Leszek Kułakowski

Leszek Kułakowski Quartet with Eddie Henderson – Live 2009

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. for-tune.pl, Jakub Ociepa, slupsk.naszemiasto.pl

Leszek Kułakowski
Fot. for-tune.pl

Leszek Kułakowski
Fot. Jakub Ociepa

Leszek Kułakowski
Fot. slupsk.naszemiasto.pl

Leszek Kułakowski
Fot. slupsk.naszemiasto.pl

Dzisiaj, 4 grudnia 2020 65 lat kończy jeden z najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych, kompozytor, teoretyk muzyki, nazywany „wizjonerem jazzu” i „guru trzeciego nurtu”,

LESZEK KUŁAKOWSKI
(ur. 4 grudnia 1955).

Jest niebywale ważną postacią muzycznego środowiska w Polsce, jednak stoi nieco obok rozmaitych jazzowych koterii, i pozostaje trudny do sklasyfikowania. Nigdy nie mieścił się w szufladkach – zarówno jazzowych, jak i klasycznych. Jego twórczość rozciąga się „między światami muzycznymi”.
Kreatywna, charyzmatyczna osobowość, wielki talent i ogromny potencjał twórczy, sprawiają, że Leszek Kułakowski od lat współpracuje z czołowymi postaciami jazzu i koncertuje na najważniejszych festiwalach.
Stworzył ponad 150 utworów jazzowych na zróżnicowane obsady instrumentalne i instrumentalno-wokalne – od małych comb jazzowych, kwintetów, sekstetów, po big bandy i orkiestry symfoniczne.
Tworzy także muzykę współczesną, łącząc ją z jazzem.
Inspiruje się Chopinem, folklorem kaszubskim, trzecim nurtem i projektami „komedowskimi”, z yassowcami i aranżacjami kompozycji Krzysztofa Komedy na orkiestrę symfoniczną.
Jest także skrzypkiem – studiował grę na skrzypcach w Akademii Muzycznej w Gdańsku, otrzymując dyplom w 1981.
W latach 1983-1985 kontynuował studia pianistyczne i kompozytorskie w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Hamburgu, u prof. Dietera Glawischniga, w zakresie muzyki współczesnej i jazzu.
W 2000 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie kompozycji w Akademii Muzycznej w Katowicach.
W tym samym roku objął stanowisko profesora w Zakładzie Sztuki Muzycznej w Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, gdzie pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzyki.
Jest założycielem kierunku Jazz i muzyka estradowa w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pełni funkcję kierownika Zakładu Jazzu i Muzyki Estradowej w tej uczelni.
Organizuje koncerty w serii Jazzy Jazz, w ramach których studenci prezentują swoje warsztatowe i estradowe umiejętności.
Z prowadzonymi przez siebie w obu uczelniach big bandami, uzyskał wiele nagród.
Od wielu lat, w zespołach Leszka Kułakowskiego występuje jego syn, ceniony kontrabasista, Piotr Kułakowski.

DEBIUT

Jako jazzman, Leszek Kułakowskki debiutował w 1979, wraz ze swoim zespołem Antiquintet, z którym wystąpił na festiwalu Jazz nad Odrą ’81, zdobywając I nagrodę, za kompozycję „Reinkarnacja”. Koncertował także wówczas podczas Jazz Jamboree.
W latach 1981-1983 współpracował z eksperymentalnym Teatrem Instrumentalnym Ryszarda Miśka przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, jako aktor/muzyk i kompozytor muzyki do przedstawień.
Następnie, w latach 1983-1985, pracował z Hamburger Mozart Orchester w Hamburgu, odbywając liczne europejskie tournée.
W 1984 zajął II miejsce w Konkursie Skrzypków Jazzowych w Szczecinie.
W latach 1984-1986 był liderem i pianistą grupy funkowej Zu-Zu, z którą występował na Pomorskiej Jesieni Jazzowej i festiwalu Jazz Jantar w Gdańsku.
W latach 1987-1993 współpracował z zespołem Sami Swoi, dając liczne koncerty podczas europejskich festiwali jazzowych, m.in. Pori Jazz Festival.

„BLACK & BLUE” 1994

W 1994, wraz ze swoim sekstetem, Leszek Kułakowski nagrał pierwszą autorską płytę – „Black & Blue”, z udziałem wybitnych polskich jazzmanów. Projekt inspirowany był stylistyką bebopu, z zaskakującym wykorzystaniem serii dodekafonicznych (dwunastotonowych) i polimodalności. Utwory na płycie to „Seriablueslizm”, „Białe noce”, „Krajobraz po bitwie”, „Gonitwa Nr 7”, „Wygięcie”, „Wycieczka windą”, „Black & Blue” oraz „Labirynt”.

