paź 30 2020
Marek Stryszowski – benefis 50 lat pracy twórczej. 65. Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2020
Oprac. Radosław Czapski na podst. http://krakowskiezaduszkijazzowe.dt.pl/65_kzj/strona.html. Fot. Wojciech Łyko
MAREK STRYSZOWSKI 50 lat pracy twórczej
Benefis Marka Stryszowskiego z okazji 50-lecia pracy twórczej z udziałem Cezarego Chmiela, Tomka Kudyka, Magdaleny Malik., Jubilata oraz gościnnie pana Jerzego Treli odbył się 30 października w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie w ramach 65 Krakowskich Zaduszek Jazzowych.
Muzyk jazzowy, saksofonista, wokalista, kompozytor, animator wydarzeń kulturalnych, urodził się w Wieliczce, gdzie chodził do szkoły i tam zakładał swoje pierwsze zespoły wspólnie ze szkolnym kolegą Januszem Grzywaczem. Śmiacze (The Smilers), Lamparty były zespołami amatorskimi, ale Tytani, którzy powstali w połowie lat 60., koncertami rhythm and bluesa zarabiali już na swoje „utrzymanie”, zdobywając pierwsze laury w przeglądach zespołów młodzieżowych.
Jednakże po ukończeniu szkoły średniej Stryszowski zapragnął być inżynierem, ale z muzyką nie zerwał całkowicie – jednocześnie ze studiami na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie uczęszczał do średniej szkoły muzycznej w klasie fagotu.
W roku 1970 ponowne spotkanie z Januszem Grzywaczem zaowocowało wspólnym graniem pod nazwą LABORATORIUM przez kolejne 16 lat.
Debiut najsłynniejszego zespołu polskiego jazz-rocka odbył się 14 lipca 1970 roku w Krakowie wykonaniem suity „Anioły”.
Następnie posypały się nagrody:
1972 – I miejsce na Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu
1972 – II miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą
1973 – I miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą
1975 – Grand Prix oraz nagrodę publiczności zdobywa Marek indywidualnie na V Lubelskich Spotkaniach Wokalistów Jazzowych, czego konsekwencją było zaproszenie Marka Stryszowskiego na pierwszy światowy festiwal Jazz Yatra w Bombaju oraz koncerty festiwalowe w Kalkucie i Punie w Indiach – wraz z grupą Laboratorium.
1976 – I miejsce na Festiwalu Jazzowym w Czeskim Cieszynie
Dwa lata później grupa LABORATORIUM, słynna już jest nie tylko w Polsce, ale także w Europie (uznana za czołową grupę jazz-rockową lat 70. i 80.) wiele koncertuje i nagrywa kolejne płyty (w sumie 9 krążków). W roku 2006 Metal Mind Productions wydaje dziesięciopłytowy box „Laboratorium Anthology 1971-1988 Nagrania wszystkie (no…prawie wszystkie)” poszerzone o dziesiątą płytę wcześniej nie wydaną „Zdrowie na budowie”, co daje początek reaktywacji Laboratorium w składzie: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Krzysztof Ścierański, Marek Raduli, Grzegorz Grzyb, którego w 2018 roku zastąpił Paweł Dobrowolski (okazjonalnie: Tomasz Grochot, Wojciech Fedkowicz, Paweł Mąciwoda, Bernard Maseli, Rasm Al-Mashan). Laboratorium koncertuje obecnie głównie na ważnych festiwalach muzycznych m.in. wraz z Bobby McFerrin’em na festiwalu Solidarity of Arts (2013), ale też w klubach, salach koncertowych filharmonii (Laboratorium Symfonicznie) i innych.
W 1985 roku pod nazwą „Staupi Bend” działało trio Stryszowski / Grażyna Auguścik / Jan Pilch.
W 1986 roku Marek Stryszowski odszedł z Laboratorium zakładając swoje własne kapele fusion LITTLE EGOISTS, równolegle prowadząc drugą ELECTRIC SHEPHERD, koncertując na festiwalach, w klubach jazzowych w Polsce, Europie i USA.
