Andrzej Cudzich

Oprac.Ewa Kałużna, fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andzrej Cudzich, 1978
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andzrej Cudzich w kubie Pod Jaszczurami
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andrzej Cudzich
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Janusz Muniak, Andrzej Cudzich, Jerzy Bezucha, Don Cherry na Jazz Jamboree’80
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andzrej Cudzich
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andzrej Cudzich
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Andzrej Cudzich
Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/

Dziś skończyłby 61 lat kontrabasista jazzowy i kompozytor, zaliczany do grona najlepszych w Polsce i Europie.
Niestety, choroba zabrała go w wieku zaledwie 43 lat,

ANDRZEJ CUDZICH (ur. 25 czerwca 1960, zm. 23 listopada 2003).

Muzyka od zawsze była czymś, co kochał. Gromadził nagrania i namiętnie ich słuchał.

Od najmłodszych lat pochłaniał go przede wszystkim jazz, choć jego pierwszym idolem był Jimi Hendrix.

Od szóstej klasy szkoły podstawowej, Andrzej jeździł regularnie, jako widz, na warszawskie Jazz Jamboree.

Naukę muzyki rozpoczął w szkole muzycznej w Nowym Targu, w klasie fortepianu.

Edukację kontynuował w liceum muzycznym w Krakowie, w klasie kontrabasu.

Można powiedzieć, że kontrabasistą został przypadkiem. „Zdawałem na trąbkę, ale komisja stwierdziła, że mam nieodpowiedni zgryz, i w końcu trafiłem do klasy kontrabasu” – wspominał Andrzej Cudzich w wywiadzie dla „Jazz Forum” z 1996.

W szkole średniej poznał Ewę, swoją przyszłą żonę.

Studiowali później także w jednej uczelni – Akademii Muzycznej w Krakowie. Andrzej ukończył studia w 1984.

Ślub Ewy i Andrzeja odbył się w 1983, jeszcze w czasie studiów.

W 1985 przyszła na świat ich córka, Katarzyna, a w 1988 – syn Karol.

Dzieci poszły w ślady rodziców, kształcąc się muzycznie. Katarzyna jest flecistką, Karol – perkusistą.

CONFIRMATION

W trakcie nauki w krakowskim liceum muzycznym, Andrzej rozpoczął działalność w zespole jazzowym Confirmation.

W 1978 zdobył z tym zespołem II miejsce w konkursie Jazz nad Odrą. Został wówczas uhonorowany także nagrodą indywidualną.

Po festiwalu, zespół zaproszono do Jugosławii. Dokonali też nagrań w studiu Polskiego Radia w Krakowie.

CUDZICH & MUNIAK

W 1978, w dorocznej ankiecie wpływowego pisma „Down Beat”, amerykańscy krytycy muzyczni wymienili nazwisko Janusza Muniaka wśród najlepszych saksofonistów tenorowych, zasługujących na szerokie uznanie.

W 1979 saksofonista powołał do życia grupę Janusz Muniak Quartet. Andrzej Cudzich otrzymał wówczas propozycję współpracy w kwartecie z Januszem Muniakiem.

Muniak wprowadził młodego kontrabasistę do wielkiego jazzowego świata, by następnie współpracować z nim przez kilka kolejnych lat, do 1985.

JAZZ JAMBOREE 1980.

JANUSZ MUNIAK QUARTET feat. DON CHERRY

W 1980 Andrzej Cudzich wystąpił na Jazz Jamboree, wraz z formacją Janusza Muniaka.

Koncert kwartetu Muniaka z Donem Cherry należał do największych sensacji Jazz Jamboree. Legendarny trębacz amerykański, Don Cherry, jeden z twórców i głównych innowatorów free jazzu oraz world music, dołączył wówczas na scenie do polskiego zespołu.

Zaowocowało to dalszą współpracą i zostało uwiecznione na płycie „Jazz Jamboree 1980” z 1983.