„CHOPIN and OTHER SONGS” 1995

W 1995, we współpracy z triem jazzowym i Słupską Orkiestrą Kameralną, nagrał płytę „Chopin and Other Songs”. Wystąpili:
Leszek Kułakowski ­ piano
Andrzej Cudzich – bass
Adam Czerwiński – drums
Słupsk Chamber Orchestra.

„INTERWAŁY” 1996

W 1996 powstał krążek konceptualny „Interwały”, na którym kolejno pryma, sekunda, tercja itd., stanowiły osnowę następujących po sobie utworów. Uznany został za płytę o niespotykanej konstrukcji w całej historii światowego jazzu.
Robert Buczek napisał: „Leszek Kułakowski zadziwił odwagą, inteligencją i oryginalnością, zarówno jako kompozytor, jak i pianista, w pełni zasłużył na miano jazzmana-konceptualisty, a jego „Interwały” z pewnością przejdą do historii polskiego jazzu”.
Leszek Kułakowski Quintet – „Interwały”, Live @ Jazz w Lesie, Sulęczyno 2010
Leszek Kułakowski – piano
Dariusz Herbi Herbasz – sax
Jerzy Małek – trumpet
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

LESZEK KUŁAKOWSKI i KASZUBI” 1997

W 1997, z kwartetem jazzowym, zespołem wokalnym Swinging Singers i ludową kapelą Modraki z Parchowa, nagrał płytę „Leszek Kułakowski & Kaszubi”. Projekt nominowany był przez „Jazzi Magazine” do tytułu Płyty Roku, ze względu na „niezwykłe połączenie kaszubskich melodii ludowych z wielką kulturą jazzową Leszka Kułakowskiego”.

„KATHARSIS” 1999

W 1999, Leszek Kułakowski nagrał album „Katharsis”, z triem jazzowym i kwartetem smyczkowym, na którym połączył jazz z muzyką poważną okresu romantyzmu i współczesności:
Leszek Kułakowski – piano
Tadeusz Samerek – cello
Błażej Maliszewski – viola
Paweł Kuliński, Jakub Rabizo – violin
Jacek Niedziela – bass
Marcin Jahr – drums.
Płyta zdobyła 2. miejsce w ankiecie „Jazz Forum”, w kategorii Płyta Roku, a Leszek Kułakowski – 3. miejsce w kategorii Kompozytor Roku.
Piotr Iwicki i Olaf Szewczyk w recenzji dla „Gazety Wyborczej” napisali: „Oryginalny, nowatorski język, jazzowy puls, łączą się tu z fascynacjami romantyzmem i progresywnymi środkami wyrazowymi, rodem z muzyki współczesnej. Artysta, który nagrał ten krążek, jest pianistą, obracającym się w rejonach wysmakowanej estetyki, wypracowanej przez Hancocka i Jarretta. Intelektualna koncepcja improwizacji, chętnie zrywająca z tonalnością, przypada do gustu zwłaszcza fanom, obytym z nowoczesnym mainstreamem. Kułakowski nie zabiega o tani rozgłos, stroni od formalnych uproszczeń, szuka, eksperymentuje”.
„Prząśniczka” from „Katharsis” 1999

Projekt „Katharsis” realizowany jest w wersjach koncertowych w obsadzie:
Leszek Kułakowski – piano
Kwartet smyczkowy Quartet 4Q:
Tomasz Gołębiewski, Małgorzata Korpysz – violin
Ewa Monkiewicz – viola
Joanna Krysińska – cello
Piotr Kułakowski – bass
Jacek Pelc – drums.
W programie słyszymy kompozycje Leszka Kułakowskiego, Stanisława Moniuszki oraz – dla kontrastu – znane i lubiane piosenki polskie, m. in. zespołu Skaldowie czy Marka Grechuty. Program niekonwencjonalny, prowokujący, pełen spokoju i nieoczekiwanych kontrastów.
„EUROFONIA” 2000
W 2000 powstała płyta „Eurofonia”, na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę symfoniczną. To kompilacja muzyki współczesnej, polskiego stylizowanego folkloru i jazzu. Wydawnictwo było ilustracją motta kompozytora: „Do Europy tak, ale z polską kulturą”.
W ankiecie „Jazz Forum” płyta została wybrana Albumem Roku.
Leszek Kułakowski – pano
Leszek Żądło – soprano sax, tenor sax
Robert Majewski – trumpet
Andrzej Cudzich – bass
Marcin Jahr – drums
Olga Szwajger – voice.
Kazimierz Rozbicki w recenzji dla „Głosu Pomorza” napisał: „Tak przeprowadzonej symbiozy jazzu i klasyki, ich wzajemnego przenikania się, takiego kalejdoskopu barw, rytmów i motywów, świetnej instrumentacji symfonicznej, wreszcie emocji, naznaczonej osobowością kompozytora, w Polsce i poza nią chyba nie znajdziemy”.
Płyta zawierała tylko cztery rozbudowane kompozycje – „Prolog – Andante”, „Prolog – Finale”, „Wokaliza – Lento” oraz „Mazurka – Presto”.

