maj 18 2021
Adam Bałdych
„The Room of Imagination” from „Magical Theatre” 2010
Oprac.Ewa Kałużna, fot. Jazz Zeitung, BMW Welt Jazz Award 2019, Rafał Garszczyński
maj 18 2021
„The Room of Imagination” from „Magical Theatre” 2010
Oprac.Ewa Kałużna, fot. Jazz Zeitung, BMW Welt Jazz Award 2019, Rafał Garszczyński
18 maja 2021 swoje 35. urodziny świętuje wybitny skrzypek jazzowy młodego pokolenia, kompozytor, aranżer, producent muzyczny,
ADAM BAŁDYCH
(18 maja 1986).
„Nazwisko Adama Bałdycha już teraz można śmiało stawiać w jednym rzędzie z Seifertem i Urbaniakiem. Co więcej, na tle wymienionych artystów, prawdziwych niekwestionowanych filarów jazzu, Bałdych zdaje się być pod względem wirtuozerii bezkonkurencyjny” (Piotr Iwicki).
„Bez wątpienia, Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem, żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego” – (Ulrich Olshausen „Frankfurter Allgemeine Zeitung„).
W kontekście swojej muzyki, Adam nosi przezwisko „Evil” (diabelski, zły), zaś niemieckie wydawnictwo „Fono Forum” nadało mu oficjalny tytuł Innovator of Jazz Violin.
Dziś Adam stał się już jednym z najważniejszych skrzypków jazzowych na świecie, a w każdym razie – najbardziej obiecującym improwizatorem-wiolinistą młodego pokolenia. Publiczność ceni go za osobowość, wizerunek, świeże spojrzenie na muzykę. Wypracował swój indywidualny styl muzyczny, wykorzystując – w niespotykany dotąd sposób – techniki pizzicato, rozkładane w formie arpeggio, podobnie jak gitarzyści, oraz flażolety i flautando, nadające jego brzmieniu efekt „powietrza”.
W swojej twórczości, Adam Bałdych zaciera granice między muzyką jazzową i klasyczną, sięga po muzykę średniowieczną i współczesną, a także po polską muzykę ludową. Jego kompozycje natchnione są polskim charakterem, ale nawiązują do współczesnych trendów światowych.
O swoich inspiracjach sam mówi: „Rachmaninow i RadioHead, Miles Davis i Jimi Hendrix„. Przyznaje, że zawsze było mu bliżej do nowoczesnego skrzypcowego grania w stylu Jean-Luca Ponty’ego niż choćby Seiferta.
Urodzony w Gorzowie, Adam Bałdych rozwijał swoje muzyczne zainteresowania – od samego początku oscylujące wokół elektrycznego jazzu – pod skrzydłami Jazz Clubu „Pod Filarami„.
Od początku był niepokorny i bezkompromisowy. Już jako 15-latek potrafił urwać się ze sprawdzianu z biologii, by wsiąść w pociąg, i wieczorem zagrać w Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, dla 3 tys. osób na festiwalu Wrocław Jazz.
Ze szkoły muzycznej został wyrzucony „za niepoprawne zachowanie i jazzowe aspiracje”.
Parę lat później, zdobył stypendium w prestiżowym Berklee College of Music, oraz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach.
Pierwsze wydawnictwa z gościnnym udziałem Adama, to m.in. „Hotel Nadmorski” (2002), „Live in Jaworki 2003 / Live in Yavorkee – Raduli Squad” (2003), „Imagination” (2005), „ΠR2 – Transporter” (2005), „Cisza” (2005), „Mutru” (2006), „Moje Miasto” (2006), „Electric – Eclectic” (2007) oraz „Tu i teraz” (2008).
„Hotel Nadmorski” z 2002 to album, nagrany z formacją Up to Date. Oprócz dziewięciu własnych kompozycji członków zespołu, znalazła się tu klasyczna jazz-rockowa kompozycja Joe’ego Zawinula – „Birdland„.
Druga płyta Up to Date, „Imagination” z 2005, została nagrana w tym samym składzie, a dodatkowo w kilku nagraniach wzięli udział gitarzysta Marek Raduli, saksofonista Patryk Woliński oraz wokaliści Irena Kijewska i Michał Malicki. Co ciekawe, na płycie powtórzyły się cztery kompozycje z pierwszego wydawnictwa.
