gru 31 2019
Piotr Orzechowski ,,Pianohooligan”
Oprac. Ewa Kałużna, Fot. Maciej Zakrzewski / Adam Golec
31 grudnia swoje 29. urodziny świętuje jeden z najbardziej kreatywnych i bezkompromisowych artystów młodego polskiego jazzu, pianista i kompozytor, nagrywający dla legendarnej wytwórni londyńskiej Decca Classics.
Lider formacji High Definition Quartet. Szczyci się już ponad czterdziestoma nagrodami, stypendiami i nominacjami.
Jako pierwszy Polak w historii, otrzymał Grand Prix na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie – Montreux Jazz Piano Competition.
Swój fortepian rozbiera na części nawet w Pałacu Prezydenckim. Prawdziwy chuligan fortepianu, z łobuzerską bezczelnością przeskakuje płoty między muzycznymi krainami,
PIOTR „PIANOHOOLIGAN” ORZECHOWSKI
(ur. 31 grudnia 1990).
„Jazz wytycza nowe kierunki, wyznacza nowe granice, a może raczej ich brak. Pokazuje, jak dalece człowiek może się otworzyć. Muzycy w Polsce grają to, co Amerykanie grali kilkadziesiąt lat temu. Koszmar. Ci ludzie pracują w muzeach.
Nie mam zamiaru być muzealnikiem. Chcę ożywić ducha jazzu, odejść od muzyki akademickiej. Czekam na konfrontację” – mówi Piotr Orzechowski w wywiadzie dla culture.pl.
Był cudownym dzieckiem. Uczył się gry na fortepianie od piątego roku życia, a w wieku 8 lat już komponował.
W szkole podstawowej, mając 8 i 9 lat, dwukrotnie wygrał Festiwal Instrumentalistów i Multiinstrumentalistów w Krakowie. Zaprezentował tam m.in. swoje własne utwory.
W 2004 rozpoczął naukę w średniej szkole muzycznej, w klasie fortepianu Olgi Łazarskiej i kompozycji Kazimierza Pyzika.
W listopadzie 2007 kwintet Piotra Orzechowskiego wystąpił podczas Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze.
Piotr otrzymał tam, z rąk samego Zbigniewa Namysłowskiego, I Nagrodę Indywidualną.
W marcu 2008 Piotr wziął udział w finale Konkursu na Indywidualność Jazzową w ramach Jazzu nad Odrą, co również zaowocowało indywidualnym wyróżnieniem dla niego.
We wrześniu 2008 formacja Piotr Orzechowski Quintet doszła do finału prestiżowego konkursu Jazz Hoeilaart w Belgii.
Podczas festiwalu Jazz Juniors 2008, Piotr został ponownie wyróżniony jako najlepszy instrumentalista, a było to jedyne wyróżnienie indywidualne, jakie przyznano wówczas na tym festiwalu.
Piotr pojawił się tam z kolejnym własnym zespołem – Venosa Quartet.
W 2009 wziął udział w Festiwalu Filmów Andrzeja Wajdy, gdzie, za swój własny film oraz muzykę do niego, otrzymał I Nagrodę.
W latach 2010-2013 Piotr Orzechowski był studentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie fortepianu jazzowego Piotra Wyleżoła i Joachima Mencla.
W 2011, jako pierwszy Polak w historii, zdobył główną nagrodę na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie – Montreux Jazz Piano Competition.
Grand Prix wręczył mu przewodniczący jury, Tommy LiPuma – producent płyt artystów takich, jak Miles Davis, Michael Brecker, Diana Krall czy George Benson.
W 2010 powstał, istniejący do dziś i zdobywający kolejne laury, HIGH DEFINITION QUARTET – zespół jazzowy, założony w Krakowie. Grają muzykę, otwartą zarówno na główny nurt gatunku, jak i na najnowsze zdobycze muzyki poważnej czy współczesnej awangardy.
Skład tworzą:
Piotr Orzechowski – piano
Mateusz Śliwa – sax
Alan Wykpisz – bass
Grzegorz Pałka – drums.
W 2011 kwartet High Definition wygrał trzy ważne europejskie konkursy – Krokus Jazz w Jeleniej Górze, Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni oraz Jazz Heoilaart w Belgii.
Po tych wydarzeniach Piotr otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, małopolskie Stypendium „Sapere Auso” oraz stypendium artystyczne „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W finale festiwalu Sacrum Profanum 2011, wspólnie z angielskim gitarzystą Adrianem Utleyem z trip-hopowej formacji Portishead, Piotr wykonał utwory Steve’a Reicha:
Pianohooligan & Adrian Utley – „Electric Guitar Phase” (Steve Reich), Live @ Sacrum Profanum 2011
Podczas Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, w ramach projektu Solo Piano Weekend, Piotr zagrał w duecie fortepianowym z wybitnym polskim pianistą, Adzikiem Sendeckim:
Vladislav Adzik Sendecki & Piotr Orzechowski – Live @ Piwnica pod Baranami, Kraków, Audio 2012
Adzik mówił wówczas o Piotrze: „Aby tworzyć muzykę na poziomie, trzeba być więcej niż utalentowanym. Jestem pewien, że ten młody człowiek stanie się światowej klasy muzykiem i dostarczy nam niezapomnianych muzycznych wrażeń„.
W rankingu Jazz Top portalu Jazzarium.pl muzyk został uznany za Numer 1 w kategorii Debiut Roku 2011.
Wygrał również plebiscyt Gazety Wyborczej „Kulturalne odloty„, gdzie czytelnicy nadali mu tytuł Artysty Roku 2011.
Otrzymał też „Kryształek 2012” magazynu „Zwierciadło” oraz nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, w kategorii Osobowość Roku 2012, obok Artura Rojka i Zygmunta Krauzego.
W listopadzie 2012 ukazała się debiutancka płyta solowa Piotra Orzechowskiego, z aranżacjami i utworami, inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego – „Experiment: Penderecki„.
Był to pierwszy polski solowy album instrumentalny, wydany dla słynnej londyńskiej wytwórni Decca Classics. Krążek, oficjalnie komplementowany przez maestro Pendereckiego, otrzymał wiele przychylnych recenzji, i został nominowany do Fryderyka 2013 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku:
„Experiment: Penderecki. Aria” – Live on Piano Rodes @ Goodfest, Dębica 2012
„Lacrimosa” z albumu „Experiment: Penderecki„, Audio 2012
Piotr opowiada o płycie „Experiment: Penderecki” w wywiadzie dla radia RMF.FM 2013
„Większość utworów Pendereckiego pisana jest na duży skład orkiestrowy, Orzechowski ,,przepisał” je na fortepian i elektroakustyczne Rhodes Piano.
W oryginale kompozycje te przygniatają słuchacza całym arsenałem hałaśliwych instrumentów, tworzących zgrzytliwe, inwazyjne faktury dźwiękowe.
Pianohooligan, mając do dyspozycji dużo skromniejsze instrumentarium, musiał uciekać się do sztuczek i wytrychów. Swój instrument potraktował w duchu sonorystycznym.
Innymi słowy – źródłem dźwięków, wydobywanych przez Orzechowskiego, zazwyczaj nie jest stukanie palcami o klawisze fortepianu.
Pianohooligan rozbebesza swój fortepian, gra na jego strunach, preparuje go, osiągając w ten sposób głębokie, basowe brzmienie.
Jak na chuligana przystało, zachowuje się nieobyczajnie – swój fortepian rozbiera na części nawet w Pałacu Prezydenckim” (culture.pl).
Kolejne laury High Definition Quartet zebrał, wygrywając w konkursie Jazzowy Debiut Fonograficzny 2012, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz uczestnicząc w programie „Young Jazz Project” Fundacji Maestro.