„BALTIC WIND” 2001

W 2001 Leszek Kułakowski odbył trasę koncertową z trębaczem Eddie’em Hendersonem i kontrabasistą Edem Schullerem. Rezultatem był album „Baltic Wind”.
Adam Buczek skomentował: „Kułakowski prezentuje tu pełnię swych atutów, jako kompozytor, aranżer, lider, pianista i improwizator. Kompozycje mają klimat i szlachetny rys nowoczesnego jazzu, w którym nie brak ani emocjonalności, ani intelektualnego wyrafinowania, ani związków z jazzową klasyką. Nie nadużywając środków wyrazowych, dbając o harmoniczną i melodyczną urodę utworów, kreuje on muzykę, która jest w stanie poruszyć nie tylko wytrawnych znawców jazzu, ale wszystkich wrażliwych i myślących miłośników muzyki. Muzyka na „Baltic Wind” sięga głęboko korzeni jazzu. Wywodząc się z jego głównego nurtu, w prostej linii od Milesa Davisa i Johna Coltrane’a, asymiluje najbardziej kreatywne trendy współczesnego jazzu. Mieszanie różnych brzmień i kolorów – to istota projektu „Baltic Wind”. Udział w projekcie jednego z najwybitniejszych trębaczy współczesnego jazzu, Eddie’ego Hendersona, a także kontrabasisty, Eda Schullera, gwarantuje najwyższą, światową jakość”. Wystąpili:
Leszek Kułakowski – piano
Eddie Henderson – trumpet, flugelhorn
Emil Kowalski – clarinet, bass clarinet
Ed Schuller – bass
Jacek Kochan – drums.
„SLAP & CARESS” 2005
W 2005 na półki sklepowe trafił album „Slap & Caress”, nagrany w składzie:
Leszek Kułakowski – piano, electric piano
Dominik Bukowski – vibraphone
Piotr Kułakowski – bass
Jacek Pelc – drums.
„Nerw jazzowy splata się ze szlachetną harmonią, kulturą brzmienia i iście słowiańskim, romantycznym czuciem melodyki. Muzyka ma wybitnie indywidualistyczne, bardzo osobiste rysy, i stanowi odrębny, oryginalny glos w świecie jazzu z połowy pierwszej dekady XXI w. W kompozytorskich pomysłach Leszka Kulakowskiego i wykonaniu jego muzyki jest coś z ECM-owskiej celebracji ciszy, coś z dynamiki i komunikatywności tria Esbjörna Svenssona, coś z wrażliwości i kreatywności polskich mistrzów – Komedy, Trzaskowskiego, Miliana” (Robert Buczek).
Leszek Kułakowski Quartet – „Slap & Caress”, Live 2003
Leszek Kułakowski – piano
Jerzy Małek – trumpet
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

„MISSA MISERI CORDiS” 2008
„Msza serca ubogiego” z 2008 to kompozycja na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, dedykowana Janowi Pawłowi II, z polskim tekstem, inspirowanym nauką papieża, i odwołującym się do papieskiej encykliki „Dives in Misericordia (Bogaty w miłosierdzie)”.
„Missa Miseri Cordis” – „Sanctus”, Live in Słupsk, 2008

„CODE NUMBERS” 2010
Album „Code Numbers” został wydany w 2010, a nagrany w trio:
Leszek Kułakowski – piano
Piotr Kułakowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums.
„Utwory, zawarte na „Code Numbers”, stworzone są z myślą o zbudowaniu harmonii ze słuchaczem. Nie mają na celu pobudzać, wytrącać z równowagi czy prowokować agresję. To raczej próba ustanowienia pomostu między tajemniczą i nieprzewidywalną rzeczywistością a poszukującą naturą człowieka. Głównym tematem są kody cyfrowe, których coraz większe ilości wypełniają nasze życie. I, być może, właśnie w tej, zaawansowanej matematycznie technologii, tkwi nadzieja na osiągnięcie harmonii. Dlatego, próżno tu szukać dysonansów, nagłych skoków interwałowych, czy poszarpanych, nerwowych linii. Jak to bywa u Kułakowskiego, środki harmoniczne często wywodzą się z muzyki klasycznej. Akordy są szeroko rozpięte, wiele dzieje się w płaszczyźnie wertykalnej. Znakomicie w tej koncepcji odnajdują się młodzi muzycy, towarzyszący liderowi, dzielą z nim wrażliwość kolorystyczną i umiejętność kształtowania dźwięku, są nie tylko partnerami, ale także inspiratorami, uczestnikami dialogu” (Marek Romański).
„44244” from „Code Numbers” 2010