Album „Transporter” zespołu ΠR2 (Pilichowski, Raduli, Łosowski) zawierał 10 utworów. W utworze „DB” gościnnie zagrali Wojtek Olszak na klawiszach i Adam Bałdych na skrzypcach elektrycznych. Jak deklarował Wojtek Pilichowski, „Transporter” był całkowicie niekomercyjnym projektem. Album zebrał wiele pozytywnych recenzji:
Swój pierwszy, w pełni autorski longplay, „Damage Control”, zakwalifikowany do stylu jazz-rock, Adam nagrał w 2008, z formacją Damage Control:
Adam Bałdych – electric violin
Paweł Tomaszewski – piano, keyboards
Piotr Żaczek – bass guitar
Cezary Konrad – drums.
„Formacja Damage Control zbliża muzykę improwizowaną do interesującej stylistycznie granicy, dzielącej jazz i muzykę rockową. Powiedzieć o tej muzyce fusion a nawet jazz-rock, to zdecydowanie za mało. Ciężka, jednostajnie pulsacyjna rytmika sekcji, „metalowo” brzmiące elektryczne skrzypce, proste, rozłożyste harmonie klawiatur, kojarzą całość mocno z Tribal Tech czy też pomysłami aranżacyjnymi Scotta Hendersona i T.J. Kirka.
Jednocześnie, wiolinistyka Bałdycha na płycie ucieka od dosłowności, jaką słyszymy u Ponty’ego czy Urbaniaka. Jego eksperymenty z elektroniką zbliżają brzmienie skrzypiec bardziej do gitarowej konwencji brzmienia, tworząc zupełnie nową jakość, w pełni autorski styl. Ale nie brakuje tu także subtelnej pracy smyczkiem i zadziorności kalafonii.
Również tematy, komponowane przez Bałdycha, nie są popisem melodycznych niuansów, a raczej zagrywką, riffem, porządkującym wstępem i zakończeniem, na którym budowane i rozwijane są (lub nie) improwizacje.
Całość to świetny pomysł na muzykę, której odkrywczość i oryginalność to niezmiernie rzadko spotykane cechy u tak młodych i, wydawałoby się, dopiero szukających swojego języka, artystów.
Bałdych to już dojrzały twórca. Aż strach pomyśleć, gdzie w takim tempie może jeszcze zajść w najbliższych latach” (Andrzej Winiszewski).
Adam Bałdych – „Diabeł Boruta” from „Damage Control”, Live @ Free Blues Club 2008
Adam Bałdych – electric violin
Paweł Tomaszewski – keyboards
Paweł Grzesiuk – bass guitar
Cezary Konrad – drums
Adam Baldych – „Damage Control”, Live @ Leipziger Jazztage 2009
Adam Bałdych – electric violin
Paweł Tomaszewski – keyboards
Piotr Żaczek – bass guitar
Tomasz Wertz – drums
W 2009 Adam wziął udział w nagraniu kultowej dziś płyty „Tribute to Seifert” formacji Jarek Śmietana Band, z czołówką światowych skrzypków jazzowych, jak Jerry Goodman, Didier Lockwood czy Pierre Blanchard, z których każdy zagrał w innym utworze. Adam Bałdych zagrał w kompozycji „Untitled Song”. Na czele zespołu stanął pomysłodawca przedsięwzięcia, gitarzysta Jarosław Śmietana. Z bogatego dorobku kompozytorskiego Seiferta, lider wybrał osiem kompozycji, które samodzielnie zaaranżował. Wystąpili:
Jarek Śmietana – guitar, leader
Piotr Wyleżoł – piano, electric piano
Janusz Grzywacz – keyboards
Sławek Berny – percussion
Zbigniew Wegehaupt – bass
Adam Czerwiński – drums
Guests:
Jerry Goodman, Didier Lockwood, Christian Howes, Mark Feldman, Pierre Blanchard, Adam Bałdych, Mateusz Smoczyński, Krzesimir Dębski, Maciej Strzelczyk – violin.
W 2010 na rynek trafił drugi autorski album Adama Bałdycha – „Magical Theatre”, zakwalifikowany do gatunku jazz fusion, i nagrany w składzie:
Adam Bałdych – electric violin, acoustic violin, vioara cu goarna
Josh Lawrence – trumpet
Paweł Tomaszewski – piano, keyboards
Andrzej Gondek, Adam Sak – guitar
Piotr Żaczek – bass guitar
Jakub Cywiński – bass
Michał Bryndal – drums.