Pod koniec lat 60., Don Cherry wyruszył w podróż po Europie, Afryce i Azji. Nauczył się gry na wielu egzotycznych instrumentach ludowych, jak doussn’guni – rodzaj harfy o kilkusetletniej tradycji, używanej podczas uroczystości rozpoczęcia polowań na Mali, czy różnego rodzaju flety.

Obok trąbki kieszonkowej, Cherry grał na fortepianie, melodyce, ludowych fletach z różnych stron świata, oraz instrumentach perkusyjnych.

Przez pewien czas mieszkał w Szwecji, wraz ze swoją żoną Moki i ich dziećmi.

W jego muzyce pojawiły się silne inspiracje folklorem Bliskiego Wschodu, Afryki i Indii.

Dzięki nagraniom z lat 70. stał się prekursorem world music i ethno jazzu.


W Polsce Don Cherry pojawił się w 1973:
Don Cherry – Live @ Jazz Jamboree 1973
Don Cherry – trumpet, doussn’guni
Dodou Gouriand – soprano sax
Christer Bothén – doussn’guni, tenor sax
Bobo Stensson – piano
Jane Robertson – cello
Moki Cherry – tamboura, Eagle-Eye Cherry
Palle Danielsson – bass
Bengt Berger – drums, tabla

Koncert Janusz Muniak Quartet feat. Don Cherry podczas Jazz Jamboree 1980 stanowił moment przełomowy w karierze Andrzeja Cudzicha. Od tego czasu, kontrabasista grał na warszawskich Jamborees niemal corocznie:
Janusz Muniak Quartet feat. Don Cherry – Live @ Jazz Jamboree 1980
Janusz Muniak – soprano sax, tenor sax
Pierre Pausgen – piano, electric piano
Andrzej Cudzich – bass
Jerzy Bezucha – drums
Guest: Don Cherry – pocket trumpet, melodica, percussion, vocal

„Jazz Jamboree 1980” – Full Album 1983

„PLACEBO” 1982

11 grudnia 1982 Janusz Muniak Quartet nagrał w studiu radiowej Trójki płytę „Placebo”, obejmującą takie gatunki, jak jazz-funk, cool jazz i fusion:
Wojciech Puszek – piano
Janusz Muniak – soprano sax, tenor sax
Andrzej Cudzich – bass
Krzysztof Zawadzki – drums
„Placebo” – Full Album 1982

Z Muniakiem, Andrzej Cudzich występował na festiwalach Jazz Ost West, Umbria Jazz, Maastricht Jazz Festival, Frankfurter Jazz Tage, Enschede Jazz Days, w Liège, Brukseli, Budapeszcie, Pradze, Dreźnie, Bratysławie i Wiedniu.

Koncertowali ze znanymi muzykami, jak Joe Newman, Freddie Hubbard czy Sal Nistico.

CUDZICH & WALK AWAY

Równolegle, w 1982, Andrzej Cudzich związał się z grupą Walk Away, pod kierownictwem Krzysztofa Zawadzkiego.

Formacja brała wówczas udział w konkursie Jazz Juniors, zdobywając tam 2. nagrodę.

CUDZICH & PTASZYN

W tym samym roku, Cudzich otrzymał propozycję współpracy od nestora polskiej sceny jazzowej – Jana Ptaszyna Wróblewskiego.

Andrzej grał w różnych formacjach Ptaszyna – kwartecie, septecie, Grand Standard Orchestra, Towarzystwie Nostalgicznym Swingulas, a także występował na wielu festiwalach jazzowych – Jazz Jantar, Jazz nad Odrą, Jazz Jamboree.

Nagrał wspólnie kilka płyt – „Grand Standard Orchestra Vol. 2” 1983, „Towarzystwo Nostalgiczne Swingulans” 1984.

W 1984, w plebiscycie „Jazz Forum”, Andrzej Cudzich został po raz pierwszy wybrany najlepszym polskim kontrabasistą.

Od tego czasu, niemal nie schodził z pierwszych miejsc tej ankiety.

CUDZICH & SZUKALSKI

W 1985 Andrzej Cudzich rozpoczął współpracę z Tomaszem Szukalskim, zaliczanym wówczas do europejskiej czołówki saksofonistów jazzowych.

