Aga Zaryan

Oprac. Ewa Kałużna, fot. http://cojestgrane24.wyborcza.pl

17 Sty 2019 swoje 43. urodziny świętuje polska wokalistka jazzowa –

AGA ZARYAN

(właśc. Agnieszka Czulak, z domu Skrzypek; ur. 17 stycznia 1976).
Urodziła się w rodzinie z tradycjami muzycznymi i patriotycznymi. Mama – nauczycielka i autorka podręczników do języka angielskiego, ojciec – Paweł Skrzypek, koncertujący pianista klasyczny.
Rodzina artystki brała udział w Powstaniu Warszawskim − babcia była łączniczką AK, dziadek, Jan Zarański, był pracownikiem Delegatury Rządu na Kraj, a w Powstaniu walczył w zgrupowaniu Kryska.

Wczesną część dzieciństwa Aga spędziła pod Manchesterem, gdzie uczęszczała do szkoły podstawowej.
Po powrocie do Polski trenowała zawodniczo grę w tenisa ziemnego, zdobywając w wieku 14 lat mistrzostwo Warszawy juniorów młodszych.

Jako nastolatka zainteresowała się muzyką i teatrem. Usłyszawszy muzykę Elli Fitzgerald i Milesa Davisa, postanowiła zostać wokalistką jazzową. Uczyła się śpiewu w średniej szkole muzycznej oraz w Policealnym Studium Jazzu, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem.
W ramach otrzymanego stypendium uczestniczyła w Warsztatach Jazzowych w Stanford oraz Jazz Camp West w Stanach Zjednoczonych, gdzie doskonaliła swoje umiejętności wokalne.

W 2002 debiutowała albumem „My Lullaby”, nagranym z grupą, w skład której weszli Tomasz Szukalski, Darek Oleszkiewicz, Michał Tokaj i Łukasz Żyta. Znajdujący się na płycie wybór standardów, zaśpiewanych z towarzyszeniem kwartetu jazzowego, w oryginalnej interpretacji, przyniósł jej duże zainteresowanie środowiska muzycznego https://www.youtube.com/watch?v=BCZBFCvp7lg

W kolejnych latach występowała w licznych klubach i na festiwalach w Polsce, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Czechach, Szwecji, Francji, Czarnogórze, Bułgarii, Turcji, Portugalii, Rosji i Islandii.

W 2006 Zaryan wystąpiła w Warszawie na JVC Jazz Festiwal, otwierając swoim występem koncert Branforda Marsalisa

Również w 2006 odbyła się premiera albumu „Picking Up the Pieces”, z udziałem takich muzyków, jak: Larry Koonse (gitara), Munyungo Jackson (perkusja), Nolan Shaheed (kornet) i Darek Oleszkiewicz (kontrabas). Cieszące się popularnością w Polsce wydawnictwo, uzyskało status dwukrotnej platynowej płyty https://www.youtube.com/watch?v=p-p5zMjEfjQ

Na początku 2007 Aga dała szereg koncertów w Stanach Zjednoczonych, na których wystąpiła ze składem muzyków, uczestniczących w nagraniu płyty „Picking Up the Pieces”. Zaśpiewała między innymi w „Joe’s Pub” w Nowym Jorku oraz w „Blues Alley” w Waszyngtonie https://www.youtube.com/watch?v=HBE6phZ5hYE

Latem 2007 nagrała pierwszy polskojęzyczny album – „Umiera piękno”. Podczas sesji towarzyszyło jej trio jazzowe, wsparte przez 17-osobową sekcję smyczkową oraz harfę i obój –
„Miłość” z płyty „Umiera piękno” https://www.youtube.com/watch?v=4Z0kh414FCs