Album był rozprowadzany jako dodatek do magazynu „Jazz Forum” No 10-11/2011.
„Magical Theatre” to tygiel wielu elementów. Przezwisko Adama „Evil” dotyczy nie tylko diabolicznego brzmienia, jakie momentami muzyk osiąga za pomocą elektronicznego przetworzenia dźwięku skrzypiec. Znacznie większe wrażenie wywołuje absolutny brak jakichkolwiek ograniczeń i konwenansów w łączeniu gatunków, brzmień i stylów. Oczywiste jest, że Bałdych wyrósł ze świata muzyki klasycznej, ale to już dziecko współczesnej globalnej wioski.
Na „Magical Theatre” mamy elementy klasycznego fusion – tego spod znaku Mahavishnu Orchestra czy późnego Return to Forever, znajdziemy także folkowe stylizacje, nie zabraknie też fragmentów, budzących skojarzenia z hard rockiem czy rockiem progresywnym lat 70. Jeśli ktoś poszukuje śladów muzyki klasycznej – z pewnością również je znajdzie” (Marek Romański).
„The Room of Imagination” from „Magical Theatre” 2010
Adam Baldych – „Party Place” from „Magical Theatre”, Official Video 2010
Adam Baldych – electric violin
Andrzej Gondek – guitar
Josh Lawrence – trumpet
Pawel Tomaszewski – piano
Piotr Zaczek – bass guitar
Michal Bryndal – drums
W 2012 ukazało się pierwsze nagranie Adama dla słynnego niemieckiego wydawnictwa ACT – „Imaginary Room”. Materiał został zarejestrowany w słynnych Hansahaus-Studios w Berlinie, z zespołem The Baltic Gang, w elitarnym składzie:
Adam Bałdych – violin
Jacob Karlzon – piano
Marius Neset – sax
Nils Landgren – trombone
Verneri Pohjola- trumpet
Lars Danielsson – bass, cello
Morten Lund – drums.
W 2013 płyta uzyskała najwyższą nagrodę niemieckiego przemysłu muzycznego – Echo Jazz.
„Płyta jest namacalnym dowodem, że nasz kraj udanie odciskał i nadal odciska piętno na swingującą wiolinistykę. Nasz skrzypek i jego Bałtycki Gang posiadają autentyczność, oryginalność, coś, co sprawia, że, słuchając muzyki, nie odnosimy wrażenia, że muzycy wchodzą w cudze buty, upodabniają się, naśladują. Oni obracają się we własnym świecie, ukazując siłę akustycznego, europejskiego grania. I świetnie, że dzieje się to pod szyldem renomowanej wytwórni, która posiada dystrybucję na całym świecie. Dzięki temu, oraz osobistej obecności lidera po drugiej stronie Atlantyku, może objawić się na jazzowej mapie i w świadomości decydentów kolejny skrzypek światowego formatu rodem z kraju Warsa, Sawy i Kraka” (Piotr Iwicki).
Adam Bałdych & The Baltic Gang – „For Zbiggy” from „Imaginary Room”, Live in Chełm 2013
Adam Bałdych – electric violin
Jacob Karlzon – piano
Verneri Pohjola – trumpet
Marius Neset – sax
Nils Landgren – trombone
Lars Danielsson – bass, cello
Morten Lund – drums
Płyta „The New Tradition” z 2014, wydana ponownie przez ACT, nagrana została w duecie z izraelskim pianistą, Yaronem Hermanem.
„Rewelacyjne granie obu muzyków – raz wirtuozowskie, kiedy indziej wycofane, wręcz stonowane, a także balansowanie na emocjach, sprawia, że przy „The New Tradition” nawet na chwilę nie odwracamy uwagi od samej muzyki. Każdy dźwięk uzasadnia dobór tytułu, ukazując korzenie muzycznej tradycji, historię tego, co w nutach zapisywano w czasach chorału gregoriańskiego i objawień mistyczki Hildegardy z Bingen. Z tych korzeni wywodzi się background do dzieła Thomasa Tallisa, by, poprzez naturalny rozwój, dojść do tego, co stworzyli Zbigniew Seifert i Krzysztof Komeda. Jest też ukryty zjawiskowy Chopin, a wszystko, wraz z oryginalnymi kompozycjami Bałdycha, mówi, że ta muzyka nie przyszła znikąd, nie zjawiła się nagle, ale – dzięki przekazowi, tradycji, ciągłej drodze i rozwojowi – dotarła do nas, do tego miejsca, chwili. Polski jazz wiolinistyką jak stał, tak stoi” (Piotr Iwicki).
