10. 1949 Jazz katakumbowy – a jednak

Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu

POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY



 

JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.

Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.

Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).

Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.


Proba zespolu „Melomani”– w mieszkaniu państwa Fersterów w Krakowie rok 1951.
Archiwum Muzeum Jazzu


 

Jazz był oficjalnie zakazany, ale my jako młodzi ludzie, w ogóle nie braliśmy tego pod uwagę.
Nie była to przecież działalność polityczna, tylko muzyczna. Bywało tak, że do mieszkania, w którym graliśmy przychodziła milicja, przychodziła na wezwanie sąsiadów skarżących się na hałas, a nie dla tego, że graliśmy jazz. Skąd milicjanci mieliby wiedzieć, że to był jazz? Na powitanie graliśmy sto lat, zapraszaliśmy na kilka kieliszków wódki. Stróże prawa wychodzili szczęśliwi, a my graliśmy dalej.

Ludzie przychodzili na nasze koncerty niekoniecznie po to, żeby posłuchać tej muzyki,
lecz by zademonstrować swoją postawę, swój sprzeciw wobec ustroju w którym żyliśmy, bo wiedzieli, że jest to owoc zakazany, tępiony przez reżim.

Na podstawie tekstu Jerzego „Dudusia” MatuszkiewiczaWojciecha Fułka.


Zespół „Melomani” lato w Ustroniu Morskim 1952 r.
Archiwum Muzeum Jazzu


 

W wakacje 1952 roku Krzysztof Komeda Trzciński zabrał ze sobą do Ustronia Morskiego całą grupę Melomani Jerzego Dudusia Matuszkiewicza.
W lipcu i sierpniu w restauracji Ustronianka grał zespół w składzie:
Andrzej Trzaskowski – akordeon
Krzysztof Komeda Trzciński – fortepian
Witold Dentox Sobociński – kontrabas
Andrzej Idon Wojciechowski – trąbka
Jerzy Duduś Matuszkiewicz – saksofon


GOLDEN ERA OF THE „MELOMANI” GROUP
Archiwum Muzeum Jazzu


 

Płyta zespołu „Melomani” z nagraniami radiowymi z lat 1952-54, wydana w 1975 r.


Afisz z Wrocławia z 1954 r.
Archiwum Muzeum Jazzu


 

W 1947 r. Zygmunt Karasiński utworzył kolejną orkiestrę 1000 Taktów Muzyki Jazzowej (funkcjonującą do roku 1954.), z którą współpracowali sławni później instrumentaliści: Włodzimierz Bieżan, Waldemar Maciszewski, Marian Radzik i Kazimierz Turewicz oraz soliści: Elizabeth Charles, René Glaneau, Jeanne Johnstone i Zbigniew Kurtycz. Zespół miał w repertuarze foxtroty, swingi, boogie-woogie.

Zespół Zygmunta Karasińskiego z koncertami i rewiami: Melodia i Rytm oraz Rytmy Świata występował w wielu miastach kraju.


POPRZEDNI WSZYSTKIE ODCINKI NASTĘPNY