Andrzej Jagodziński

Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Andrzej Rumianowski


4 sierpnia 2019. swoje 66. urodziny świętuje pianista jazzowy, akordeonista, waltornista z wykształcenia, kompozytor, aranżer, pedagog, jeden z największych perfekcjonistów klawiszowej wirtuozerii,

ANDRZEJ JAGODZIŃSKI

(ur. 4 sierpnia 1953).
Gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu.

Już w okresie studiów, w latach 1975-80, współpracował jako waltornista z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie.

W 1977 założył swój pierwszy zespół, który towarzyszył w koncertach i nagraniach Anecie Łastik
Andrzej Jagodziński & Aneta Łastik – „Pieśni rosyjskie


W 1979 otrzymał, jako pianista, nagrodę indywidualną, a jego kwartet – nagrodę główną w konkursie Old Jazz MeetingZłota Tarka” w Warszawie. Został tam dostrzeżony przez Henryka Majewskiego, który zaproponował mu współpracę. Stanowiło to początek profesjonalnej kariery pianistycznej Andrzeja Jagodzińskiego.

W początkach kariery Andrzej Jagodziński grał m.in. z grupami Old Timers i Swing Session Henryka Majewskiego, String Connection, Quintessence („Birthday” – jazzowy album roku 1992), Big Warsaw Band, w kwartetach Janusza Muniaka, Zbigniewa Namysłowskiego i Tomasza Szukalskiego, w Polish All Stars Jarosława Śmietany, w Czwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego.

Od 1987 był stałym akompaniatorem Ewy Bem, grając z nią repertuar klasycznie jazzowy, jak choćby fantastyczny „Bright Ella’s Memorial„, poświęcony standardom, śpiewanym przez Ellę Fitzgerald.

W 1993 powstał zespół Andrzej Jagodziński Trio, w skład którego wchodzą także perkusista Czesław „Mały” Bartkowski i kontrabasista Adam Cegielski. Zespół realizuje różnorodne projekty, m.in. koncerty polskiej muzyki jazzowej w opracowaniu klasycznym, z orkiestrą smyczkową oraz z udziałem artystów polskiej sceny – Grażyny Auguścik, Jadwigi Kotnowskiej i Henryka Miśkiewicza.
Najpopularniejszą płytą tria jest album „Chopin” z 1993, zawierający jazzowe aranżacje utworów Fryderyka Chopina

Album „Chopin” był sensacją, bowiem kompozycje Fryderyka Chopina uchodziły za rodzaj narodowej świętości, i wszelkie próby ich zmieniania były odbierane jako coś niestosownego. Muzycy jazzowi sięgali po mazurki i polonezy niezbyt często, i starali się zachować formę zbliżoną do oryginału. Trio Jagodzińskiego z Adamem Cegielskim i Czesławem Małym Bartkowskim odmłodziło Chopina.

Za jednym zamachem Andrzej Jagodziński zwrócił uwagę środowiska jazzowego na kompozycje Chopina, jednocześnie otwierając przed muzykami jazzowymi kolejne drzwi sal koncertowych, i przypominając fanom muzyki klasycznej o istnieniu innych rodzajów twórczości artystycznej

https://jazzpress.pl/wyroznione/mistrzowie-polskiego-jazzu-andrzej-jagodzinski1?fbclid

Album otrzymał Fryderyka w kategorii Najlepsza Płyta Jazzowa oraz nagrodę Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Jazzowej w Łodzi Jazz Melomani ’94.

Krążek ten zapoczątkował swoistą modę na jazzowe interpretacje muzyki Chopina – płyty o tej tematyce nagrali później różni muzycy jazzowi, m.in. Leszek Kułakowski, Krzysztof Herdzin czy Leszek Możdżer.
Sam Andrzej Jagodziński kompozycje Chopina nagrywał jeszcze kilkukrotnie, i każdy z kolejnych albumów był sporym sukcesem artystycznym i komercyjnym.

Powodzenie projektu „Chopin” w Japonii, gdzie zarówno uwielbiają jazz, jak i dużym szacunkiem darzą twórczość Fryderyka Chopina, było oczywistym następstwem artystycznej wartości pierwszego albumu.
Andrzej Jagodziński koncertuje na całym świecie, pokazując nie tylko jazzowe interpretacje muzyki Fryderyka Chopina, ale również udowadniając, że kreatywne podejście do wiekowej przecież muzyki może dać jej kolejną młodość.