Album zawiera dziewięć utworów, których teksty to wiersze poetów okresu wojennego, do których muzykę skomponował Michał Tokaj, będący również autorem aranżacji. Wiersze, wybrane przez wokalistkę, opowiadają o życiu w Warszawie podczas Powstania w 1944.
4 sierpnia 2007, w Parku Wolności, na dziedzińcu Muzeum Powstania Warszawskiego, odbył się koncert, podczas którego Aga Zaryan zaśpiewała piosenki z tego albumu. Towarzyszył jej cały zespół, biorący udział w nagraniu płyty. Koncert transmitowany był przez Polskie Radio i TVP. W 2008 płyta „Umiera piękno” została uhonorowana Fryderykiem w kategorii Album Roku – Piosenka Poetycka.
Po premierze płyty odbył się szereg koncertów –
Aga Zaryan at Cotton Club, Tokyo – „Miłość” https://www.youtube.com/watch?v=f9-9MwNI4QU

Aga Zaryan jest także autorką muzyki do filmu „Tragedia dziewczyny ulicznej”, który był prezentowany w 2007 w ramach warszawskiego festiwalu „Święto kina niemego”.

W 2008 ukazał się koncertowy album – „Live at Palladium”. Wydawnictwo zawiera koncert Agi Zaryan, zarejestrowany w 2008 w warszawskim klubie „Palladium”. W koncercie wzięli udział muzycy z Los Angeles – na gitarze Larry Koonse, na kontrabasie Darek Oleszkiewicz i na instrumentach perkusyjnych Munyungo Jackson. Na repertuar złożyły się głównie utwory z płyt „Picking Up the Pieces” i „My Lullaby”, część w nowej aranżacji. Album był sukcesem komercyjnym i otrzymał status potrójnej platyny https://www.youtube.com/watch?v=saB0d82irzg

Dyskografia Agi Zaryan:
2002 My Lullaby
2006 Picking Up the Pieces
2007 Umiera piękno
2008 Live at Palladium
2010 Looking Walking Being
2011 A Book of Luminous Things
2011 Księga olśnień
2013 Remembering Nina & Abbey
2018 What Xmas Means to Me
2018 High & Low

Nagrody i wyróżnienia:
2007 Nagroda Muzyczna Programu Trzeciego „Mateusz”
2008 Album Roku Piosenka Poetycka „Umiera piękno” Fryderyki 2008
2008 Wokalistka Roku Fryderyki 2008 – nominacja
2009 Jazzowy Album Roku „Live at Palladium” Fryderyki 2009 – nominacja
2011 Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2011 Jazzowy Album Roku „Looking Walking Being” Fryderyki 2011 – nominacja
2011 Bestsellery Empiku
2012 Album Roku Piosenka Poetycka „Księga olśnień” Fryderyki 2012
2014 Album Roku Muzyka Jazzowa „Remembering Nina & Abbey” Fryderyki 2014 – nominacja
2014 Artystka Roku Muzyka Jazzowa Fryderyki 2014 – nominacja

Najnowsze dwa albumy Agi Zaryan ukazały się w 2018. Są to „High & Low” oraz świąteczny „What Xmas Means to Me”.

„Album „High & Low” jest stylistycznie różnorodny, dojrzały emocjonalnie, świadomy społecznie i muzycznie wyrafinowany. Aga Zaryan nagrała album, który redefiniuje granice muzyki jazzowej na wielu poziomach. Z duchem czasu, odważnie i bez podziałów.
Muzyka na nowy album została skomponowana do tekstów, napisanych po angielsku przez wokalistkę. Dzięki temu kompozycje nabrały osobistego charakteru. Zaryan dzieli się w nich swoimi emocjami i refleksjami na temat otaczającej rzeczywistości.
Aga Zaryan zaskakuje nowym brzmieniem swojej muzyki, swobodnie czerpie z bogatych tradycji R&B, funku, bossa novy i jazzu. Na nagraniach słyszymy śmietankę międzynarodowych muzyków, których artystka zaprosiła z różnych stron świata” https://jazzsoul.pl/…/aga-zaryan-wydala-album-ktory-redefi…/

