10. 1949 Jazz katakumbowy – a jednak

Opracowanie Andrzej Rumianowski fot. arch. Muzeum Jazzu



 

JAZZ po WOJNIE, w latach 1945-1960”, to wystawa autorstwa Andrzeja Rumianowskiego, dokumentująca najważniejsze wydarzenia jazzowe tego okresu.

Składa się z 43 sukcesywnie publikowanych odcinków.

Wystawa jest opracowana na podstawie materiałów zgromadzonych w MUZEUM JAZZU, a przede wszystkim w oparciu o historyczne wycinki prasowe, podarowane przez Barbarę Szałwińską, wdowę po Julianie Wicku Szałwińskim, niegdysiejszym wiceprezesie klubu Hybrydy (Wicek od wiceprezesa).

Wystawa jest drugą częścią cyklu zatytułowanego „Dekady Jazzu w Polsce”.


Proba zespolu „Melomani”– w mieszkaniu państwa Fersterów w Krakowie rok 1951. Arch. J. D. Matuszkiewicz.


 

Jazz był oficjalnie zakazany, ale my jako młodzi ludzie, w ogóle nie braliśmy tego pod uwagę.
Nie była to przecież działalność polityczna, tylko muzyczna. Bywało tak, że do mieszkania, w którym graliśmy przychodziła milicja, przychodziła na wezwanie sąsiadów skarżących się na hałas, a nie dla tego, że graliśmy jazz. Skąd milicjanci mieliby wiedzieć, że to był jazz? Skąd milicjanci mieliby wiedzieć, że to był jazz? Na powitanie graliśmy sto lat, zapraszaliśmy na kilka kieliszków wódki. Stróże prawa wychodzili szczęśliwi, a my graliśmy dalej.

Ludzie przychodzili na nasze koncerty niekoniecznie po to, żeby posłuchać tej muzyki,
lecz by zademonstrować swoją postawę, swój sprzeciw wobec ustroju w którym żyliśmy, bo wiedzieli, że jest to owoc zakazany, tępiony przez reżim.

Na podstawie tekstu Jerzego „Dudusia” MatuszkiewiczaWojciecha Fułka.


Zespół „Melomani” lato w Ustroniu Morskim 1952 r.


 

W wakacje 1952 roku Krzysztof Komeda Trzciński zabrał ze sobą do Ustronia Morskiego całą grupę Melomani Jerzego Dudusia Matuszkiewicza.
W lipcu i sierpniu w restauracji Ustronianka grał zespół w składzie:
Andrzej Trzaskowski – akordeon
Krzysztof Komeda Trzciński – fortepian
Witold Dentox Sobociński – kontrabas
Andrzej Idon Wojciechowski – trąbka
Jerzy Duduś Matuszkiewicz – saksofon


GOLDEN ERA OF THE „MELOMANI” GROUP


 

Płyta zespołu „Melomani” z nagraniami radiowymi z lat 1952-54, wydana w 1975 r.


Afisz z Wrocławia z 1954 r. Arch. Muzeum Jazzu.


 

W 1947 r. Zygmunt Karasiński utworzył kolejną orkiestrę 1000 Taktów Muzyki Jazzowej (funkcjonującą do roku 1954.), z którą współpracowali sławni później instrumentaliści: Włodzimierz Bieżan, Waldemar Maciszewski, Marian Radzik i Kazimierz Turewicz oraz soliści: Elizabeth Charles, René Glaneau, Jeanne Johnstone i Zbigniew Kurtycz. Zespół miał w repertuarze foxtroty, swingi, boogie-woogie.

Zespół Zygmunta Karasińskiego z koncertami i rewiami: Melodia i Rytm oraz Rytmy Świata występował w wielu miastach kraju.