ANTONIO SÁNCHEZ SPECIAL QUARTET



Oprac. Ewa Kałużna, fot. Muzeum Jazzu

Antonio Sánchez, fot. Muzeum Jazzu


WARSAW SUMMER JAZZ DAYS – ANTONIO SÁNCHEZ SPECIAL QUARTET

8 lipca 2021. w warszawskiej Stodole, w ramach Warsaw Summer Jazz Days 2021, wystąpiła formacja Antonio Sánchez Special Quartet, w składzie:
Antonio Sánchez – perkusja
Donny McCaslin – saksofon tenorowy
Miguel Zenón – saksofon tenorowy
Scott Colley – kontrabas

Antonio Sánchez (ur. 1 listopada 1971) to meksykańsko-amerykański perkusista jazzowy, kompozytor, najbardziej znany ze współpracy z gitarzystą jazzowym Patem Methenym, w jego Pat Metheny Group.


Donny McCaslin – saksofon,fot. Muzeum Jazzu

Sánchez zyskał jednak szczególne uznanie na całym świecie jako kompozytor muzyki filmowej do obrazu „Birdman” z 2014. Muzyka ta przyniosła mu nominację do Złotego Globu w kategorii Best Original Score, oraz nagrodę BAFTA w kategorii Best Film Music. Zdobył również nagrodę Critics’ Choice Movie Award w kategorii Best Score, oraz nagrodę Satellite Award w kategorii Best Original Score.

Antonio Sánchez urodził się w Mexico City. Jest wnukiem meksykańskiego aktora, Ignacio Lópeza Tarso.
Mały Antonio zaczął grać na perkusji w wieku pięciu lat, a jako nastolatek grał już zawodowo.
W 1993 uzyskał dyplom z fortepianu klasycznego w National Conservatory, a następnie przeniósł się do Bostonu w stanie Massachusetts, by studiować w prestiżowym Berklee College of Music.
Po ukończeniu magna cum laude (z wielką pochwałą) studiów jazzowych, Sánchez otrzymał stypendium magisterskie z improwizacji jazzowej w New England Conservatory of Music w Bostonie.
W 2006 Antonio Sánchez został wykładowcą w New York University (NYU).

W 1997, kiedy Sánchez był jeszcze w konserwatorium, jego nauczyciel, Danilo Pérez, polecił go Paquito D’Riverze, do zatrudnienia w Dizzy Gillespie’s United Nations Orchestra, co zaowocowało trasą koncertową Antonia z tą orkiestrą.
W tym samym roku, Pérez zaprosił Sáncheza do swojego akustycznego tria. Odbyli wspólnie intensywną trasę koncertową i nagrali album „Motherland”, nominowany do Grammy.

W trakcie trasy z Pérezem, Sáncheza usłyszał legendarny gitarzysta Pat Metheny. Po serii przesłuchań, zaprosił Antonia do dołączenia do Pat Metheny Group.
Grupa nagrała z Sánchezem dwa albumy.
Pierwszy z nich, „Speaking of Now” z 2002, zdobył Grammy w kategorii Best Contemporary Jazz Album. Wydano DVD pod takim samym tytułem, dokumentujące trasę koncertową.
Drugi album, „The Way Up”, ukazał się w styczniu 2005. Był to jedenasty album formacji Pat Metheny Group, i ostatni z długoletnim współpracownikiem Metheny’ego – Lyle Maysem. Mays przyczynił się do zdobycia przez Pat Metheny Group jedenastu Grammy. Pianista Lyle Mays zmarł 10 lutego 2020.
Płyta „The Way Up” uzyskała w 2006 Grammy, ponownie w kategorii Best Contemporary Jazz Album.

Poza Pat Metheny Group, Sánchez był częścią różnych kwartetów i triów Metheny’ego.
Pat Metheny Trio, z Methenym na gitarze, Sánchezem na perkusji, i Christianem McBride na basie, w styczniu 2008 wydało płytę „Day Trip”, która zdobyła szerokie uznanie wśród krytyków jazzowych i publiczności.
W 2012 Sánchez był perkusistą na albumie Pata Metheny’ego: „Unity Band”.

Antonio Sánchez kontynuował współpracę z zespołem Pata Metheny’ego w 2019. Intensywnie wówczas koncertowali. W 2020 wydali album z nowym materiałem – „From this Place”.

W 2007 Sánchez nagrał swój pierwszy album solowy – „Migration”. Na płycie, obok Antonia, wystąpili: Pat Metheny, Chick Corea, Chris Potter, David Sánchez i Scott Colley. Portal „All About Jazz” nazwał wydawnictwo „jednym z najlepszych debiutów 2007”. Sánchez powiedział o albumie:
– „Nie chciałem, by ludzie mówili, że to album perkusisty. Chciałem, by to było coś, co mogło pochodzić od dowolnego instrumentalisty. Myślałem w kategoriach muzyki, a nie o tym, ile mam solówek. Chciałem, by muzyka była bardzo melodyjna i przystępna, z wieloma naprawdę dobrymi wzajemnymi zależnościami”.


Miguel Zenón – saksofon,fot. Muzeum Jazzu

W 2010 Sánchez wydał drugi solowy album – „Live in New York at Jazz Standard”, który zebrał bardzo pozytywne recenzje. Podwójny album koncertowy został nagrany w Jazz Standard w Nowym Jorku, po amerykańskiej trasie koncertowej zespołu Antonia, w skład którego wchodzili Miguel Zenón na saksofonie altowym, David Sánchez na saksofonie tenorowym, oraz Scott Colley na akustycznej gitarze basowej.