W lipcu 2012 kwartet rozpoczął współpracę z wybitnym amerykańskim trębaczem jazzowym, Randym Breckerem, która zaowocowała trasami koncertowymi – tym razem nie tylko w Polsce, ale także, w kwietniu 2013, w krajach Zatoki Perskiej:
High Definition Quartet feat. Randy Brecker – „Estampida” Live @ Gulf Jazz Festival, Quatar 2013
Randy Bracker mówił o Pianohooliganie: „Uważam, że Piotr Orzechowski to wspaniały pianista, kompozytor i muzyk, jeden z najlepszych, z którymi kiedykolwiek grałem, a dodajmy, że grałem z każdym – od Herbie’ego Hancocka do Horace’a Silvera. Piotr jest w stanie zagrać wszystko – zarówno z zakresu jazzu, jak i klasyki„.
W 2012 High Definition wydał swój pierwszy album – „Hopasa„, z czterema utworami autorstwa Piotra, spośród sześciu zamieszczonych na płycie.
„Na albumie muzycy realizują swoje założenia, porywająco prezentując olbrzymie możliwości interpretacyjne i improwizacyjne.
Podporządkowują je w pełni zamysłom dramaturgicznym, i nie zatracają się w budowaniu logicznej narracji. Obok fragmentów wirtuozowskich, pojawiają się wyważone dialogi, często o cechach kontrapunktycznych. W sytuacjach, gdy treść utworów wymaga refleksji, komponowane są przebiegi wyciszone, zawierające dużo wieloznacznej przestrzeni” („Jazz Forum„).
Debiut został uhonorowany w 2013 Oscarem Jazzowym Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, w kategorii Płyta Roku 2012. Tę samą nagrodę odebrał Piotr rok wcześniej, indywidualnie, w kategorii Nadzieja Melomanów 2011:
High Definition Quartet – „Hopasa„, Live 2012
Mateusz Śliwa – sax
Piotr Orzechowski Pianohooligan – piano
Alan Wykpisz – bass
Patryk Dobosz – drums
Gala Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi, Płyta Roku – „Hopasa„, wręczenie nagród, Live 2013
„Estampida” from the album „Hopasa„, Audio 2012
https://www.youtube.com/watch?v=eevYT12Q6B8
Piotr Orzechowski Piano Solo – „Alan’s Birthday” from the album „Hopasa„, Live @ The Witold Lutosławski Concert Studio, Warsaw 2013
W tym okresie Piotr został zaproszony do współpracy z nu-jazzowym duetem Skalpel, tworzonym przez Marcina Cichego i Igora Pudło:
Skalpel feat. Pianohooligan – „Test Drive” z albumu „Konfusion„, Live 2013
W 2013 Piotr, wspólnie z Marcinem Maseckim, Janem Tomaszem Adamusem i formacją Capella Cracoviensis, nagrał album „Bach Rewrite„, z koncertami klawesynowymi Jana Sebastiana Bacha, granymi na instrumentach elektronicznych.
Orzechowski zagrał na Rhodes Piano, Masecki – na elektronicznym Wulitzerze. Nagrań dokonali w Europejskim Centrum Muzycznym Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
„Do każdego utworu pianiści dodali szczyptę własnej inwencji kompozytorskiej, która przejawiła się w rozbudowanych kadencjach jazzowych.
Te, dosyć długie, solowe popisy magnetyzowały publiczność, zaskakiwały pomysłowością, kreatywnością muzyków, którzy poszerzali wrażenia brzmieniowe, stosując liczne klastery, tupnięcia, uderzenia w instrumenty” – pisał o ich występie portal polskamuza.eu:
„Bach Rewrite” Album Making Off
https://www.youtube.com/watch?v=L6rRCu00jNc
„Bach Rewrite” Album Teaser
Orzechowski, Masecki, Adamus & Capella Cracoviensis – „Concerto for 2 Harpsichords BWV 1062 part 3” J.S. Bach, Audio 2013
https://www.youtube.com/watch?v=5qHcUWb9JzE
We wrześniu 2013 Piotr podjął studia w Berklee València Campus – hiszpańskiej filii legendarnej bostońskiej uczelni Berklee College of Music.