Wieloletnie doświadczenie koncertowe pozwoliło repertuarowi klasycznemu i towarzyszącym im improwizacjom dojrzeć.
W tej chwili trio Jagodziński / Cegielski / Bartkowski stanowi nierozerwalną, idealnie zbalansowaną całość, doskonały zespół muzyków, mających na swoim koncie tysiące doskonałych koncertów i wiele nagrań.

Trio od 2002 współpracuje także z włoskim pianistą Giovannim Mirabassi, koncertując na całym świecie.
W 2003 ukazała się płyta „Giovanni Mirabassi & Andrzej Jagodziński Trio„, która wydana została również w Japonii, i przez kilka tygodni utrzymywała się tam na pierwszym miejscu listy najlepiej sprzedających się albumów jazzowych.
W 2006, jednocześnie w Polsce i Japonii, ukazała się kolejna płyta – „C-minor„, nagrana w tym samym składzie.

Jesienią 2004 wokalista jazzowy Janusz Szrom, pozostając pod wpływem twórczości Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, powołał do życia jazzową formację Straszni Panowie Trzej, w składzie:
Janusz Szrom – śpiew,
Andrzej Jagodziński – fortepian,
Andrzej Łukasik – kontrabas.
Repertuar zespołu zbudowany jest wyłącznie z piosenek Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego.
Aranżacje utworów obejmują skład instrumentalny zespołu plus 17-osobową orkiestrę smyczkową.
Autorami aranżacji piosenek na trio jazzowe są: Janusz Szrom i Henryk Miśkiewicz, zaś autorem aranżacji piosenek na skład orkiestry smyczkowej – Andrzej Jagodziński

Jako aranżer i kompozytor Andrzej Jagodziński współpracował z Polskiem Radiem i TVP, uczestnicząc w nagraniach wielu programów, m.in. „Studio Hi-fi„, „Count Basie Made in Poland” oraz „Inny Chopin„.

Nagrywał wielokrotnie z Anną Marią Jopek, ma na swoim koncie również nagrania z Lorą Szafran, Dorotą Miśkiewicz i Niką Lubowicz, a także zespołem wokalnym Sound Office.

Gra wyśmienicie na akordeonie. Jako akordeonista współpracuje z Januszem Stroblem – ich dokonania zostały utrwalone na płycie „Wierny sobie” (2002)

Swoistym podsumowaniem dotychczasowej działalności Andrzeja Jagodzińskiego jest, wydana w 2013, płyta „Koncert fortepianowy G-moll„, zawierająca nagranie skomponowanego przez lidera koncertu, zarejestrowanego z udziałem muzyków jego tria, z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Wojciecha Zielińskiego.

Ten album w udany sposób łączy jazzowe harmonie z klasyczną formą koncertu fortepianowego, napisanego dla solisty i orkiestry w pełnym składzie symfonicznym

Andrzej Jagodziński został uhonorowany nagrodą Mateusz ’94, przyznaną przez Program III Polskiego Radia za „Jazzowego Chopina i poezję w muzyce„.
W 2005 został odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis.
W 2005, jako jedyny Polak, zasiadł w jury 1-go Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Moskwie.

Występował niemal na całym świecie, biorąc udział w tak prestiżowych festiwalach, jak Jazz Yatra – Bombay, Ost-West Nurnberg, Jazz in Europe – Paris, Skane Festivalen in Malmö, Edinburgh Art Festival, Leverkusener Jazztage, Istanbul International Festival, Ankara Music Festival oraz we wszystkich czołowych festiwalach jazzowych w Polsce.

