Beata Przybytek

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Rita Lorenc, cojestgrane.pl


Beata Przybytek
fot. Rita Lorenc


Beata Przybytek
fot. cojestgrane.pl

26 stycznia 2020r. swoje 41. urodziny świętuje wokalistka jazzowa, pianistka i kompozytorka. Muzyczna eksperymentatorka, o wysokiej wrażliwości na dźwięk i słowo, uznawana za jeden z najciekawszych głosów polskiego jazzu. Piękna, uzdolniona, bezpośrednia i skromna,
BEATA PRZYBYTEK (ur. 26 stycznia 1979).

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Bielsku-Białej, w klasie fortepianu.
Kontynuowała naukę w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2004 ukończyła z wyróżnieniem wokalistykę na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej tej uczelni.
Obecnie jest pedagogiem w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w macierzystej uczelni.

Laureatka I miejsca w konkursie 29. Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu oraz nagrody muzycznej Mateusz Trójki w 2013, w kategorii Jazz – Wydarzenie, za płytę „I’m Gonna Rock You„. Uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Bielska-BiałejIkar” w 2013.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Śląskiego, w dziedzinie kultury i sztuki.

Współpracowała z najwybitniejszymi przedstawicielami polskiego jazzu, jak: Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Jarosław Śmietana, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Wojciech Karolak czy Jazz Band Ball Orchestra.
W latach 2009-2010 brała udział w projekcie Fundacji Kalinowe SerceŚpiewając jazz„, u boku Marianny Wróblewskiej i Macieja Zakościelnego.

Jej kariera wokalna zaowocowała sześcioma albumami solowymi:
2003 – „Beata Przybytek Quintet – You Don’t Know What Love Is?„.

Debiutancki album Beaty Przybytek, nagrany z własnym kwintetem oraz z gościnnym udziałem w jednym utworze skrzypka, Krzysztofa Maciejowskiego, prezentował dziewięć klasycznych standardów jazzowych, wykonywanych w oryginalnej, angielskiej wersji.
Album został nagrany, gdy Beata była jeszcze studentką Akademii Muzycznej w Katowicach, a jej zespół składał się z kolegów z uczelni oraz z Krakowa.

Rezultat z pewnością znacznie przewyższył to, czego można byłoby oczekiwać od grupy bardzo młodych i niedoświadczonych muzyków.

Zarówno wokal, jak i podkład instrumentalny są niemal doskonałe i, co najważniejsze, mają unikalne brzmienie. Dużą rolę odegrało na albumie zupełnie nowe podejście do wypróbowanych standardów.
Beata Przybytek ujawnia swój ciepły i wyrazisty głos, który figlarnie rozciąga między uwodzicielskim miauczeniem a rozdzierającym serce zawodzeniem – wszystko w dobrym guście i z oczywistym talentem. Jest ona jedną z nielicznych polskich wokalistek, które potrafią śpiewać po angielsku, nie brzmiąc absurdalnie, co działa na jej korzyść.
Ogólnie rzecz biorąc, choć niezbyt innowacyjna lub przełomowa, jest to bardzo solidna oferta, którą jako debiut można zdecydowanie uznać za wyjątkową. Fani jazzu wokalnego uznają to dzieło za zachwycające, łączące młodzieńczy entuzjazm i niewinność z talentem i oddaniem. Dobra robota

(Adam Baruch).

Beata Przybytek – vocals
Robert Szewczuga – bass guitar
Dorota Zaziąbło – piano
Marcin Żupański – tenor sax, sopranino sax, flute
Krzysztof Maciejowski – violin
Ryszard Balcer – drums.

2004 – „Beata Przybytek Quintet – The Island

Porównanie pierwszej płyty z wydaną w 2004 “The Island” pokazuje rozwój artystycznej samoświadomości wokalistki, dokładniejsze rozpoznanie własnego głosu, większą kontrolę wykonawczą i pełne już wykorzystanie własnych możliwości wokalnych.
A głos to doprawdy niezwykły. – niski i mocny, ekspresyjny, o nieco chropawej, “czarnej” barwie. Szerokim zakresem naturalnych dyspozycji wokalnych Beata Przybytek operuje w sposób różnorodny i przemyślany. Efektem jest jazzowy śpiew najwyższej próby. W utworach o większych tempach i dynamice, lekko rozkołysany wokal zagarnia coraz to nowe obszary, płynnie łącząc rozmaite sposoby śpiewania. W tytułach wolniejszych, głos podawany jest z większą oszczędnością, choć to właściwie złudzenie, bo stłumione, ciche, lecz pełne energii dźwięki, zaśpiewane są tak, że od razu powstaje napięcie, prowadzące do przemiany lirycznego wyznania w przejmującą skargę

(tygodnikpowszechny.pl).