W tym okresie, oprócz licznych koncertów solowych, występował także podczas zagranicznych tras koncertowych z takimi formacjami, jak: Daniel Toledo Trio, Victor Mendoza Quintet czy Perico Sambeat Quintet.
Do wspólnego koncertu zaprosił Piotra amerykański pianista i kompozytor, Philip Glass, z którym Pianohooligan wykonał podczas krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum cykl „Etiud” Glassa na fortepian:
Philip Glass & Maki Namekawa & Pianohooligan – „Etudes„, Live @ Sacrum Profanum 2013
Tytuł pracy magisterskiej Pianohooligana brzmiał: „Roots of Artistic Identity. Themes of Traditional Polish Dances in Modern Improvised Music” („Korzenie tożsamości artystycznej. Motywy polskich tańców tradycyjnych w kontekście współczesnej muzyki improwizowanej„).
W nawiązaniu do tej pracy, tuż po ukończeniu studiów w Hiszpanii, Piotr wydał drugi album solowy – „15 Studies for the Oberek„, ponownie nakładem wytwórni Decca. Płyta została wysoko oceniona przez krytykę, a pianistę okrzyknięto „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu„:
„Study 6” z albumu „15 Studies for the Oberek„, Live 2014
Także w 2014 Piotr odbył trasę koncertową po Tajwanie w ramach Taiwan International Percussion Convention (TIPC), z legendą jazzowego wibrafonu, Victorem Mendozą. Pianohooligan wystąpił na trzech koncertach Victora Mendozy, w miastach Hsinchu, Tajpej i Kaohsiung.
Pochodzący z Meksyku, Victor Mendoza uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli gatunku latin jazz.
Do tej pory zapraszał do współpracy najwybitniejszych muzyków, w tym pianistów Danilo Péreza czy Michela Camilo.
Skład kwintetu Mendozy na Tajwanie tworzyli:
Victor Mendoza – vibes
Andrea Fraenzel – bass
Sergio Martinez – percussion
Steve Houghton – drums
Piotr Orzechowski – piano.
W 2015 Piotr zrealizował trasę koncertową po Ekwadorze, z Perico Sambeatem, wybitnym hiszpańskim saksofonistą jazzowym.
Pod koniec 2015 ukazała się kolejna płyta High Definition Quartet – „Bukoliki„, tym razem oparta na kompozycjach Witolda Lutosławskiego.
Płyta została uznana za Jazzowy Album Roku 2015 wg. portalu Polish Jazz oraz „Rzeczpospolitej„. Materiał z płyty zespół zaprezentował na licznych festiwalach jazzowych w USA, Kanadzie, na Węgrzech, w Indiach i Indonezji:
High Definition Quartet – „Bukoliki„, Live in Kalisz, Full Performance 2015
Mateusz Śliwa – sax
Piotr Orzechowski Pianohooligan – piano
Alan Wykpisz – bass
Ken Ychicawa – drums
W tym samym roku pianistę zaprosiło do współpracy trio akordeonowe Motion Trio (Paweł Baranek, Janusz Wojtarowicz, Marcin Gałażyn).
Równocześnie, razem z aktorem Radosławem Krzyżowskim oraz muzykami Oleś Duo, czyli Marcinem Olesiem i Bartłomiejem Olesiem, Piotr dołączył do nowo powstałej formacji Jazzformance.