Szakal zorganizował swój kolejny kwartet, tym razem z Piotrem Biskupskim, Andrzejem Cudzichem i Andrzejem Jagodzińskim / Arturem Dutkiewiczem. Kwartet z założenia miał przejąć sukcesję po formacji The Quartet, ale przetrwali zaledwie dwa lata.

„TINA BLUES” 1986

W 1986 ukazał się album kwartetu „Tina Blues”, nagrany dla wytwórni Wipe, w składzie:
Tomasz Szukalski – sax
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Czesław Bartkowski – drums.

JAZZ JAMBOREE 1991

Do koncepcji kwartetu Tomasz Szukalski powrócił w 1991, wówczas z Arturem Dutkiewiczem, Andrzejem Cudzichem i zmieniającymi się perkusistami:
Tomasz Szukalski Quartet – Jazz Jamboree ’91, Full Concert Audio
Tomasz Szukalski – saxes
Artur Dutkiewicz – piano
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums

Tomasz Szukalski Quartet – „Body and Soul” from „Jazz Jamboree ’91”, Audio
Tomasz Szukalski – saxes
Artur Dutkiewicz – piano, synthesizer
Andrzej Cudzich – bass
Marek Stach – drums

Koncertowali razem na festiwalach w Polsce i w Europie, jak North Sea Jazz Festival w Hadze, a także w Rosji, Gruzji, na Łotwie, w Estonii, Bułgarii, Turcji, Portugalii, a nawet w Etiopii.

CUDZICH & MAJEWSCY

W 1986 Andrzej Cudzich wziął udział w nagraniu albumu „Continuation” sekstetu Henryka i Roberta Majewskich. Album wydały Polskie Nagrania Muza w 1987. Okładka była dziełem Marka Karewicza:
Jarosław Śmietana – guitar
Andrzej Jagodziński – piano
Robert Majewski – trumpet
Henryk Majewski – trumpet, flugelhorn
Andrzej Cudzich – bass
Czesław Bartkowski – drums
„Continuation” – Full Album 1987

CUDZICH & BEYSENS

W 1989 Andrzej Cudzich wyjechał na europejskie tournée belgijskiej wokalistki, Patrycji Beysens, po Belgi, Niemczech, Holandii i Francji.

Współpraca z Beysens zapoczątkowała jeden z bardziej aktywnych okresów w karierze artystycznej Cudzicha.

JAZZ EUROPEJSKI

W latach 1990-1993 Andrzej nawiązał współpracę z czołowymi postaciami jazzu francuskiego, belgijskiego i holenderskiego. Byli to Jack van Poll, Felix Simtaine, Michell Herr, David Linx, Filip Abraham, John Ruocco, Hans Van Oosterhout, Eric Legnini, Joe Krause, Robert Jan Vermoulen, Jean Francis Prins.

Wraz z nimi, koncertował w całej Europie Zachodniej, głównie w klubach Amsterdamu, Rotterdamu, Antwerpii, Brukseli, Lille i Paryża.

CUDZICH & NAMYSŁOWSKI

W 1992 Cudzich rozpoczął współpracę z wiodącą postacią jazzu w Polsce – Zbigniewem Namysłowskim.

Zaowocowało to występami na wielu festiwalach jazzowych, m.in. w Tbilisi, Budapeszcie, Paryżu, Frankfurcie, Hanowerze.

Z zespołem Namysłowskiego, Andrzej koncertował również z amerykańską wokalistką, Deborah Brown.

CUDZICH & ŚMIETANA

Rok 1993 to początek blisko 5-letniego okresu współpracy Cudzicha z czołowym polskim gitarzystą jazzowym, Jarosławem Śmietaną.

Okres ten obfitował w wiele podróży i nagrań.