W 1988 roku Marek Stryszowski z „Małymi Egoistami” nagrał dla szwajcarskiej wytwórni Face Music swą pierwszą płytę „Radio Wieliczka”. Kolejne płyty pod szyldem Little Egoists to „Two Fingers” i „10 years”.
W latach 1991 – 1995 Stryszowski współpracował z etno-jazzowym zespołem Sharkiat, nagrywając w Kairze płytę “Camel Dance” z którą odbył trasę koncertową po wszystkich największych festiwalach w Europie.
Od 1992 roku, po koncertach w chicagowskich klubach nawiązał współpracę z amerykańskimi muzykami (głównie sekcje), których angażował do swoich projektów z Little Egoists w Polsce i zagranicą.
W 1996 roku Stryszowski został zaproszony wraz ze swoim zespołem przez Komitet Olimpijski na koncerty podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie i trasę po USA.
Obecnie Marek Stryszowski koncertuje z Laboratorium oraz ze swoimi zespołami Little Egoists i Electric Shepherd, zapraszany jest również do projektów muzycznych innych muzyków.
Równolegle do prowadzonej działalności koncertowej i wydawniczej realizuje szereg własnych projektów autorskich:
World Art;
World Art Underground (1995 – pod patronatem UNESCO, 1998, 2000, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016);
KIJ, czyli Krakowska Inwazja Jazzowa (1993, 1994);
Międzynarodowy Most Jazzowy (2000);
„Dźwiękiem, dłutem, pędzlem i słowem” – spektakl interdyscyplinarny;
Magazyn muzyczny „Hey Now” – TV Krater (1993 – 1994);
Magazyn Jazzowy – Radio Bis;
World Music – Radio Kraków – autorskie programy Marka Stryszowskiego;
Spektakle poetycko-muzyczne:
Widowisko multimedialne „Ananke”
”Droga Krzyżowa – muzyczne obrazy i impresje”
oaz reżyserowane przez wybitnego aktora Jana Nowickiego i z jego udziałem „Z obłoków na ziemię” oraz „Co może jeden człowiek”.
Działalność społeczna Marka Stryszowskiego zajmuje znaczące miejsce w jego biografii.
Prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego Oddział w Krakowie od 1991 – 2005 roku.
Wice Prezes Stowarzyszenia Kulturalno-Społecznego De Profundis od 2006 – 2008 roku.
Prezes Stowarzyszenia Leśny Partyzant od 2008 roku do chwili obecnej.
STOART (członek zwyczajny)
ZAiKS (członek zwyczajny)
Organizator/dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu Krakowskie Zaduszki Jazzowe od 1991 roku do chwili obecnej.
Za tą działalność i osiągnięcia artystyczne został odznaczony:
Brązowym Medalem Ministra Kultury „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005);
„Nagrodą Burmistrza Wieliczki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury” (2006);
Medalem Prezydenta Miasta Krakowa „Honoris Gratia” (2010);
„Komeder 2012” dla grupy Laboratorium;
Perła Powiatu Wielickiego – Kultura (2015);
Krzyżem Małopolski – Złota Odznaka Honorowa Województwa Małopolskiego (2016);
Wyróżnienie dla Marka Stryszowskiego w kategorii Kultura-Media-Biznes przez Izbę Handlowo-Przemysłową w Krakowie za podtrzymanie tradycji i organizowanie jednego z najstarszych istniejących festiwali jazzowych na świecie Krakowskich Zaduszek Jazzowych (2016)
Laureat Baranka Jazzowego (2019) za całokształt działalności artystycznej i społecznej na rzecz środowiska jazzowego
oraz inne jak:
1-wsze i 2-gie miejsca LABORATORIUM w jazz top w latach 2012 – 2019 w dorocznej ankiecie czytelników Jazz Forum w kategorii ZESPÓŁ ELEKTRYCZNY.