„Aga Zaryan nagrała płytę z wybitnymi muzykami, m.in. z Michałem Tokajem, Davidem Dorużką, Sławkiem Kurkiewiczem, Robertem Majewskim. Nie jest to bez znaczenia, bo także dzięki nim ten album prezentuje się tak dobrze. Od razu warto wyjaśnić, że nie znajdziemy tu kompozycji jedynie dla miłośników jazzu.
Wiele z piosenek wykracza poza utarte schematy, związane z tym gatunkiem muzycznym. Dlatego też, jeśli ktoś boi się jazzowych interpretacji i improwizacji, ten album nie powinien go odstraszyć. Całość została przemyślana, a każdy z utworów prezentuje się nienachalnie. Lekkość kompozycyjna i szlachetna, starannie wyważona forma muzyczna są ogromnym atutem tego przedsięwzięcia.
Wokalistka czerpie z tradycji muzycznych w sposób ostrożny, ale dzięki temu słychać tu elementy ciepłej bossanovy (“Spirit Voices”), soulowo-popowej zmysłowości (“Back”), jazzującej melodyki (“Proof”), a nawet delikatnego funky (“Boo To You Too”).
Poza tym, podziw rodzi się w momencie, gdy dostrzeżemy, z jaką pieczołowitością został przygotowany ten materiał. Jak napisała Aga w książeczce do płyty, „muzyka jest sztuką, dzięki której daje się uciec od ciemniejszych stron życia, muzyka może być też wspaniałą terapią”. Sedno płyty tkwi w tych słowach.
Te piosenki dają wytchnienie, ale też odrobinę refleksji i oderwania się od otaczającej rzeczywistości. Ktoś powie, że to banał. Ale czy każdy posiada taką zdolność przetwarzania muzyki na coś ważnego? Zdecydowanie nie, a wokalistce to się udało. Dlatego album “Low & High” jest nie tyle dobry, co ważny.
Posiada też przesłanie, bo teksty dotykają m.in. ważnych problemów społecznych. Opowieści jednak zostały zapisane po angielsku i nie uderzają w nas bezpośrednio. Całość ukrywa się za formą, której te piosenki jednak wcale nie narzucają. Można wybiec poza pewien schemat. Ta muzyka nam to umożliwia i sprawia, że jazz nie staje się przewodnikiem płyty “High & Low”, a drogowskazem do innych, równie istotnych elementów tych piosenek https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/…/…/aga-zaryan-high-low/

Singiel, który zapowiadał album – „Spirit Voices” – to kompozycja autorstwa Paula Simona. W wykonaniu Agi Zaryan jest pełna pozytywnej energii https://www.youtube.com/watch?v=ShVA-g1ZL8E

Album świateczny „What Xmas Means to Me” ukazał się
Muzycy:
Aga Zaryan, Freddy Cole – śpiew
Michał Tokaj – fortepian, organy Hammonda
Marcin Kaletka – saksofon tenorowy
Robert Majewski – trąbka, fluegelhorn
Grzegorz Nagórski – puzon
Michał Barański – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja
oraz Orkiestra Filharmonii Praskiej.

„Album promowany jest obecnością Freddy’ego Cole’a, wokalisty pozostającego w cieniu swojego słynnego brata. Oczywiście, jego głos dodaje swoistego klimatu, jak choćby w „Jingle Bells”, czy utrzymanym w nowoorleańskim duchu „Santa Claus Is Coming to Town”, jednak nie unosi artystycznie produkcji na milimetr wyżej. Natomiast całkiem inaczej dzieje się, kiedy solowe partie przypadają Robertowi Majewskiemu czy Grzegorzowi Nagórskiemu. Kiedy ten pierwszy słodzi nam na fluegelhornie, otwiera się niebo.
Płyta zawiera wiele smaczków, jak genialna sztuczka z solem kontrabasu arco w „Christmas Cheer” i sam fakt ograniczenia akompaniamentu do właśnie tego instrumentu.
Na albumie jest jeden temat bardzo szczególny. Wyśpiewany w 1967 przez Stevie’ego Wondera świąteczny przebój „Someday at Christmas”, po kolejnych interpretacjach The Jackon 5, Justina Biebera czy Jackie Evnacho doczekał się kolejnej wersji, tym razem za sprawą naszej wokalistki. Biorąc pod uwagę fakt, że Aga Zaryan postanowiła zacytować tekst piosenki w płytowej wkładce, można odnieść wrażenie, że jest to swoiste credo płyty. Z przesłaniem tęsknoty za normalnością, pokojem, miłością, nie pozostawia wątpliwości, co chce nam artystka przekazać.
Michał Tokaj rewelacyjnie wywiązuje się z każdej roli, jak choćby pojedynczego akompaniatora w „The Secret of Christmas”, a jego instrumentacje, jak w „The Christmas Song (Chestnut Roasting on an Open Fire)” czy „Little Drummer Boy”, to sznyt iście światowy. A za aranż Niemenowskiego hitu do strof Iwaszkiewicza, tu w zjawiskowej interpretacji Agi, Tokaj powinien dostać Fryderyka w kategorii Instrumentacja i Orkiestracja Akompaniamentu dla Kobiecego Głosu, której dotąd nie ma. Stąd proste, płynące prosto z serca – szacun” http://jazzforum.com.pl/main/cd/what-xmas-means-to-me