W 1994 miał miejsce pierwszy wyjazd – do Nowego Jorku w USA i Vancouver w Kanadzie

W latach 90. Jarosław Śmietana rozpoczął tworzenie składów mniej stabilnych, często międzynarodowych, z myślą o doraźnych projektach muzycznych, jak trasy koncertowe czy sesje nagraniowe. Ich trzon stanowili sprawdzeni muzycy – Piotr Baron na saksofonie, Andrzej Cudzich na kontrabasie i Adam Czerwiński na perkusji.

W 1994 formacja Śmietany wystąpiła na Jazz Jamboree, w międzynarodowym składzie:
Jarek Śmietana International Quintet – Jazz Jamboree ’94, Full Concert Audio 1994
Jarosław Śmietana – guitar
Piotr Baron – tenor sax
Eddie Henderson – trumpet
Andrzej Cudzich – bass
Greg Bandy – drums

Nowością były także kolejne albumy, nagrywane w międzynarodowych triach, z Andrzejem Cudzichem na kontrabasie i zmieniającymi się, czasem dość egzotycznymi, perkusistami.

„Cooperation” 1992, dla GOWI Records:
Jarek Śmietana – guitar
Andrzej Cudzich – bass
Felix Simtaine – drums.
„Flowers in Mind”, nagrany w 1994 w Krakowie, dla JSR Records, a wydany pierwotnie w 1995, jako „Jarek Śmietana feat. Idris Muhammad & Andrzej Cudzich – Flowers in Mind”, a następnie w 2012, jako „Flowers in Mind”:
Jarek Śmietana – guitar
Andrzej Cudzich – bass
Idris Muhammad – drums.
„You Never Know”, nagrany w 1995, w krakowskiej Rotundzie, podczas festiwalu Jazz Juniors, dla Power Bros Records, a wydany w 1997:
Jarek Śmietana – guitar
Andrzej Cudzich – bass
Ronnie Burrage – drums
„Black Orpheus” from „You Never Know” 1995

W 1994 Andrzej Cudzich wystąpił z kwintetem Śmietany na Jazz Jamboree, czego efektem był album
„Jarek Śmietana Quintet feat. Eddie Henderson & Greg Bandy ‎- Live at the Jazz Jamboree ’94”
Jarek Śmietana – guitar
Piotr Baron – tenor sax
Eddie Henderson – trumpet, flugelhorn
Andrzej Cudzich – bass
Greg Bandy – drums
Full Concert Audio 1994

Dzięki tym projektom, rozwijała się współpraca Andrzeja Cudzicha z gwiazdami jazzu światowego, jak Eddie Henderson, Carter Jefferson, Gary Bartz, Hamiett Bluiett, Bob Berg, Gary Thomas, Joey Calderazzo, David Kikoski, Jim Mc Neally, Idris Muhammad, Greg Bandy, Carl Allen czy Ronnie Burrage.

CUDZICH & ŻĄDŁO

W latach 90. Andrzej Cudzich koncertował także z saksofonistą i flecistą jazzowym o międzynarodowej sławie, Leszkiem Żądło.

MISS B., 1995

W tym czasie powstał projekt „Miss B.”, dedykowany aktorce, Barbarze Kwiatkowskiej-Lass, z którą Leszka Żądło łączyło głębokie uczucie, i wspólne, ponad 20-letnie, życie.

Tytułowy utwór, „Miss B.”, Leszek napisał właśnie dla Barbary, jeszcze w 1977.

Po niespodziewanej śmierci Barbary Kwiatkowskiej 6 marca 1995, Leszek miesiąc później zaprosił dwóch swoich przyjaciół do Studia Stebo w Nowej Hucie, gdzie został nagrany materiał na nowy album.

Płyta „Miss B. In memoriam Barbara Kwiatkowska-Lass” ukazała się dopiero w 2018, nakładem For Tune.