Wybrane wydawnictwa autorskie lub z udziałem Andrzeja Jagodzińskiego:
Ewa Bem with Swing Session – Be a Man (1981)
String Connection – Live in Warsaw (1986)
Old Timers (1983, 1987)
Eryk Kulm & Quintessence – Birthday (1991)
Jan Ptaszyn Wróblewski – Live in Hades (1993)
Andrzej Jagodziński Trio – Chopin (1994)
Tomasz Stańko – Roberto Zucco (1995)
Henryk Miśkiewicz – Remembrances (1996)
Włodzimierz Nahorny – Piosenki lwowskie (1996)
Ewa Bem – Bright Ella’s Memorial (1997)
Andrzej Jagodziński – Deep Cut (1997)
Marcin Masecki, Andrzej Jagodziński – Tribute to Marek & Wacek (1998)
Andrzej Jagodziński Trio – Chopin Metamorphosis (1999)
Andrzej Jagodziński Trio – Chopin Once More (1999)

Giovanni Mirabassi & Andrzej Jagodziński Trio (2003)
Jagodziński Trio & Agnieszka Wilczyńska – Warownym grodem (2009)
Andrzej Jagodziński Trio – Chopin les brillantes (2010)
Wojciech Staroniewicz, Andrzej Jagodziński – Tranquillo (2012)
Andrzej Jagodziński Trio – Muzyka Polska (2011)
Andrzej Jagodziński – Koncert fortepianowy G-moll (2013)
Straszni Panowie Trzej 2 (2014)

W hołdzie wolności (2015)
Auguścik & Jagodziński Trio – Szeptem (2016)
Agnieszka Wilczyńska, Andrzej Jagodziński – Wilcze jagody (2017)

W 2015 ukazał się album „W hołdzie wolności„. Andrzej Jagodziński po mistrzowsku połączył podniosły i niełatwy temat utworów z interpretacją jazzową.
Znane większości słuchaczy oryginalne brzmienia poszczególnych utworów nabrały zupełnie nowego charakteru w warstwie muzycznej, w żaden sposób nie ujmując powagi w warstwie tekstowej.
Muzycy:
Andrzej Jagodziński – fortepian, akordeon
Anna Stankiewicz, Agnieszka Wilczyńska – śpiew
Robert Majewski – trąbka
Janusz Strobel – gitara
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
„Mury”

Biały krzyż

24 października 2016 wydano płytę „Auguścik & Jagodziński Trio – Szeptem„.
Jest to dawka jazzu na najwyższym poziomie, w perfekcyjnym wykonaniu, podana w przystępny sposób, dla słuchacza nie tylko jazzowego.
Najpiękniejsze polskie przeboje z lat 50. i 60., takie jak:
Pamiętasz, była jesień„, „Kasztany„, „Zakochani są wśród nas„, „Jeszcze poczekajmy„, „Skrzypek Hercowicz„, „La Valse Du Mal” i inne, w znakomitych aranżacjach jazzowych –
Zapowiedź albumu:

W 2017 powstał projekt „Wilcze jagody„. Agnieszka Wilczyńska i Andrzej Jagodziński współpracują ze sobą od kilkunastu lat.
Ukazało się kilka płyt z ich udziałem, w tym „Tutaj mieszkam„, za którą Agnieszka Wilczyńska otrzymała w 2016 Fryderyka w kategorii Debiut Fonograficzny, oraz albumy „Krzysztof Komeda- muzyka filmowa” i „Młynarski / Nahorny – Pogadaj ze mną„, które uzyskały status złotej płyty.
W 2017 zrodził się pomysł nagrania płyty w duecie. Andrzej Jagodziński skomponował piosenki, dedykowane wokalistce, której wrażliwość muzyczna i barwa głosu doskonale wpisują się w estetykę kompozycji Andrzeja Jagodzińskiego – niebanalnych, pełnych liryki i ekspresji.
Teksty na płytę napisali Wiesława Sujkowska, Stanisław Tym, Andrzej Poniedzielski i Jan Wołek. Swój debiut, jako autorka tekstu, miała tu także Agnieszka Wilczyńska.

3 sierpnia 2018 Trio Andrzeja Jagodzińskiego wystąpiło wraz z Robertem Majewskim i Agnieszką Wilczyńską na Festiwalu Dwa Brzegi, w koncercie „Jerzy Duduś Matuszkiewicz – 90 lat minęło

https://www.dwabrzegi.pl/events/jerzy-dudus-matuszkiewicz-90-lat-minelo/

4 sierpnia 2018 w Parku Dreszera w Warszawie odbył się koncert Agnieszki Wilczyńskiej i Andrzeja Jagodzińskiego w ramach festiwalu Dreszer Jazz. Podczas koncertu zaprezentowane zostały premierowe piosenki z nowej płyty. Kompozycje: Andrzej Jagodziński, teksty: Wiesława Sujkowska, Stanisław Tym, Andrzej Poniedzielski, Jan Wołek