We wrześniu 2015 Piotr wykonał w Krakowskiej Filharmonii partię solową „Koncertu na fortepian i orkiestrę” Henryka Warsa, wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
W tym okresie do współpracy przy projekcie Piano.pl, Dorota Miśkiewicz, zaprosiła Pianohooligana:
Dorota Miśkiewicz feat. Pianohooligan & Atom String Quartet – „Rebeka„, Audio 2016
W 2016, z okazji jubileuszu 40-lecia festiwalu Jazz Juniors, utworzony został kwartet fortepianowy, w którym Piotr występował u boku Leszka Możdżera, Marcina Wasilewskiego i Pawła Kaczmarczyka:
Możdżer / Wasilewski / Kaczmarczyk / Orzechowski – „Enjoy The Silence„ (Depeche Mode), Live @ Gala jubileuszowa 40-lecia Jazz Juniors 2016
Piotr, wspólnie z Agatą Zubel, zaprezentował własne aranżacje pieśni Erika Satiego, z okazji w 150. rocznicy urodzin kompozytora. Niebanalne piosenki przybrały nowe formy i pozwoliły pokazać inne spojrzenie na najbardziej ekscentrycznego kompozytora fin de siècle’u:
Agata Zubel & Piotr Orzechowski – „Songs” (Erik Satie), Live 2016
Pod koniec 2016 Opera Krakowska zaprosiła artystę do stworzenia oprawy muzycznej do baletu „Dwie historie, jeden taniec„, w reżyserii Jacka Tyskiego.
Na przełomie 2016 i 2017 Pianohooligan koncertował w roli solisty z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Aukso, Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią, wykonując koncerty fortepianowe Bacha, Glassa, Góreckiego, Warsa czy Aleksandra Nowaka.
Z początkiem 2017 Piotr dołączył do tria ekwadorskiego basisty, Daniela Toledo, na płycie „Atrium„. Płyta była o tyle niezwykła, że została nagrana w dość egzotycznym składzie.
Adam Baruch trafnie skomentował:
„W czasach, gdy separatyzm, nacjonalizm i ksenofobia wydają się przejmować świat, w którym żyjemy, często wydaje mi się, że sztuka w ogóle, a w szczególności nasza ukochana muzyka jazzowa, coraz częściej jest ostatnią granicą, na której wartości takie, jak tolerancja, współpraca i jedność, wciąż kwitną z naprawdę niesamowitymi rezultatami Weźmy jako przykład album „Atrium„.
Polski pianista (ur. 1990), ekwadorski basista (ur. 1991) i szwedzki perkusista (ur. 1984), spotykają się, by stworzyć klasyczne fortepianowe trio jazzowe, które jest bardzo intymnym partnerstwem muzycznym, wymagającym całkowitej współpracy, by osiągnąć cel wspólnego tworzenia muzyki.
Fakt, że ci muzycy pochodzą z różnych, odległych krajów i środowisk kulturowych, nie tylko nie stoi na przeszkodzie, by podczas grania stali się jednym ciałem i umysłem, ale w rzeczywistości wzmacnia ich zdolność do tworzenia muzyki na wyższym poziomie artystycznym i intelektualnym. Ten genialny album dowodzi, że melodyczny, współczesny jazz może nadal być satysfakcjonujący i fascynujący, jeśli jest wykonywany szczerze i namiętnie. Słuchajcie i uczcie się!„.
Piotr Orzechowski – piano
Daniel Toledo – acoustic bass
Paul Svanberg – drums
Daniel Toledo Trio & Pianohooligan – „Atrium” Album Promo
Daniel Toledo Trio & Pianohooligan – „Atrium„, Live @ Teatro Calderón de la Barca, Quito, Ecuador 2017
Piotr Orzechowski – piano
Daniel Toledo – bass
Ken Ychikawa – drums
W marcu 2017 kompozytorzy Sławomir Kupczak, Marcin Stańczyk i Zygmunt Krauze napisali dla Pianohooligana utwory na Rhodes Piano i orkiestrę kameralną, które Piotr wykonał w ramach 7. Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza„, w siedzibie NOSPR.
Odbył się również widowiskowy koncert kwartetu High Definition w krakowskim Centrum Kongresowym ICE.
Zaproszonymi gośćmi byli reprezentanci światowej muzyki elektronicznej – William Basinski, Robert Rich, Krzysztof Knittel i Christian Fennesz. Zespół High Definition po raz pierwszy zaprezentował tam nowy materiał „Dziadów„, opracowany na podstawie II cz. dramatu Mickiewicza:
High Definition Quartet feat. Basinski, Fennesz, Knittel, Rich
W październiku 2017 ukazał się najnowszy, dwupłytowy album solowy Piotra Orzechowskiego – „24 Preludes & Improvisations„, będący podsumowaniem dotychczasowej twórczości artysty.
