Henryk Miśkiewicz

Oprac. Ewa Kałużna

2 czerwca 2019 swoje 68. urodziny świętuje najlepszy polski saksofonista altowy, związany głównie z jazzem –

HENRYK MIŚKIEWICZ

(ur. 2 czerwca 1951).
Trzykrotny laureat Fryderyka, wielokrotny zwycięzca ankiety „Jazz Forum”, członek Akademii Fonograficznej ZPAV.

Za pomocą charakterystycznie brzmiącego saksofonu potrafi wyrazić każde uczucie. Sprawia wrażenie, jakby urodził się z saksofonem w ręku. Jeden z najpiękniejszych, najbardziej genialnych utworów w polskiej muzyce – „Polskie drogi” Andrzeja Kurylewicza, w wykonaniu Henryka Miśkiewicza budzi zachwyt https://www.youtube.com/watch?v=P-otZnGm_As

Henryk Miśkiewicz stoi na czele muzycznej rodziny – jest ojcem perkusisty jazzowego, Michała Miśkiewicza, i wokalistki jazzowej, Doroty Miśkiewicz, oraz mężem dyrektorki agencji koncertowej, Grażyny Miśkiewicz.

Henryk 'Misiek” Miśkiewicz urodził się w Żaganiu, a wychowywał w małym Kożuchowie, koło Nowej Soli.
Dorota Miśkiewicz opowiada: „Dziadek Henryka grał na kontrabasie, skrzypcach i dudach. Henryk miał liczne rodzeństwo, aż trzynaście osób, i oni kochali muzykę. Miał sześciu braci, którzy grali na klarnecie, skrzypcach, a on sam – na saksofonie. Pobierał lekcje u organisty. Nauczył się wtedy czytać nuty i grał w orkiestrze dętej. Z braćmi grywali głównie w domu i na weselach. Od siódmego roku życia Henryk uczył się grać na akordeonie, a od dwunastego – na klarnecie. Radził sobie też z perkusją i saksofonem.
W ognisku muzycznym w Kożuchowie z siostrą Barbarą występowali w zespole na akademiach szkolnych. Siostra śpiewała, on grał.
Po szkole podstawowej wyjechał do liceum z internatem we Wrocławiu. To wtedy zaczął pasjonować się jazzem, zwłaszcza tradycyjnym. Z kolegami z bursy słuchali muzyki, nagrywanej z amerykańskiego radia na magnetofon szpulowy, i wspólnie grali dixieland w klubach studenckich.
Założyli zespół Young Jazz Band. W 1967 wystąpili na słynnym festiwalu Jazz nad Odrą, gdzie Henryk dostał wyróżnienie jako najmłodszy uczestnik. Rok później na tym festiwalu zespół zdobył dwie nagrody, w tym jedną za własną kompozycję” http://www.dorotamiskiewicz.com/trzy-jazzowe-kawalki.html

„Wtedy chodziłem do liceum muzycznego we Wrocławiu i grałem na klarnecie. Oczywiście, były to czasy, gdy jazz był zabroniony w szkołach średnich. Gdy pani dyrektor wyczytała w gazecie, że zdobyłem nagrodę, wezwała moją mamę i ostrzegła, że jeśli chodzi o jazz, lepiej, bym tego rodzaju muzyki nie uprawiał” – wspomina Henryk Miśkiewicz.

Prawdziwą przygodę z jazzem rozpoczął od współpracy z legendarnym zespołem Jazz Carriers.
„Zacząłem się uczyć grać pod koniec liceum. Gdy przeprowadziłem się do Warszawy, gdzie studiowałem w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej grę na klarnecie, zaczynałem już także grać na saksofonie. A pierwsze wprowadzenie mnie do jazzu uczynił Zbigniew Jaremko, saksofonista, który już wtedy był znany, grał w zespole Old Timers. Wtedy powstawał Big Band Stodoła i otrzymałem propozycję grania w nim. Równolegle, z Jaremką utworzyliśmy zespół Jazz Carriers. Od tego w zasadzie zaczęła się moja zawodowa działalność na saksofonie”
https://plus.gazetakrakowska.pl/henryk-miskiewic…/…/12047908