https://web.facebook.com/events/270952550178451/

24 lutego 2019 w Auli UAM w Poznaniu, z okazji 100. rocznicy zakończenia zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego i zawarcia Rozejmu w Trewirze, odbył się koncert „Muzyka polska – dla Zwycięstwa„.
Wystąpili:
Andrzej Jagodziński,
Agnieszka Wilczyńska,
Henryk Miśkiewicz,
Adam Cegielski
oraz Czesław Bartkowski
.
Towarzyszyła Orkiestra Collegium F pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego.
Wykonano utwory:
Preludium e-moll op. 28 nr 4 – Fryderyk Chopin
Matulu moja – muz. trad.
Svantetic – muz. Krzysztof Komeda
Preludium c-moll op. 28 nr 28 – Fryderyk Chopin
Krywań – muz. trad.
Oberek – muz. trad.
Etiuda E-dur op.10 nr 3 – Fryderyk Chopin
Opracowanie wszystkich utworów: Andrzej Jagodziński

F. Chopin – „Preludium e-moll„, Andrzej Jagodziński Trio, Live 2019

K. Komeda – „Svantetic” Andrzej Jagodzinski Trio, Live 2019

Oberek” – Agnieszka Wilczyńka & Andrzej Jagodzinski Trio, Live 2019

Andrzej Jagodziński realizuje również od wielu lat projekt, poświęcony muzyce Krzysztofa Komedy, którego 50 rocznica śmierci przypadła w 2019. W swoim stałym trio, które działa już ponad 25 lat, wraz z muzykami towarzyszącymi – Henrykiem Miśkiewiczem i Robertem Majewskim, a także z zapraszanymi często gośćmi – Andrzej Jagodziński przypomina muzykę Komedy –
„Kołysanka Rosemary” K. Komeda – Agnieszka Wilczyńska, Andrzej Jagodziński Trio, Barock Quartet, Live

„Dwaj ludzie z szafą” K. Komeda – Andrzej Jagodziński Piano Solo Live

„Ballada” K. Komeda – Andrzej Jagodziński Trio feat. Henryk Miśkiewicz

„Sleep Safe and Warm” K. Komeda / W. Młynarski – Agnieszka Wilczyńska & Andrzej Jagodziński Trio, Live

„Jazzmani mają to we krwi, że muszą komplikować materiał muzyczny” – przyznaje Andrzej Jagodziński. Jednak, jak mówi, „miło czasem odskoczyć w lżejsze rejony i napisać prostą, melodyjną, wpadającą w ucho piosenkę”

https://www.polskieradio.pl/7/4412/Artykul/1747410,Andrzej-Jagodzinski-o-dodatkowych-genach-muzykow-jazzowych

Rocznik 1953 – to w jazzie ciągle wiek średni. Oznacza zwykle, tak jak w przypadku Andrzeja Jagodzińskiego, szczyt twórczych możliwości, sprawność techniczną, połączoną z kreatywnością i siecią kontaktów, pozwalających na kreowanie nowych artystycznych pomysłów

https://jazzpress.pl/wyroznione/mistrzowie-polskiego-jazzu-andrzej-jagodzinski1?fbclid

JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!

Posłuchajmy:
Andrzej Jagodziński Trio feat. Janusz Olejniczak – „Nocturne B major op.9 no 3” z albumu „Chopin Metamorphosis„, Live 1999

Andrzej Jagodzinski – „Bossa Nova Nr 1„, Live 2009

Agnieszka Wilczyńska, Andrzej Jagodziński – „Chopin na Krakowskim Przedmieściu„, Live 2012

Grażyna Auguścik & Andrzej Jagodziński Trio Live 2013


Dorota i Henryk Miśkiewicz & Andrzej Jagodziński Trio Live 2013

Andrzej Jagodziński Trio i Przyjaciele – „Jazzman, który gra Chopina„, Live 2014

Andrzej Jagodziński Trio – „Walc Des dur – Chopin les brillantes” Live 2015

Andrzej Jagodziński – „Polskie drogi„, Live 2016