Za płytę otrzymał on nagrodę O!lśnienia 2017, przyznawaną przez portal onet.pl. Był również nominowany do Fryderyka 2018, w kategorii Jazzowy Artysta Roku:
„24 Preludes and Improvisations” – „Prelude & Improvisation No. 3 in C sharp major„, Live 2017
„24 Preludes & Improvisations” Live @ Millennium Stage, Full Concert 2018
„Chciałem odpowiedzi na pytanie o źródło twórczości w ogóle.
Jeśli to właśnie muzyka jest tą dziedziną sztuki, o której dyskutuje się najtrudniej ze względu na emocjonalną bezpośredniość, to jazz musi w takim razie być na samym froncie jej rozwoju. Jazz jest nie tylko przekaźnikiem ludzkiego dziedzictwa wolności twórczej, lecz także obszarem, w którym dokonuje się dziś przewrót myślenia o muzyce. Jestem przekonany, że chodzi tu o powolne zbliżanie się do źródeł twórczości, o dostrzeżenie, że nie jest ono zlokalizowane w muzycznych zasadach, a w samym człowieku. Moje preludia i improwizacje demonstrują, że zarówno kompozycja, jak i improwizacja, w swoim historycznym rozwoju dążyły właśnie do takiego przebiegunowania. Chciałem na tym albumie pokazać na różnych przykładach, że oba te rodzaje twórczości są odmiennymi sposobami wskazywania na jeden element wartościujący, przy czym dzisiejsza kondycja muzyki pokazuje, że pierwszy z nich, komponowanie, wydaje się zapowiadać ten drugi”
– opowiadał Piotr o płycie w wywiadzie dla „Dziennika Polskiego.
Piotr Orzechowski opowiada o swoim albumie „24 Preludes & Improvisations” w wywiadzie dla TVP Kultura 2018
Pod koniec 2017 Piotr wystąpił na albumie „Henryk Wars. Utwory symfoniczne„, gdzie, wraz z Polską Orkiestrą Radiową, wykonał „Koncert na fortepian i orkiestrę” Henryka Warsa:
Piotr Orzechowski & Polska Orkiestra Radiowa – „Koncert na fortepian i orkiestrę” H. Wars, Audio 2017
https://www.youtube.com/watch?v=3-F-7CDnwKw
26 lipca 2018 mieliśmy okazję wysłuchać solowego koncertu Piotra Orzechowskiego podczas Letniej Akademii Jazzu w łódzkim klubie Wytwórnia. Pianohooligan zaprezentował swój najnowszy album „24 Preludes & Improvisations„, którym wykonuje ukłon w kierunku klasyki kompozycji.
„To wielowymiarowe dzieło składa się z cyklu dwudziestu czterech preludiów i, odpowiadających im, dwudziestu czterech improwizacji, ułożonych chromatycznie w dwunastu tonacjach koła kwintowego – zarówno w tonacji durowej, jak i molowej.
Forma przywodzi na myśl „24 Preludia i Fugi” J.S. Bacha. Orzechowski zagłębia się w ich konstrukcje, reguły i kreacje, definiując je na nowo i przepuszczając przez własną koncepcję improwizacji.
Nawiązanie do barokowego mistrza kompozycji jest niczym innym, jak ukłonem Orzechowskiego w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, zdaniem artysty, nie powinno się rezygnować, a wykorzystywać w konwencji muzyki nowożytnej jako jedno z narzędzi. Ten niezwykły konglomerat pianistycznych technik i stylistyk, zjednoczonych pod sztandarem muzyki wolności jaką jest jazz, dostarcza słuchaczowi ogromnej ilości muzycznych doznań” (wytwornia.pl).
Rok 2019 przyniósł dwie płyty z udziałem Piotra – „Dziady” z High Definition Quartet oraz „Works for Rhodes Piano & Strings” z Orkiestrą Aukso.