Adam Bałdych & Yaron Herman – „June” from „The New Tradition”, Live 2014
Adam Bałdych – violin
Yaron Herman – piano
Adam Baldych & Yaron Herman – „Quo Vadis” from „The New Tradition”, Official Video 2014
Adam Bałdych – violin
Yaron Herman – piano
Album „Bridges” z 2015, dla ACT, Adam współtworzył z norweskim Helge Lien Trio, w składzie:
Helge Lien – piano
Frode Berg – bass
Per Oddvar Johansen – drums.
„Album realizuje cykl kompozycji, napisanych przez Adama Bałdycha w 2014, specjalnie dla tego składu, i ponownie został nagrany w Hansa Studios w Berlinie. Okładkę albumu tworzy obraz autorstwa Wilhelma Sasnala „A Bridge”. Okładka dobrze odzwierciedla klimat płyty – okazuje się, że „prostota” barw w przypadku szaty graficznej, czy dźwięków, w odniesieniu do sfery muzycznej, jest nośnikiem znacznie głębszych wartości. Na płycie znajduje się 11 kompozycji, w tym cover utworu „Teardrop” zespołu Massive Attack.
Adam Bałdych oraz Helge Lien Trio albumem „Bridges” prowadzą słuchaczy rozmaitymi ścieżkami – krętymi, wyboistymi, sielankowymi. Droga przez ich „mosty” jest jednak w pełni bezpieczna, bowiem, tak jak kij, każdy most ma dwa końce. Dlatego – w zaufaniu do artystów, w komfortowej atmosferze – można udać się z nimi w podróż nie tylko przez „mosty”, ale także w obszary, które owe mosty łączą.
Adamowi Bałdychowi w zgrabny sposób udało się połączyć surowe norweskie dźwięki z własną nowatorską wizją muzyki jazzowej. Najmocniej słyszalne jest zafascynowanie folklorem. Świadczy o tym inspiracja starą pieśnią ludową, zaaranżowaną przez Adama w utworze „Polesie”. Brzmienia są niekiedy niepokojące, nostalgiczne, ale z pewnością wysublimowane i niezwykle przestrzenne. Nie brak także, napawających nadzieją i spokojem kompozycji, jak „Dreamer”. Oprócz przemyślanych linii melodycznych, usłyszeć można zadowalającą porcję improwizacji. Muzykom udało się wytworzyć specyficzną i kameralną atmosferę.
Adam Bałdych i Helge Lien Trio najnowszym dziełem udowodnili, że potrafią budować „muzyczne mosty” o solidnej konstrukcji i znacznie bardziej finezyjnej architekturze niż na okładce albumu – takie, które łączą różne wyobrażenia o muzyce jazzowej” (jjazzsoul.pl).
Adam Bałdych & Helge Lien Trio – „Bridges” The Making Of 2015
https://www.youtube.com/watch?v=x8xSooRmRmY
Adam Baldych & Helge Lien Trio – „Dreamer” from „Bridges”, Live 2015
Adam Bałdych – violin
Helge Lien – piano
Frode Berg – bass
Per Oddvar Johansen – drums
Adam Bałdych & Helge Lien Trio – „Mosaic” from „Bridges”, Live 2015
Adam Bałdych – violin
Helge Lien – piano
Frode Berg – bass
Per Oddvar Johansen – drums
W 2015 Adam skomponował utwór „Mozaika – Impresje”, na improwizowane skrzypce, wokal, fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę smyczkową, na zamówienie Baltic Neopolis Orchestra.
