16. Jazz na ekranie


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY


E-wystawa
„DEKADY JAZZU, lata 20-te, 30-te, BYŁ JAZZ”
opracowana przez Krzysztofa Karpińskiego, autora książki pt.:
„Był jazz, krzyk jazzbandu w międzywojennej Polsce”
.


Wystawa w ciekawym i lapidarnym skrócie dokumentuje międzywojenny rodowód polskiego jazzu, ilustrując to archiwalnymi fotografiami artystów, najważniejszych miejsc i kopiami dokumentów związanych z historią jazzu.


Plakat z filmu „Śpiewak jazzbandu” w reż. Alana Croslanda, 1929 r.

Jesienią 1927 r.w USA odbyła się premiera pierwszego filmu dźwiękowego „The Jazz Singer”. Ten film, znany u nas jako „Śpiewak jazzbandu”, oznaczał prawdziwą rewolucję, szok dla gwiazdorów kina niemego i szansę dla muzyków. Film trafił na ekrany polskich kin już w 1929 r.

Wkrótce pojawiły się kolejne obrazy: z udziałem orkiestry Paula Whitemana i orkiestry Duke’a Ellingtona.


Program warszawskiego Kinematografu Miejskiego. Lata 30-te.

Powstają pierwsze polskie filmy dźwiękowe. W filmie dokumentalnym „Dziś mamy bal” (1931 r.) słyszymy w tle muzykę jazzową. Śmielsze jazzowe poczynania kompozytorów doszły do głosu w filmie „Każdemu wolno Kochać” (1933 r.), w którym pojawiła się orkiestra Karasińskiego i Kataszka, „Piętro wyżej” (1937 r.), z muzyką Warsa, wykonywaną przez jego orkiestrę.

Udana piosenka tego kompozytora „Już nie zapomnisz mnie”, nosząca znamiona standardu muzyki jazzowej, pochodzi z filmu „Zapomniana melodia” z 1938 r.


Wysyłkowa reklama mikrofonów produkcji USA

Popularne wśród muzyków stają się wysokiej jakości mikrofony importowane ze Stanów Zjednoczonych.


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY