Adam Bałdych, Santander Jazz nad Odrą Festival

Tekst Santander Jazz nad Odrą Festival, fot. Jarek Rerych

Sacrum Profanum to najnowszy projekt Adama Bałdycha i jego kwartetu, nagrany dla prestiżowej niemieckiej oficyny wydawniczej ACT Music.
Jest próbą wpisania muzyki sakralnej różnych epok w kontekst współczesnego świata – jego bogactwa brzmień, wolności interpretacji i ekspresji.
Kompozycje średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, latami trzymane w sekrecie w Watykanie Miserere Gregorio Allegriego czy utwory współczesnej awangardzistki Sofi Gubaiduliny to materiał dotychczas wykonywany z ogromnym namaszczeniem formalnym, a jego próby jakiejkolwiek ingerencji aranżacyjno-interpretacyjnej były wręcz zabronione.

Bałdych czujnie obserwując przemiany dzisiejszego świata, podejmuje to wyzwanie i tworzy nowy projekt, włączając w niego również swoje nowe kompozycje napisane specjalnie dla tego kwartetu.

Po niezwykle udanych projektach The New Tradition z Yaronem Hermanem Antiphona – Psalmy Syryjskie czy ostatnio Brothers z norweskim Helge Lien Trio, Bałdych tym razem proponuje muzykę niezwykle uduchowioną realizowaną w duchu nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych jak dźwięk dookólny i wizualizacje.

Tworzy muzykę konceptualną, ale w ciągłym dialogu ze swoim odbiorcą. Najnowszy projekt Adama Bałdycha – Adam Bałdych Quartet – współtworzony jest z wybitną czołówką polskiego jazzu Krzysztofem Dysem na fortepianie, Michałem Barańskim na kontrabasie i Dawidem Fortuną na perkusji będzie miał swoją premierę 29 marca 2019 r.



Krzysztof Dys (piano)



Michał Barański (double bass)



Dawid Fortuna (drums)