Wyjątkowy koncert „Mozaika – Impresje – Polska”, pod honorowym patronatem maestro Krzysztofa Pendereckiego, odbył się 24 marca 2016, w prestiżowym Radialsystem V w Berlinie, z udziałem artystów z Polski i Niemiec – Baltic Neopolis Orchestra, solistów Deutsche Oper, skrzypka Adama Bałdycha i jego zespołu, oraz laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. Ludwiga van Beethovena. Całe wydarzenie zostało podzielone na trzy koncerty, a ostatni z nich był międzynarodową premierą, napisanego przez Adama Bałdycha, utworu „Mozaika – Impresje”:
„Mozaika – Impresje” Live in Berlin 2016
Adam Bałdych & Baltic Neopolis Orchestra – „Écru”, Live 2015
Adam Bałdych – violin
Paweł Tomaszewski – piano
Michał Kapczuk – bass
Paweł Dobrowolski – drums
Karina Srocka, Łukasz Reks – voice
Baltic Neopolis Orchestra
https://www.youtube.com/watch?v=UXOLRC5Whr4
W 2016 ukazał się album „Trans-Fuzja”, wydany tym razem przez For Tune, i nagrany w składzie:
Adam Bałdych – violin
Andrzej Bauer – cello
Cezary Duchnowski – piano, computer
Cezary Konrad – drums.
„Album ten to archiwalne, podchodzące z grudnia 2012, nagranie osobliwego kwartetu – na fortepian, perkusję, skrzypce i wiolonczelę. To ciekawostka, przedstawiająca zderzenie doświadczonych przedstawicieli świata muzyki improwizowanej oraz jazzu – lekki szok dla fanów ostatnich płyt Bałdycha i miłe zaskoczenie dla miłośników jego dawnych, elektrycznych eskapad. Słychać tu drobne nawiązania do jego bardziej sentymentalnego, pejzażowego grania, ale dominuje ognista energia, delikatnie tylko podlana elektrycznymi dodatkami.
Bardziej wybija się to, co robi Andrzej Bauer – ostre, momentami przesterowane brzmienie wiolonczeli, łatwo pomylić początkowo z gitarą elektryczną. Bauer posługuje się zupełnie innym frazowaniem i myśleniem. Dzięki temu, zamiast prostej namiastki fusion, mamy ciekawą, wyrastającą z muzyki klasycznej bitwę dwóch smyczkowych instrumentów. Ta elektryczna furia przynosi mocne wrażenia.
To oczywiście zasługa także pozostałej połowy kwartetu. Z jednej strony czujna gra Konrada, która nieraz wchodzi w zaskakujące rejony free i gry intuicyjnej. Z drugiej strony zręczna przeplatanka Duchnowskiego, raz z fortepianem, a raz z całą paletą elektronicznych barw, od pejzażowego tła przez głębokie basy po dobrze dopasowany arsenał dźwięków z rejonów noise’u” (Barnaba Siegel).
„Czwórniak” from „Trans-Fuzja”, Live 2016
Adam Bałdych – violin
Cezary Duchnowski – piano, computer
Andrzej Bauer – cello
Cezary Konrad – drums
W 2016, w odpowiedzi na wojnę w Syrii, Adam napisał kompozycję „Antiphona – Psalmy Syryjskie”, na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej, do tekstów „psalmów syryjskich”, znalezionych w jaskini Qumran. Prawykonanie, wraz z syryjską śpiewaczką Dimą Orsho i Orkiestrą Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, miało miejsce 18 grudnia 2016, w katowickim NOSPR, wspierając finansowo osoby, które ucierpiały w wojnie w Syrii:
Adam Bałdych & Dima Orsho – „Antiphona – Psalmy Syryjskie”, Adam Bałych Suite, Live @ NOSPR, Katowice 2016
Adam Baldych – violin
Krzysztof Dys – piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums
Dima Orsho – voice
Orkiestra Muzyki Nowej conducted by Szymon Bywalec
Audio
W 2017 ACT wydała album Adama „Brothers”, nagrany z Helge Lien Trio, ale tym razem dodatkowo z saksofonistą, Tore Brunborgiem. Płyta poświęcona była pamięci brata Adama, gitarzysty Grzegorza Bałdycha. Skład:
Adam Bałdych – violin, renaissance violin
Helge Lien – piano
Tore Brunborg – sax
Frode Berg – bass
Per Oddvar Johansen – drums.