„The Christmas Song (Chestnuts Roasting On An Open Fire)” https://www.youtube.com/watch?v=ZtOm6e7zBC8

Aga Zaryan & Freddy Cole – „Jingle Bells” https://www.youtube.com/watch?v=AmHvi4d40y8

„Śpiewam od 20 lat, ale dopiero teraz staję się jazzową kocicą. Jazz jest bowiem muzyką, która opowiada o doświadczeniu życiowym.
Moją wielką miłością są standardy jazzowe, ale co pewien czas wpadam w nurt muzyki autorskiej, gdy piszę teksty. Czasem w głowie pojawiają się zarysy piosenek, melodia, proste akordy. Bardzo się cieszę, że przy okazji „High and Low” mogłam odnaleźć brakującą część mojej muzycznej osobowości. Przy tworzeniu ostatnich dwóch płyt towarzyszy mi mój wieloletni muzyczny dyrektor, pianista i aranżer – Michał Tokaj, który moje proste muzyczne pomysły ubiera w piękne harmoniczne szaty i przystraja je ciekawymi aranżacjami. Jesteśmy po koncertach w 15 miastach, podczas których muzyka zabrzmiała jeszcze inaczej niż na nagraniach, zdecydowanie bardziej żywiołowo. Mam wrażenie, że w jazzie głównego nurtu, w standardach, pokazuję inną stronę swojej osobowości niż w autorskich nagraniach, takich jak chociażby „High and Low”. Było mi to potrzebne.
Cieszę się, że w moim nowym składzie jest Sławek Kurkiewicz, który gra na basówce. Wraca David Dorużka, po raz pierwszy pojawia się u mnie w nagraniach młody perkusjonista, Portugalczyk Pedro Segundo. Nowością jest, że śpiewam wiele chórków, a wraz ze mną śpiewa Irena Kijewska, wokalistka o przepięknej, oryginalnej barwie głosu. Koncerty z tymi muzykami to czysta przyjemność!” – opowiada Aga Zaryan w wywiadzie dla dziennik.pl https://muzyka.dziennik.pl/…/588087,aga-zarya-wywiad-jazz-m…

Posłuchajmy także:
Aga Zaryan & Grzegorz Turnau – „To jedno” z albumu „Księga olśnień” (słowa: Czesław Miłosz, muzyka: Michał Tokaj), 2011 https://www.youtube.com/watch?v=grLRuoS7fsE

„Don’t Let Me Be Misunderstood” z albumu „Remembering Nina & Abbey” a Tribute Album to Nina Simone and Abbey Lincoln, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=P0OAezfdmG8

„My Baby Just Cares For Me” z albumu „Remembering Nina & Abbey” a Tribute Album to Nina Simone and Abbey Lincoln, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=eumAnlAFto0

Aga Zaryan @ Jazz Camping Kalatówki 2017
Aga Zaryan- śpiew
Jakub Mizeracki-gitara
Konrad Zemler-gitara https://www.youtube.com/watch?v=PT2iTSsJ2e0

Aga Zaryan i Grzegorz Dowgiałło – „What a Wonderful World” 2018 https://www.youtube.com/watch?v=if3dNqYMyF0

JUBILATCE ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!