„CANTABILE in G-MINOR” 2011
W 2011 ukazał się album „Leszek Kułakowski feat. Eddie Henderson – Cantabile in G-minor”, nagrany jeszcze w listopadzie 2006, w Studiu S1 Radia Gdańsk. wspólnie z jednym z najwybitniejszych trębaczy współczesnego jazzu, kontynuującym Davisowski liryzm i brzmienie, Eddie’em Hendersonem:
Leszek Kułakowski – piano
Eddie Henderson – trumpet, flugelhorn
Piotr Kułakowski – bass
Jacek Pelc – drums.
„Ta płyta to bardzo osobista, wyrafinowana, pełna szerokich planów i długo wybrzmiewających dźwięków. Forma doskonała. Kułakowski, od lat wykonujący własne kompozycje, także tym razem zaprezentował się jako wyśmienity, piszący swoim własnym charakterem pisma, kompozytor. Naczelną ideą był tu kontrast, szukanie nowych barw między instrumentami melodycznymi – fortepianem i trąbką, w czym uczestniczyły również kontrabas i perkusja.
Spotkanie artystycznych osobowości Eddie’go Hendersona i Leszka Kułakowskiego doprowadziło do ekscytujących zdarzeń muzycznych. Henderson, wychowany w miłości do jazzu (matka – tancerka w Cotton Club, ojciec – wokalista jazzowy), pierwsze lekcje gry na trąbce pobierał u samego Luisa Armstronga. W tajniki wiedzy muzycznej wprowadzali go Duke Ellington, Count Basie i Billie Holiday. Grał na stałe z Herbie’em Hancockiem, współpracował z Art Blakey’s Jazz Messengers i z takimi sławami, jak Dexter Gordon, Roy Haynes, Jackie McLean, Elvin Jones, Johnny Griffin, Pharoah Sanders, Benny Golson, Max Roach czy McCoy Tyner.
Obsadę zespołu uzupełnili znakomity Jacek Pelc na perkusji, i „młody lew jazzowy”, Piotr Kułakowski, na kontrabasie.
Pianista zaproponował wyprawę w świat jazzu czystego, a jednocześnie takiego, od którego mniej wprawne uszy nie spłyną krwią. W 10 własnych tematach, Kułakowski z drużyną zaczarował poezją, trzymając się dzielnie z dala od banału. Gdy zaś trzeba („Widziałem raz Marynę”), dodał sporo fajnego chuligaństwa” (Filip Łobodziński).
Utwory: „Cantabile in G-minor”, „Tango Melango”, „Natrętna, powracająca myśl”, „Poranne figle”, „Spring”, „Taniec świętej krowy”, „O, k…, jaka piękna muzyka”, „Cap Ca Rap”, „Widziałem raz Marynę”oraz „Romantic Moment”.
Leszek Kułakowski Quartet with Eddie Henderson – Live 2009
Leszek Kułakowski – piano
Eddie Henderson – trumpet, flugelhorn
Piotr Kulakowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums

„PIANO CONCERTO” 2012
„Piano Concerto. Sketches for Jazz Trio & Symphony Orchestra” z 2012 to płyta, będąca rejestracją koncertową.
„Dobrze się stało, że opublikowano nagranie z koncertu. Mimo niewielkich niedogodności brzmieniowych, nie tylko można usłyszeć, jaki to ciekawy utwór, ale można się nim delektować. Dużo tu bluesa oraz zagrywek i pochodów, typowych dla różnych jazzowych stylów – od bebopu po współczesność. W książeczce można przeczytać krótki opis: „Pierwsza część iskrzy intensywną, synkopującą narracją fortepianu w dialogu z orkiestrą. Dopiero sekwencja ad libitum fortepianu solo przerywa intensywny, synkopujący puls i drive rytmiczny. W dalszym przebiegu I części pojawiają się postromantyczne, pełne żarliwej emocjonalności faktury”.
Drugą połowę płyty wypełnia równie atrakcyjne dzieło. To utwór na trio jazzowe i orkiestrę, jeszcze bardziej jazzowy i swobodny, przeciwstawiający autentyczny jazzowy zespół partiom orkiestry. Muzyka wciąga swą zmiennością. Wiele tu lekkości i muzycznego dowcipu, choć jednocześnie, pod względem konstrukcyjnym, to całkiem poważna muzyka. Pomiędzy inteligentnymi tematami znajduje się miejsce na dynamiczne, jazzowe solówki – nie tylko fortepianu, ale także perkusji i basu.
Płyta „Piano Concerto. Sketches for Jazz Trio & Symphony Orchestra” Leszka Kułakowskiego to idealna propozycja dla spragnionych nowości słuchaczy, oczekujących jednak zrozumiałych i miłych w odbiorze utworów, które przeznaczone są zarówno dla jazzmanów, jak i wyrobionej publiczności filharmonicznej” (Ryszard Boroski). Wystąpili:
Leszek Kulakowski – piano
Bogdan Kulakowski – piano
Piotr Kulakowski – bass
Jacek Pelc – drums
Baltic Philharmonic Symphony Orchestra.
„LOOKING AHEAD” 2014
W 2014 wydany został album formacji Leszek Kułakowski Ensemble „Looking Ahead”.
„Leszek Kułakowski dodał do swej bogatej dyskografii album, po który powinien sięgnąć każdy miłośnik jazzu. „Patrząc przed siebie” jest wizją erudyty, który zna historię jazzu, i wie, co w nim najlepsze i godne kontynuacji. A jest tu niemal wszystko – jazzowy puls, klasyczne harmonie i odrobina szaleństwa, otwierająca furtkę do swobodnej improwizacji, nawiązującej do free jazzu. Różnorodność, wciągająca dramaturgia i kunszt muzyków, przenoszą nas do jazzowej elity” (Marek Dusza).
„Całość złożona jest z dziewięciu elementów. Są tu spotkania koncepcji stylistycznych w ramach jazzu, lecz także odniesienia do pozajazzowej literatury. Mieszczą się w idiomie jazzu takie utwory, jak „Regi”, „Mirror Image”, „Off-shore Breeze”, z przepiękną partią solową Christophera Titza, czy, zamykająca całość, komedowska ballada „Wednesday Song”. Zwraca uwagę stosowanie przez kompozytora różnych metrów, w tym nieparzystych, jak i nienatrętna, ale chwilami wręcz piorunująca, dynamika” (Stanisław Danielewicz).
„Krążek urzeka klimatem, jasnością, klarownością brzmienia i atrakcyjnymi, przyjaznymi kompozycjami. To taki nastrój, który pozwala wyeksponować wszystkie indywidualne walory instrumentalistów, a zarazem ogniskować uwagę słuchacza wokół przemyślanego brzmienia całości. Świetnie wpłynęło poszerzenie składu do sześciu osób. Nad wszystkim dominuje spokojny i mądry ton fortepianu Kułakowskiego” (Tomasz Janas).
„Silne jazzowe korzenie, a jednocześnie szukanie własnego języka. Wielki rozmach, kompozycja i improwizacja, w rzadko spotykanej równowadze. Wreszcie – nadzwyczajny poziom wykonania” (Maciej Nawrotny).
Leszek Kułakowski Ensemble – „Pure Joy”, Live @ Filharmonia na Ołowiance, Gdańsk 2014
Leszek Kułakowski – piano
Tomasz Grzegorski – soprano sax, tenor sax
Christoph Titz – trumpet, flugelhorn
Krzysztof Lenczowski – cello
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

„Sentimental Song” from „Looking Ahead” 2014

Leszek Kułakowski opowiada o płycie „Looking Ahead”, Audio 2016

„LOVE SONGS” 2017

Kolejny album Leszka Kułakowskiego, „Love Songs”, ukazał się 9 marca 2017. Teksty napisał Zbigniew Książek, a całość wyśpiewała, znana z formacji Przemka Dyakowskiego, dysponująca wyjątkowym głosem i jazzowym feelingiem, Joanna Knitter.
Na płycie, poza wokalistką, towarzyszyszyli pianiście basista Piotr Kułakowski i perkusista Tomasz Sowiński oraz Maciej Grzywacz na gitarze i Tomasz Grzegorski na saksofonach, a także Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa.
„Love Songs” to płyta, którą postrzegać należy jako cykl wyjątkowych poetyckich tekstów, napisanych z myślą o tym właśnie projekcie. Jazz, orkiestra smyczkowa i poezja śpiewana w jednym – tak określić można materiał zawarty na albumie. Poeta i kompozytor na równych prawach zaistnieli w dziesięciu błyskotliwych miniaturach, starannie utkanych ze słów i dźwięków. Mistrzowskie pomysły aranżacyjne i piękno formy. Klasa i elegancja wzięły górę nad bylejakością” (Stanisław Danielewicz).
„Chcę, by serce chciało bić” from „Love Songs” 2017