„Brothers” jest albumem lirycznym, wspomnieniowym, takim, o którym można powiedzieć, że najlepiej byłoby, gdyby nigdy nie powstał. Album, wraz z promocyjnym wspomnieniowym teledyskiem, dedykowany jest pamięci, zmarłego w 2016 w wieku zaledwie 29 lat, Grzegorza „Grishy” Bałdycha, który odszedł niespodziewanie we śnie, z powodu zawału serca. Był najmłodszym z artystycznego rodzeństwa Bałdychów.
Można pisać wiele o ciekawych kompozycjach, innowacyjnych harmoniach, perfekcji wykonawczej, muzycznej przestrzeni, czy doskonałym porozumieniu muzyków, którzy mają za sobą wiele wspólnie zagranych koncertów. To jednak wszystko okazuje się mało ważne, choć potrzebne, na równi z talentem wszystkich członków zespołu. „Brothers” to prawdziwe emocje, a te zawsze wypadają najlepiej. Darem wielkich twórców jest posiadanie warsztatu pozwalającego je utrwalić” (jazzpress.pl).
Dodanie na albumie kolejnego instrumentu – saksofonu Tore Brunborga, poszerzyło możliwości brzmieniowe zespołu. Autorski repertuar dał wiele swobodnej przestrzeni członkom zespołu, choć skrzypce lidera są dominujące. Album uzupełnia nieśmiertelna ballada Cohena:
Adam Bałdych & Helge Lien Trio – „Hallelujah” (Leonard Cohen), Official Video 2017
Adam Bałdych – violin
Helge Lien – piano
Adam Baldych & Helge Lien Trio – „Love” from „Brothers”, Official Video 2017
Adam Baldych – violin, renaissance violin
Helge Lien – piano
Frode Berg – bass
Tore Brunborg – sax
Adam Bałdych & Helge Lien Trio – „Brothers”, Live @ Cadogan Hall, EFG London Jazz Festival 2017
Adam Bałdych – violin
Helge Lien – piano
Frode Berg – bass
W 2017 ukazał się kolejny utwór z dziedziny muzyki poważnej, autorstwa Adama Bałdycha – „Memoirs / Pamiętniki”, suita na orkiestrę symfoniczną i instrumenty improwizujące, napisana tym razem na zamówienie Filharmonii Kaliskiej. Prawykonanie miało miejsce w Kaliszu, 15 grudnia 2017.
Najnowszy album to „Adam Bałdych Quartet – Sacrum Profanum”, wydany 29 marca 2019, i nagrany w składzie:
Adam Bałdych – violin, renaissance violin
Krzysztof Dys – piano, upright piano, toy piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums, crotales, bass drum.
„Po dwóch genialnych albumach, zrealizowanych wraz z triem norweskiego pianisty Helge Liena, kolejną, wydaną przez niemiecką wytwórnię ACT płytą Bałdycha, jest album „Sacrum Profanum”. Projekt ten jest próbą wpisania muzyki sakralnej w kontekst współczesnego świata i – właściwych mu – wolności interpretacji i ekspresji. To album bardzo uduchowiony, a jednocześnie zrealizowany w formie nieskrępowanej improwizacji, przy użyciu współczesnych środków artystycznych.
Już sam tytuł inspiruje, by spojrzeć na historię muzyki globalnie i bez uprzedzeń. Tradycyjny, obowiązujący przez wieki podział muzyki na sakralną i świecką, został zastąpiony przez podział na „poważną” i „rozrywkową”. Ale współcześnie już wiemy, że podziału ostrego nie ma, i w „profanum” mieści się często więcej prawdy, dobra i piękna niż w niejednej produkcji, z założenia „poważnej”.
Temat jest fascynujący sam w sobie, i mający ogromne znaczenie dla tych muzyków, którzy działają na pograniczu gatunków. Wydaje się, że ich grono, zwłaszcza w Europie, znacznie się powiększyło, a ich dokonania od lat prezentują głównie dwie wytwórnie niemieckie – ECM i ACT.
Adam Bałdych, po okresie młodzieńczej fascynacji jazz-rockiem, od kilku lat świadomie działa na owym pograniczu, adaptując dla potrzeb muzyki improwizowanej bądź to wybrane utwory klasyczne, bądź samą stylistykę lub jej elementy, czego świetnym przykładem była płyta „New Tradition”. Również kompozycje Bałdycha, z założenia przecież jazzowe, stanowiące punkt wyjścia do improwizacji, noszą w sobie wyraźny rys europejski, co słychać w prowadzeniu frazy i w harmonii, gdzie zwroty bluesowe czy bopowe pojawiają się śladowo.