Jazz Carriers był to zespół jazzowy, działający w latach 1971-1975. Łączył jazz tradycyjny z nowoczesnym. Formacja została założona przez Zbigniewa Jaremkę, jesienią 1971. Jaremko został liderem, a także grał na saksofonie tenorowym i sopranowym. W skład grupy weszli także muzycy:
Zbigniew Kitliński – perkusja
Marian Komar – kontrabas, II lider
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Paweł Perliński – fortepian.
Zespół debiutował w 1972 na Studenckim Festiwalu Jazzowym Jazz nad Odrą, gdzie odniósł sukces i otrzymał I nagrodę w kategorii zespołów jazzu nowoczesnego.
Niedługo później, również w 1972, zespół zdobył złoty medal na Festiwalu Muzycznym w Přerov w Czechosłowacji, a na festiwalu muzyki jazzowej w Beek en Donk w Holandii został wybrany najlepszą grupą jazzową i uhonorowany tytułem Zespołu Jazzowej Ekstraklasy Europejskiej.
W latach 1973-74 Jazz Carriers z powodzeniem występował na licznych koncertach w kraju i za granicą, m.in. w Bułgarii, Czechosłowacji, NRD, RFN, oraz festiwalach muzyki jazzowej – Jazz nad Odrą, Jazz Jamboree.
W 1973 Jazz Carriers wydał longplay „Carry On!”. Płyta ukazała się jako Vol. 34 serii Polish Jazz. Reedycja ukazała się w 2017 https://www.youtube.com/watch?v=vVcxGYUF_qY
Z zespołem współpracowali też tacy muzycy, jak Andrzej Dechnik – kontrabas, Paweł Jarzębski – kontrabas, Kazimierz Jonkisz – perkusja, Eryk Kulm – perkusja i Sławomir Kulpowicz – fortepian.

„Po Jazz Carriers grałem z duetem gitar klasycznych Alber-Strobel. Powstał wtedy kwintet, bo grali w tym zespole także perkusista z Jazz Carriers, Zbigniew Kitliński, oraz basista, Janusz Kozłowski.
Potem był zespół Sun Ship, któremu szefowali Zbigniew Jaremko i Władysław Adzik Sendecki. Ten zespół grał trzy lata” – wspomina Henryk Miśkiewicz.
„Follow Us” to jedyna studyjna płyta zespołu Sun Ship, założonego w 1978 przez pianistę-wirtuoza i kompozytora, Władysława „Adzika” Sendeckiego. Sun Ship w składzie Władysław Sendecki, Zbigniew Jaremko, Henryk Miśkiewicz, Witold Szczurek aka Vitold Rek i Marek Stach, dokonał sztuki wyjątkowej – tworząc muzykę złożoną, chwilami niełatwą i wymagającą, nadał jej lekkość i polot. Trafili w swój czas, bo na to czekała publiczność, której w tamtych niełatwych czasach bardzo potrzebny był przekaz pełen dobrych emocji. Ich przekaz, ekspresja, radość muzykowania i bliski kontakt z publicznością były nieporównywalne z żadnym innym polskim zespołem w tamtym okresie”
http://polskienagrania.com.pl/…/sun-ship-follow-us-polish-…/

Sun Ship – „Szipson” z albumu „Follow Us” 1979
https://www.youtube.com/watch?v=-PxyETcXngg

„Potem zacząłem grać na statkach. Ale jednocześnie powstała Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji Andrzeja Trzaskowskiego, której byłem etatowym członkiem.
Współpracowałem też ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia, kierowanym przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Grała tam cała czołówka polskiego jazzu, co dla mnie było niezwykle ważne. Byłem młodym człowiekiem. Uczyłem się, a pokolenie starsze ode mnie, czyli Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Tomasz Stańko, Włodzimierz Nahorny, już tam grali. Tamto pokolenie muzyków jest bardzo mocne” – opowiada Henryk Miśkiewicz