Album „Dziady” ukazał się 22 listopada 2019, a został nagrany z plejadą gwiazd muzyki elektronicznej. Wystąpili:
Mateusz Śliwa – tenor sax
Piotr Orzechowski – piano
Alan Wykpisz – bass
Grzegorz Pałka – drums
Krzysztof Knittel, William Basinski (USA), Christian Fennesz (Austria), Igor Boxx (Skalpel), Robert Rich (USA) – electronics.
Wszyscy artyści wcielili się w role zjaw z zaświatów, komponując ambientowe sety, z którymi zestawione zostały utwory Orzechowskiego, wykonane przez kwartet.
„High Definition Quartet to zespół, który sprawdza się w poszukiwaniu. Jego pianista i lider, Piotr Orzechowski, nie bez przyczyny wziął sobie przydomek Pianohooligan – z łobuzerską bezczelnością przeskakuje płoty pomiędzy muzycznymi krainami.
W przypadku „Dziadów” jest to, rzadko odwiedzane, pogranicze jazzu czy muzyki improwizowanej w szerszym rozumieniu, i elektroniki, w której jedni widzą jeszcze ambient, inni już muzykę współczesną domowej roboty.
Wywoływanie duchów odbyło się tu na kanwie II części „Dziadów” Adama Mickiewicza, a gośćmi „z zaświatów” okazały się wybitne postaci światowej muzyki eksperymentalnej – mag ambientu William Basinski, mistrz preparowanej gitary Christian Fennesz i specjalista od ponurych, onirycznych dźwięko-obrazów, Robert Rich.
W tym fascynującym rytuale uczestniczą też Krzysztof Knittel, grający na, reagującym na podczerwień, monochordzie, oraz Igor Boxx, czyli połowa duetu Skalpel. Wspólnymi siłami uchylają na chwilę drzwi pomiędzy tym, co materialne, a tym, co duchowe” (pwm.com.pl).
„Patetyczny, romantyczny kontekst ustępuje na albumie dynamicznemu ilustrowaniu wewnętrznych przeżyć i rozterek postaci z tekstu „Dziadów„. Stworzone przez zaproszonych gości sety elektroniczne, przeciwstawione są fragmentom, granym przez High Definition Quartet, przez co muzycznie oddany jest podział na ludzką i duchową sferę.
Zarejestrowany materiał – to międzygatunkowa suita, niecodzienne spotkanie jazzu ze współczesną elektroniką.
Kompozycje Orzechowskiego oraz zaproszonych muzyków, a także żywe, często burzliwe improwizacje zespołu, skutkują mieszanką o zupełnie nieobliczalnym rezultacie artystycznym.
Mamy tu do czynienia z muzyką, uwalniającą ekstrema, w które – wydaje się – nie zapuścił się dotąd żaden z czterech członków zespołu. Kulminacje nie rozwiązują się, a kolejne partie nie znajdują szczęśliwych finałów, bo celem muzyków jest ekstaza i wywołanie ducha.
To badanie na żywo możliwości jazzu, a zarazem test możliwości emocjonalnych człowieka„
(Jarek Szubrycht).
Tracklist:
1. Upiór (feat. Krzysztof Knittel)
2. Przygotowania
3. Aniołki (feat. William Basinski)
4. Kocioł wódki
5. Pan i ptaki nocne (feat. Fennesz)
6. Wianek
7. Dziewczyna (feat. Igor Boxx)
8. Zakończenie
9. Widmo (feat. Robert Rich)
10. Epilog.
Album „Dziady” zwiastuje teledysk z animacją krakowskiej artystki Jagny Firek:
„Dziady” Official Animated Music Video
https://www.youtube.com/watch?v=maDueb_lO68
„Dziady” Album Teaser
„Chciałem sprawdzić możliwości jazzu, bo ciągle myślę, czym on jest i co może wyrażać” – Piotr Orzechowski o premierze płyty „Dziady” w wywiadzie dla radiowej Dwójki
Dokładnie w tym samym dniu, co „Dziady„, ukazał się album „Works for Rhodes Piano & Strings„, nagrany przez Piotra Orzechowskiego z czterema innymi muzykami oraz z orkiestrą Aukso.