Beata Przybytek – vocals
Robert Szewczuga – bass guitar
Dorota Zaziąbło – piano
Marcin Żupański – tenor sax, sopranino sax, flute
Ryszard Balcer – drums.

2005 – „Wonderland„, nagrany z czołowymi muzykami polskiej sceny jazzowej:
Beata Przybytek – vocals
Jacek Królik, Jarosław Śmietana – guitar
Dorota Zaziąbło – piano
Janusz Muniak – tenor sax
Konrad Basiuk – bass
Sławomir Berny – percussion
Ryszard Balcer – drums.

Trzecia płyta Beaty Przybytek sięga do tematów Stevie Wondera. By zapanować nad ogromem materiału, wokalistka była zmuszona przyjąć dość rygorystyczny plan. Nie chcąc tworzyć składanki typu „songbook„, dobierała tematy bardziej pod kątem swoich warunków głosowych, stylu ekspresji i wartości muzycznej utworów, niż stopnia ich popularności. Powstała logiczna całość, w której silnie zaznaczone elementy jazzu, bluesa i swingu doskonale współgrają z balladowo-lirycznym nastrojem, a prosta forma ciekawie kontrastuje z wyrafinowanymi środkami wokalnymi.
Słuchając płyty, trzeba nie tylko docenić bogactwo środków wokalnych Beaty Przybytek, jak zróżnicowana barwa głosu, „zabawy” z intonacją, pomysłowa artykulacja i nawiązania do dawniejszych stylów jazzu, ale też pewną ekonomię w dysponowaniu nimi. To powoduje, że każda interpretacja brzmi inaczej. We wszystkich nagraniach śpiew jest elementem pierwszoplanowym. W obsadzie zespołu nie znalazły się, poza dwoma utworami, instrumenty melodyczne, które mogłyby „rozpraszać” słuchacza. Na specjalnych prawach pozostaje natomiast fortepian, który nie tylko definiuje harmonię utworów, ale szczelnie wypełnia przestrzeń pomiędzy sekcją a wokalistką”
(kultura.onet.pl).

Have a Talk with God

Lately

2012 – „I’m Gonna Rock You„, z całą plejadą gwiazd polskiego jazzu:
Beata Przybytek – vocals
Bogusław Kaczmar – piano
Tomasz Kałwak – piano, synthesizer
Jan Smoczyński – Hammond organ
Grzegorz Kapołka – guitar
Damian Kurasz – acoustic guitar, electric guitar
Tomasz Grzegorski – tenor sax
Piotr Wojtasik – trumpet
Bernard Maseli – vibraphone
Marcin Wyrostek – accordion
Sławomir Berny – percussion
Adam Kowalewski, Tomasz Kupiec – bass
Arek Skolik, Filip Mozul, Krzysztof Dziedzic – drums.

Czwarty album Beaty Przybytek, a zarazem jej debiut w roli autorki piosenek, prezentuje szesnaście piosenek, w tym – trzynaście napisanych przez Beatę, z angielskimi słowami Alicji Maciejowskiej, oraz trzy z jej własnymi tekstami.
Beacie towarzyszy cudowny zespół utalentowanych i wrażliwych instrumentalistów, w tym keyboardzista Tomasz Kałwak, którego dziełem są doskonałe aranże. Wśród grających gościnnie solistów zwracają uwagę przede wszystkim trębacz Piotr Wojtasik, wibrafonista Bernard Maseli i organista Jan Smoczyński.

Beata Przybytek rozpoczęła karierę jako wokalistka jazzowa, ale jej poprzedni album, „Wonderland„, składał się wyłącznie z piosenek Stevie Wondera. Ten zaś przenosi ją w nowe terytoria, które stanowią amalgamat popu, bluesa, gospel, soulu i jazzu.
Poziom artystyczny kompozycji jest zachwycający, a piosenki – to klejnoty, różnorodne w swojej formie, pełne wyrazu. Pierwszorzędne partie wokalne przypominają miejscami manieryzmy Etty James i Amy Winehouse, ale Beata demonstruje cudowny ton, pełną kontrolę nad timbrem i ekspresją głosu.

Partie instrumentalne są wręcz zachwycające. Każdy utwór ma inny charakter, inną instrumentację, dzięki czemu zmienia się nastrój i klimat.
Album ten jest przykładem wysokiej klasy, wartościowej muzyki, która może być jednocześnie przystępna

(Adam Baruch).