„COPY and INSET” 2017

19 września 2017 na półki sklepowe trafił album koncertowy kwintetu Lszka Kułakowskiego „Copy and Insert”:
Leszek Kułakowski – piano
Andy Middleton – soprano sax, tenor sax
Jerzy Małek – trumpet, flugelhorn
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums.
Płyta została nagrana na żywo, w ramach gdańskiego Komeda Jazz Festival, w Filharmonii na Ołowiance.
Na wydawnictwo złożyło się sześć kompozycji Kułakowskiego, zaś udział znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nadał im światowego poziomu. Oprócz rozbudowanych partii instrumentalnych, nie brakuje tu miejsca na improwizacje i solówki, ukazujące kunszt i niezwykły warsztat techniczny muzyków. Jest to muzyka pełna kolorów, szerokich planów melodycznych i liryzmu, nawiązująca stylistycznie do hard bopu i tradycji jazzu europejskiego. Gość zza oceanu, Andy Middleton, zaprezentował rasowe brzmienie, a trębacz Jerzy Małek pokazał światową klasę. Obaj, razem z liderem, tworzą harmonię, jakiej spodziewać się można po najlepszych mainstreamowych zespołach. Sekcja rytmiczna napędza ten super team subtelnie i energicznie” (jazzforum.com.pl).
„XX Century Memories” from „Copy and Insert” – Live @ Jazz w Podziemiach Kamedulskich 2018
Leszek Kułakowski – piano
Jerzy Małek – trumpet, flugelhorn
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

„Wstawiłem zdjęcie mojego kotka na FB, i nikt nie zareagował” from „Copy and Insert” – Live @ Jazz w Podziemiach Kamedulskich, 2018
Leszek Kułakowski – piano
Jerzy Małek – trumpet, flugelhorn
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

„CHOPIN IMPRESSIONS” 2017
30 listopada 2017 ukazał się album „Chopin Impressions”.
Ideą międzynarodowego, nowatorskiego projektu “Leszek Kułakowski Chopin Impressions feat. Mikael Godée, Ebba Westerberg”, było „ujazzowienie” muzyki Chopina, nadanie jazzowej faktury preludiom, mazurkom, nokturnom i walcom Chopina, w aranżacjach na kwintet jazzowy. Współpraca wybitnych polskich i szwedzkich artystów nadała muzyce Chopina nową jakość. Celem ideowym projektu była synteza jazzu i muzyki Chopina, unowocześnienie tej ostatniej dzięki koncepcjom współczesnego, jazzowego ensemble’u. Jakościowym i artystycznym celem była kontynuacja “europejskiej szkoły jazzu”, zachowanie “chopinowskiego ducha muzyki”, związku z polską i europejską muzyką ludową, kontynuacja “jazzowej liryki”, wyeksponowanie kontrastu między fortepianem a synkopowanymi liniami saksofonu i pulsacją perkusji.
„Preludium e-moll op.28” from „Chopin Impressions” 2017

„Walc a-moll op.34 nr.2” from „Chopin Impressions” 2017

„Chopin Impressions” – „Prelude C-minor op.28”, Live 2017
Leszwek Kulakowski – piano
Mikael Godee – soprano sax
Ebba Westerberg – percussion
Piotr Kulakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

Leszek Kułakowski „Chopin Impressions” – zapowiedź międzynarodowej trasy koncertowej 2019

„RED ICE” 2019

Wspólne dzieło Leszka Kułakowskiego i saksofonisty Macieja Sikały ukazało się 27 grudnia 2019, a na półki sklepowe trafiło w styczniu 2020.
„W żaden sposób nie może być porównane, ani odwoływać się, do płyty Raya Charlesa i Milta Jacksona 1958. W te dźwięki wkleja się jednak ów tytuł, bezdyskusyjnie potwierdzając absolutną harmonię idei, stylistyki, wrażliwości i techniki obu muzyków. Są oni jak dwie strony tej samej monety. Złotej monety z najlepszego kruszcu.
Kułakowski jest zręcznym, profesjonalnym kompozytorem. Jednak tym, co go stawia na piedestale, są fortepianowe brzmienia, wykreowane dzięki niepowtarzalnym, wysoce indywidualnym składnikom akordów. I trzeba było muzyka z wyobraźnią, jakim jest Maciej Sikała, obejmującą rozległe rejony idiomu jazzu ostatnich kilkudziesięciu lat, brzmieniem sopranu dopełniającego emocje, zawarte w kolejnych frazach, by dzieło zaczęło żyć własnym życiem, perfekcyjnie zaplanowanym, bezalternatywnym.
To najlepsza płyta ECM w ostatnich kilku latach, choć wydana przez Soliton” (Stanisław Danielewicz).
„Takie sesje są niebezpieczne – dla słuchacza, bo spotyka muzykę, która jawi się ponad poziomy i jest perfekcyjną, artystyczną opowieścią, dla muzyków – bo to nie tylko test „zręcznościowy”, ale także umiejscowienie własnych ambicji i aspiracji w ramach precyzyjnie skonstruowanej struktury, gdzie dźwięk staje się wyznacznikiem szczególnego, osobistego brzmienia. Do tego – matematyczno-logiczny format kompozycji oraz jej precyzyjnej, choć nie wolnej od jazzowej powściągliwości, interpretacji. „Red Ice” jest płytą niezwykłą, przemyślaną artystycznie i zagraną z umiłowaniem do tworzenia pięknych dźwięków i skojarzeń” (Dionizy Piątkowski).
Utwory: „Raindrops”, „Northern Song”, „Cecylia, jaka jesteś piękna”, „Bagatella”, „Bird”, „Red Ice”, „Happy News”, „Morning Fog”, „Co się tutaj odjaniepawla pyta dzban Janusza”, „Wygjęcie”, „Septyma”.
„Red Ice” 2020