W 2013 ukazał się jego trzeci solowy album – „New Life”, nagrany w styczniu 2012. Zawierał osiem oryginalnych kompozycji. W recenzji „Allmusic” stwierdzono: „Trzeci solowy album Antonia Sáncheza to, wybiegająca w przyszłość, kolekcja jazzowych oryginałów, w której występuje gwiazdorska grupa muzyków.
Kompozycje Sancheza często poruszają się między warstwowym, nastrojowym jazzem współczesnym, a bardziej agresywną, awangardową improwizacją grupową – leaning group improvisation”. Wystąpili:
Antonio Sánchez – drums, keyboards, vocal
Dave Binney – alto sax
Donny McCaslin – tenor sax
John Escreet – piano, electric piano
Matt Brewer – bass, electric bass
Thana Alexa – vocal.

Album Sáncheza z 2017, „Bad Hombre”, przyniósł mu nominację do Grammy, w kategorii Best Contemporary Instrumental Album. Była to właściwie płyta jednoosobowa, gdzie Sánchez był kompozytorem i producentem, zagrał na perkusji, keyboardach i elektronice, zaśpiewał, a nawet zaprojektował okładkę:
Antonio Sanchez – drums, keyboards, electronics, voice
Ignacio López Tarso – performer (na „Bad Hombre Intro”).

Najnowsze wydawnictwo to „Antonio Sánchez & Migration – Lines in the Sand” z 2019, nagrane w składzie:
Antonio Sánchez – drums, keyboards, voice
Chase Baird – tenor sax, electronic wind instrument
John Escreet – piano, electric piano, synthesizer
Nathan Shram – viola
Elad Kabilio – cello
Matt Brewer – acoustic bass, electric bass
Thana Alexa – voice, effects.
W recenzji „Down Beat” napisano: „Na płycie „Lines in the SandAntonio Sánchez nie tylko wzywa do działania, ale także opowiada o działaniu. Wzmocniony talentami swojego zespołu Migration, perkusista i kompozytor Sánchez analizuje rewolucję jako bicie serca jazzu, rozmieszczając dźwiękowe awatary w zestawieniu z brutalnością policji i protestów.
Nad delikatnym łóżkiem klawiszy Johna Escreeta, rozwija swoją politykę w cierpliwym rytmie trzyczęściowy apartament „Travesía”. Jak gęsty las, „Travesía” tylko sporadycznie wyznacza drogę snopom światła. Gdy bębny ogłaszają w pełni swoją obecność, saksofonista tenorowy Chase Baird i wokalistka Thana Alexa ścinają liście z drzew, spełniając obietnicę oczyszczenia.
Na drugim końcu albumu znajduje się dwuczęściowy utwór tytułowy „Lines in the Sand”. To epickie świadectwo pamięci, które, dzięki bezsłownym pociągnięciom pędzla wokali Alexy, nadaje całości fotorealistyczną głębię. Komórka po komórce, utwór budowany jest od podstaw, głównie z inspiracji basisty Matta Brewera.


Scott Colley-kontrabas, fot. Muzeum Jazzu

Wcześniej, zespół podróżuje ‚Długą drogą” („Long Road”), wzdłuż której zaczyna obowiązywać kadencja Sancheza z Patem Methenym. Choć i ten utwór przynosi nam poczucie podróży, tutaj ciemniejszy odcień zasłania przed nami drogę. Zamiast idealizować krajobraz, Sanchez wyszukuje w nim zepsucie, i zmienia je, jak kamień w rzece, tak długo, aż nie zostanie wygładzony w coś pięknego i ludzkiego.
W następnych utworach odnajdujemy większy pośpiech i bębnienie z celem narracyjnym.
Utwór „Home”, do którego tekst napisała Alexa, budzi nadzieję wśród tektonicznych harmonii, tworzy poczucie przynależności w ludzkiej samotni, i zdaje się mówić, że ciało człowieka jest zarówno początkiem, jak i końcem – jeśli tylko przetrwa noc, może odnowić się i powitać dzień”.

Wszystkie solowe albumy Sáncheza zostały wydane pod szyldem Cam Jazz.
Sánchez gra wyłącznie na bębnach Yamahy, naciągach Remo oraz talerzach i pałeczkach Zildjian.

DYSKOGRAFIA SOLOWA:
2007: Migration
2010: Live in New York at Jazz Standard
2013: New Life
2014: Birdman
2015: Three Times Three
2015: The Meridian Suite
2017: Bad Hombre
2019: Lines in the Sand

Jako SIDEMAN wystąpił na płytach:
Pata Metheny’ego
2002: Speaking of Now
2005: The Way Up
2008: Day Trip
2008: Tokyo Day Tri
2012: Unity Band
2013: Tap: Book of Angels Vol. 20
2014: Kin (<-->)
2016: The Unity Sessions
2020: From This Place.

Gary’ego Burtona
2009: Quartet Live
2011: Common Ground
2013: Guided Tour

Enrico Pieranunziego:
2010: Latin Jazz Quintet Live at Birdland
2012: Permutation
2014: Stories

a także:
2001: Unity – Avishai Cohen
2005: Architect of the Silent Moment – Scott Colley
2008: Dr. Joe – Chick Corea
2009: XI – Bendik Hofseth.

Tekst: Ewa Kałużna
Fot. Antonio Sánchez Special Quartet – Live @ Stodoła 2021: Antonio Sánchez, Donny McCaslin, Miguel Zenón, Scott Colley (Muzeum Jazzu).