W części pierwszej płyty „Sacrum Profanum” umieszczone zostały opracowania utworów Thomasa Tallisa, Hildegardy von Bingen, Sofii Gubaiduliny i Gregorio Allegriego, a także prastarej polskiej „Bogurodzicy”. Część druga, czyli utwory od 7 do 10, plus wkomponowany w przesłanie części pierwszej „Profundis” – to kompozycje Bałdycha.
Spoglądając wstecz, na dorobek Adama Bałdycha, odnosi się wrażenie, że gra on w tej chwili z najlepszym zespołem, jaki udało mu się stworzyć w ostatnich latach. Album „Sacrum Profanum” jest jedną z najlepszych płyt jazzowych, jakie ukazały się w ostatnim okresie” (Tomasz Szachowski).
Adam Baldych Quartet – „Sacrum Profanum” Making Of 2019
Adam Baldych Quartet – „O Virga ac Diadema” (Hildegard of Bingen) from „Sacrum Profanum”, Live 2019
Adam Bałdych – violin, renaissance violin
Krzysztof Dys – piano, toy piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums, crotales, gran cassa
„CLOUDS” 2020
Najnowsza płyta to „Clouds”. Ukazała się 25 września 2020, wydana ponownie przez ACT.
Tym razem, muzykę Adam współtworzył z wybitnym francuskim wiolonczelistą Vincentem Courtois oraz holenderskim pianistą Rogierem Teldermanem. „Clouds” nagrany został w legendarnym studio LaBuissone i jest zapisem wyjątkowego dialogu tych trzech artystów.
„Szczególnie wyrazistą barwą, jaką na tym albumie przedstawia Adam Bałdych, jest brzmienie, budowane poprzez skrzypce renesansowe. W „Interlude” oraz „Jardin” brzmią one, jak współczesny instrument, ze strunami jelitowymi, strojony septymę niżej od zwyczajnych skrzypiec i tercję niżej od altówki.
„Struny mają niesamowity sustain” – wyjaśnia skrzypek. „Kiedy gram na nich pizzicato, dźwięk trwa w nieskończoność”.
Dla Vlncenta Courtoisa połączenie skrzypiec, wiolonczeli i fortepianu, niesie ze sobą bardzo pozytywne skojarzenia. Jako młody wiolonczelista wystąpił ze skrzypkiem Dominique Pifarlym i pianistą Joachimem Kuehnem, podczas New Jazz Meeting w Baden-Baden. „Nagle zacząłem grać muzykę improwizowaną” – wspomina po latach, – „pełną potężnego brzmienia, jakie spotyka się w muzyce klasycznej. Zmieniło to mój punkt widzenia. Zacząłem łączyć wszystko i być wiolonczelistą pełnym, a nie jedynie jazzowym”. Teraz odnajduje się znakomicie w trio na płycie „Clouds”, gdzie Adam Bałdych, Vincent Courtois i Rogier Telderman odnaleźli wspólnie środki wyrazu, które są zarazem wyważone, ale i żywiołowe. Tworzą magię, która ma uniwersalną cechę wielkiej muzyki – zdolność odnawiania więzi ze słuchaczem” (Dionizy Piątkowski).
Po udanej sesji nagraniowej we francuskim studiu La Buissonne, trio Bałdych / Couirtois / Telderman zagrało serię koncertów w Holandii.
„Clouds” – Official Video 2020
Adam Bałdych – violin, renaissance violin
Vincent Courtois – cello
Rogier Telderman – piano
„Early Spring” from „Clouds”, Audio 2020
WSPÓŁPRACA
Wśród muzyków i artystów, z którymi Adam współpracował, znajdują się m.in. Jim Beard, Billy Cobham, Iro Rantala, Yarnem Hermanem, Lars Danielsson, NDR Big Band, Leszek Możdżer, Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Mika Urbaniak, Jerry Goodman, Krzesimir Dębski, Jarosław Śmietana, Marek Raduli, Piotr Żaczek, Cezary Konrad, Wojtek Pilichowski i wielu innych.