Zaproszonymi muzykami byli kontrabasista Andrzej Cudzich i perkusista Janusz Stefański. Powstało incydentalne, ale jednak legendarne, nie tylko dla jazzu w Polsce, trio:
Leszek Żądło – soprano sax, tenor sax
Andrzej Cudzich – bass
Janusz Stefański – drums
„Miss B. In memoriam Barbara Kwiatkowska-Lass” – Album Trailer 1995 (wyd. 2018)

CUDZICH & KUŁAKOWSKI

„CHOPIN and OTHER SONGS” 1995

W 1995, we współpracy z triem jazzowym, w którym na kontrabasie grał Andrzej Cudzich, oraz ze Słupską Orkiestrą Kameralną, Leszek Kułakowski nagrał płytę „Chopin and Other Songs”. Wystąpili:
Leszek Kułakowski ­ piano
Andrzej Cudzich – bass
Adam Czerwiński – drums
Słupsk Chamber Orchestra.

Bolesław Falęcki dla „Jazzi Magazine” napisał: „Leszek Kułakowski stworzył muzykę, jakość, formę i styl, nie mające dotychczas odpowiednika w Europie, a być może, także w światowej muzyce współczesnej, bo nie tylko o jazzie w tym przypadku należy mówić. Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, gdzie formacja jazzowa byłaby tak doskonale zestrojona z orkiestrą. Rozpatrywanie tego kompaktu w kategoriach jazzowych, jest zawężeniem tematu – powinny na niego zwrócić uwagę środowiska, związane z Nową Muzyką. Kułakowski jest pierwszym twórcą, któremu udało się połączyć jazz z muzyką symfoniczną, i to zarówno pod względem wykonawczym, jak i w wymiarze estetycznym”.

„EUROFONIA” 2000

W 2000 powstała płyta Leszka Kułakowskiego – „Eurofonia”, na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę symfoniczną. To kompilacja muzyki współczesnej, polskiego stylizowanego folkloru i jazzu. Wydawnictwo było ilustracją motta kompozytora: „Do Europy tak, ale z polską kulturą”. W ankiecie „Jazz Forum” płyta została wybrana Albumem Roku 2000. Wystąpili:
Leszek Kułakowski – pano
Leszek Żądło – soprano sax, tenor sax
Robert Majewski – trumpet
Andrzej Cudzich – bass
Marcin Jahr – drums
Olga Szwajger – voice.

Kazimierz Rozbicki w recenzji dla „Głosu Pomorza” napisał: „Tak przeprowadzonej symbiozy jazzu i klasyki, ich wzajemnego przenikania się, takiego kalejdoskopu barw, rytmów i motywów, świetnej instrumentacji symfonicznej, wreszcie emocji, naznaczonej osobowością kompozytora, w Polsce i poza nią chyba nie znajdziemy”.

Płyta zawierała tylko cztery rozbudowane kompozycje – „Prolog – Andante”, „Prolog – Finale”, „Wokaliza – Lento” oraz „Mazurka – Presto”.

CUDZICH & ACOUSTIC QUARTET

W 1997 ukazał się album „Exciting Story” formacji Acoustic Quartet, wydany przez Walk Away Records:
David Kikoski, Joey Calderazzo – piano
Bob Berg – sax
Andrzej Cudzich – bass
Krzysztof Zawadzki – drums.
Na płycie znalazły się dwie kompozycje Andrzeja Cudzicha – „Talking to the Father” oraz „Exciting Story”.

ANDRZEJ CUDZICH QUARTET

W 1996 Andrzej Cudzich utworzył własny kwartet międzynarodowy, z którym nagrał i wydał swoją pierwszą autorską płytę.
„ABLE to LISTEN” 1996
Andrzej Cudzich – bass
Ronnie Burrage – drums
David Kikoski – piano
Gary Thomas – tenor sax
Znalazły się tu cztery kompozycje Cudzicha – „Dont Look Back”, „Able to Listen”, „West Wind”, „Watch Your Step”.

„SIMPLE WAY” 1998

W 1998 powstał kolejny autorski kwartet, tym razem z Joachimem Menclem, Adamem Pierończykiem oraz Łukaszem Żytą.