Album Trailer

Political Fiction

Queen of Egypt

W 2013 – „Czemuż się dzisiaj weselić nie mamy? Kolędy„.
To wyjątkowy zbiór kolęd i pieśni bożonarodzeniowych, a o jego oryginalności decyduje fakt, iż zawiera on szereg zapomnianych, rzadko wykonywanych już pieśni, w autorskim opracowaniu.
Jazzująco-folkowe, szorstkie brzmienie, przenikające się stylistyki – to główne cechy tego nietuzinkowego muzycznego koktajlu.
Projekt został zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, i stanowi swoistą dokumentację zapomnianego dorobku polskiej kultury, a także umożliwia dostęp szerokiej publiczności do unikalnej spuścizny dziedzictwa narodowego.
Muzycy zaproszeni do projektu to, jak zawsze w przypadku Beaty Przybytek, wybitni instrumentaliści:
Beata Przybytek – vocal
Bogusław Kaczmar – piano
Adam Kowalewski – bass
Tomasz Kałwak – keyboards
Sławomir Berny – percussion
Nocnej chwili” Live 2016

2017 – „Today Girls Don’t Cry. Bardzo zróżnicowany muzycznie album, o charakterze około jazzowym – od bluesa, jazzu i soulu, poprzez R’n’B, funky i muzykę latynoską, aż po gospel. Obsada ponownie iście mistrzowska i bardzo bogata – aż 17 muzyków:
Beata Przybytek – vocal
Beata Bednarz – vocal
Bogusław Kaczmar – piano, electric piano
Tomasz Kałwak – keyboards, synthesizers, programming
Paweł Tomaszewski – Hammond organ
Damian Kurasz – acoustic guitar, electric guitar
Jakub Chmielarski – acoustic guitar
Marek Podkowa – tenor sax
Mariusz Mączka – baritone sax
Sebastian Sołdrzyński – trumpet
Sławek Berny – percussion
Adam Kowalewski, Robert Szewczuga, Andrzej Święs – bass
Paweł Dobrowolski, Filip Mozul, Arek Skolik – drums.

Autorką muzyki do prawie wszystkich utworów na płycie jest Beata Przybytek, tylko jeden napisał Jakub Chmielarski. Słowa natomiast napisali Alicja Maciejowska, z którą wokalistka współpracowała już przy poprzednim albumie, Grzegorz Wasowski, Dariusz Dusza i Andrzej Poniedzielski. Cechą charakterystyczną materiału muzycznego jest mieszanka stylów muzycznych.
Jest to płyta tak różnorodna, jak różnorodna jest kobieca natura i wielość jej przeżyć. Głos Beaty Przybytek jest dojrzały, sensualny, miejscami aktorski i – przede wszystkim – prawdziwy w przekazywaniu emocji

(Paulina Sobczyk).

Czy to blues, czy jazzowa solówka, czy latynoamerykański rytm rumby – wszystko otacza tutaj mgiełka subtelności i miękkości, sprawiająca, że każda kompozycja, jedna po drugiej, nachodzą na siebie miękko, uzupełniają się wzajemnie i dopowiadają brakujące treści. Zasługa w tym klasycznego podejścia do kompozycji i producenckiego dopracowania, ale i samego głosu Beaty Przybytek. Ten wielokrotnie porównywany przez recenzentów do Billie Holiday czy Dee Dee Bridgewater, niski, matowy, z delikatną, charakterystyczną chrypką wokal, spaja wszystko jak subtelna klamra – frazy, akordy, instrumenty i rytmy
(Katarzyna Paluch).

Płyta zawiera również bonus w postaci piosenki Jakuba Chmielarskiego, do tekstu Andrzeja Poniedzielskiego – „Dotyku motyl„.
Za aranżacje i produkcję muzyczną odpowiedzialny był Tomasz Kałwak – nie tylko znany i ceniony muzyk, ale także wielokrotnie nagradzany i wszechstronny producent muzyczny.
Today Girls Don’t Cry” Official Video

https://www.youtube.com/watch?v=2REz0ZFMdUw

Beata Przybytek & Beata Bednarz – „I Had A Chat” Official Video

Na dyskografię Beaty Przybytek składają się także kompilacje, na których pojawiły się utwory w jej wykonaniu:
2013 – „Bossa So Nice!
2014 – „65 lat polskiej piosenki
2015 – „Muzyka czterech stron świata 2” – utwór „Kind of Funny
2015 – „Małgorzata Maliszczak – Złote myśli kobiety” – utwory: „Lunatyk” oraz „Wyjaśnienie

2018 – „Smooth Jazz Cafe vol. 18” – utwór „Dotyku motyl

2018 – Zbigniew Wodecki – „Dobrze, że jesteś.
Album Zbigniewa Wodeckiego, którego muzyk nie zdążył dokończyć z powodu swojej nagłej śmierci.
Wodecki zdążył skomponować muzykę i nagrać szkic wokalny pod przyszłe teksty.
Prace doprowadziła do końca córka artysty – Katarzyna Wodecka-Stubbs, angażując w napisanie tekstów Jacka Cygana, a w w wykonanie wokali – takich piosenkarzy jak: Beata Przybytek, Kayah, Kuba Badach, Sławek Uniatowski, Andrzej Lampert, Jnr Robinson.
Płyta uzyskała nominację do Fryderyka 2019, w kategorii Album Roku – Pop.
Zbigniew Wodecki & Beata Przybytek – „Piosenka pierwszego olśnienia jazzem