NAGRODY
Adam Bałdych na swoim koncie ma wiele nagród i wyróżnień, jest laureatem praktycznie wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce i nie tylko, w tym m.in.:
2012: Grand Prix Jazz Melomani – Nadzieja Melomanów
2013: Echo Jazz Award, Germany
2013: Grand Prix Jazz Melomani – Artysta Roku
2013: Jazz Top „Jazz Forum” – Najlepszy Nowy Artysta
2014: Fryderyk – nominacja w kategorii Jazzowy Album Roku „The New Tradition”
2015: Grand Prix Jazz Melomani – Płyta Roku „The New Tradition”, nagroda TVP2
2016: Fryderyk – nominacja w kategorii Jazzowy Artysta Roku
2016: Jazz Top „Jazz Forum” – Najlepszy Album Jazzowy “Bridges”
2016: nominacja do Echo Jazz Award, Germany
2016: Złoty Krzyż Zasługi
2016: Odznaka Honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej
2019: Medal 100-lecia Odzyskania Niepodległości
2013-2017, 2019: Jazz Top „Jazz Forum” – Jazzowy Skrzypek Roku.
Występował na licznych festiwalach – Jazz Jamboree Warszawa, Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, JakArt Dżakarta, Montreux Jazz Festival, London Jazz Festival, Jazz Baltica, Jazz od Nowa Festival Toruń, Jazz in der Baum Heringsdorf, Jazz w Muzeum Ostrów Wlkp., Olympus Jazz Festival Warszawa, ElJazz Festival Bydgoszcz, Liepziger Jazztage, Bielska Zadymka Jazzowa, April Jazz Festival Espoo Finlandia, Letni Festiwal Jazzowy w Piwnicy pod Baranami, Krokus Jazz Festival Jelenia Góra i inne.
MASTER CLASS ONLINE 2021
Od kwietnia 2021Adam Bałdych prowadzi specjalny program online – „Masterclass”, skierowany do muzyków, chcących podążać za pomysłami i innowacjami Adama.
Prywatnie, Adam jest mężem wokalistki jazzowej, Kariny Srockiej-Bałdych (Kari Sál). Skrzypek wystąpił na płycie Kari Sál „Betesda” z 2017
Posłuchajmy także:
Adam Bałdych & Mika Urbaniak – „Let It Snow”, Official Video 2011 https://www.youtube.com/watch?v=kF1ZbpD1t4w
Grzegorz Bałdych Fahren – „Wspinam się na szczyt” from „Popłyniemy razem”, Official Video 2012
Grzegorz Bałdych – guitar
Michał Malicki – vocal
Guest: Adam Bałdych – violin
Adam Bałdych Imaginary Quartet – „Letter for E” (Esbjorn Svensson), Live 2013
Adam Bałdych – violin
Paweł Tomaszewski – piano
Michał Barański – bass
Paweł Dobrowolski – drums
Adam Bałdych Imaginary Quartet – „For Zbiggy”, Live 2013
Adam Bałdych – violin
Paweł Tomaszewski – piano
Michał Barański – bass
Paweł Dobrowolski – drums
Adam Bałdych Quartet – „Repetition”, Live @ Radio Łódź, 2018
Adam Bałdych – violin
Krzysztof Dys – piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums
Adam Baldych & Helge Lien Trio – „Polesie”, Live at Jazzhead! 2018
Adam Bałdych – violin
Helge Lien – piano
Thomas Fonnesbaek – bass
Per Oddvar Johansen – drums
Adam Bałdych Quartet – Live at Jazzhead! 2019
Adam Bałdych – violin
Krzysztof Dys – piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums
Paweł Kaczmarczyk Directions in Music: Weather Report – „A Remark You Made” (Joe Zawinul), Live @ Jazz na Starówce 2020
Paweł Kaczmarczyk – keyboards
Adam Bałdych – violin
Michał Barański – bass guitar
Paweł Dobrowolski – drums
Adam Baldych Quintet – „Poetry”, Live Studio Session 2021
Adam Bałdych – violin
Marek Konarski – tenor sax
Krzysztof Dys – piano
Michał Barański – bass
Dawid Fortuna – drums
JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!
Fot. 2019 (Jazz Zeitung) / 2012 (Rafał Garszczyński) / 2019 (BMW Welt Jazz Award) / 2019 (Adam Bałdych with Helge Lien Trio (BMW Welt Jazz Award)