W tym składzie została nagrana płyta „Simple Way”. Płyta zawierała kolejne kompozycje kontrabasisty – tytułową „Simple Way”, a także „Nothing Else to Do”, „Exciting Story”, oraz utwór, który znalazł się później na drugiej płycie zespołu AmenBand, w wersji wokalnej – „Talking to Father”:

„Simple Way” 1998

AMENBAND – SACRUM & PROFANUM

Od 1996 Andrzej Cudzich zainicjował działalność zespołu AmenBand, gdzie realizował swoje pomysły kompozytorskie, pisząc piosenki, utrzymane w estetyce soulowej.

Celem lidera było połączenie świata jazzu z muzyką pop, a także kultury sacrum ze sferą profanum.

Przez zespół przewinęło się wiele wybitnych osobistości sceny muzycznej – Mietek Szcześniak, Ewa Uryga, Beata Bednarz, Tomasz Szukalski, Piotr Wojtasik, Eric Mariental:
Amenband – „Błogosławieni” from „Rozmowa z ojcem” 1998

LATA 2000. KONCERTY

W 2000 Andrzej odbył trasę koncertowa z Urszulą Dudziak i Grażyną Auguścik, w Polsce, Anglii, Czechach i Słowacji.

W latach 2001-2002 koncertował w Kuwejcie, Serbii i Hiszpanii:
– Andrzej Cudzich Quintet, w składzie: Arnau Boix, Joan Albert, Janusz Skowron i Erwin Serrutton, na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Terrasie,
– Andrzej Olejniczak Flamenco Quartet, na trasie w Hiszpanii,
– z Piotrem Wojtasikiem,
– trio z Piotrem Wyleżołem i Łukaszem Żytą,
– współpraca z trębaczem Wallace’em Roneyem, wraz z Davidem Kikoskim i Ronnie’em Burrage’em; projekt nagrania płyty, który nie zdążył zostać zrealizowany.

WSPÓLNOTA KATOLICKA

Zamiłowanie do muzyki znalazło u Andrzeja Cudzicha swoje odbicie także w sferze wiary. Nie wstydził się tego w środowisku jazzmanów, zaś koledzy nazywali go żartobliwie „wikarym”.

W latach 80., Andrzej wraz z żoną trafili do wspólnoty w Nowym Targu o nazwie Odnowa w Duchu Świętym. Wiązało się to z całkowitym przeobrażeniem życia Andrzeja. Bóg zaczął być obecny na pierwszym miejscu, a celem stał się wzrost duchowy.

Kolejnym etapem tej drogi była przynależność do krakowskiej wspólnoty Nowe Jeruzalem, gdzie wraz z żoną prowadzili grupę dla małżeństw.

Wspólnota katolicka była dla Andrzeja bardzo ważnym aspektem życia. Pozostał z nią związany do końca swoich dni.

PEDAGOG, CZŁONEK JURY KONKURSOWEGO

W trakcie swojej 25-letniej kariery artystycznej, Andrzej Cudzich wielokrotnie angażował się jako pedagog i wychowawca młodych pokoleń muzyków.

Był również członkiem jury różnych konkursów.

Po raz pierwszy prowadził klasę kontrabasu na warsztatach jazzowych w Chodzieży w 1983, a później wielokrotnie był tam zapraszany, jako wykładowca.

Prowadził także zajęcia na warsztatach w innych miastach, jak Zielona Góra, Brzozów, Krosno, Bielsko-Biała, Morąg, Suwałki, Górka Klasztorna, Karpacz, Przemyśl, Kraków, Warszawa, a także poza granicami Polski – Dworp (Belgia), Antwerpia (Belgia), Düsseldorf (Niemcy), Vancouver (Kanada), Ankara (Turcja), Addis Abeba (Etiopia), Moskwa (Rosja).

