z „The New York Jazz Quartet“) gra na swym dostojnym instrumencie — jak gdybyś widział obrzędowy taniec murzyński w afrykańskim buszu.
Odchodzi, odchyla się od kontrabasu, odpycha go ze wstrętem, a potem zrasta się z nim, już nie wiesz — gdzie człowiek, gdzie instrument.
Wreszcie nie ma instrumentu, jest tylko dwoje ludzi, którzy spierają się, kłócą, nienawidzą — jeden mówi gestami, drugi dźwiękiem — by nagle razem, w harmonijnej zgodzie, zabrzmieć tak niezwykłym akordem, aż ciarki przechodzą widza.
Świetni muzycy! Świetni aktorzy!
To współbrzmienie dźwięku i ruchu, charakterystyczne dla murzyńskich zespołów jazzowych, jest prostą kontynuacją pierwotnej muzyki afrykańskiej, która zawsze była tańcem.
W Afryce nie istnieje muzyka dla słuchania — każdemu tonowi towarzyszy ruch ciała. Istnieje — rzec można — organiczna jedność drgania strun i mięśni.
Od czasu, gdy na pokładzie holenderskiego brygu przywieziono do James- town pierwszych 20 niewolników murzyńskich, minęło 340 lat.
Muzyka tam-tamów, nieodłączna od codziennego życia krajowców Afryki, przeszła tysięczne przeobrażenia, których o- statecznym efektem jest nowoczesny jazz.
Ale istota kultury murzyńskiej nie zmieniła się: obraz i rytm pozostały podstawowymi elementami stylu Czarnej Afryki.
Rytm jest w Afryce architekturą bytu, wyrazem siły witalnej, jest — na kształt fal radiowych — narzędziem porozumienia.
Rytm wyraża się w układzie linii, powierzchni, kolorów, wielkości — gdy mowa o architekturze, rzeźbie czy malarstwie.
W akcencie — gdy mowa o muzyce i poezji. W drganiach tańczącego…
Tak to się człowiekowi kręci po głowie, gdy słucha, ogląda „The New York Jazz Quartet” w maleńkiej salce „Hybryd”.
ZRZESZENIE STUDENTÓW POLSKICH
HOT CLUB HYBRYDY
przedstawia
,,THE NEW YORK JAZZ QUARTET”
Oscar Dennard – p. Jamil Naser – b.
Idrees Sulleman – tp. Earl ,,Buster” Smith – dr.
wtorki i piątki w godz. 20.00-23.00
soboty i niedziele w godz. 19.00 – 23.00
wraz z Swingtetem Jerzego Dudusia Matuszkiewicza
u. Mokotowska Nr. 48. Telefon Nr 89-291
Marzec 1960
JAZZ Nr 4. kwiecień 1960
Gościmy w Polsce zespół z prawdziwego zdarzenia:
THE NEW YORK JAZZ QUARTET
Na gościnne występy w studenckich ośrodkach jazzowych przybył w połowie marca bardzo ciekawy murzyński zespół „THE NEW YORK JAZZ-OUARTET” w składzie:
Oscar Dennard (p),
David Sulieman (tp),
lamii Nasser (b),
Earl „Buster” Smith (dr).
Sulieman (kier, zespołu) urodzony w roku 1923, syn pianisty. Studiował w konserwatorium bostońskim. Aktywność jazzową zaczął okazywać w 1940 r., grając m.in.
z G. Mulliganem,
C. Callowayem,
E. Hinesem,
I. Jacąuetem,
C. Basie’m,
Hamptonem i Gillespiem.
Ma wspólne nagrania z Th. Monkiem i M. Lou Williams.
Cieszymy się, że nasi muzycy i szerokie rzesze odbiorców mieli okazję poznania muzyków, tym bardziej że pobyt zespołu wykorzystano w kilku miastach do ,,jam’ów”, które często bywają najlepszą lekcją poglądową dla adeptów jazzu.
Fot. M. Karewicz (3)
POPRZEDNI | WSZYSTKIE ODCINKI | NASTĘPNY |