https://plus.gazetakrakowska.pl/henryk-miskiewic…/…/12047908

Studio Jazzowe Polskiego Radia był to big-band, utworzony w 1968 przy Polskim Radiu w Warszawie, z inicjatywy Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Zespół kontynuował działalność Studia M-2, prowadzonego wcześniej przez Bogusława Klimczuka. Formacja pracowała na zasadzie warsztatu muzycznego – skład zmieniał się, w zależności od poszczególnych przedsięwzięć artystycznych. Zespół skupiał czołowych jazzmanów, którzy spotykali się na comiesięcznych sesjach nagraniowych, rejestrowanych dla potrzeb archiwalnych PR. Twórcami repertuaru byli m.in. Jan Jarczyk, Wojciech Karolak, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Seifert, Tomasz Stańko, Andrzej Trzaskowski, Michał Urbaniak, Ptaszyn Wróblewski. Dokonane podczas tych sesji nagrania prezentowane były na antenie radiowej i telewizyjnej. Występowali także publicznie, m.in. na Jazz Jamboree w latach 1968-1977, oraz na festiwalach jazzowych na Węgrzech, w RFN, Finlandii, Szwecji i Danii. Uczestniczyli w nagraniach płytowych Czesława Bartkowskiego, grupy Novi Singers i Stu Martina. Nagrali także dwie płyty z własnym repertuarem – „Jazz Studio Orchestra of The Polish Radio” oraz „Sprzedawcy glonów”. Formacja istniała do 1978.

W trakcie swojej dalszej kariery Henryk Miśkiewicz był związany z wybitnymi zespołmi jazzowymi, jak S.P.P.T. Chałturnik, Swing Session, Ptaszyn Wróblewski Sextet czy Simple Acoustic Trio.
Występował z Ewą Bem, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem, Henrykiem Majewskim, Adzikiem Sendeckim, Andrzejem Olejniczakiem, wreszcie ze swoją rodziną – synem Michałem, żoną Grażyną i córką Dorotą.
Z dziećmi, Michałem i Dorotą, występuje systematycznie. O rodzinnym graniu mówi: „Za każdym razem dopasowujmy repertuar, bardzo dobrze się rozumiemy i czujemy, bo przecież przez lata razem mieszkaliśmy i słuchaliśmy tej samej muzyki, nasiąkali tym samym. Dlatego zrozumienie jest pełne. I w związku z tym mamy dużą przyjemność grania razem. Wszystko się ładnie uzupełnia”
https://plus.gazetakrakowska.pl/henryk-miskiewic…/…/12047908

Często gra z Ptaszynem Wróblewskim w jego sekstecie, z Markiem Napiórkowskim – także w sekstecie, z big bandem Wiesława Pieregorólki, z Andrzejem Jagodzińskim i, gościnnie, z zespołem Raz Dwa Trzy.
Koncertuje na stałe z Anną Marią Jopek, z którą nagrał wiele płyt.
Miał okazję współpracować także z takimi sławami, jak Joe Lovano, Mino Cinelu, Pat Metheny, Paul Kuhn czy David Murray.
Był zaproszony do występu przed prezydentem Billem Clintonem oraz w Carnegie Hall.

Jan „Ptaszyn” Wróblewski specjalnie dla Henryka skomponował koncert na saksofon improwizujący i orkiestrę symfoniczną – „Altissimonica”. Program ten doczekał się w 2004 swego wydania płytowego https://www.youtube.com/watch?v=FxynugCuzUA

Formacją, w której Henryk Miśkiewicz mocno zaznaczył swoją obecność, jest Full Drive. Nagrali trzy płyty, na każdej z nich pojawił się gość specjalny. Na pierwszej była to córka, Dorota Miśkiewicz, na drugiej – Kuba Badach, na trzeciej – trębacz, Michael „Patches” Stewart, który przeprowadził się do Polski i mieszka w Łomiankach, a który przez wiele lat grał z Alem Jarreau i Quincy Jonesem
Henryk Miśkiewicz Full Drive 2 – „Freddie Freeloader” by Miles Davies, Live 2009 https://www.youtube.com/watch?v=YQOOsrjYtNg