Wybrana DYSKOGRAFIA Andrzeja Cudzicha:
2018: Miss B. In memoriam Barbara Kwiatkowska-Lass – Leszek Żądło (1995)
2001: Jeszcze zdążysz – Andrzej Cudzich & AmenBand
2001: Moonlight Walk – Bohdan Lizoń
2001: Iza Sings Louis – Iza Zając
2000: Eurofonia – Leszek Kułakowski
2000: The Best Cracow Jazz. Vol. 2
1999: Iza Sings Duke – Iza Zając
1999: Exciting Story – Bob Berg Acoustic Quartet
1998: Simple Way – Andrzej Cudzich Quartet
1998: Rozmowa z ojcem – Andrzej Cudzich & AmenBand
1998: Songs and Other Ballads – Jarek Śmietana
1996: Able to Listen – Andrzej Cudzich, Gary Thomas, Dave Kikoski, Ronnie Burrage
1996: Łąki twoich obietnic – Andrzej Cudzich
1996: Live at Jazz Jamboree – Jarek Śmietana, Eddie Henderson, Greg Bandy
1996: Silesia Sketches – Jerzy Milian
1996: Brad Terry Plays Gershwin – Brad Terry
1996: My Favorite Songs – Karolina Styła
1995: A Time for Love – Andrzej Dąbrowski
1995: Back to the Roots – Jarek Śmietana
1995: You Never Know – Jarek Śmietana
1995: Chopin and Other Songs – Leszek Kułakowski
1994: A Farewell to Maria – Tomasz Stańko
1993: Ballads and Other Songs – Jarek Śmietana
1993: Mój rodzinny blues – Ryszard Styła
1992: Cooperation – Jarek Śmietana
1990: Piotr Wojtasik – Piotr Wojtasik
1989: Live at Jazz Jamboree – Tomasz Szukalski
1988: Body and Soul – Tomasz Szukalski
1987: Continuation – Henryk Majewski, Robert Majewski
1986: Tina Blues – Tomasz Szukalski
1984: Towarzystwo Nostalgiczne Swingulans – Jan Ptaszyn Wróblewski
1983: Jazz Jamboree 1980 – Don Cherry & Janusz Muniak
1983: Grand Standard Orchestra Vol. 2 – Jan Ptaszyn Wróblewski
1982: Placebo – Janusz Muniak

ŚMIERĆ

Andrzej Cudzich zmarł 23 listopada 2003, w wieku zaledwie 43 lat.

Przegrał walkę z ciężką chorobą – rakiem układu pokarmowego.

R.I.P. [*]

Małgorzata Kotarba wspomina: „Gdy zmarł Andrzej Cudzich, bałam się o jego żonę Ewę i córkę Kasię. Odwiedziłam je w domu. Były zgaszone, sparaliżowane. Ale w czasie pogrzebu zobaczyłam coś niezwykłego – podniosły się. Ta ich pustka zamieniła się w pewność, że Andrzej poszedł do nieba. Do tego stopnia, że obie wzniosły ręce i zaczęły wielbić Boga. Był listopad, chłód. Nowy cmentarz, przypominający zwykłe pole. Pusta kaplica, pożółkła trawa. Nic nie zapowiadało tak niezwykłej uroczystości”.

Alina Sikorska: „Przyjechałam smutna, przybita. Nie spodziewałam się, że otrzymam tak wielką dawkę nadziei. Andrzeja odprowadzali przyjaciele, muzycy. Grali tradycyjny jazz – Nowy Orlean. Ale prawdziwy cud zdarzył się dopiero nad grobem. Nastała chwila ciszy. Obrzędy skończone. Co robić? Iść do domu? Składać kondolencje? Ktoś zaintonował pieśń. Podjęli ją wszyscy. Nikt nie odchodził”.

Maciek Sikorski: „Ludzie stali nad świeżutkim grobem i śpiewali. a mnie przeszły ciarki, dosłownie. Bardzo mocno na tym pustym cmentarzu zabrzmiały słowa „Gdzie jest moja śmierć? Gdzie jest jej zwycięstwo?”. Staliśmy nad grobem i wielbiliśmy Boga. Ludzie włączyli się w ten śpiew. Wyglądało to dosłownie tak, jakby otwierali niebo na przyjęcie Andrzeja. Pamiętam zdumioną minę niektórych muzyków jazzowych – nie spodziewali się, że nad grobem można wielbić Boga, przecierali oczy ze zdumienia” (gosc.pl).