„Septyma” from „Red Ice” 2020

„Raindrops” from „Red Ice” 2020

K O M E D A

Fascynacja muzyką i osobowością Krzysztofa Komedy inspiruje Leszka Kułakowskiego do organizowania od 1996 Komeda Jazz Festival w Słupsku i Gdańsku, Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy oraz Słupskiego Forum Kompozytorów.
Równocześnie, Leszek Kułakowski nie ustaje w nagrywaniu albumów, poświęconych twórczości tego – najważnieszego dla Polski – twórcy muzyki jazzowej i filmowej.
„KOMEDA in the CHAMBER MOOD / KOMEDA KAMERALNIE” 2002
10 listopada 2001 została nagrana płyta „Komeda in the Chamber Mood / Komeda kameralnie”, zawierająca najbardziej znane utwory Komedy – „Svantetic”, „Kattorna”, „Crazy Girl”, „Ballad for Berndt”, „Sleep Safe and Warm” oraz „Roman Two”. Album ukazał się w 2002:
Leszek Kułakowski – piano
Tomasz Szukalski – sax
Stanisław Cieślak – trombone
Olo Walicki – bass
Kazimierz Jonkisz – drums.
„KOMEDA. WYGNANIE z RAjU” 2019
To płyta kwartetu wybitnego saksofonisty jazzowego, Leszka Żądło, nagrana na żywo podczas Singer Jazz Festival w Warszawie w 2016, ale wydana dopiero 30 sierpnia 2019.
W 1969 autor piosenek, Andrzej Tylczyński, oraz Krzysztof Boruń, jeden z najważniejszych polskich pisarzy fantastyczno-naukowych, przewidzieli rozwój informatyzacji. Swoje idee zamknęli w formie libretta musicalu „Wygnanie z Raju”, którego akcja toczyła się na planecie Raj oraz na Ziemi, w pierwszym dniu pobytu na niej człowieka.
Piosenki do musicalu skomponował Jerzy Abratowski. W spektaklu wykorzystano muzykę baletową Krzysztofa Komedy, napisaną jeszcze w 1962, zaś aranżacje i orkiestracje były dziełem Adama Sławińskiego, przyjaciela Komedy. W powstałych w 1962 utworach Komedy słychać muzyczny nastrój tamtych lat – prawdziwie urzekające, balladowe klimaty.
Tytuły kompozycji wprowadzały w klimaty muzyczne różnych epok rozwoju ludzkości – „Epoka kamienna”, „Rzym”, „Średniowiecze”, „Inkwizycja”, „Barok”, „Epoka napoleońska”, „Epoka walca”, „Okres błędów i wypaczeń”, „Start w świetlaną przyszłość”, „Tango – wiek XX”.
18 lutego 1967 Roman Waschko anonsował w Stanach „Wygnanie z Raju” na łamach magazynu „Down Beat”: „To pierwszy cybernetyczny musical, napisany na jedenastu pieśniarzy, balet, chór i orkiestrę. Tematem jest powstanie życia na Ziemi, przedstawione w dowcipny sposób, w konwencji science-fiction”.
Tuż przed swoim wyjazdem do Hollywood, Komeda próbował wystawić musical w Związku Radzieckim, jednak to nie udało się. Widowisko pokazano dopiero trzy miesiące po śmierci kompozytora, 13 lipca 1969, w Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Musical nie został wówczas zarejestrowany w żadnej formie, i do niedawna wydawało się, że muzyka ta przepadła. Jednak pełny zapis nutowy odnalazł Piotr Tylczyński, porządkując archiwum ojca, Andrzeja Tylczyńskiego.
Na podstawie tego materiału, nie zmieniając dramaturgii muzyki Komedy, autorską suitę stworzył Leszek Żądło. Przy współpracy Matthiasa Preißingera, dostosował aranże orkiestrowe do składu kwartetu jazzowego, stwarzając przestrzeń dla indywidualnych improwizacji poszczególnych muyków na tematy źródłowe Komedy. Owocem był album „Komeda. Wygnanie z Raju”. Wystąpili:
Leszek Kułakowski – piano
Leszek Żądło – soprano sax, tenor sax
Piotr Kułakowski – bass
Jacek Pelc – drums.
„KOMEDA VARIATIONS” 2020
To najnowsze dzieło Leszka Kułakowskiego. Album ukazał się 23 października 2020, nakładem oficyny For Tune.
Pierwotnie dzieło to zostało stworzone przez Leszka Kułakowskiego dla Tomasza Stańko. Pianista przearanżował muzykę filmową Krzysztofa Komedy na potrzeby orkiestry symfonicznej.
W 2001 w Łodzi aranżacje perełek z repertuaru Komedy zostały po raz pierwszy wykonane na żywo przez Tomasza Stańko, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.
Projekt ten, po blisko dwóch dekadach, został ponownie zrealizowany na żywo, 25 października 2019, podczas Komeda Jazz Festival w Słupsku, z Orkiestrą Filharmoniczną Sinfonia Baltica.
Do wykonania utworów, pianista zaprosił trębaczy – Piotra Wojtasika, Christopha Titza, Tomasza Dąbrowskiego, zaś do sekcji rytmicznej – Tomasza Sowińskiego i Adama Kowalewskiego. Jazzmanom towarzyszyła Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica, prowadzona przez Radosława Dronia.
Leszek Kułakowski – piano
Piotr Wojtasik – trumpet
Tomasz Dąbrowski, Christoph Titz – trumpet, flugelhorn
Adam Kowalewski – bass
Tomasz Sowiński – drums
Polish Philharmonic Orchestra Sinfonia Baltica, conducted by Radosław Droń
„W moich wariacyjnych rearanżacjach starałem się zachować ducha, istotę, nastrój muzyki Krzysztofa Komedy, pokazać kolor i możliwości warsztatowe orkiestry symfonicznej, a także reinterpretować Komedę swoją wrażliwością” – mówi Leszek Kułakowski.
Leszek Kułakowski Project – „Komeda Variations” Album Trailer 2020

