Marek Karewicz

Opracowanie Ewa Kałużna, Fot. Andrzej Rumianowski / Muzeum Jazzu



22 czerwca 2018, w wieku 80 lat zmarł

MAREK KAREWICZ

(ur. 28 stycznia 1938), polski artysta fotografik, specjalizujący się w zdjęciach muzyków jazzowych i rockowych. Również dziennikarz muzyczny, autor audycji radiowych i telewizyjnych, prezenter muzyki jazzowej, animator jazzu.

Jako nastolatek Karewicz grywał na trąbce i kontrabasie w zespołach jazzowych. Fotografią zajął się od końca lat 50., za namową Leopolda Tyrmanda.
Ukończył liceum fotograficzne na ul. Spokojnej w Warszawie, następnie studiował na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi.
Od 1964 prowadził warsztaty fotograficzne i kursy laboratoryjne fotografii w Pałacu Kultury i Nauki, gdzie pomiędzy sesjami zdjęciowymi w studio fotograficznym pracował nad okładkami do płyt.

Karewicz wykonał zdjęcia składające się na archiwum 2 milionów negatywów. Fotografował m.in. ostatnią trasę koncertową Milesa Davisa i europejską trasę koncertową Raya Charlesa oraz koncert The Rolling Stones w Warszawie 13 kwietnia 1967.

Jest autorem ok. 1500 okładek płytowych, m.in. serii Polish Jazz oraz, uznawanej za przełomową w historii polskiego rocka, płyty „Blues” zespołu Breakout, gdzie sfotografował Tadeusza Nalepę, prowadzącego za rękę swojego syna Piotra.
Przygotował też okładki płyt Ewy Demarczyk, Niebiesko Czarnych, Czerwonych Gitar, Ireny Santor, Sławy Przybylskiej, Maryli Rodowicz, Stana Borysa i Jerzego Połomskiego.

Był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.
Odznaczony został honorowym tytułem La FIAP – Fédération Internationale de l’Art Photographique.
Działał w Polskim Stowarzyszeniu Jazzowym.

Przez wiele lat związany był z warszawskimi klubami muzycznymi Hybrydy, Remont oraz Jazz Club Tygmont. W klubie Tygmont znajduje się stała wystawa fotografii Karewicza.

W lutym 2009 ukazał się album „This Is Jazz”, zawierający 200 zdjęć artystów jazzowych autorstwa Karewicza. Jego kontynuacją był album „Big-Beat” z 2014, w którym znalazły się fotografie polskich wykonawców rockowych oraz wspomnienia Karewicza w opracowaniu Marcina Jacobsona.

Wybrane publikacje:
„This Is Jazz” 2009
„Klimat Komedy” 2010
Marek Karewicz, Dionizy Piątkowski „Czas Komedy” 2013
Marek Karewicz, Marcin Jacobson „Big-Beat” 2014

„Marek Andrzej Karewicz, to legenda, ikona, alfa i omega polskiego jazzu i big-beatu, król fotografików, arbiter elegantiarum, bywalec, kawalarz, któremu wszystko wolno, bon vivant” – mówił o Marku Karewiczu redaktor naczelny magazynu „Jazz Forum” Paweł Brodowski. „Na fotografiach artysty zapisane są kamienie milowe historii polskiego jazzu drugiej połowy XX wieku: otwarcie Hybryd w 1957, Kwartet Brubecka w 1958, Jazz Jamboree 1958-2000 i wszystkie Jazzy nad Odrą, pierwsze Kalatówki, pierwsza wizyta Willisa Conovera, New York Jazz Quartet, Stan Getz, Dizzy, Ella, Duke, Sonny, Ray (Ray Charles miał powiedzieć, że to Marek zrobił mu najlepsze zdjęcia!) i Miles (Miles podarował mu marynarkę!). Oczywiście – Krzysztof Komeda i cały polski jazz tamtych lat. Polski big beat i Rolling Stones w Warszawie”…

Wywiad Marka Gaszyńskiego z Markiem Karewiczem z 2012, zamieszczony został na stronie Muzeum Jazzu https://www.muzeumjazzu.pl/utrwalacz-jazzu-wywiad-z-markiem-karewiczem/

80. urodziny Marka Karewicza były obchodzone w warszawskim Klubie Tygmont. Jubilat nie uczestniczył w uroczystości ze względu na pogarszający się po udarze stan zdrowia, jednak był obecny myślami i sercem.

https://www.youtube.com/watch?v=Kzek7LR2tFw&feature=youtu.be

R.I.P. [*]