Kontrabasista Janusz Kozłowski opowiadał w rozmowie z Muzeum Jazzu w 2013:

„Poznaliśmy się, gdy Andrzej grał w kwartecie Janusza Muniaka, chyba w 1981. Mimo młodego wieku, był już muzykiem prawie dojrzałym. Podziwiałem jego swobodę i „pazur” jazzowy. Bardzo dobrze rozmawiało się z Andrzejem o sprawach jazzowo-basowych. Pamiętam, dyskutowaliśmy wtedy o sprawach technicznych w grze na kontrabasie. Zapytałem Andrzeja, jak on ćwiczy, i co sprawia, że ma tak wspaniałą technikę. Andrzej na to: „Kochanieńki, tylko suity Bacha – tam jest wszystko!”. Po czym wyjął mocno „przechodzony” egzemplarz suit Bacha, w transkrypcji na kontrabas, i pokazał mi, że faktycznie można tam znaleźć wszystkie fikołki harmoniczne, stosowane w jazzie. No cóż, wydawałoby się, że w jazzie nieustannie są wymyślane jakieś nowe prawdy oczywiste. Ale okazuje się, że wszystko już było – Bach, Bartok, Chopin. Szczególnie ten ostatni jest niewyczerpanym źródłem inspiracji. Andrzej to wszystko wyczuł bardzo wcześnie. Zazdrościłem mu niesamowitej pracowitości. Za co wziął się – drążył do końca. Był to najlepszy przykład człowieka, który rozwija się cały czas. Andrzej był człowiekiem głęboko wierzącym. Reprezentował to, co w wierze katolickiej jest najpiękniejsze. Nie rozdzielał twórczości na jazzową i chrześcijańską. Po prostu był sobą. Mógł pochwalić się wieloma nagraniami i graniem z wieloma wspaniałymi muzykami, jak Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Jarosław Śmietana, Janusz Muniak i inni. Oczywiście, wyjeżdżając z Jasiem Muniakiem wielokrotnie w trasy europejskie, miał okazję grać z wieloma gwiazdami światowego jazzu” (muzeumjazzu.pl).

Z okazji kolejnych rocznic śmierci Andrzeja Cudzicha, muzycy jednoczyli się, by przypominać o jego osobie i twórczości.
W 5. rocznicę śmierci, w 2008, odbył się z koncert „Z nieba jazz” w krakowskiej Rotundzie.
W 10. rocznicę, w 2013, miał miejsce koncert z muzyką zespołu AmenBand, połączony z powołaniem Fundacji im. Andrzeja Cudzicha.
W 15. rocznicę, w 2018, fundacja przyznała Nagrodę im. Andrzeja Cudzicha – „Złoty Kontrabas”, na festiwalu Jazz Juniors w Krakowie. Otrzymał ją Rafał Różalski z zespołu Entropia Ensemble.

Posłuchajmy:
Andrzej Cudzich International Edition – Jazz Jamboree, Audio 1992

Andrzej Cudzich AmenBand feat. Mietek Szcześniak, Ewa Uryga, Beata Bednarz, Bożena Dłuciak – Live 1996
Andrzej Cudzich – bass guitar, bass
Krzysztof Zawadzki – drums
Mietek Szcześniak, Ewa Uryga, Beata Bednarz, Bożena Dłuciak – vocal

Andrzej Cudzich Quartet – Live 1996
Gary Thomas – sax
David Kikoski – piano
Andrzej Cudzich – bass, leader
Ronnie Burrage – drums

Acoustic Quartet – Live 1997
Joey Calderazzo – piano
Bob Berg – sax
Andrzej Cudzich – bass
Krzysztof Zawadzki – drums
Part 1

Part 2

Andrzej Cudzich, Gary Thomas, Dave Kikoski, Ronnie Burrage – Live 1999

Fot. https://www.facebook.com/andrzejcudzich/
1978 / 1980 Jazz Jamboree: Janusz Muniak, Andrzej Cudzich, Jerzy Bezucha, Don Cherry / Lata 90. i 2000.