Henryk Miśkiewicz Full Drive feat. Michael „Patches” Stewart – „Walk Tall” by Joe Zawinul, Live 2012
Henryk Miśkiewicz – saksofon
Michael „Patches” Stewart – trąbka
Marek Napiórkowski – gitara
Robert Kubiszyn – bas
Michał Miskiewicz – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=oAAF7vz63yY

Henryk Miśkiewicz Full Drive – „Playing with Myself” by E. Harris, Live 2012
Henryk Miśkiewicz – saksofon
Artur Lesicki – gitara
Robert Kubiszyn – bas
Krzysztof Dziedzic – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=FoZBkkBsZZ4

Na bestsellerowej płycie Doroty Miśkiewicz „Piano pl” Henryk Miśkiewicz zagrał swoją piosenkę i piękne solo https://www.youtube.com/watch?v=ypAyuxD02o4

O płycie tej Henryk mówi: „Wiem, że pianiści mieli ogromny stres – każdy wprowadził swoje harmoniczne pomysły, swój styl aranżacyjny i wykonawczy. Wszystko w muzyce poszło do przodu tak, że ledwo wplotłem swoją piosenkę. To niezwykłe osiągnięcie przede wszystkim mojej córki, z czego jestem ogromnie dumny” https://plus.gazetakrakowska.pl/henryk-miskiewic…/…/12047908

Anna Maria Jopek o Henryku Miśkiewiczu: „Czarodziej swojego instrumentu, genialny muzyk, ale także wspaniały człowiek – skromny i pełen pokory wobec tego, co robi.Jest prawdziwą gwiazdą, uosobieniem spokoju i opanowania, osobowością sceniczną, która przykuwa uwagę słuchacza i widza swoim profesjonalizmem, muzykalnością, wspaniałym kontaktem z publicznością. Henryk Miśkiewicz to legenda polskiej muzyki. Legenda, która trwa i trwać będzie jeszcze bardzo, bardzo długo. Na tym wielkim mistrzu zawieść się nie można” http://www.annamariajopek.pl/pl/henio.html

Albumy autorskie Henryka Miśkiewicza:
„More Love” (1994) https://www.youtube.com/watch?v=6PpS2QlzrCo

„Kakaruka” (1995)

„Remembrances” (1996) https://www.youtube.com/watch?v=BtChAFf6U8E

„No More Love” (2000)
Henryk Miśkiewicz & Simple Acoustic Trio – „Lyrics” (2001)
https://www.youtube.com/watch?v=Bx3OcJKnAMI
„Full Drive” (2004) https://www.youtube.com/watch?v=7ehrwT7wK3A
Henryk Miśkiewicz & PR Symphony Orchestra – „Altissimonica” (2004) https://www.youtube.com/watch?v=FxynugCuzUA
„Uniesienie” (2005) https://www.youtube.com/watch?v=bh2IT3NsuwI
„Full Drive 2” (2007)
„Jazzsinfonica” (2007)
„Full Drive 3” feat Michael „Patches” Stewart (2012) https://www.youtube.com/watch?v=RVAY58dWlRE

Inne wybrane albumy:
Elżbieta Adamiak – „Elżbieta Adamiak” (1980)
Krystyna Prońko – „Krystyna Prońko” (1983)
Zbigniew Wegehaupt – „Sake” (1983)
Jarosław Śmietana – „Talking Guitar” (1984)
Danuta Błażejczyk – „Danuta Błażejczyk” (1986)
Ryszard Sygitowicz – „The Best of Ryszard Sygitowicz” (1992)
Bemibek – „Dziennik mej podróży” (1993)
Jan Ptaszyn Wróblewski – „Made in Poland” (1995)
Ewa Bem – „Bright Ella’s Memorial” (1997)
Maryla Rodowicz – „Karnawał 2000” (1999)
Ptaszyn Wróblewski Sextet – „Bielska Zadymka Jazzowa” (2001)
Krzysztof Cugowski – „Integralnie” (2001)
Anna Maria Jopek – „Niebo” (2005)
Anna Maria Jopek – „Upojenie” (2008)
Perfect – „Muzyka” (2016)
Raz, Dwa, Trzy – „25” (2016).

Nagrody i wyróżnienia:
1994 – Nagroda Muzyczna Programu Trzeciego PR „Mateusz”
2001 – Fryderyk – Jazzowy Album Roku „Lyrics”
2004 – Fryderyk – Jazzowy Muzyk Roku
2004 – Grand Prix Jazz Melomani, za całokształt pracy artystycznej
2013 – Fryderyk – Jazzowy Artysta Roku
2012, 2013, 2014, 2015 Klarnecista Roku „Jazz Forum”
2012, 2013 Saksofonista Altowy Roku „Jazz Forum”.

Jego przesłanie do młodych muzyków brzmi: „Niech idą swoją drogą, ale niech uczą się na mistrzach, na przykład na tych, na których ja się uczyłem – na Addreley’u, na Garrecie. Ale każdy powinien wypracować swój język. Rozpoznawalność to jedna z najważniejszych cech muzyka. Chodzi o to, aby każdy muzyk miał coś, co Amerykanie nazywają 'good sound’ – dobre, ale swoje brzmienie, by było od razu słychać, kto gra” https://plus.gazetakrakowska.pl/…/henryk-miskiewicz-rozpozn…

Posłuchajmy:
Sun Ship – „The Spring Ballad” / „Ballada na wiosnę” by W. Sendecki, Live 1979
Zbigniew Jaremko – ts
Henryk Miśkiewicz – as
Wladislaw „Adzik” Sendecki – p
Witold „Rek” Szczurek – b
Marek Stach – dr https://www.youtube.com/watch?v=kjzFDa0CPxc

Henryk Miśkiewicz Quintet – Jazz Jamboree 1995
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy i sopranowy
Andrzej Jagodziński – fortepian
Kuba Stankiewicz – syntezator
Sławek Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=2gQOIEF0qCQ

„You Must Believe in Spring” z albumu „Remembrances”1996 – Anna Maria Jopek & Henryk Miśkiewicz https://www.youtube.com/watch?v=gJJjAeGQchg

Henryk Miśkiewicz & Simple Acoustic Trio – „Song about Song” z albumu „Lyrics” 2001
Henryk Miśkiewicz – saksofon
Marcin Wasilewski – fortepian
Sławek Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja https://www.youtube.com/watch?v=Bx3OcJKnAMI

„Jej portret” z płyty „More Love” 2005 https://www.youtube.com/watch?v=6PpS2QlzrCo

Album „Full Drive 3” feat. Michael Patches Stewart – „Don’t you know”, 2012
Henryk Miśkiewicz – alto, soprano, sopranino saxes
Marek Napiórkowski – guitars
Robert Kubiszyn – bass
Michał Miśkiewicz – drums https://www.youtube.com/watch?v=RVAY58dWlRE

Muzyka z bajki „Odloty” – Henryk Miśkiewicz Full Drive & Dorota Miśkiewicz, Manu Summer Jazz Sundays, Live 2014 https://www.youtube.com/watch?v=fkkHn5IZ_rc

Dorota Miśkiewicz, Henryk Miśkiewicz & Jagodziński Trio – „Jagodowe noce”, Live 2013
Dorota Miśkiewicz – voc
Henryk Miśkiewicz – as, ss
Andrzej Jagodziński – p
Adam Cegielski – b
Czesław Bartkowski – dr https://www.youtube.com/watch?v=N3NtLpdFWkU

Henryk Miśkiewicz Full Drive – „Nargila”, Live 2014
Henryk Miśkiewicz – ss, as
Marek Napiórkowski – g
Robert Kubiszyn – b
Michał Miśkiewicz – dr https://www.youtube.com/watch?v=ClDrPMbL4H8

Henryk Miśkiewicz & Wojciech Majewski – „Ja nie chcę spać” Live 2014 https://www.youtube.com/watch?v=eHGjLzOeLAw

Henryk Miśkiewicz Trio at JAZZtochowa 2018, Live https://www.youtube.com/watch?v=dR3DaJ4SXDA

Dorota Miśkiewicz & Henryk Miśkiewicz feat. Marcin Wasilewski Trio – „Słodkie daktyle” 2019 https://www.youtube.com/watch?v=_-jaq6QcF3U

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!