Skład na płycie tworzą: Piotr Orzechowski, Zygmunt Krauze, Sławomir Kupczak, Aleksander Nowak, Marcin Stańczyk oraz Aukso Orchestra pod dyrekcją Marka Mosia.
„Historia muzyki pełna jest paradoksów. Pianino Rhodesa powstało na zamówienie amerykańskiej armii, ponieważ orkiestry wojskowe potrzebowały instrumentu łatwego w transporcie.
Brzmienie instrumentu dotarło do szerokiej publiczności za sprawą grupy The Doors, a więc symbolu rockowego pacyfizmu.
Co ciekawe, w życiu kompozytorów, którzy napisali materiał na płytę „Works for Rhodes Piano & Strings„, Rhodes pojawił się na zupełnie innych etapach i w odmiennych kontekstach.
Dla Alka Nowaka byli to The Doors właśnie. Marcin Stańczyk znał to brzmienie zarówno z nagrań jazzowych, rockowych, jak i popowych, choćby Michaela Jacksona.
Sławek Kupczak odkrył je na płytach Pianohooligana „Bach Rewrite” i „Experiment: Penderecki„. Natomiast Zygmunt Krauze nie miał z Rhodesem styczności w ogóle – poznał instrument i jego właściwości dopiero, gdy został zaproszony do współpracy przy tym niezwykłym projekcie” (taniaksiazka.pl).
Zygmunt Krauze – „Rondo for Rhodes Piano and String Orchestra„, Audio 2019
Sławomir Kupczak – „Fullness for Rhodes Piano, String Orchestra and Electronics I„, Audio 2019
Aleksander Nowak – „Naninana for Amplified Keyboard Instrument and String Orchestra„, Audio 2019
W 2019, Roku Komedy, Pianohooligan wystąpił również ma koncertach, promujących muzykę Krzysztofa Komedy.
Zagrał wraz wybitnym saksofonistą młodego pokolenia, Kubą Więckiem.
Piotr Orzechowski ma na swoim koncie współpracę z takimi artystami i zespołami, jak:
Philip Glass, Krzysztof Penderecki, Adrian Utley, Randy Brecker, Avishai Cohen, Carlos Zingaro, Perico Sambeat, Victor Mendoza, Krzysztof Knittel, Michał Urbaniak, Jacek Kochan, Adam Bałdych, Marcin Oleś, Bartłomiej Oleś, Sławek Jaskułke, Marcin Masecki, Dorota Miśkiewicz, Kuba Więcek, Motion Trio, Skalpel, Capella Cracoviensis, Aukso, Agata Zubel, Bartosz Chajdecki, Cezary Duchnowski, Paweł Mykietyn, Janusz Muniak, Adzik Sendecki i wieloma innymi.
Dyskografia Piotra Orzechowskiego:
2012: „Experiment: Penderecki„
2012: „Bach Rewrite” – Marcin Masecki, Piotr Orzechowski, Jan Tomasz Adamus, Capella Cracoviensis
2013: „Hopasa” – High Definition Quartet
2014: „15 Studies for the Oberek„
2015: „Bukoliki” – High Definition Quartet
2017: „Atrium” – Daniel Toledo Trio
2017: „Henryk Wars. Utwory symfoniczne – Symphonic Works” – Polish Radio Symphony Orchestra, Michał Klauza, Piotr Orzechowski
2017: „24 Preludes & Improvisations„
2019: „Piano Sketches” – Dutkiewicz / Niedziela / Orzechowski / Stankiewicz / Tokaj / Wyleżoł
2019: „Dziady” – High Definition Quartet
2019: „Works for Rhodes Piano & Strings” z Orkiestrą Aukso.
Koncerty Piotra Orzechowskiego:
http://www.pianohooligan.com/pl/shows.html
JUBILATOWI ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, STO LAT !!!