Posłuchajmy także:
Kułakowski Trio & Formacja Q4Q – „Pod papugami”, Live @ Komeda Jazz Festival 2008
Leszek Kułakowski – piano
Tomasz Gołębiewski – violin
Małgorzata Korpysz – violin
Krzysztof Łuciuk – cello
Konrad Cedzyński – viola
Piotr Kułakowski – bass
Jacek Pelc – drums

Leszek Kułakowski Trio – „Code Numbers”, Live 2010
Leszek Kułakowski – piano
Piotr Kulakowski – bass
Krzysztof Gradziuk – drums

Jarek Śmietana & Leszek Kułakowski Orchestra – „Chelse Bridge”, Live @ Festiwal Jazz w Lesie, Sulęczyno 2012 https://www.youtube.com/watch?v=KACsvtONAAk
Leszek Kułakowski Quartet – „Natrętna powracająca myśl”, Live 2013
Leszek Kułakowski – piano
Jerzy Małek – trumpet
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

Leszek Kułakowski Quartet – „Kattorna”, Live 2013
Leszek Kułakowski – piano
Jerzy Małek – trumpet
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

Leszek Kułakowski Sextet – „Sleep Safe and Warm”, Live @ Komeda Jazz Festival, Filharmonia na Ołowiance, Gdańsk 2014
Leszek Kułakowski – piano
Christoph Titz – trumpet, flugelhorn
Krzysztof Lenczowski – viola
Tomasz Grzegorski – soprano sax, tenor sax
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

Leszek Kułakowski – „Pure Joy”, Live @ Komeda Jazz Festival, Filharmonia na Ołowiance, Gdańsk 2014
Leszek Kułakowski – piano
Christoph Titz – trumpet, flugelhorn
Krzysztof Lenczowski – viola
Tomasz Grzegorski – soprano sax, tenor sax
Piotr Kułakowski – bass
Tomasz Sowiński – drums

Leszek Kulakowski – „Chopin Impressions”, Live in Trollhättan 2017
Leszek Kułakowski – piano
Mikael Godée – soprano sax, flute
Piotr Kulakowski – bass
Ebba Westerberg – percussion
Tomasz Sowíński – drums

Leszek Kułakowski Jazz Orchestra – „Girl Talks”, Live @ Mozartiana, Gdańsk 2019

Leszek Kułakowski Quintet – „Nóż w wodzie”, Live 2020

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Fot. slupsk.naszemiasto.pl / Jakub Ociepa / for-tune.pl