Beata Przybytek – „Nad wszystko uśmiech twój

Artystka z sukcesami koncertuje na Jazz Jamboree, Bielskiej Zadymce Jazzowej, Międzynarodowych Głogowskich Spotkaniach Jazzowych, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, Easy Jazz Festival, Jazzonalia w Koninie, Jazz w Ruinach w Gliwicach, oraz na imprezach zagranicznych m.in.: Jazz En Nord Jazz Festival w Lille (Francja), Sibiu Jazz Festival, Ploiesti Hot Jazz Summit (Rumunia), International Jazz Piestany (Słowacja).

Poniższe recenzje mówią same za siebie:
Głos to doprawdy niezwykły. Niski i mocny, ekspresyjny, o nieco chropawej, „czarnej” barwie. Szerokim zakresem naturalnych dyspozycji wokalnych, Beata Przybytek operuje w sposób różnorodny i przemyślany. Efektem jest jazzowy śpiew najwyższej próby
(Adam Poprawa, „Tygodnik Powszechny).

Rewelacja. Moim skromnym zdaniem, od czasów Urszuli Dudziak, nie było w Polsce tak wyraziście i ekspresyjnie śpiewającej wokalistki jazzowej. Ponadto styl oraz barwa głosu, jaką prezentuje Beata, tak charakterystyczna dla wokalistek czarnych, powoduje, iż wyróżnia się ona (oczywiście – pozytywnie) spośród polskich wykonawczyń muzyki jazzowej
( Andrzej Chojnacki, „Jazz Forum).

Ktoś stwierdził, że od Przybytek głowa nie boli. To mało powiedziane – w głosie Beaty Przybytek naprawdę można się zakochać. Ciepły, czasem lekko zachrypnięty, raz naturalnie czysty, biały, innym razem sprawiający wrażenie stylowo czarnego. Nigdy jednak zmanierowany. Beata Przybytek – to artystka w pełni dojrzała i spełniona
(Tomasz Jakub Handzlik, „Gazeta Wyborcza).

Beata Przybytek czerpie, jak widać, z samych dobrych, głównie amerykańskich źródeł, a jakość piosenek i ich wykonanie nie ustępuje produkcjom uwielbianych na świecie gwiazd około jazzowego śpiewania. Lubicie Norah Jones? Kochacie Lizz Wright? Wielbicie Esperanzę Spalding? Jesteście w domu. Przybytek to ta sama liga.
(Adam Domagała).

O sobie i swojej twórczości Beata Przybytek mówi:

Nie lubię porównywać siebie do znakomitych gwiazd, ani opisywać swojego głosu. Po prostu bardzo lubię czarną muzykę, jazz, śpiewany przez czarne wokalistki. A śpiewam tak, jak mi w duszy zagra. To kwestia odpowiedniego feelingu, wyczucia, innego rodzaju frazowania. Najlepiej czuję się w szybszych songach, gdzie dodatkowym smaczkiem jest pulsujący, smakowity rytm. Lubię dać mu porwać się
(krakow.wyborcza.pl).

Posłuchajmy:
I Will Pay for the Blues” – Live @ Lotos Jazz Festival, Bielska Zadymka Jazzowa 2013

Queen of Egypt” – Live @ Lotos Jazz Festival, Bielska Zadymka Jazzowa 2013

Angel Eyes„, Jam Session with Roy Hargrove, International Jazz Piestany Festival
Beata Przybytek – vocal
Bogusław Kaczmar – piano
Tomasz Kupiec – bass
Michał Heller – drums

Beata Przybytek – Live @ Trójka, December 18th, 2013:
Part 1

Part 2

Beata Przybytek – Live @ Piknik u Grohman’a, Łódź 2014

Beata Przybytek Group – Live @ Jazz in Minsk 2015


O gwiazdeczko, coś świeciła” – Live TV 2016

Delicate Flower” Official Video 2018

I Had a Chat” – Live @ TVP Polonia 2018

Rozmowa z Beatą Przybytek w radiowej Jedynce o płycie „Today Girls Don’t Cry„, 10 stycznia 2018
https://www.youtube.com/watch?v=lzxhOXVEjsg

JUBILATCE ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

26 stycznia 2020r. swoje
41. urodziny świętuje wokalistka jazzowa,
pianistka i kompozytorka, uznawana za jeden
z najciekawszych głosów polskiego jazzu
.