W grudniowym (2015) rankingu czasopisma Jazz Forum 50-ciu krytyków muzycznych zaliczyło płytę Laboratorium „Modern Pentathlon” do 50-ciu najwybitniejszych płyt pięćdziesięciolecia.
________________
3 listopada 2017 roku została wydana EPka BLACK PERCHERON. Wspólny projekt Marka Stryszowskiego (muzyka) i Zbigniewa Książka (słowa). BLACK PERCHERON to płyta, którą umownie można by wpisać w światowy nurt muzyki nazywanej World Music. Afrykańskie rytmy, bałkańskie podziały rytmiczne, harmonie bliskiego i dalekiego wschodu, inspiracje polską muzyką etniczną, elementy jazzu i blues’a, to składowe oryginalnego brzmienia tych nagrań. Album BLACK PERCHERON jest obecnie w końcowej fazie realizacji.
________________
2 listopada 2018 roku miała miejsce premiera nowego albumu Laboratorium „Now”, który jest pierwszym studyjnym albumem Laborki po trzydziestu dwóch latach, nagrany w składzie: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Marek Raduli, Krzysztof Ścierański oraz śp. Grzegorz Grzyb, a gościnnie zaprezentowali się raper O.S.T.R., Bernard Maseli oraz Jarosław „Jaroz” Pakuszyński.
_______________
Współpraca z muzykami (koncerty, nagrania) polskimi:
Janusz Grzywacz, Sebastian Bernatowicz, Grzegorz Górkiewicz, Cezary Chmiel, Tadeusz Leśniak, Bogusław Długosz – keybds
Jan Jarczyk, Krzysztof Knitel – piano
Paweł Ścierański, Ryszard Styła, Jarosław Śmietana, Maciej Śliwiński, Jacek Królik, Piotr Smoleń, Ryszard Sygitowicz – g
Maurycy Męczekalski – g
Krzysztof Ścierański, Mundek Mąciwoda, Paweł Mąciwoda, Maciej Górski, Grzegorz Piętak, Piotr Żaczek, Wojciech Bobrowski, Krzysztof Olesiński, Paweł Mazur – bg
Krzysztof Bodzoń, Roman Ślazyk – bg, ac. bas
Antoni Dębski – ac. bas
Mieczysław Górka, Andrzej Mrowiec, Artur Malik, Piotr Królik, Grzegorz Sznajder, Wiesław Jamioł, Tomasz Grochot, Leszek Łuszcz, Aleksander Glondys – dr
Jan Pilch – perc, dr
Tomasz Kudyk, Tomasz Stańko, Adam Kawończyk, Tomasz Nowak, Andrzej Przybielski – tp
Zbyszek Namysłowski, Ryszard Krawczuk, Aleksander Korecki – saxs
Marek Michalak – tb
Antoni Krupa – harm
Zbigniew Seifert, Jan Błędowski, Maciej Strzelczyk, Krzesimir Dębski – viol
Wacław Łoziński – fl
Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Czesław Niemen, Marek Bałata, Andrzej Zaucha,
Marzena Ciuła, Katarzyna Cygan – voc
Leszek Wójtowicz – poet, voc, g
Jan Nowicki, Teatr Ósmego Dnia, Marek Sawicki – actors
Dance Factory, Magdalena Malik – dance
Zbigniew Książek, Wiesław Siekierski – writers, poets
zagranicznymi:
Joe Zawinul, Robert Lee Irving III, Fathy Salama – keybds
Bill Boris, Susan Weinert – g
Bill Dickens, Michael Manson, James Cummack, Romany Krishna – bg
Michael Rahmlee Davis – tp
Martin Weinert – ac. bas
Ernie Adams, Clyde Davis, Eric Matzke, Tony Hopkins, Arto Tuncboyaciyan, Guy Belon, Allan Baster – dr
Carlos Johnson – voc, g
Bobby Mc Ferein, Sanni Orasmaa, Borys Byryszew – voc